BNCC e Geografia no Ensino Médio: Influência do neoliberalismo nas reformas curriculares no Brasil
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Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31088 |
Resumo: | This essay has as its fundamental propose the discussion of the influence of neoliberalism in the Brazilian educational politics, focusing on the Base Nacional Comum Curricular – BNCC (Brazilian National Curricular Communal Base) and the teaching of Geography on the knowledge field of applied Human and Social Sciences. At a first approximation with the theme, we can dialogue with authors that make a historical rescue and put in context the neoliberalism in the educational sphere, raising important points to understand the education under the neoliberal view with a new rationality, to which the postmodernism contributes as an ideology. Then, at second, we discuss the pedagogical conceptions and the group of theoretical- methodological assumptions they hold, and how those, that guide the teaching work, may be attached to neoliberalism and postmodernism forming people that are apt and adapted to face the labor market under this new rationality. From the approximation of this discussions, we make the analysis of BNCC and its impacts on the teaching of Geography on High School under the critic perspective of education, to the emancipation of individuals and the social transformation. We can identify in the new high school curricular renovation, which BNCC is a part of, aspects related to neoliberalism with negative impacts in the student's full formation, mainly those students from the working class. |
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BNCC e Geografia no Ensino Médio: Influência do neoliberalismo nas reformas curriculares no BrasilBNCC. Neoliberalismo. Concepções Pedagógicas. Geografia. Ensino médio.CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::GEOGRAFIAThis essay has as its fundamental propose the discussion of the influence of neoliberalism in the Brazilian educational politics, focusing on the Base Nacional Comum Curricular – BNCC (Brazilian National Curricular Communal Base) and the teaching of Geography on the knowledge field of applied Human and Social Sciences. At a first approximation with the theme, we can dialogue with authors that make a historical rescue and put in context the neoliberalism in the educational sphere, raising important points to understand the education under the neoliberal view with a new rationality, to which the postmodernism contributes as an ideology. Then, at second, we discuss the pedagogical conceptions and the group of theoretical- methodological assumptions they hold, and how those, that guide the teaching work, may be attached to neoliberalism and postmodernism forming people that are apt and adapted to face the labor market under this new rationality. From the approximation of this discussions, we make the analysis of BNCC and its impacts on the teaching of Geography on High School under the critic perspective of education, to the emancipation of individuals and the social transformation. We can identify in the new high school curricular renovation, which BNCC is a part of, aspects related to neoliberalism with negative impacts in the student's full formation, mainly those students from the working class.UFU - Universidade Federal de UberlândiaTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Este trabalho tem como proposta fundamental discutir a influência do neoliberalismo nas políticas educacionais brasileiras, com foco na Base Nacional Comum Curricular – BNCC do ensino médio e o ensino de Geografia na área de conhecimento de Ciências Humanas e Sociais Aplicadas. Em uma primeira aproximação com o tema, dialogamos com autores que realizam um resgate histórico e contextualizam o neoliberalismo no âmbito educacional, levantando pontos importantes para se compreender a educação sob a lógica do neoliberalismo como uma nova racionalidade, para a qual contribui o pós-modernismo como ideologia. Em um segundo momento, discutimos as concepções pedagógicas, o conjunto de pressupostos teórico- metodológicos que elas carregam e como essas, que norteiam o trabalho docente, podem estar atreladas ao neoliberalismo e ao pós-modernismo formando sujeitos adaptados e aptos para o mercado de trabalho sob essa nova racionalidade. Da aproximação dessas discussões realizamos a análise da BNCC e de suas implicações para a Geografia no ensino médio na perspectiva crítica da educação para a emancipação dos sujeitos e a transformação social. Identificamos na nova reforma curricular do ensino médio, da qual a BNCC faz parte, aspectos relacionados ao neoliberalismo com impactos negativos para a formação plena dos alunos, sobretudo, daqueles das classes trabalhadoras.Universidade Federal de UberlândiaBrasilGeografiaMiranda, Sérgio Luizhttp://lattes.cnpq.br/0820692770153275Souza, Alex Cristiano dehttp://lattes.cnpq.br/1892815920620623Pereira, Mirlei Fachini Vicentehttp://lattes.cnpq.br/8042853925633530Rocha, Bianca de Souza2021-01-19T15:33:06Z2021-01-19T15:33:06Z2020-12-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfROCHA, Bianca de Souza. BNCC e Geografia no Ensino Médio: Influência do neoliberalismo nas reformas curriculares no Brasil. 2020. 71 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Geografia) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/31088porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-01-20T06:15:57Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/31088Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-01-20T06:15:57Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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