Educação em direitos humanos: percurso histórico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Gabriela Aparecida Garcia dos
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33632
Resumo: Human rights are a historically and socially constructed concept, the result of a constant process of struggles and social, historical, and political movements that defend human dignity in all contexts. The Universal Declaration of Human Rights, promulgated by the UN in 1948, considered the vital milestone in the discussion and dissemination of the current vision of Human Rights, by bringing together the various dimensions of rights and indicating teaching and education as an effective way to achieve their universalization, already pointed to the need to think about an Education in Human Rights. This work aims to trace a timeline with the international and national regulatory frameworks that underlie the right to education and to Education in Human Rights, and to develop a brief study about the proposals of Education in Human Rights in Brazil. We limit ourselves to highlighting, in this context, two documents of greater relevance and interest: the National Plan for Education in Human Rights (PNEDH), of 2006 and the National Guidelines for Education in Human Rights, of 2012, as we consider that they are fundamental for understanding the importance of human rights education in consolidating a democratic rule of law. The culture of human rights must be built and developed collectively and gradually, and this experience will trigger attitudes and behaviors consistent with these principles, however, Human Rights Education, despite clear advances, can be accepted as a practice recent development, and it is a process that still needs to be consolidated.
id UFU_e1a73497a5301ee1a2e3042ae397e0fe
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/33632
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Educação em direitos humanos: percurso históricoEducação em direitos humanosHuman rights educationPercurso históricoHistorical routeDemocraciaDemocracyEducação básicaBasic educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOHuman rights are a historically and socially constructed concept, the result of a constant process of struggles and social, historical, and political movements that defend human dignity in all contexts. The Universal Declaration of Human Rights, promulgated by the UN in 1948, considered the vital milestone in the discussion and dissemination of the current vision of Human Rights, by bringing together the various dimensions of rights and indicating teaching and education as an effective way to achieve their universalization, already pointed to the need to think about an Education in Human Rights. This work aims to trace a timeline with the international and national regulatory frameworks that underlie the right to education and to Education in Human Rights, and to develop a brief study about the proposals of Education in Human Rights in Brazil. We limit ourselves to highlighting, in this context, two documents of greater relevance and interest: the National Plan for Education in Human Rights (PNEDH), of 2006 and the National Guidelines for Education in Human Rights, of 2012, as we consider that they are fundamental for understanding the importance of human rights education in consolidating a democratic rule of law. The culture of human rights must be built and developed collectively and gradually, and this experience will trigger attitudes and behaviors consistent with these principles, however, Human Rights Education, despite clear advances, can be accepted as a practice recent development, and it is a process that still needs to be consolidated.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Os Direitos humanos, são uma concepção histórica e socialmente construída, fruto de um processo constante de lutas e movimentos sociais, históricos e políticos que defendem a dignidade humana em todos os contextos. A Declaração Universal dos Direitos Humanos, promulgada pela ONU em 1948, considerada o marco vital na discussão e disseminação da atual visão de Direitos Humanos, ao reunir as várias dimensões dos direitos e indicar o ensino e a educação como caminho efetivo para alcançar a universalização destes, já apontava para a necessidade de se pensar em uma Educação em Direitos Humanos. O presente trabalho visa traçar uma linha do tempo com os marcos regulatórios internacionais e nacionais que fundamentam o direito à educação e à Educação em Direito Humanos e, assim, desenvolver um breve estudo a respeito das propostas da Educação em Direito Humanos no Brasil. Nos limitamos a destacar, nesse âmbito, dois documentos de maior relevância e interesse: o Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos (PNEDH), de 2006 e as Diretrizes Nacionais para a Educação em Direitos Humanos, de 2012, por considerarmos que são basilares para a compreensão da importância da educação em direitos humanos na consolidação de um estado democrático de direito. A cultura de direitos humanos deve ser construída e desenvolvida coletivamente e de forma gradativa, e essa vivência é que vai desencadear atitudes e comportamentos coerentes com esses princípios, entretanto, a Educação em Direitos Humanos, apesar dos nítidos avanços, pode ser admitida como uma prática recente que está em desenvolvimento, constituindo-se, portanto, em um processo que ainda precisa se consolidar.