Saberes e fazeres coletivos na educação de jovens e adultos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Prata, Lucimar Divina Alvarenga
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13868
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2011.87
Resumo: This work presents the results of a research that took place in the classrooms of the Municipal Program for Adult Education (MPAE) in Uberlândia, Minas Gerais (Brazil). The main objective of the research was to apprehend and reflect about knowledge and practices of teachers of Youth and Adult Education (YAE), seeking to understand how they fit in school routine, seized from three key dimensions: the organizational, the educational, and the socio-political-cultural. For guiding the search, we opted for a qualitative approach , crossing crossing bibliographical, documentary, and oral sources, making use of ethnographic research (ANDRÉ, 1995). In the development of this research, the history of the establishment of YAE in Brazil allowed us to focus on public policies designed and implemented in the 90 s and their impacts on the organization and on the daily life of the school, highlighting the specificities of this kind of work in the neoliberal context of Brazilian education. Focusing on the everyday practice of the profession of two teachers from the MPAE, the proposal of a collective work emerged as a possibility of (re)signifying the teaching practice and contribute to a rethinking of the teacher about his/her role as teacher of social subjects, strengthening educational relationships that are inclusive and transformative.
id UFU_ee52a6f3860d7179495105110b3f6d46
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/13868
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Saberes e fazeres coletivos na educação de jovens e adultosEducação de jovens e adultosTrabalho coletivoCotidiano escolarEducação de adultos - Uberlândia (MG)Youth and adult educationCollective workSchool routineCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOThis work presents the results of a research that took place in the classrooms of the Municipal Program for Adult Education (MPAE) in Uberlândia, Minas Gerais (Brazil). The main objective of the research was to apprehend and reflect about knowledge and practices of teachers of Youth and Adult Education (YAE), seeking to understand how they fit in school routine, seized from three key dimensions: the organizational, the educational, and the socio-political-cultural. For guiding the search, we opted for a qualitative approach , crossing crossing bibliographical, documentary, and oral sources, making use of ethnographic research (ANDRÉ, 1995). In the development of this research, the history of the establishment of YAE in Brazil allowed us to focus on public policies designed and implemented in the 90 s and their impacts on the organization and on the daily life of the school, highlighting the specificities of this kind of work in the neoliberal context of Brazilian education. Focusing on the everyday practice of the profession of two teachers from the MPAE, the proposal of a collective work emerged as a possibility of (re)signifying the teaching practice and contribute to a rethinking of the teacher about his/her role as teacher of social subjects, strengthening educational relationships that are inclusive and transformative.Mestre em EducaçãoO presente trabalho apresenta os resultados de uma pesquisa realizada em salas de aula do Programa Municipal de Educação de Adultos (PMEA), em Uberlândia, Minas Gerais. O objetivo central da pesquisa foi o de apreender e refletir sobre os saberes e práticas de professores da Educação de Jovens e Adultos (EJA), buscando compreender como se inserem no âmbito do cotidiano escolar, apreendido a partir de três dimensões fundamentais: a organizacional, a pedagógica e a sociopolítico-cultural. Para nortear a pesquisa, a opção foi pela abordagem qualitativa, com o cruzamento de fontes bibliográficas, documentais e orais e a utilização de procedimentos da pesquisa etnográfica (ANDRÉ, 1995). No desenvolvimento da pesquisa, o histórico da constituição da EJA no Brasil permitiu focalizar as políticas públicas elaboradas e implementadas nos anos 90 e seus impactos na organização e no cotidiano da escola, evidenciando as características e especificidades da modalidade, no contexto neoliberal da educação brasileira. Focalizando o cotidiano do exercício da profissão de duas professoras do PMEA, a proposição de um trabalho coletivo emergiu enquanto possibilidade de (re)significar a prática docente e contribuir para um repensar do educador sobre o seu papel como formador de sujeitos sociais, fortalecendo relações educativas inclusivas e transformadoras.Universidade Federal de UberlândiaBRPrograma de Pós-graduação em EducaçãoCiências HumanasUFUCunha, Myrtes Dias dahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4721866T6Novais, Gercina Santanahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799406H0Nunes, Silma Carmohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4268979Y6Prata, Lucimar Divina Alvarenga2016-06-22T18:36:20Z2012-03-302016-06-22T18:36:20Z2011-08-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/pdfPRATA, Lucimar Divina Alvarenga. Saberes e fazeres coletivos na educação de jovens e adultos. 