Memorial acadêmico educação em direitos humanos e sua importância para uma formação emancipatória
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33777 |
Resumo: | This memorial aims to present my school, academic and professional experiences in the field of education, reflecting the importance of understanding human rights education, as well as its legislation. The purpose is to value a teaching action aimed at training conscious and active citizens in society who are able to understand their rights and duties to reduce social, political and economic injustices. The relationship between education and social practice is a necessary condition for human life, as man is a social being. Education as a practice of freedom provides the subject with a critical look at the world, in which he is able to understand himself, to understand the other, to be aware of his history and the history of humanity, to be active in his social context. The study of the theme shows that teaching knowledge is essential for the concreteness of a pedagogical practice that effectively contributes to the humanization of the human being as an emancipatory form of the subject, supported by knowledge in Human Rights. |
id |
UFU_c527774026479d4f0e8d8476def5f32b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/33777 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Memorial acadêmico educação em direitos humanos e sua importância para uma formação emancipatóriaSaber docenteDireitos humanosEmancipação humanaCNPQ::CIENCIAS HUMANASThis memorial aims to present my school, academic and professional experiences in the field of education, reflecting the importance of understanding human rights education, as well as its legislation. The purpose is to value a teaching action aimed at training conscious and active citizens in society who are able to understand their rights and duties to reduce social, political and economic injustices. The relationship between education and social practice is a necessary condition for human life, as man is a social being. Education as a practice of freedom provides the subject with a critical look at the world, in which he is able to understand himself, to understand the other, to be aware of his history and the history of humanity, to be active in his social context. The study of the theme shows that teaching knowledge is essential for the concreteness of a pedagogical practice that effectively contributes to the humanization of the human being as an emancipatory form of the subject, supported by knowledge in Human Rights.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Este memorial tem como objetivo apresentar as minhas experiências escolares, acadêmicas e profissionais na área da educação refletindo a importância de se compreender a educação em Direitos Humanos, bem como sua legislação. A finalidade é valorizar uma ação docente voltada para a formação de cidadãos conscientes e atuantes na sociedade que sejam capazes de compreender seus direitos e deveres para diminuir injustiças sociais, políticas e econômicas. A relação entre educação e prática social é condição necessária para a vida humana, pois o homem é um ser social. A educação como prática de liberdade proporciona ao sujeito um olhar crítico perante o mundo, no qual ele é capaz de se entender, de entender o outro, de ter consciência da sua história e da história da humanidade, de ser atuante em seu contexto social. O estudo do tema evidencia que o saber docente é essencial para a concretude de uma prática pedagógica que contribua efetivamente para a humanização do ser humano como forma emancipatória do sujeito, tendo como suporte o conhecimento em Direitos Humanos.2021-12-13Universidade Federal de UberlândiaBrasilPedagogiaMelo, Geovana Ferreirahttp://lattes.cnpq.br/8047532255499546x, xxx, xxSantos, Shirley Lemos2021-12-13T21:51:54Z2021-12-13T21:51:54Z2021-12-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSANTOS, Shirley Lemos. Memorial acadêmico educação em direitos humanos e sua Importância para uma Formação Emancipatória. 2021. 24 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33777porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2022-04-28T14:29:00Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/33777Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2022-04-28T14:29Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Memorial acadêmico educação em direitos humanos e sua importância para uma formação emancipatória |
title |
Memorial acadêmico educação em direitos humanos e sua importância para uma formação emancipatória |
spellingShingle |
Memorial acadêmico educação em direitos humanos e sua importância para uma formação emancipatória Santos, Shirley Lemos Saber docente Direitos humanos Emancipação humana CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
title_short |
Memorial acadêmico educação em direitos humanos e sua importância para uma formação emancipatória |
title_full |
Memorial acadêmico educação em direitos humanos e sua importância para uma formação emancipatória |
title_fullStr |
Memorial acadêmico educação em direitos humanos e sua importância para uma formação emancipatória |
title_full_unstemmed |
Memorial acadêmico educação em direitos humanos e sua importância para uma formação emancipatória |
title_sort |
Memorial acadêmico educação em direitos humanos e sua importância para uma formação emancipatória |
author |
Santos, Shirley Lemos |
author_facet |
Santos, Shirley Lemos |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Melo, Geovana Ferreira http://lattes.cnpq.br/8047532255499546 x, x x x, x x |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Shirley Lemos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Saber docente Direitos humanos Emancipação humana CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
topic |
Saber docente Direitos humanos Emancipação humana CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
description |
This memorial aims to present my school, academic and professional experiences in the field of education, reflecting the importance of understanding human rights education, as well as its legislation. The purpose is to value a teaching action aimed at training conscious and active citizens in society who are able to understand their rights and duties to reduce social, political and economic injustices. The relationship between education and social practice is a necessary condition for human life, as man is a social being. Education as a practice of freedom provides the subject with a critical look at the world, in which he is able to understand himself, to understand the other, to be aware of his history and the history of humanity, to be active in his social context. The study of the theme shows that teaching knowledge is essential for the concreteness of a pedagogical practice that effectively contributes to the humanization of the human being as an emancipatory form of the subject, supported by knowledge in Human Rights. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-13T21:51:54Z 2021-12-13T21:51:54Z 2021-12-13 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SANTOS, Shirley Lemos. Memorial acadêmico educação em direitos humanos e sua Importância para uma Formação Emancipatória. 2021. 24 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33777 |
identifier_str_mv |
SANTOS, Shirley Lemos. Memorial acadêmico educação em direitos humanos e sua Importância para uma Formação Emancipatória. 2021. 24 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33777 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Pedagogia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Pedagogia |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711302424526848 |