Astronomia e “o Pequeno Príncipe”: o planeta terra sob as lentes de uma criança
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33746 |
Resumo: | The aim of the study is to investigate students' prior knowledge about the shape of the Earth and its gravitational field according to the notions of scholars Nussbaum and Novak, after using children's literature. Firstly, the work is about this "universe" so known to children that is the imaginary, the fiction, bringing all this magic of the playful through children's literature starting from the book "The Little Prince", and after this literary delight, we research how the planet Earth is idealized by the children of the 4th year of elementary school I of a public school in the interior of São Paulo, in an atypical period of pandemic, involving remote, hybrid and on-site classes. The children's book was read, the students participated in a conversation circle, after which activities were carried out on planet Earth and its gravitational field so that we could assess their knowledge on the subject. This study aimed to demonstrate that literature instigates their curiosity about the reality and reveals learning aimed at science through play, thus, literature enriches and strengthens the didactic content to be learned. |
id |
UFU_d7bffc8ca19c45fbb41e7597a6a25bf6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/33746 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Astronomia e “o Pequeno Príncipe”: o planeta terra sob as lentes de uma criançaAstronomy and “The Little Prince”: planet earth under the lenses of a childO Pequeno PríncipeThe Little PrinceLiteratura infantilChildren's literatureLúdicoLudicConhecimento prévioPrevious knowledgeAstronomiaAstronomyPlaneta terraPlanet earthCampo gravitacionalGravitational field4º ano do ensino fundamental I4th year of elementary school ICNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::ASTRONOMIAThe aim of the study is to investigate students' prior knowledge about the shape of the Earth and its gravitational field according to the notions of scholars Nussbaum and Novak, after using children's literature. Firstly, the work is about this "universe" so known to children that is the imaginary, the fiction, bringing all this magic of the playful through children's literature starting from the book "The Little Prince", and after this literary delight, we research how the planet Earth is idealized by the children of the 4th year of elementary school I of a public school in the interior of São Paulo, in an atypical period of pandemic, involving remote, hybrid and on-site classes. The children's book was read, the students participated in a conversation circle, after which activities were carried out on planet Earth and its gravitational field so that we could assess their knowledge on the subject. This study aimed to demonstrate that literature instigates their curiosity about the reality and reveals learning aimed at science through play, thus, literature enriches and strengthens the didactic content to be learned.Pesquisa sem auxílio de agências de fomentoTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)O objetivo do estudo é investigar o conhecimento prévio dos alunos sobre o formato da Terra e seu campo gravitacional de acordo com as noções dos estudiosos Nussbaum e Novak, após a utilização de literatura infantil. Primeiramente o trabalho versa sobre esse “universo” tão conhecido para as crianças que é o imaginário, a ficção, trazendo toda essa magia do lúdico por meio da literatura infantil, partindo do livro “O Pequeno Príncipe”, para depois deste deleite literário pesquisarmos como o planeta Terra é idealizado pelas crianças do 4º ano do ensino fundamental I de uma escola pública do interior paulista, em um período atípico de pandemia, envolvendo aulas remotas, híbridas e presenciais. Foi feita a leitura do livro infantil, os estudantes participaram de uma roda de conversa, depois foram realizadas atividades sobre o planeta Terra e seu campo gravitacional para que pudéssemos avaliar seus conhecimentos sobre o assunto. Este estudo visou demonstrar que a literatura instiga a curiosidade sobre a realidade e revela aprendizagens voltadas à ciência por meio do lúdico, sendo assim, a literatura enriquece e fortalece o conteúdo didático a ser aprendido.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPedagogiaLonghini, Marcos Danielhttp://lattes.cnpq.br/8422119886996254x, xxx, xxGonzales, Anne Elize Munhoz2021-12-10T23:13:51Z2021-12-10T23:13:51Z2021-11-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfGONZALES, Anne Elize Munhoz. Astronomia e “o Pequeno Príncipe”: o planeta terra sob as lentes de uma criança. 2021. 80 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Uberlândia, Votuporanga, 2021.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33746porAttribution-NoDerivs 3.0 United Stateshttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-12-11T06:21:33Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/33746Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-12-11T06:21:33Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Astronomia e “o Pequeno Príncipe”: o planeta terra sob as lentes de uma criança Astronomy and “The Little Prince”: planet earth under the lenses of a child |
