Saberes e fazeres coletivos na educação de jovens e adultos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13868 https://doi.org/10.14393/ufu.di.2011.87 |
Resumo: | This work presents the results of a research that took place in the classrooms of the Municipal Program for Adult Education (MPAE) in Uberlândia, Minas Gerais (Brazil). The main objective of the research was to apprehend and reflect about knowledge and practices of teachers of Youth and Adult Education (YAE), seeking to understand how they fit in school routine, seized from three key dimensions: the organizational, the educational, and the socio-political-cultural. For guiding the search, we opted for a qualitative approach , crossing crossing bibliographical, documentary, and oral sources, making use of ethnographic research (ANDRÉ, 1995). In the development of this research, the history of the establishment of YAE in Brazil allowed us to focus on public policies designed and implemented in the 90 s and their impacts on the organization and on the daily life of the school, highlighting the specificities of this kind of work in the neoliberal context of Brazilian education. Focusing on the everyday practice of the profession of two teachers from the MPAE, the proposal of a collective work emerged as a possibility of (re)signifying the teaching practice and contribute to a rethinking of the teacher about his/her role as teacher of social subjects, strengthening educational relationships that are inclusive and transformative. |
id |
UFU_ee52a6f3860d7179495105110b3f6d46 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/13868 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Saberes e fazeres coletivos na educação de jovens e adultosEducação de jovens e adultosTrabalho coletivoCotidiano escolarEducação de adultos - Uberlândia (MG)Youth and adult educationCollective workSchool routineCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis work presents the results of a research that took place in the classrooms of the Municipal Program for Adult Education (MPAE) in Uberlândia, Minas Gerais (Brazil). The main objective of the research was to apprehend and reflect about knowledge and practices of teachers of Youth and Adult Education (YAE), seeking to understand how they fit in school routine, seized from three key dimensions: the organizational, the educational, and the socio-political-cultural. For guiding the search, we opted for a qualitative approach , crossing crossing bibliographical, documentary, and oral sources, making use of ethnographic research (ANDRÉ, 1995). In the development of this research, the history of the establishment of YAE in Brazil allowed us to focus on public policies designed and implemented in the 90 s and their impacts on the organization and on the daily life of the school, highlighting the specificities of this kind of work in the neoliberal context of Brazilian education. Focusing on the everyday practice of the profession of two teachers from the MPAE, the proposal of a collective work emerged as a possibility of (re)signifying the teaching practice and contribute to a rethinking of the teacher about his/her role as teacher of social subjects, strengthening educational relationships that are inclusive and transformative.Mestre em EducaçãoO presente trabalho apresenta os resultados de uma pesquisa realizada em salas de aula do Programa Municipal de Educação de Adultos (PMEA), em Uberlândia, Minas Gerais. O objetivo central da pesquisa foi o de apreender e refletir sobre os saberes e práticas de professores da Educação de Jovens e Adultos (EJA), buscando compreender como se inserem no âmbito do cotidiano escolar, apreendido a partir de três dimensões fundamentais: a organizacional, a pedagógica e a sociopolítico-cultural. Para nortear a pesquisa, a opção foi pela abordagem qualitativa, com o cruzamento de fontes bibliográficas, documentais e orais e a utilização de procedimentos da pesquisa etnográfica (ANDRÉ, 1995). No desenvolvimento da pesquisa, o histórico da constituição da EJA no Brasil permitiu focalizar as políticas públicas elaboradas e implementadas nos anos 90 e seus impactos na organização e no cotidiano da escola, evidenciando as características e especificidades da modalidade, no contexto neoliberal da educação brasileira. Focalizando o cotidiano do exercício da profissão de duas professoras do PMEA, a proposição de um trabalho coletivo emergiu enquanto possibilidade de (re)significar a prática docente e contribuir para um repensar do educador sobre o seu papel como formador de sujeitos sociais, fortalecendo relações educativas inclusivas e transformadoras.Universidade Federal de UberlândiaBRPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCiências HumanasUFUCunha, Myrtes Dias dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4721866T6Novais, Gercina Santanahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799406H0Nunes, Silma Carmohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4268979Y6Prata, Lucimar Divina Alvarenga2016-06-22T18:36:20Z2012-03-302016-06-22T18:36:20Z2011-08-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfPRATA, Lucimar Divina Alvarenga. Saberes e fazeres coletivos na educação de jovens e adultos. 