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPedagogiaOliveira, Hélio Carlos de Mirandahttp://lattes.cnpq.br/8593388600195175Melo, Geovana Ferreirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?metodo=apresentar&id=K4763403A3Oliveira, Hélio Carlos de Mirandahttp://lattes.cnpq.br/8593388600195175x, xxSantos, Gabriela Aparecida Garcia dos2021-12-01T16:15:37Z2021-12-01T16:15:37Z2021-11-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSANTOS, Gabriela Aparecida Garcia dos. Educação em direitos humanos: percurso histórico. 2021. 35 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia 2021.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33632porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-12-02T06:23:13Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/33632Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-12-02T06:23:13Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação em direitos humanos: percurso histórico
title Educação em direitos humanos: percurso histórico
spellingShingle Educação em direitos humanos: percurso histórico
Santos, Gabriela Aparecida Garcia dos
Educação em direitos humanos
Human rights education
Percurso histórico
Historical route
Democracia
Democracy
Educação básica
Basic education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Educação em direitos humanos: percurso histórico
title_full Educação em direitos humanos: percurso histórico
title_fullStr Educação em direitos humanos: percurso histórico
title_full_unstemmed Educação em direitos humanos: percurso histórico
title_sort Educação em direitos humanos: percurso histórico
author Santos, Gabriela Aparecida Garcia dos
author_facet Santos, Gabriela Aparecida Garcia dos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Oliveira, Hélio Carlos de Miranda
http://lattes.cnpq.br/8593388600195175
Melo, Geovana Ferreira
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?metodo=apresentar&id=K4763403A3
Oliveira, Hélio Carlos de Miranda
http://lattes.cnpq.br/8593388600195175
x, x
x
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Gabriela Aparecida Garcia dos
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em direitos humanos
Human rights education
Percurso histórico
Historical route
Democracia
Democracy
Educação básica
Basic education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Educação em direitos humanos
Human rights education
Percurso histórico
Historical route
Democracia
Democracy
Educação básica
Basic education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description Human rights are a historically and socially constructed concept, the result of a constant process of struggles and social, historical, and political movements that defend human dignity in all contexts. The Universal Declaration of Human Rights, promulgated by the UN in 1948, considered the vital milestone in the discussion and dissemination of the current vision of Human Rights, by bringing together the various dimensions of rights and indicating teaching and education as an effective way to achieve their universalization, already pointed to the need to think about an Education in Human Rights. This work aims to trace a timeline with the international and national regulatory frameworks that underlie the right to education and to Education in Human Rights, and to develop a brief study about the proposals of Education in Human Rights in Brazil. We limit ourselves to highlighting, in this context, two documents of greater relevance and interest: the National Plan for Education in Human Rights (PNEDH), of 2006 and the National Guidelines for Education in Human Rights, of 2012, as we consider that they are fundamental for understanding the importance of human rights education in consolidating a democratic rule of law. The culture of human rights must be built and developed collectively and gradually, and this experience will trigger attitudes and behaviors consistent with these principles, however, Human Rights Education, despite clear advances, can be accepted as a practice recent development, and it is a process that still needs to be consolidated.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-01T16:15:37Z
2021-12-01T16:15:37Z
2021-11-25
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTOS, Gabriela Aparecida Garcia dos. Educação em direitos humanos: percurso histórico. 2021. 35 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia 2021.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33632
identifier_str_mv SANTOS, Gabriela Aparecida Garcia dos. Educação em direitos humanos: percurso histórico. 2021. 35 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia 2021.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/33632
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Pedagogia
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Pedagogia
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569619872710656