title |
Astronomia e “o Pequeno Príncipe”: o planeta terra sob as lentes de uma criança |
spellingShingle |
Astronomia e “o Pequeno Príncipe”: o planeta terra sob as lentes de uma criança Gonzales, Anne Elize Munhoz O Pequeno Príncipe The Little Prince Literatura infantil Children's literature Lúdico Ludic Conhecimento prévio Previous knowledge Astronomia Astronomy Planeta terra Planet earth Campo gravitacional Gravitational field 4º ano do ensino fundamental I 4th year of elementary school I CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::ASTRONOMIA |
title_short |
Astronomia e “o Pequeno Príncipe”: o planeta terra sob as lentes de uma criança |
title_full |
Astronomia e “o Pequeno Príncipe”: o planeta terra sob as lentes de uma criança |
title_fullStr |
Astronomia e “o Pequeno Príncipe”: o planeta terra sob as lentes de uma criança |
title_full_unstemmed |
Astronomia e “o Pequeno Príncipe”: o planeta terra sob as lentes de uma criança |
title_sort |
Astronomia e “o Pequeno Príncipe”: o planeta terra sob as lentes de uma criança |
author |
Gonzales, Anne Elize Munhoz |
author_facet |
Gonzales, Anne Elize Munhoz |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Longhini, Marcos Daniel http://lattes.cnpq.br/8422119886996254 x, x x x, x x |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonzales, Anne Elize Munhoz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
O Pequeno Príncipe The Little Prince Literatura infantil Children's literature Lúdico Ludic Conhecimento prévio Previous knowledge Astronomia Astronomy Planeta terra Planet earth Campo gravitacional Gravitational field 4º ano do ensino fundamental I 4th year of elementary school I CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::ASTRONOMIA |
topic |
O Pequeno Príncipe The Little Prince Literatura infantil Children's literature Lúdico Ludic Conhecimento prévio Previous knowledge Astronomia Astronomy Planeta terra Planet earth Campo gravitacional Gravitational field 4º ano do ensino fundamental I 4th year of elementary school I CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::ASTRONOMIA |
description |
The aim of the study is to investigate students' prior knowledge about the shape of the Earth and its gravitational field according to the notions of scholars Nussbaum and Novak, after using children's literature. Firstly, the work is about this "universe" so known to children that is the imaginary, the fiction, bringing all this magic of the playful through children's literature starting from the book "The Little Prince", and after this literary delight, we research how the planet Earth is idealized by the children of the 4th year of elementary school I of a public school in the interior of São Paulo, in an atypical period of pandemic, involving remote, hybrid and on-site classes. The children's book was read, the students participated in a conversation circle, after which activities were carried out on planet Earth and its gravitational field so that we could assess their knowledge on the subject. This study aimed to demonstrate that literature instigates their curiosity about the reality and reveals learning aimed at science through play, thus, literature enriches and strengthens the didactic content to be learned. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-10T23:13:51Z 2021-12-10T23:13:51Z 2021-11-20 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
GONZALES, Anne Elize Munhoz. Astronomia e “o Pequeno Príncipe”: o planeta terra sob as lentes de uma criança. 2021. 80 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Uberlândia, Votuporanga, 2021. https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33746 |
identifier_str_mv |
GONZALES, Anne Elize Munhoz. Astronomia e “o Pequeno Príncipe”: o planeta terra sob as lentes de uma criança. 2021. 80 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Uberlândia, Votuporanga, 2021. |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33746 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NoDerivs 3.0 United States http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/us/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NoDerivs 3.0 United States http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/us/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Pedagogia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Pedagogia |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1805569631041093632 |