Estrutura, organização e políticas de gestão nas escolas rurais da rede pública municipal de Uberlândia, no período 2001-2004

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Maruyama, Marília das Graças Nascimento
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13795
Resumo: The present research has as an object of analyses the organization of the school work in the rural schools of the city of Uberlandia, Minas Gerais, during the period of 2001-2004, focusing, particularly, on aspects the characterize the school management. In this sense, we will analyze how the implementation of the Political Teaching Project of the School, the election for the Principals Position, and the relation school/community took place. The questions that lead the way to this research are shown the following way: What aspects print the identity of the rural schools? What are the influences and contributions of the social movements on the elaboration of educational policies? What are the principals, conceptions and values that support the democracy of the schools of the Uberlandia area during 2001- 2004, specially in the rural areas? Preliminary studies allow us to state that the service focused on the education of the rural worker was handled, in the Brazilian reality, in a marginal way in the field of public policies for the education of rural areas, where we have a higher rate of illiteracy, presenting the chronic rate of 28,7% of people in the condition of total illiteracy. In this sense, the analyses of the policies on rural education are essential for the unstoppable process of re-signification of this type of teaching so that it reaches, in a successful way, a part of the population that historically has been left aside of formal education.
id UFU_e6e7118c47539d3c8fd7c55eaba981d1
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/13795
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Estrutura, organização e políticas de gestão nas escolas rurais da rede pública municipal de Uberlândia, no período 2001-2004Educação do campoGestão escolarDemocraciaEducação ruralPolítica e educação - Uberlândia (MG) 2001-2004Sistemas de escolas municipais - Uberlândia (MG)Democratização da educaçãoProjeto Político PedagógicoRural educationSchool managementDemocracyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThe present research has as an object of analyses the organization of the school work in the rural schools of the city of Uberlandia, Minas Gerais, during the period of 2001-2004, focusing, particularly, on aspects the characterize the school management. In this sense, we will analyze how the implementation of the Political Teaching Project of the School, the election for the Principals Position, and the relation school/community took place. The questions that lead the way to this research are shown the following way: What aspects print the identity of the rural schools? What are the influences and contributions of the social movements on the elaboration of educational policies? What are the principals, conceptions and values that support the democracy of the schools of the Uberlandia area during 2001- 2004, specially in the rural areas? Preliminary studies allow us to state that the service focused on the education of the rural worker was handled, in the Brazilian reality, in a marginal way in the field of public policies for the education of rural areas, where we have a higher rate of illiteracy, presenting the chronic rate of 28,7% of people in the condition of total illiteracy. In this sense, the analyses of the policies on rural education are essential for the unstoppable process of re-signification of this type of teaching so that it reaches, in a successful way, a part of the population that historically has been left aside of formal education.Mestre em EducaçãoA presente pesquisa tem como objeto de análise a organização do trabalho escolar nas escolas rurais do município de Uberlândia, Minas Gerais, no período de 2001-2004, com ênfase no tratamento dos aspectos que caracterizam a gestão escolar. Nesse sentido, analisa-se como se processou a implementação do Projeto Político Pedagógico da Escola, a eleição para o Provimento do Cargo de Diretor, e a relação escola/comunidade. As indagações que subjazem o percurso desta pesquisa são traduzidas da seguinte forma: Que aspectos imprimem identidade às escolas do campo? Quais as influências e contribuições dos movimentos sociais nas elaborações das políticas educacionais? Quais os princípios, concepções e valores nortearam a democratização da escola no município de Uberlândia no período de 2001-2004, especialmente, da escola do campo? Estudos preliminares nos permitem afirmar que o atendimento à educação voltada para o campo foi tratado, na realidade brasileira, de forma marginal no âmbito das políticas públicas para a educação do campo, onde há a maior incidência de analfabetismo, figurando o crônico índice de 28,7% de pessoas na condição de analfabetos absolutos. Nesse sentido, a análise das políticas voltadas para a educação do campo é essencial para o incessante processo de ressignificação dessa modalidade de ensino para que alcance, de forma exitosa, uma parcela da população que historicamente tem ficado excluída da educação formal.Universidade Federal de UberlândiaBRPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCiências HumanasUFUSilva, Maria Vieirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708497J7Palafox, Gabriel MunhozDalberico, Maria Célia BorgesMaruyama, Marília das Graças Nascimento2016-06-22T18:36:10Z2009-11-192016-06-22T18:36:10Z2008-08-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfMARUYAMA, Marília das Graças Nascimento. Estrutura, organização e políticas de gestão nas escolas rurais da rede pública municipal de Uberlândia, no período 2001-2004. 2008. 161 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2008.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13795porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2016-06-23T06:37:54Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/13795Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2016-06-23T06:37:54Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Estrutura, organização e políticas de gestão nas escolas rurais da rede pública municipal de Uberlândia, no período 2001-2004
