O negro na missa: tramas interculturais no álbum Missa dos quilombos de Milton Nascimento
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/34148 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.537 |
Resumo: | This dissertation is mainly about the album Missa dos Quilombos (1982) by Milton Nascimento. Our approach seeks to establish an interdisciplinary dialogue between the cultural studies and musicology, dealing with music in its musical and extra-musical characteristics. In this study, the black popular music reveals its central value. It suggests the preservation of diffuse cultural patterns of memory, which are rescued and historically reinterpreted in the black Brazilian daily life. The practices of african-Brazilian culture, which was denied and chased from the slavery days until nowadays, occupied through Theology of Liberation (on a temporary basis, but effective) their space within Church. In Missa dos Quilombos, a system of rules is set while listening to the music, whose symbolic dimension gives a symbolic character, reconnecting with the culture and past of the black people. During this work, we noticed how Missa dos Quilombos is complex. The set of elements that it’s composed is a endless universe of cultural exchange, or Brazilian history knowledge. They help us to know, think and question the past and present, as well as the methods used to solve it. This perspective allowed us to have a dialogue with practices and representations that show the participation of social actors involved in the album. |
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O negro na missa: tramas interculturais no álbum Missa dos quilombos de Milton NascimentoThe black at mass: intercultural plots in the album Missa dos quilombos by Milton NascimentoMissa dos QuilombosTeologia da LibertaçãoCultura afro-brasileiraMPBArtesCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DO BRASILCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::MUSICAArtesMúsicaTeologia da libertaçãoThis dissertation is mainly about the album Missa dos Quilombos (1982) by Milton Nascimento. Our approach seeks to establish an interdisciplinary dialogue between the cultural studies and musicology, dealing with music in its musical and extra-musical characteristics. In this study, the black popular music reveals its central value. It suggests the preservation of diffuse cultural patterns of memory, which are rescued and historically reinterpreted in the black Brazilian daily life. The practices of african-Brazilian culture, which was denied and chased from the slavery days until nowadays, occupied through Theology of Liberation (on a temporary basis, but effective) their space within Church. In Missa dos Quilombos, a system of rules is set while listening to the music, whose symbolic dimension gives a symbolic character, reconnecting with the culture and past of the black people. During this work, we noticed how Missa dos Quilombos is complex. The set of elements that it’s composed is a endless universe of cultural exchange, or Brazilian history knowledge. They help us to know, think and question the past and present, as well as the methods used to solve it. This perspective allowed us to have a dialogue with practices and representations that show the participation of social actors involved in the album.CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorDissertação (Mestrado)Essa dissertação trata fundamentalmente do álbum Missa dos Quilombos de Milton Nascimento (1982). Nossa abordagem procura estabelecer um diálogo interdisciplinar entre os estudos culturais e a musicologia, tratando a música em suas características musicais e extramusicais. Aqui, a música popular negra revela seu valor central. Ela sugere a preservação de padrões culturais difusos da memória, que são resgatados e historicamente (re)significados no cotidiano do negro brasileiro. As práticas da cultura afro-brasileira, que mesmo tendo seu lugar negado e sendo perseguidas dos séculos de escravidão até os dias de hoje, vem através da Teologia da Libertação ocupar (de maneira temporária, mas efetiva) seu espaço no interior da Igreja. Na Missa dos Quilombos um sistema de regras se configura na escuta musical, e essa dimensão lhe confere um caráter simbólico, retomando a ligação com a cultura e o passado do negro. Durante o trabalho, vimos o quanto a Missa dos Quilombos é complexa. O conjunto de elementos que a compõem são universos inesgotáveis de trocas culturais, ou de saberes sobre a história brasileira. Eles nos ajudam a conhecer, pensar e questionar o passado e o presente, bem como os métodos utilizados para desvendá-lo. Essa perspectiva nos permitiu travar um diálogo com práticas e representações que evidenciam a participação dos sujeitos sociais envolvidos no álbum.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em MúsicaNascimento, Hermilson Garcia dohttp://lattes.cnpq.br/2662297746963814Gohn, Daniel Marcondeshttp://lattes.cnpq.br/1332810341001276Gonçalves, Lilia Neveshttp://lattes.cnpq.br/2899680917014460Braga, Pedro Paulo de Freitas2022-02-22T14:08:28Z2022-02-22T14:08:28Z2014-03-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfBRAGA, Pedro Paulo de Freitas. O negro na missa: tramas inter-culturais no álbum Missa dos quilombos de Milton Nascimento. 134 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2014. Disponível em: http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.537https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/34148http://doi.org/10.14393/ufu.di.2020.537porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2022-02-23T06:26:07Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/34148Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2022-02-23T06:26:07Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
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