Memorial acadêmico educação em direitos humanos e sua importância para uma formação emancipatória

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Shirley Lemos
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33777
Resumo: This memorial aims to present my school, academic and professional experiences in the field of education, reflecting the importance of understanding human rights education, as well as its legislation. The purpose is to value a teaching action aimed at training conscious and active citizens in society who are able to understand their rights and duties to reduce social, political and economic injustices. The relationship between education and social practice is a necessary condition for human life, as man is a social being. Education as a practice of freedom provides the subject with a critical look at the world, in which he is able to understand himself, to understand the other, to be aware of his history and the history of humanity, to be active in his social context. The study of the theme shows that teaching knowledge is essential for the concreteness of a pedagogical practice that effectively contributes to the humanization of the human being as an emancipatory form of the subject, supported by knowledge in Human Rights.
id UFU_c527774026479d4f0e8d8476def5f32b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/33777
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Memorial acadêmico educação em direitos humanos e sua importância para uma formação emancipatóriaSaber docenteDireitos humanosEmancipação humanaCNPQ::CIENCIAS HUMANASThis memorial aims to present my school, academic and professional experiences in the field of education, reflecting the importance of understanding human rights education, as well as its legislation. The purpose is to value a teaching action aimed at training conscious and active citizens in society who are able to understand their rights and duties to reduce social, political and economic injustices. The relationship between education and social practice is a necessary condition for human life, as man is a social being. Education as a practice of freedom provides the subject with a critical look at the world, in which he is able to understand himself, to understand the other, to be aware of his history and the history of humanity, to be active in his social context. The study of the theme shows that teaching knowledge is essential for the concreteness of a pedagogical practice that effectively contributes to the humanization of the human being as an emancipatory form of the subject, supported by knowledge in Human Rights.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Este memorial tem como objetivo apresentar as minhas experiências escolares, acadêmicas e profissionais na área da educação refletindo a importância de se compreender a educação em Direitos Humanos, bem como sua legislação. A finalidade é valorizar uma ação docente voltada para a formação de cidadãos conscientes e atuantes na sociedade que sejam capazes de compreender seus direitos e deveres para diminuir injustiças sociais, políticas e econômicas. A relação entre educação e prática social é condição necessária para a vida humana, pois o homem é um ser social. A educação como prática de liberdade proporciona ao sujeito um olhar crítico perante o mundo, no qual ele é capaz de se entender, de entender o outro, de ter consciência da sua história e da história da humanidade, de ser atuante em seu contexto social. O estudo do tema evidencia que o saber docente é essencial para a concretude de uma prática pedagógica que contribua efetivamente para a humanização do ser humano como forma emancipatória do sujeito, tendo como suporte o conhecimento em Direitos Humanos.2021-12-13Universidade Federal de UberlândiaBrasilPedagogiaMelo, Geovana Ferreirahttp://lattes.cnpq.br/8047532255499546x, xxx, xxSantos, Shirley Lemos2021-12-13T21:51:54Z2021-12-13T21:51:54Z2021-12-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSANTOS, Shirley Lemos. Memorial acadêmico educação em direitos humanos e sua Importância para uma Formação Emancipatória. 2021. 24 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33777porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2022-04-28T14:29:00Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/33777Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2022-04-28T14:29Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Memorial acadêmico educação em direitos humanos e sua importância para uma formação emancipatória
title Memorial acadêmico educação em direitos humanos e sua importância para uma formação emancipatória
spellingShingle Memorial acadêmico educação em direitos humanos e sua importância para uma formação emancipatória
Santos, Shirley Lemos
Saber docente
Direitos humanos
Emancipação humana
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
title_short Memorial acadêmico educação em direitos humanos e sua importância para uma formação emancipatória
title_full Memorial acadêmico educação em direitos humanos e sua importância para uma formação emancipatória
title_fullStr Memorial acadêmico educação em direitos humanos e sua importância para uma formação emancipatória
title_full_unstemmed Memorial acadêmico educação em direitos humanos e sua importância para uma formação emancipatória
title_sort Memorial acadêmico educação em direitos humanos e sua importância para uma formação emancipatória
author Santos, Shirley Lemos
author_facet Santos, Shirley Lemos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Melo, Geovana Ferreira
http://lattes.cnpq.br/8047532255499546
x, x
x
x, x
x
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Shirley Lemos
dc.subject.por.fl_str_mv Saber docente
Direitos humanos
Emancipação humana
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
topic Saber docente
Direitos humanos
Emancipação humana
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
description This memorial aims to present my school, academic and professional experiences in the field of education, reflecting the importance of understanding human rights education, as well as its legislation. The purpose is to value a teaching action aimed at training conscious and active citizens in society who are able to understand their rights and duties to reduce social, political and economic injustices. The relationship between education and social practice is a necessary condition for human life, as man is a social being. Education as a practice of freedom provides the subject with a critical look at the world, in which he is able to understand himself, to understand the other, to be aware of his history and the history of humanity, to be active in his social context. The study of the theme shows that teaching knowledge is essential for the concreteness of a pedagogical practice that effectively contributes to the humanization of the human being as an emancipatory form of the subject, supported by knowledge in Human Rights.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-13T21:51:54Z
2021-12-13T21:51:54Z
2021-12-13
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTOS, Shirley Lemos. Memorial acadêmico educação em direitos humanos e sua Importância para uma Formação Emancipatória. 2021. 24 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33777
identifier_str_mv SANTOS, Shirley Lemos. Memorial acadêmico educação em direitos humanos e sua Importância para uma Formação Emancipatória. 2021. 24 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33777
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Pedagogia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Pedagogia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711302424526848