Docência universitária: o professor de Educação Física e sua prática pedagógica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pasenike, Sílvia Costa de Oliveira
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13832
Resumo: This research focuses on Physical Education academic teaching and the relationship its professors establish between pedagogical background and their university teaching practices. Its aims include understanding such a relationship and, more specifically, identify the professor profile, what makes his/her pedagogical practice easy and what limits it, knowledge involved in the making of their teaching identity, besides verifying how a professor builds his/her pedagogical practice. This inquiry follows the quantiqualitative research approach, its data coming from questionnaires containing open and closed questions answered by Physical Education professors graduated in Physical Education teaching at two private higher education institutions. Results reveal individuals aware that pedagogical training is important to teaching although some of them do not see it as the most important requisite. They also reveal that reflexive teaching practice, professor-researcher practice, theoretical knowledge, and technical and academic training are the most important requisites to the professor s background. One hopes this study stimulates new inquiries into these matters and increases academic knowledge on professors teaching and pedagogical practice, above all Physical Education ones.
id UFU_ed5010a08a0111bd5689885dcf55d481
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/13832
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Docência universitária: o professor de Educação Física e sua prática pedagógicaDocência universitáriaPrática pedagógicaEducação físicaProfessores de educação física - FormaçãoAcademic teachingPedagogical practicePhysical educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis research focuses on Physical Education academic teaching and the relationship its professors establish between pedagogical background and their university teaching practices. Its aims include understanding such a relationship and, more specifically, identify the professor profile, what makes his/her pedagogical practice easy and what limits it, knowledge involved in the making of their teaching identity, besides verifying how a professor builds his/her pedagogical practice. This inquiry follows the quantiqualitative research approach, its data coming from questionnaires containing open and closed questions answered by Physical Education professors graduated in Physical Education teaching at two private higher education institutions. Results reveal individuals aware that pedagogical training is important to teaching although some of them do not see it as the most important requisite. They also reveal that reflexive teaching practice, professor-researcher practice, theoretical knowledge, and technical and academic training are the most important requisites to the professor s background. One hopes this study stimulates new inquiries into these matters and increases academic knowledge on professors teaching and pedagogical practice, above all Physical Education ones.Mestre em EducaçãoEsta pesquisa tem como tema a docência universitária no curso de Educação Física. Optou-se por um estudo que possibilitasse responder ao problema: que relação os professores de Educação Física estabelecem entre a formação pedagógica e sua prática docente no Ensino Superior. Os objetivos incluem compreender tal relação e, especificamente, identificar o perfil dos professores, os elementos facilitadores e limitadores presentes na prática pedagógica dos professores, os saberes envolvidos na construção de sua identidade docente e verificar como ocorre a construção da prática pedagógica do professor. Com enfoque da abordagem quanti-qualitativa, a pesquisa recorreu ao uso de questionário com perguntas fechadas e abertas para obtenção dados. Os informantes da pesquisa são docentes do curso de Educação Física de duas Instituições de Ensino Superior privadas com formação inicial em Educação Física. Os resultados revelam sujeitos cientes da importância da formação pedagógica para a docência, embora nem todos vejam esse quesito como mais importante. Como quesitos importantes para a formação docente no ensino superior, os resultados indicam a prática reflexiva, a prática do professor-pesquisador, a formação teórica e a formação técnica e acadêmica, respectivamente. Espera-se que este estudo estimule novas investigações sobre as questões aqui investigadas e enriqueça o corpus de conhecimento acadêmico sobre a docência e a prática pedagógica do professor universitário, em especial do docente da graduação em Educação Física.Universidade Federal de UberlândiaBRPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCiências HumanasUFUMalusá, Silvanahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4705157Y0Rios, Gilma Mariahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4773264P3Rodrigues, Marilúcia de Menezeshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4767523J6Pasenike, Sílvia Costa de Oliveira2016-06-22T18:36:15Z2010-11-172016-06-22T18:36:15Z2010-08-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfPASENIKE, Sílvia Costa de Oliveira. Docência universitária: o professor de Educação Física e sua prática pedagógica. 2010. 114 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2010.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13832porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2016-06-23T06:39:17Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/13832Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2016-06-23T06:39:17Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Docência universitária: o professor de Educação Física e sua prática pedagógica
title Docência universitária: o professor de Educação Física e sua prática pedagógica
spellingShingle Docência universitária: o professor de Educação Física e sua prática pedagógica
Pasenike, Sílvia Costa de Oliveira
Docência universitária
Prática pedagógica
Educação física
Professores de educação física - Formação
Academic teaching
Pedagogical practice
Physical education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Docência universitária: o professor de Educação Física e sua prática pedagógica
title_full Docência universitária: o professor de Educação Física e sua prática pedagógica
title_fullStr Docência universitária: o professor de Educação Física e sua prática pedagógica
title_full_unstemmed Docência universitária: o professor de Educação Física e sua prática pedagógica
title_sort Docência universitária: o professor de Educação Física e sua prática pedagógica
author Pasenike, Sílvia Costa de Oliveira
author_facet Pasenike, Sílvia Costa de Oliveira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Malusá, Silvana
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4705157Y0
Rios, Gilma Maria
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4773264P3
Rodrigues, Marilúcia de Menezes
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4767523J6
dc.contributor.author.fl_str_mv Pasenike, Sílvia Costa de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Docência universitária
Prática pedagógica
Educação física
Professores de educação física - Formação
Academic teaching
Pedagogical practice
Physical education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Docência universitária
Prática pedagógica
Educação física
Professores de educação física - Formação
Academic teaching
Pedagogical practice
Physical education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research focuses on Physical Education academic teaching and the relationship its professors establish between pedagogical background and their university teaching practices. Its aims include understanding such a relationship and, more specifically, identify the professor profile, what makes his/her pedagogical practice easy and what limits it, knowledge involved in the making of their teaching identity, besides verifying how a professor builds his/her pedagogical practice. This inquiry follows the quantiqualitative research approach, its data coming from questionnaires containing open and closed questions answered by Physical Education professors graduated in Physical Education teaching at two private higher education institutions. Results reveal individuals aware that pedagogical training is important to teaching although some of them do not see it as the most important requisite. They also reveal that reflexive teaching practice, professor-researcher practice, theoretical knowledge, and technical and academic training are the most important requisites to the professor s background. One hopes this study stimulates new inquiries into these matters and increases academic knowledge on professors teaching and pedagogical practice, above all Physical Education ones.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-11-17
2010-08-04
2016-06-22T18:36:15Z
2016-06-22T18:36:15Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PASENIKE, Sílvia Costa de Oliveira. Docência universitária: o professor de Educação Física e sua prática pedagógica. 2010. 114 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2010.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13832
identifier_str_mv PASENIKE, Sílvia Costa de Oliveira. Docência universitária: o professor de Educação Física e sua prática pedagógica. 2010. 114 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2010.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13832
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Educação
Ciências Humanas
UFU
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Educação
Ciências Humanas
UFU
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711329992638464