Entre o Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova e as Cartilhas Escolares do DIP: educação e nacionalismo (1930 - 1945)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mota, Kauany Soares
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38435
Resumo: The Vargas government (1930-45) was marked by the motto of the search for the renewal of the republic, which aimed at its national unification and the construction of a national identity and project that, together, would lead to Brazilian modernization. In this sense, the broader objectives for Brazil were presented as purposes of education, making it operate as an instrument of power to form the society idealized by the intellectual sectors and, later, in an even more profound way, by the government, this being, civic, patriotic and modern. In view of this, the present work has the purpose of analyzing the relationship of the nationalist education project that is established between the Manifest of the Pioneers of New Education (1932): The educational reconstruction in Brazil - to the people and the government and the school booklets Youth in the New State and Getúlio Vargas, the friend of children, produced and distributed by the Department of Press and Propaganda (DIP), to schools, between 1940 and 1945. This research seeks to reflect, therefore, on how these nationalist projects are articulated or not? Why do you choose education as the focus of your projects? If they are thinking about the regeneration/renewal of Brazil, what society and nation are they intending to form?
id UFU_f031209d9d56c3f15ec04c33282428af
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/38435
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling Entre o Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova e as Cartilhas Escolares do DIP: educação e nacionalismo (1930 - 1945)NacionalismoNationalismEducaçãoEducationManifesto dos pioneirosManifest of the pioneersEstado novoNew stateCartilhas escolaresSchool bookletsCNPQ::CIENCIAS HUMANASThe Vargas government (1930-45) was marked by the motto of the search for the renewal of the republic, which aimed at its national unification and the construction of a national identity and project that, together, would lead to Brazilian modernization. In this sense, the broader objectives for Brazil were presented as purposes of education, making it operate as an instrument of power to form the society idealized by the intellectual sectors and, later, in an even more profound way, by the government, this being, civic, patriotic and modern. In view of this, the present work has the purpose of analyzing the relationship of the nationalist education project that is established between the Manifest of the Pioneers of New Education (1932): The educational reconstruction in Brazil - to the people and the government and the school booklets Youth in the New State and Getúlio Vargas, the friend of children, produced and distributed by the Department of Press and Propaganda (DIP), to schools, between 1940 and 1945. This research seeks to reflect, therefore, on how these nationalist projects are articulated or not? Why do you choose education as the focus of your projects? If they are thinking about the regeneration/renewal of Brazil, what society and nation are they intending to form?Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)O governo Vargas (1930-45) ficou marcado pelo mote da busca pela renovação da república, que almejava sua unificação nacional e a construção de uma identidade e projeto nacionais que, juntos, levariam à modernização brasileira. Nesse sentido, os objetivos mais amplos para o Brasil se apresentaram como propósitos da educação, fazendo com que ela operasse como instrumento de poder para formar a sociedade idealizada pelos setores intelectuais e, posteriormente de modo ainda mais profundo, pelo governo, sendo essa, cívica, patriótica e moderna. À vista disso, o presente trabalho tem o propósito de analisar a relação do projeto de educação nacionalista que é estabelecido entre o Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova (1932): A reconstrução educacional no Brasil - ao povo e ao governo e as cartilhas escolares A Juventude no Estado Novo e Getúlio Vargas, o amigo das crianças, produzidas e distribuídas pelo Departamento de Imprensa e Propaganda (DIP), às escolas, entre os anos de 1940 e 1945. Procura-se, nesta pesquisa, refletir, portanto, de que maneira esses projetos nacionalistas estão, ou não, articulados? Por que elegem a educação como foco de seus projetos? Se estão pensando na regeneração/renovação do Brasil, que sociedade e nação estão pretendendo formar?Universidade Federal de UberlândiaBrasilHistóriaDângelo, Newtonhttp://lattes.cnpq.br/0568378366616012Santana, Ana Flávia Ribeirohttp://lattes.cnpq.br/1934778202861365Golovaty, Ricardohttp://lattes.cnpq.br/5004722361923859Mota, Kauany Soares2023-07-06T13:58:51Z2023-07-06T13:58:51Z2023-06-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfMOTA, Kauany Soares. Entre o Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova e as Cartilhas Escolares do DIP: educação e nacionalismo (1930 - 1945). 2023. 25 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em História) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38435porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2023-07-07T06:18:20Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/38435Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2023-07-07T06:18:20Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv Entre o Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova e as Cartilhas Escolares do DIP: educação e nacionalismo (1930 - 1945)