2011. 151 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2011. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2011.87https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13868https://doi.org/10.14393/ufu.di.2011.87porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2022-12-27T19:32:42Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/13868Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2022-12-27T19:32:42Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Saberes e fazeres coletivos na educação de jovens e adultos |
title |
Saberes e fazeres coletivos na educação de jovens e adultos |
spellingShingle |
Saberes e fazeres coletivos na educação de jovens e adultos Prata, Lucimar Divina Alvarenga Educação de jovens e adultos Trabalho coletivo Cotidiano escolar Educação de adultos - Uberlândia (MG) Youth and adult education Collective work School routine CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Saberes e fazeres coletivos na educação de jovens e adultos |
title_full |
Saberes e fazeres coletivos na educação de jovens e adultos |
title_fullStr |
Saberes e fazeres coletivos na educação de jovens e adultos |
title_full_unstemmed |
Saberes e fazeres coletivos na educação de jovens e adultos |
title_sort |
Saberes e fazeres coletivos na educação de jovens e adultos |
author |
Prata, Lucimar Divina Alvarenga |
author_facet |
Prata, Lucimar Divina Alvarenga |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Cunha, Myrtes Dias da http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4721866T6 Novais, Gercina Santana http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799406H0 Nunes, Silma Carmo http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4268979Y6 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Prata, Lucimar Divina Alvarenga |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação de jovens e adultos Trabalho coletivo Cotidiano escolar Educação de adultos - Uberlândia (MG) Youth and adult education Collective work School routine CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Educação de jovens e adultos Trabalho coletivo Cotidiano escolar Educação de adultos - Uberlândia (MG) Youth and adult education Collective work School routine CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This work presents the results of a research that took place in the classrooms of the Municipal Program for Adult Education (MPAE) in Uberlândia, Minas Gerais (Brazil). The main objective of the research was to apprehend and reflect about knowledge and practices of teachers of Youth and Adult Education (YAE), seeking to understand how they fit in school routine, seized from three key dimensions: the organizational, the educational, and the socio-political-cultural. For guiding the search, we opted for a qualitative approach , crossing crossing bibliographical, documentary, and oral sources, making use of ethnographic research (ANDRÉ, 1995). In the development of this research, the history of the establishment of YAE in Brazil allowed us to focus on public policies designed and implemented in the 90 s and their impacts on the organization and on the daily life of the school, highlighting the specificities of this kind of work in the neoliberal context of Brazilian education. Focusing on the everyday practice of the profession of two teachers from the MPAE, the proposal of a collective work emerged as a possibility of (re)signifying the teaching practice and contribute to a rethinking of the teacher about his/her role as teacher of social subjects, strengthening educational relationships that are inclusive and transformative. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-08-25 2012-03-30 2016-06-22T18:36:20Z 2016-06-22T18:36:20Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
PRATA, Lucimar Divina Alvarenga. Saberes e fazeres coletivos na educação de jovens e adultos. 2011. 151 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2011. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2011.87 https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13868 https://doi.org/10.14393/ufu.di.2011.87 |
identifier_str_mv |
PRATA, Lucimar Divina Alvarenga. Saberes e fazeres coletivos na educação de jovens e adultos. 2011. 151 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2011. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2011.87 |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13868 https://doi.org/10.14393/ufu.di.2011.87 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia BR Programa de Pós-graduação em Educação Ciências Humanas UFU |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia BR Programa de Pós-graduação em Educação Ciências Humanas UFU |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711469418643456 |