Ensino de contabilidade pública: um estudo no ensino superior no estado de Minas Gerais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cabral, Natielli Pereira Santos
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/25293
Resumo: The purpose of this study was to analyze whether the teaching contents of the Accounting Sciences Course of Higher Education Institutions (IES) of the State of Minas Gerais are in line with the Brazilian Dtandars Applied to the Public Sector (NBCASP). In order to do so, we analyzed the programme contents of the courses in Accounting Sciences of Minas Gerais, the sample was formed by 32 public and private institutions, which presented the course in the classroom teaching modality, making up a percentage of 47% of IES. The collection was from April to October 2016. The model proposed by Maciel et al. (2015) in a similar study in the state of Rio Grande do Sul, with the creation of the Adhesion Index - INBCASP. For the analysis was done using statistics and analysis of the differences between the means through Anova. The results showed an adhesion index of 40.9%. Therefore, it is necessary to update the IES of Minas Gerais in order to prepare students for the demands of the labor market. It is worth mentioning that more norms came into force in January 2017 and once again will require adjustments in the curricula of Public Accounting teaching.
id UFU_e64c435ffdf61059cb05047915cd510a
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/25293
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Ensino de contabilidade pública: um estudo no ensino superior no estado de Minas GeraisTeaching of public accouting: an study in higher education in the state of Minas GeraisInstituições de Ensino SuperiorMinas GeraisEnsino Contabilidade PúblicaHigher education institutionsTeaching Public AccountingCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEISThe purpose of this study was to analyze whether the teaching contents of the Accounting Sciences Course of Higher Education Institutions (IES) of the State of Minas Gerais are in line with the Brazilian Dtandars Applied to the Public Sector (NBCASP). In order to do so, we analyzed the programme contents of the courses in Accounting Sciences of Minas Gerais, the sample was formed by 32 public and private institutions, which presented the course in the classroom teaching modality, making up a percentage of 47% of IES. The collection was from April to October 2016. The model proposed by Maciel et al. (2015) in a similar study in the state of Rio Grande do Sul, with the creation of the Adhesion Index - INBCASP. For the analysis was done using statistics and analysis of the differences between the means through Anova. The results showed an adhesion index of 40.9%. Therefore, it is necessary to update the IES of Minas Gerais in order to prepare students for the demands of the labor market. It is worth mentioning that more norms came into force in January 2017 and once again will require adjustments in the curricula of Public Accounting teaching.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)Este estudo teve como objetivo analisar se os conteúdos de ensino do Curso de Ciências Contábeis das Instituições de Ensino Superior - IES do Estado de Minas Gerias estão alinhados ao proposto pelas Normas Brasileiras Aplicadas ao Setor Público - NBCASP. Para tanto, analisou-se o conteúdo programático e a ementa dos cursos de Ciências Contábeis de Minas Gerais. A amostra foi formada por 32 instituições públicas e privadas que ofertam o curso na modalidade presencial, perfazendo um percentual de 47% das IES. A coleta foi de abril a outubro de 2016, tendo sido adotado o modelo proposto por Maciel et al. (2015) em estudo similar no Estado do Rio Grande do Sul, com a criação do Índice de Aderência – INBCASP. Para análise dos dados, fez-se uso de estatística descritiva e análise das diferenças entre as médias por meio da Anova. Os resultados revelaram um índice de aderência de 40,9%, sendo possível concluir, portanto, que é necessária uma atualização das IES de Minas Gerais com o objetivo de preparar os discentes para as exigências do mercado de trabalho. Vale ressaltar que outras normas entraram em vigor em janeiro de 2017, as quais, mais uma vez, demandarão ajustes nas grades curriculares do ensino de Contabilidade Pública.Universidade Federal de UberlândiaBrasilCiências ContábeisCiências ContábeisAndrade, Maria Elisabeth Moreira Carvalhohttp://lattes.cnpq.br/0096454436809091Cabral, Natielli Pereira Santos2019-05-30T17:17:36Z2019-05-30T17:17:36Z2019-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSILVA, Maria Luiza. Ajuste de distribuição de probabilidades de variáveis de custo fixo. 2019. 21 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/25293porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2019-05-31T06:06:57Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/25293Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2019-05-31T06:06:57Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Ensino de contabilidade pública: um estudo no ensino superior no estado de Minas Gerais
Teaching of public accouting: an study in higher education in the state of Minas Gerais
title Ensino de contabilidade pública: um estudo no ensino superior no estado de Minas Gerais
spellingShingle Ensino de contabilidade pública: um estudo no ensino superior no estado de Minas Gerais
Cabral, Natielli Pereira Santos
Instituições de Ensino Superior
Minas Gerais
Ensino Contabilidade Pública
Higher education institutions
Teaching Public Accounting
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEIS
title_short Ensino de contabilidade pública: um estudo no ensino superior no estado de Minas Gerais
title_full Ensino de contabilidade pública: um estudo no ensino superior no estado de Minas Gerais
title_fullStr Ensino de contabilidade pública: um estudo no ensino superior no estado de Minas Gerais
title_full_unstemmed Ensino de contabilidade pública: um estudo no ensino superior no estado de Minas Gerais
title_sort Ensino de contabilidade pública: um estudo no ensino superior no estado de Minas Gerais
author Cabral, Natielli Pereira Santos
author_facet Cabral, Natielli Pereira Santos
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Andrade, Maria Elisabeth Moreira Carvalho
http://lattes.cnpq.br/0096454436809091
dc.contributor.author.fl_str_mv Cabral, Natielli Pereira Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Instituições de Ensino Superior
Minas Gerais
Ensino Contabilidade Pública
Higher education institutions
Teaching Public Accounting
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEIS
topic Instituições de Ensino Superior
Minas Gerais
Ensino Contabilidade Pública
Higher education institutions
Teaching Public Accounting
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::CIENCIAS CONTABEIS
description The purpose of this study was to analyze whether the teaching contents of the Accounting Sciences Course of Higher Education Institutions (IES) of the State of Minas Gerais are in line with the Brazilian Dtandars Applied to the Public Sector (NBCASP). In order to do so, we analyzed the programme contents of the courses in Accounting Sciences of Minas Gerais, the sample was formed by 32 public and private institutions, which presented the course in the classroom teaching modality, making up a percentage of 47% of IES. The collection was from April to October 2016. The model proposed by Maciel et al. (2015) in a similar study in the state of Rio Grande do Sul, with the creation of the Adhesion Index - INBCASP. For the analysis was done using statistics and analysis of the differences between the means through Anova. The results showed an adhesion index of 40.9%. Therefore, it is necessary to update the IES of Minas Gerais in order to prepare students for the demands of the labor market. It is worth mentioning that more norms came into force in January 2017 and once again will require adjustments in the curricula of Public Accounting teaching.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-30T17:17:36Z
2019-05-30T17:17:36Z
2019-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, Maria Luiza. Ajuste de distribuição de probabilidades de variáveis de custo fixo. 2019. 21 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/25293
identifier_str_mv SILVA, Maria Luiza. Ajuste de distribuição de probabilidades de variáveis de custo fixo. 2019. 21 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/25293
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Ciências Contábeis
Ciências Contábeis
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Ciências Contábeis
Ciências Contábeis
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569594892484608