Cowboys de Clint Eastwood: fronteira, identidade nacional e masculinidades em Gran Torino (2008) e Sniper Americano (2014)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reis, Lucas Henrique dos
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/21599
http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2018.901
Resumo: This paper aims to analyze Mith of the Frontier and the cowboy in the 21st century Hollywood. In addition, we intend to understand how cinema constructs meanings about the nation and its national identity in the United States, also how it participates in the construction of gender discourses, more specifically the masculine gender. The main themes are analyzed from two Clint Eastwood movies: Gran Torino (2008) and American Sniper (2014), which tells conflict stories between two sides of a border. It is understood that cinema not only appropriates, but participates actively by elaborating the images of the myths, the nation and the masculinities. In addition to the analysis of the audiovisual elements of the two movies, this paper establishes an approximation between cinema and theoretical references about themes that permeates all the work, as well as the frontier, myths, the wilderness, the nation, the violence and the masculinities. In conclusion, cinematographic critiques available in the American press and other films are put in dialogue with Eastwood’s work for a broader understanding of the society that consumes these productions.
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spelling Cowboys de Clint Eastwood: fronteira, identidade nacional e masculinidades em Gran Torino (2008) e Sniper Americano (2014)Cowboys by Clint Eastwood: Frontier, National Identity and Masculinities in Gran Torino (2008) and American Sniper (2014)Clint EastwoodMito da FronteiraCowboyMasculinidadeIdentidade NacionalMith of the FrontierMasculinityNational identityHistóriaCinema e HistóriaCaracterísticas nacionais americanas no cinemaCowboysCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA::HISTORIA DA AMERICA::HISTORIA DOS ESTADOS UNIDOSThis paper aims to analyze Mith of the Frontier and the cowboy in the 21st century Hollywood. In addition, we intend to understand how cinema constructs meanings about the nation and its national identity in the United States, also how it participates in the construction of gender discourses, more specifically the masculine gender. The main themes are analyzed from two Clint Eastwood movies: Gran Torino (2008) and American Sniper (2014), which tells conflict stories between two sides of a border. It is understood that cinema not only appropriates, but participates actively by elaborating the images of the myths, the nation and the masculinities. In addition to the analysis of the audiovisual elements of the two movies, this paper establishes an approximation between cinema and theoretical references about themes that permeates all the work, as well as the frontier, myths, the wilderness, the nation, the violence and the masculinities. In conclusion, cinematographic critiques available in the American press and other films are put in dialogue with Eastwood’s work for a broader understanding of the society that consumes these productions.CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorDissertação (Mestrado)Essa dissertação tem o objetivo de analisar os mitos da fronteira e do cowboy no cinema hollywoodiano no século XXI. Além disso, pretende-se compreender de que maneira o cinema constrói sentidos sobre a nação e a identidade nacional nos Estados Unidos e como ele participa da construção de discursos sobre gênero, mais especificamente o masculino. Esses temas são analisados a partir de dois filmes do diretor Clint Eastwood, Gran Torino, de 2008, e Sniper Americano, de 2014, que contam histórias de conflitos entre dois lados de uma fronteira. Entende-se que o cinema não apenas se apropria, mas participa ativamente das elaborações das imagens dos mitos, da nação e das masculinidades. Além das análises sobre os elementos audiovisuais dos filmes selecionados, essa pesquisa estabelece uma aproximação entre o cinema e referências teóricas que pensam temas que perpassam todo o trabalho, como a fronteira, os mitos, o wilderness, a nação, a guerra, a violência e as masculinidades. Por fim, críticas cinematográficas disponíveis na imprensa estadunidense e outros filmes são colocados em diálogo com a obra de Eastwood para uma compreensão mais abrangente da sociedade que consumiu tais produções.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em HistóriaSpini, Ana Paulahttp://lattes.cnpq.br/3188333917470405Paranhos, Kátia Rodrigueshttp://lattes.cnpq.br/5727089712546469Valim, Alexandre Buskohttp://lattes.cnpq.br/2389703104377365Reis, Lucas Henrique dos2018-06-21T20:48:03Z2018-06-21T20:48:03Z2018-02-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfREIS, Lucas Henrique dos. Cowboys de Clint Eastwood: fronteira, identidade nacional e masculinidades em Gran Torino (2008) e Sniper Americano (2014). Uberlândia. 2018. 189 f. Dissertação (Mestrado em História) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2018.901https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/21599http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2018.901porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2020-02-13T15:48:10Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/21599Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2020-02-13T15:48:10Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
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description This paper aims to analyze Mith of the Frontier and the cowboy in the 21st century Hollywood. In addition, we intend to understand how cinema constructs meanings about the nation and its national identity in the United States, also how it participates in the construction of gender discourses, more specifically the masculine gender. The main themes are analyzed from two Clint Eastwood movies: Gran Torino (2008) and American Sniper (2014), which tells conflict stories between two sides of a border. It is understood that cinema not only appropriates, but participates actively by elaborating the images of the myths, the nation and the masculinities. In addition to the analysis of the audiovisual elements of the two movies, this paper establishes an approximation between cinema and theoretical references about themes that permeates all the work, as well as the frontier, myths, the wilderness, the nation, the violence and the masculinities. In conclusion, cinematographic critiques available in the American press and other films are put in dialogue with Eastwood’s work for a broader understanding of the society that consumes these productions.
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