2011. 151 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2011. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2011.87https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13868https://doi.org/10.14393/ufu.di.2011.87porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2022-12-27T19:32:42Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/13868Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2022-12-27T19:32:42Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Saberes e fazeres coletivos na educação de jovens e adultos
title Saberes e fazeres coletivos na educação de jovens e adultos
spellingShingle Saberes e fazeres coletivos na educação de jovens e adultos
Prata, Lucimar Divina Alvarenga
Educação de jovens e adultos
Trabalho coletivo
Cotidiano escolar
Educação de adultos - Uberlândia (MG)
Youth and adult education
Collective work
School routine
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Saberes e fazeres coletivos na educação de jovens e adultos
title_full Saberes e fazeres coletivos na educação de jovens e adultos
title_fullStr Saberes e fazeres coletivos na educação de jovens e adultos
title_full_unstemmed Saberes e fazeres coletivos na educação de jovens e adultos
title_sort Saberes e fazeres coletivos na educação de jovens e adultos
author Prata, Lucimar Divina Alvarenga
author_facet Prata, Lucimar Divina Alvarenga
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Cunha, Myrtes Dias da
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4721866T6
Novais, Gercina Santana
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799406H0
Nunes, Silma Carmo
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4268979Y6
dc.contributor.author.fl_str_mv Prata, Lucimar Divina Alvarenga
dc.subject.por.fl_str_mv Educação de jovens e adultos
Trabalho coletivo
Cotidiano escolar
Educação de adultos - Uberlândia (MG)
Youth and adult education
Collective work
School routine
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic Educação de jovens e adultos
Trabalho coletivo
Cotidiano escolar
Educação de adultos - Uberlândia (MG)
Youth and adult education
Collective work
School routine
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This work presents the results of a research that took place in the classrooms of the Municipal Program for Adult Education (MPAE) in Uberlândia, Minas Gerais (Brazil). The main objective of the research was to apprehend and reflect about knowledge and practices of teachers of Youth and Adult Education (YAE), seeking to understand how they fit in school routine, seized from three key dimensions: the organizational, the educational, and the socio-political-cultural. For guiding the search, we opted for a qualitative approach , crossing crossing bibliographical, documentary, and oral sources, making use of ethnographic research (ANDRÉ, 1995). In the development of this research, the history of the establishment of YAE in Brazil allowed us to focus on public policies designed and implemented in the 90 s and their impacts on the organization and on the daily life of the school, highlighting the specificities of this kind of work in the neoliberal context of Brazilian education. Focusing on the everyday practice of the profession of two teachers from the MPAE, the proposal of a collective work emerged as a possibility of (re)signifying the teaching practice and contribute to a rethinking of the teacher about his/her role as teacher of social subjects, strengthening educational relationships that are inclusive and transformative.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-08-25
2012-03-30
2016-06-22T18:36:20Z
2016-06-22T18:36:20Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PRATA, Lucimar Divina Alvarenga. Saberes e fazeres coletivos na educação de jovens e adultos. 2011. 151 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2011. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2011.87
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13868
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2011.87
identifier_str_mv PRATA, Lucimar Divina Alvarenga. Saberes e fazeres coletivos na educação de jovens e adultos. 2011. 151 f. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2011. DOI https://doi.org/10.14393/ufu.di.2011.87
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/13868
https://doi.org/10.14393/ufu.di.2011.87
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Educação
Ciências Humanas
UFU
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
BR
Programa de Pós-graduação em Educação
Ciências Humanas
UFU
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1813711469418643456