title Estrutura, organização e políticas de gestão nas escolas rurais da rede pública municipal de Uberlândia, no período 2001-2004
spellingShingle Estrutura, organização e políticas de gestão nas escolas rurais da rede pública municipal de Uberlândia, no período 2001-2004
Maruyama, Marília das Graças Nascimento
Educação do campo
Gestão escolar
Democracia
Educação rural
Política e educação - Uberlândia (MG) 2001-2004
Sistemas de escolas municipais - Uberlândia (MG)
Democratização da educação
Projeto Político Pedagógico
Rural education
School management
Democracy
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Estrutura, organização e políticas de gestão nas escolas rurais da rede pública municipal de Uberlândia, no período 2001-2004
title_full Estrutura, organização e políticas de gestão nas escolas rurais da rede pública municipal de Uberlândia, no período 2001-2004
title_fullStr Estrutura, organização e políticas de gestão nas escolas rurais da rede pública municipal de Uberlândia, no período 2001-2004
title_full_unstemmed Estrutura, organização e políticas de gestão nas escolas rurais da rede pública municipal de Uberlândia, no período 2001-2004
title_sort Estrutura, organização e políticas de gestão nas escolas rurais da rede pública municipal de Uberlândia, no período 2001-2004
author Maruyama, Marília das Graças Nascimento
author_facet Maruyama, Marília das Graças Nascimento
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Maria Vieira
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4708497J7
Palafox, Gabriel Munhoz
Dalberico, Maria Célia Borges
dc.contributor.author.fl_str_mv Maruyama, Marília das Graças Nascimento
dc.subject.por.fl_str_mv Educação do campo
Gestão escolar
Democracia
Educação rural
Política e educação - Uberlândia (MG) 2001-2004
Sistemas de escolas municipais - Uberlândia (MG)
Democratização da educação
Projeto Político Pedagógico
Rural education
School management
Democracy
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Educação do campo
Gestão escolar
Democracia
Educação rural
Política e educação - Uberlândia (MG) 2001-2004
Sistemas de escolas municipais - Uberlândia (MG)
Democratização da educação
Projeto Político Pedagógico
Rural education
School management
Democracy
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The present research has as an object of analyses the organization of the school work in the rural schools of the city of Uberlandia, Minas Gerais, during the period of 2001-2004, focusing, particularly, on aspects the characterize the school management. In this sense, we will analyze how the implementation of the Political Teaching Project of the School, the election for the Principals Position, and the relation school/community took place. The questions that lead the way to this research are shown the following way: What aspects print the identity of the rural schools? What are the influences and contributions of the social movements on the elaboration of educational policies? What are the principals, conceptions and values that support the democracy of the schools of the Uberlandia area during 2001- 2004, specially in the rural areas? Preliminary studies allow us to state that the service focused on the education of the rural worker was handled, in the Brazilian reality, in a marginal way in the field of public policies for the education of rural areas, where we have a higher rate of illiteracy, presenting the chronic rate of 28,7% of people in the condition of total illiteracy. In this sense, the analyses of the policies on rural education are essential for the unstoppable process of re-signification of this type of teaching so that it reaches, in a successful way, a part of the population that historically has been left aside of formal education.
publishDate 2008
dc.date.none.fl_str_mv 2008-08-28
2009-11-19
2016-06-22T18:36:10Z
2016-06-22T18:36:10Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MARUYAMA, Marília das Graças Nascimento. Estrutura, organização e políticas de gestão nas escolas rurais da rede pública municipal de Uberlândia, no período 2001-2004. 2008. 161 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2008.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13795
identifier_str_mv MARUYAMA, Marília das Graças Nascimento. Estrutura, organização e políticas de gestão nas escolas rurais da rede pública municipal de Uberlândia, no período 2001-2004. 2008. 161 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2008.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13795
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Educação
Ciências Humanas
UFU
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Educação
Ciências Humanas
UFU
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711532878462976