Astronomia e “o Pequeno Príncipe”: o planeta terra sob as lentes de uma criança

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonzales, Anne Elize Munhoz
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33746
Resumo: The aim of the study is to investigate students' prior knowledge about the shape of the Earth and its gravitational field according to the notions of scholars Nussbaum and Novak, after using children's literature. Firstly, the work is about this "universe" so known to children that is the imaginary, the fiction, bringing all this magic of the playful through children's literature starting from the book "The Little Prince", and after this literary delight, we research how the planet Earth is idealized by the children of the 4th year of elementary school I of a public school in the interior of São Paulo, in an atypical period of pandemic, involving remote, hybrid and on-site classes. The children's book was read, the students participated in a conversation circle, after which activities were carried out on planet Earth and its gravitational field so that we could assess their knowledge on the subject. This study aimed to demonstrate that literature instigates their curiosity about the reality and reveals learning aimed at science through play, thus, literature enriches and strengthens the didactic content to be learned.
id UFU_d7bffc8ca19c45fbb41e7597a6a25bf6
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/33746
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Astronomia e “o Pequeno Príncipe”: o planeta terra sob as lentes de uma criançaAstronomy and “The Little Prince”: planet earth under the lenses of a childO Pequeno PríncipeThe Little PrinceLiteratura infantilChildren's literatureLúdicoLudicConhecimento prévioPrevious knowledgeAstronomiaAstronomyPlaneta terraPlanet earthCampo gravitacionalGravitational field4º ano do ensino fundamental I4th year of elementary school ICNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::ASTRONOMIAThe aim of the study is to investigate students' prior knowledge about the shape of the Earth and its gravitational field according to the notions of scholars Nussbaum and Novak, after using children's literature. Firstly, the work is about this "universe" so known to children that is the imaginary, the fiction, bringing all this magic of the playful through children's literature starting from the book "The Little Prince", and after this literary delight, we research how the planet Earth is idealized by the children of the 4th year of elementary school I of a public school in the interior of São Paulo, in an atypical period of pandemic, involving remote, hybrid and on-site classes. The children's book was read, the students participated in a conversation circle, after which activities were carried out on planet Earth and its gravitational field so that we could assess their knowledge on the subject. This study aimed to demonstrate that literature instigates their curiosity about the reality and reveals learning aimed at science through play, thus, literature enriches and strengthens the didactic content to be learned.Pesquisa sem auxílio de agências de fomentoTrabalho de Conclusão de Curso (Graduação)O objetivo do estudo é investigar o conhecimento prévio dos alunos sobre o formato da Terra e seu campo gravitacional de acordo com as noções dos estudiosos Nussbaum e Novak, após a utilização de literatura infantil. Primeiramente o trabalho versa sobre esse “universo” tão conhecido para as crianças que é o imaginário, a ficção, trazendo toda essa magia do lúdico por meio da literatura infantil, partindo do livro “O Pequeno Príncipe”, para depois deste deleite literário pesquisarmos como o planeta Terra é idealizado pelas crianças do 4º ano do ensino fundamental I de uma escola pública do interior paulista, em um período atípico de pandemia, envolvendo aulas remotas, híbridas e presenciais. Foi feita a leitura do livro infantil, os estudantes participaram de uma roda de conversa, depois foram realizadas atividades sobre o planeta Terra e seu campo gravitacional para que pudéssemos avaliar seus conhecimentos sobre o assunto. Este estudo visou demonstrar que a literatura instiga a curiosidade sobre a realidade e revela aprendizagens voltadas à ciência por meio do lúdico, sendo assim, a literatura enriquece e fortalece o conteúdo didático a ser aprendido.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPedagogiaLonghini, Marcos Danielhttp://lattes.cnpq.br/8422119886996254x, xxx, xxGonzales, Anne Elize Munhoz2021-12-10T23:13:51Z2021-12-10T23:13:51Z2021-11-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfGONZALES, Anne Elize Munhoz. Astronomia e “o Pequeno Príncipe”: o planeta terra sob as lentes de uma criança. 2021. 80 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Uberlândia, Votuporanga, 2021.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33746porAttribution-NoDerivs 3.0 United Stateshttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-12-11T06:21:33Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/33746Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-12-11T06:21:33Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Astronomia e “o Pequeno Príncipe”: o planeta terra sob as lentes de uma criança
