BNCC e Geografia no Ensino Médio: Influência do neoliberalismo nas reformas curriculares no Brasil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Bianca de Souza
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31088
Resumo: This essay has as its fundamental propose the discussion of the influence of neoliberalism in the Brazilian educational politics, focusing on the Base Nacional Comum Curricular – BNCC (Brazilian National Curricular Communal Base) and the teaching of Geography on the knowledge field of applied Human and Social Sciences. At a first approximation with the theme, we can dialogue with authors that make a historical rescue and put in context the neoliberalism in the educational sphere, raising important points to understand the education under the neoliberal view with a new rationality, to which the postmodernism contributes as an ideology. Then, at second, we discuss the pedagogical conceptions and the group of theoretical- methodological assumptions they hold, and how those, that guide the teaching work, may be attached to neoliberalism and postmodernism forming people that are apt and adapted to face the labor market under this new rationality. From the approximation of this discussions, we make the analysis of BNCC and its impacts on the teaching of Geography on High School under the critic perspective of education, to the emancipation of individuals and the social transformation. We can identify in the new high school curricular renovation, which BNCC is a part of, aspects related to neoliberalism with negative impacts in the student's full formation, mainly those students from the working class.
id UFU_c14ae4b3531fbf9e2ddcb48c183c0577
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/31088
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling BNCC e Geografia no Ensino Médio: Influência do neoliberalismo nas reformas curriculares no BrasilBNCC. Neoliberalismo. Concepções Pedagógicas. Geografia. Ensino médio.CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIAThis essay has as its fundamental propose the discussion of the influence of neoliberalism in the Brazilian educational politics, focusing on the Base Nacional Comum Curricular – BNCC (Brazilian National Curricular Communal Base) and the teaching of Geography on the knowledge field of applied Human and Social Sciences. At a first approximation with the theme, we can dialogue with authors that make a historical rescue and put in context the neoliberalism in the educational sphere, raising important points to understand the education under the neoliberal view with a new rationality, to which the postmodernism contributes as an ideology. Then, at second, we discuss the pedagogical conceptions and the group of theoretical- methodological assumptions they hold, and how those, that guide the teaching work, may be attached to neoliberalism and postmodernism forming people that are apt and adapted to face the labor market under this new rationality. From the approximation of this discussions, we make the analysis of BNCC and its impacts on the teaching of Geography on High School under the critic perspective of education, to the emancipation of individuals and the social transformation. We can identify in the new high school curricular renovation, which BNCC is a part of, aspects related to neoliberalism with negative impacts in the student's full formation, mainly those students from the working class.UFU - Universidade Federal de UberlândiaTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Este trabalho tem como proposta fundamental discutir a influência do neoliberalismo nas políticas educacionais brasileiras, com foco na Base Nacional Comum Curricular – BNCC do ensino médio e o ensino de Geografia na área de conhecimento de Ciências Humanas e Sociais Aplicadas. Em uma primeira aproximação com o tema, dialogamos com autores que realizam um resgate histórico e contextualizam o neoliberalismo no âmbito educacional, levantando pontos importantes para se compreender a educação sob a lógica do neoliberalismo como uma nova racionalidade, para a qual contribui o pós-modernismo como ideologia. Em um segundo momento, discutimos as concepções pedagógicas, o conjunto de pressupostos teórico- metodológicos que elas carregam e como essas, que norteiam o trabalho docente, podem estar atreladas ao neoliberalismo e ao pós-modernismo formando sujeitos adaptados e aptos para o mercado de trabalho sob essa nova racionalidade. Da aproximação dessas discussões realizamos a análise da BNCC e de suas implicações para a Geografia no ensino médio na perspectiva crítica da educação para a emancipação dos sujeitos e a transformação social. Identificamos na nova reforma curricular do ensino médio, da qual a BNCC faz parte, aspectos relacionados ao neoliberalismo com impactos negativos para a formação plena dos alunos, sobretudo, daqueles das classes trabalhadoras.Universidade Federal de UberlândiaBrasilGeografiaMiranda, Sérgio Luizhttp://lattes.cnpq.br/0820692770153275Souza, Alex Cristiano dehttp://lattes.cnpq.br/1892815920620623Pereira, Mirlei Fachini Vicentehttp://lattes.cnpq.br/8042853925633530Rocha, Bianca de Souza2021-01-19T15:33:06Z2021-01-19T15:33:06Z2020-12-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfROCHA, Bianca de Souza. BNCC e Geografia no Ensino Médio: Influência do neoliberalismo nas reformas curriculares no Brasil. 2020. 71 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Geografia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31088porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-01-20T06:15:57Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/31088Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-01-20T06:15:57Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv BNCC e Geografia no Ensino Médio: Influência do neoliberalismo nas reformas curriculares no Brasil
title BNCC e Geografia no Ensino Médio: Influência do neoliberalismo nas reformas curriculares no Brasil
spellingShingle BNCC e Geografia no Ensino Médio: Influência do neoliberalismo nas reformas curriculares no Brasil
Rocha, Bianca de Souza
BNCC. Neoliberalismo. Concepções Pedagógicas. Geografia. Ensino médio.
