A Inclusão de pessoas com deficiência no Ensino de Química: revisão bibliográfica dos Anais do ENEQ (2010-2020)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/35655 |
Resumo: | This work aims to identify and analyze the works published in the annals of the last six editions of the National Meeting of Chemistry Teaching (ENEQ), regarding the theme of inclusion of people with disabilities. ENEQ is the main scientific event in the field of Chemistry Teaching in Brazil and is therefore an important reference for the entire community for portraying the reality of what is produced in the school environment. To this end, a bibliographic review is developed that has as its materiality 154 works that constitute the investigative corpus, which were published in the annals of the last six editions, from 2010 to 2020. The research results indicate that although there has been an increase in works published in the annals of ENEQ's regarding inclusion in Chemistry Teaching, there is still a lot to be done on the subject, because there is a big difference in the amount of works when compared to the other thematic lines of the event. The results also indicate that most of the works are limited to hearing and visual impairments, with intellectual disability being an area that still deserves more studies and research. Therefore, it results from this study how much inclusion in Chemistry Teaching is still a promising field to be expanded in the national scenario. Keywords: Inclusion, Chemistry Teaching, ENEQ. |
id |
UFU_c327784a8f480734f3b400b103de25db |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/35655 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
A Inclusão de pessoas com deficiência no Ensino de Química: revisão bibliográfica dos Anais do ENEQ (2010-2020)The Inclusion of people with disabilities in Chemistry Teaching: bibliographic Review of the ENEQ Annals (2010-2020)InclusãoInclusionEnsino de QuímicaChemistry TeachingENEQENEQCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICAThis work aims to identify and analyze the works published in the annals of the last six editions of the National Meeting of Chemistry Teaching (ENEQ), regarding the theme of inclusion of people with disabilities. ENEQ is the main scientific event in the field of Chemistry Teaching in Brazil and is therefore an important reference for the entire community for portraying the reality of what is produced in the school environment. To this end, a bibliographic review is developed that has as its materiality 154 works that constitute the investigative corpus, which were published in the annals of the last six editions, from 2010 to 2020. The research results indicate that although there has been an increase in works published in the annals of ENEQ's regarding inclusion in Chemistry Teaching, there is still a lot to be done on the subject, because there is a big difference in the amount of works when compared to the other thematic lines of the event. The results also indicate that most of the works are limited to hearing and visual impairments, with intellectual disability being an area that still deserves more studies and research. Therefore, it results from this study how much inclusion in Chemistry Teaching is still a promising field to be expanded in the national scenario. Keywords: Inclusion, Chemistry Teaching, ENEQ.UFU - Universidade Federal de UberlândiaTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Este trabalho tem como objetivo identificar e analisar os trabalhos publicados nos anais das últimas seis edições do Encontro Nacional de Ensino de Química (ENEQ), no que tange a temática da inclusão de pessoas com deficiência. O ENEQ é o principal evento científico da área do Ensino de Química no Brasil, sendo, portanto, referência importante para toda comunidade por retratar a realidade do que é produzido no âmbito escolar. Para tanto, desenvolve-se uma revisão bibliográfica que tem como materialidade 154 trabalhos que constituem o corpus investigativo, os quais foram publicados nos anais das seis últimas edições, de 2010 até 2020. Os resultados da pesquisa apontam que embora tenha havido um aumento de trabalhos publicados nos anais dos ENEQ’s no que tange a inclusão no Ensino de Química, ainda há muito a ser feito acerca da temática, isso porque nota-se uma grande diferença na quantidade de trabalhos quando comparados com as demais linhas temáticas do evento. Os resultados também apontam que grande parte dos trabalhos se limitam as deficiências do tipo auditiva e visual, sendo a deficiência intelectual uma área que ainda merece mais estudos e pesquisas. Portanto, resulta desse estudo o quanto a inclusão no Ensino de Química ainda é um campo promissor a ser ampliado no cenário nacional.Universidade Federal de UberlândiaBrasilQuímicaRigue, Fernanda Monteirohttp://lattes.cnpq.br/1520364228695308Teixeira Júnior, José Gonçalveshttp://lattes.cnpq.br/8191381462412110Souza, Paulo Vitor Teodoro dehttp://lattes.cnpq.br/9812092792083903Gomes, Sarah Ferreira2022-08-22T19:42:41Z2022-08-22T19:42:41Z2022-08-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfGOMES, Sarah Ferreira. A Inclusão de pessoas com deficiência no ensino de química: revisão bibliográfica dos anais do ENEQ (2010 - 2020), 2022. 