title Entre o Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova e as Cartilhas Escolares do DIP: educação e nacionalismo (1930 - 1945)
spellingShingle Entre o Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova e as Cartilhas Escolares do DIP: educação e nacionalismo (1930 - 1945)
Mota, Kauany Soares
Nacionalismo
Nationalism
Educação
Education
Manifesto dos pioneiros
Manifest of the pioneers
Estado novo
New state
Cartilhas escolares
School booklets
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
title_short Entre o Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova e as Cartilhas Escolares do DIP: educação e nacionalismo (1930 - 1945)
title_full Entre o Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova e as Cartilhas Escolares do DIP: educação e nacionalismo (1930 - 1945)
title_fullStr Entre o Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova e as Cartilhas Escolares do DIP: educação e nacionalismo (1930 - 1945)
title_full_unstemmed Entre o Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova e as Cartilhas Escolares do DIP: educação e nacionalismo (1930 - 1945)
title_sort Entre o Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova e as Cartilhas Escolares do DIP: educação e nacionalismo (1930 - 1945)
author Mota, Kauany Soares
author_facet Mota, Kauany Soares
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Dângelo, Newton
http://lattes.cnpq.br/0568378366616012
Santana, Ana Flávia Ribeiro
http://lattes.cnpq.br/1934778202861365
Golovaty, Ricardo
http://lattes.cnpq.br/5004722361923859
dc.contributor.author.fl_str_mv Mota, Kauany Soares
dc.subject.por.fl_str_mv Nacionalismo
Nationalism
Educação
Education
Manifesto dos pioneiros
Manifest of the pioneers
Estado novo
New state
Cartilhas escolares
School booklets
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
topic Nacionalismo
Nationalism
Educação
Education
Manifesto dos pioneiros
Manifest of the pioneers
Estado novo
New state
Cartilhas escolares
School booklets
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS
description The Vargas government (1930-45) was marked by the motto of the search for the renewal of the republic, which aimed at its national unification and the construction of a national identity and project that, together, would lead to Brazilian modernization. In this sense, the broader objectives for Brazil were presented as purposes of education, making it operate as an instrument of power to form the society idealized by the intellectual sectors and, later, in an even more profound way, by the government, this being, civic, patriotic and modern. In view of this, the present work has the purpose of analyzing the relationship of the nationalist education project that is established between the Manifest of the Pioneers of New Education (1932): The educational reconstruction in Brazil - to the people and the government and the school booklets Youth in the New State and Getúlio Vargas, the friend of children, produced and distributed by the Department of Press and Propaganda (DIP), to schools, between 1940 and 1945. This research seeks to reflect, therefore, on how these nationalist projects are articulated or not? Why do you choose education as the focus of your projects? If they are thinking about the regeneration/renewal of Brazil, what society and nation are they intending to form?
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-06T13:58:51Z
2023-07-06T13:58:51Z
2023-06-22
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MOTA, Kauany Soares. Entre o Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova e as Cartilhas Escolares do DIP: educação e nacionalismo (1930 - 1945). 2023. 25 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em História) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38435
identifier_str_mv MOTA, Kauany Soares. Entre o Manifesto dos Pioneiros da Educação Nova e as Cartilhas Escolares do DIP: educação e nacionalismo (1930 - 1945). 2023. 25 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em História) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2023.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/38435
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
História
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
História
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569605754683392