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
title_short BNCC e Geografia no Ensino Médio: Influência do neoliberalismo nas reformas curriculares no Brasil
title_full BNCC e Geografia no Ensino Médio: Influência do neoliberalismo nas reformas curriculares no Brasil
title_fullStr BNCC e Geografia no Ensino Médio: Influência do neoliberalismo nas reformas curriculares no Brasil
title_full_unstemmed BNCC e Geografia no Ensino Médio: Influência do neoliberalismo nas reformas curriculares no Brasil
title_sort BNCC e Geografia no Ensino Médio: Influência do neoliberalismo nas reformas curriculares no Brasil
author Rocha, Bianca de Souza
author_facet Rocha, Bianca de Souza
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Miranda, Sérgio Luiz
http://lattes.cnpq.br/0820692770153275
Souza, Alex Cristiano de
http://lattes.cnpq.br/1892815920620623
Pereira, Mirlei Fachini Vicente
http://lattes.cnpq.br/8042853925633530
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Bianca de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv BNCC. Neoliberalismo. Concepções Pedagógicas. Geografia. Ensino médio.
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
topic BNCC. Neoliberalismo. Concepções Pedagógicas. Geografia. Ensino médio.
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIA
description This essay has as its fundamental propose the discussion of the influence of neoliberalism in the Brazilian educational politics, focusing on the Base Nacional Comum Curricular – BNCC (Brazilian National Curricular Communal Base) and the teaching of Geography on the knowledge field of applied Human and Social Sciences. At a first approximation with the theme, we can dialogue with authors that make a historical rescue and put in context the neoliberalism in the educational sphere, raising important points to understand the education under the neoliberal view with a new rationality, to which the postmodernism contributes as an ideology. Then, at second, we discuss the pedagogical conceptions and the group of theoretical- methodological assumptions they hold, and how those, that guide the teaching work, may be attached to neoliberalism and postmodernism forming people that are apt and adapted to face the labor market under this new rationality. From the approximation of this discussions, we make the analysis of BNCC and its impacts on the teaching of Geography on High School under the critic perspective of education, to the emancipation of individuals and the social transformation. We can identify in the new high school curricular renovation, which BNCC is a part of, aspects related to neoliberalism with negative impacts in the student's full formation, mainly those students from the working class.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-21
2021-01-19T15:33:06Z
2021-01-19T15:33:06Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ROCHA, Bianca de Souza. BNCC e Geografia no Ensino Médio: Influência do neoliberalismo nas reformas curriculares no Brasil. 2020. 71 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Geografia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31088
identifier_str_mv ROCHA, Bianca de Souza. BNCC e Geografia no Ensino Médio: Influência do neoliberalismo nas reformas curriculares no Brasil. 2020. 71 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Geografia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31088
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Geografia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Geografia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711338097082368