55 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Química) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/35655porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2022-08-23T06:28:16Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/35655Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2022-08-23T06:28:16Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A Inclusão de pessoas com deficiência no Ensino de Química: revisão bibliográfica dos Anais do ENEQ (2010-2020) The Inclusion of people with disabilities in Chemistry Teaching: bibliographic Review of the ENEQ Annals (2010-2020) |
title |
A Inclusão de pessoas com deficiência no Ensino de Química: revisão bibliográfica dos Anais do ENEQ (2010-2020) |
spellingShingle |
A Inclusão de pessoas com deficiência no Ensino de Química: revisão bibliográfica dos Anais do ENEQ (2010-2020) Gomes, Sarah Ferreira Inclusão Inclusion Ensino de Química Chemistry Teaching ENEQ ENEQ CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA |
title_short |
A Inclusão de pessoas com deficiência no Ensino de Química: revisão bibliográfica dos Anais do ENEQ (2010-2020) |
title_full |
A Inclusão de pessoas com deficiência no Ensino de Química: revisão bibliográfica dos Anais do ENEQ (2010-2020) |
title_fullStr |
A Inclusão de pessoas com deficiência no Ensino de Química: revisão bibliográfica dos Anais do ENEQ (2010-2020) |
title_full_unstemmed |
A Inclusão de pessoas com deficiência no Ensino de Química: revisão bibliográfica dos Anais do ENEQ (2010-2020) |
title_sort |
A Inclusão de pessoas com deficiência no Ensino de Química: revisão bibliográfica dos Anais do ENEQ (2010-2020) |
author |
Gomes, Sarah Ferreira |
author_facet |
Gomes, Sarah Ferreira |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Rigue, Fernanda Monteiro http://lattes.cnpq.br/1520364228695308 Teixeira Júnior, José Gonçalves http://lattes.cnpq.br/8191381462412110 Souza, Paulo Vitor Teodoro de http://lattes.cnpq.br/9812092792083903 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Sarah Ferreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inclusão Inclusion Ensino de Química Chemistry Teaching ENEQ ENEQ CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA |
topic |
Inclusão Inclusion Ensino de Química Chemistry Teaching ENEQ ENEQ CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::QUIMICA |
description |
This work aims to identify and analyze the works published in the annals of the last six editions of the National Meeting of Chemistry Teaching (ENEQ), regarding the theme of inclusion of people with disabilities. ENEQ is the main scientific event in the field of Chemistry Teaching in Brazil and is therefore an important reference for the entire community for portraying the reality of what is produced in the school environment. To this end, a bibliographic review is developed that has as its materiality 154 works that constitute the investigative corpus, which were published in the annals of the last six editions, from 2010 to 2020. The research results indicate that although there has been an increase in works published in the annals of ENEQ's regarding inclusion in Chemistry Teaching, there is still a lot to be done on the subject, because there is a big difference in the amount of works when compared to the other thematic lines of the event. The results also indicate that most of the works are limited to hearing and visual impairments, with intellectual disability being an area that still deserves more studies and research. Therefore, it results from this study how much inclusion in Chemistry Teaching is still a promising field to be expanded in the national scenario. Keywords: Inclusion, Chemistry Teaching, ENEQ. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-22T19:42:41Z 2022-08-22T19:42:41Z 2022-08-16 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
GOMES, Sarah Ferreira. A Inclusão de pessoas com deficiência no ensino de química: revisão bibliográfica dos anais do ENEQ (2010 - 2020), 2022. 55 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Química) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/35655 |
identifier_str_mv |
GOMES, Sarah Ferreira. A Inclusão de pessoas com deficiência no ensino de química: revisão bibliográfica dos anais do ENEQ (2010 - 2020), 2022. 55 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Química) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2022. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/35655 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Química |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Química |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711551205474304 |