Astronomy and “The Little Prince”: planet earth under the lenses of a child
title Astronomia e “o Pequeno Príncipe”: o planeta terra sob as lentes de uma criança
spellingShingle Astronomia e “o Pequeno Príncipe”: o planeta terra sob as lentes de uma criança
Gonzales, Anne Elize Munhoz
O Pequeno Príncipe
The Little Prince
Literatura infantil
Children's literature
Lúdico
Ludic
Conhecimento prévio
Previous knowledge
Astronomia
Astronomy
Planeta terra
Planet earth
Campo gravitacional
Gravitational field
4º ano do ensino fundamental I
4th year of elementary school I
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::ASTRONOMIA
title_short Astronomia e “o Pequeno Príncipe”: o planeta terra sob as lentes de uma criança
title_full Astronomia e “o Pequeno Príncipe”: o planeta terra sob as lentes de uma criança
title_fullStr Astronomia e “o Pequeno Príncipe”: o planeta terra sob as lentes de uma criança
title_full_unstemmed Astronomia e “o Pequeno Príncipe”: o planeta terra sob as lentes de uma criança
title_sort Astronomia e “o Pequeno Príncipe”: o planeta terra sob as lentes de uma criança
author Gonzales, Anne Elize Munhoz
author_facet Gonzales, Anne Elize Munhoz
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Longhini, Marcos Daniel
http://lattes.cnpq.br/8422119886996254
x, x
x
x, x
x
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonzales, Anne Elize Munhoz
dc.subject.por.fl_str_mv O Pequeno Príncipe
The Little Prince
Literatura infantil
Children's literature
Lúdico
Ludic
Conhecimento prévio
Previous knowledge
Astronomia
Astronomy
Planeta terra
Planet earth
Campo gravitacional
Gravitational field
4º ano do ensino fundamental I
4th year of elementary school I
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::ASTRONOMIA
topic O Pequeno Príncipe
The Little Prince
Literatura infantil
Children's literature
Lúdico
Ludic
Conhecimento prévio
Previous knowledge
Astronomia
Astronomy
Planeta terra
Planet earth
Campo gravitacional
Gravitational field
4º ano do ensino fundamental I
4th year of elementary school I
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::ASTRONOMIA
description The aim of the study is to investigate students' prior knowledge about the shape of the Earth and its gravitational field according to the notions of scholars Nussbaum and Novak, after using children's literature. Firstly, the work is about this "universe" so known to children that is the imaginary, the fiction, bringing all this magic of the playful through children's literature starting from the book "The Little Prince", and after this literary delight, we research how the planet Earth is idealized by the children of the 4th year of elementary school I of a public school in the interior of São Paulo, in an atypical period of pandemic, involving remote, hybrid and on-site classes. The children's book was read, the students participated in a conversation circle, after which activities were carried out on planet Earth and its gravitational field so that we could assess their knowledge on the subject. This study aimed to demonstrate that literature instigates their curiosity about the reality and reveals learning aimed at science through play, thus, literature enriches and strengthens the didactic content to be learned.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-10T23:13:51Z
2021-12-10T23:13:51Z
2021-11-20
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv GONZALES, Anne Elize Munhoz. Astronomia e “o Pequeno Príncipe”: o planeta terra sob as lentes de uma criança. 2021. 80 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Uberlândia, Votuporanga, 2021.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33746
identifier_str_mv GONZALES, Anne Elize Munhoz. Astronomia e “o Pequeno Príncipe”: o planeta terra sob as lentes de uma criança. 2021. 80 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Uberlândia, Votuporanga, 2021.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33746
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 United States
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/us/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NoDerivs 3.0 United States
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/us/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Pedagogia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Pedagogia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569631041093632