Conexões entre afeto e autismo: perspectivas teórico-metodológicas do modelo de intervenção dir/floortime
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36769 |
Resumo: | The Psychology of Human Development highlights the importance of the affective dimension for the consolidation of the most important human abilities. This approach understands that in Autism Spectrum Disorder (ASD) a deficit in the capacity for affective connection precedes the symptoms characteristic of the diagnostic criteria. Among the intervention models that act on this primary deficit, the DIR/Floortime stands out. Although this program has already been consolidated in the international field, it is still emerging in Brazilian scientific production, making it less known and accessible. The few existing productions on the model present criticisms that lack reasoned answers. The objective of this work is to understand the role of affection for clinical intervention in Autism Spectrum Disorder (ASD) from the DIR/Floortime model perspective. The methodology involved a narrative bibliographic review for theoretical foundation. It was possible to verify that affection occupies a central role in the DIR/Floortime, being the basis for the explanation regarding the genesis of autism, for the theoretical construction of the intervention program and to support the practice of professionals. |
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Conexões entre afeto e autismo: perspectivas teórico-metodológicas do modelo de intervenção dir/floortimeCONNECTIONS BETWEEN AFFECT AND AUTISM: theoretical-methodological perspectives of the DIR/Floortime intervention modelCONEXIONES ENTRE AFECTO Y AUTISMO: perspectivas teórico-metodológicas del modelo de intervención DIR/FloortimeDesenvolvimento infantilAutismointervenção precoceDIR/floortimeDIRFloortimeAutismEarly interventionChild developmentCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIACNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA DO DESENVOLVIMENTO HUMANOCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::TRATAMENTO E PREVENCAO PSICOLOGICA::INTERVENCAO TERAPEUTICACNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::TRATAMENTO E PREVENCAO PSICOLOGICA::DISTURBIOS DA LINGUAGEMCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINA::CLINICA MEDICA::NEUROLOGIACNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINA::SAUDE MATERNO-INFANTILCNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::MEDICINA::ANATOMIA PATOLOGICA E PATOLOGIA CLINICAThe Psychology of Human Development highlights the importance of the affective dimension for the consolidation of the most important human abilities. This approach understands that in Autism Spectrum Disorder (ASD) a deficit in the capacity for affective connection precedes the symptoms characteristic of the diagnostic criteria. Among the intervention models that act on this primary deficit, the DIR/Floortime stands out. Although this program has already been consolidated in the international field, it is still emerging in Brazilian scientific production, making it less known and accessible. The few existing productions on the model present criticisms that lack reasoned answers. The objective of this work is to understand the role of affection for clinical intervention in Autism Spectrum Disorder (ASD) from the DIR/Floortime model perspective. The methodology involved a narrative bibliographic review for theoretical foundation. It was possible to verify that affection occupies a central role in the DIR/Floortime, being the basis for the explanation regarding the genesis of autism, for the theoretical construction of the intervention program and to support the practice of professionals.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)A Psicologia do Desenvolvimento Humano destaca a importância da dimensão afetiva para a consolidação das mais importantes habilidades humanas. Esta abordagem compreende que no Transtorno do Espectro Autista (TEA) um déficit na capacidade de conexão afetiva antecede os sintomas característicos dos critérios de diagnóstico. Dentre os modelos interventivos que atuam sobre este déficit afetivo primário se destaca o DIR/Floortime. Apesar deste programa já ter se consolidado no campo internacional, ele ainda é emergente nas produções científicas brasileiras, tornando-o pouco conhecido e de difícil acesso. As poucas produções existentes sobre o modelo apresentam críticas que carecem de respostas fundamentadas. O objetivo deste trabalho é compreender o papel do afeto para intervenção clínica no Transtorno do Espectro Autista (TEA) a partir do modelo DIR/Floortime. A metodologia envolveu a revisão bibliográfica narrativa para fundamentação teórica. Foi possível verificar que o afeto ocupa um papel central no DIR/Floortime, sendo a base para a explicação quanto à gênese do autismo, para a construção teórica do programa de intervenção e para fundamentar a prática dos profissionais.2022-04-29Universidade Federal de UberlândiaBrasilPsicologiaParavidini, João Luiz Leitãohttp://lattes.cnpq.br/1972943414602000Galvão, Flávianão se aplicaSantos, Juliana Martinsnão se aplicaMartins, Maria Paula Dutra2023-01-20T16:48:19Z2023-01-20T16:48:19Z2022-04-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfapplication/pdfMARTINS, Maria Paula Dutra. Conexões entre afeto e autismo. 2022. 44. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Psicologia) -- Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/36769porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2023-01-21T06:17:51Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/36769Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2023-01-21T06:17:51Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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