Três obras para tímpanos solo: um estudo interpretativo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32728 http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2018.1382 |
Resumo: | The search for new sonorities in the 20th and 21st centuries brought new technical challenges for the performers. In this research, we try to understand the different interpretative strategies needed in pieces for solo timpani with different levels of sound investigation. Three pieces were chosen for this research: Etude Nr. 45 by Franz Krüger, March by Elliott Carter and Shuriken by Cesar Traldi. The dissertation begins with a discussion about the historical development and changes of the timpani and its repertoire, since the 18th century until now. After that, we present an analysis of compositional features and the rise of new techniques of Eight Pieces for Four Timpani by Elliott Carter, followed by a narrative about the term sound exploration. At the end we present an interpretative study focused on sound exploration on those pieces, by using the analisys as a tool to discuss the possible interpretative decisions for these pieces. Studying these pieces, we discovered different techniques to perform and that each one needs a different interpretative strategy related to the period that these pieces were composed. In fact, we improve our performance and the technical possibilities on timpani compositions. |
id |
UFU_f6b901682a1b3715db58ec5271e8238d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/32728 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Três obras para tímpanos solo: um estudo interpretativoThree songs for solo timpani: an interpretive studyTres obras para timpani solo: un estudio interpretativoTímpanosEstudo InterpretativoPerformanceTimpaniInterpretative StudyPerformanceCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESMúsicaThe search for new sonorities in the 20th and 21st centuries brought new technical challenges for the performers. In this research, we try to understand the different interpretative strategies needed in pieces for solo timpani with different levels of sound investigation. Three pieces were chosen for this research: Etude Nr. 45 by Franz Krüger, March by Elliott Carter and Shuriken by Cesar Traldi. The dissertation begins with a discussion about the historical development and changes of the timpani and its repertoire, since the 18th century until now. After that, we present an analysis of compositional features and the rise of new techniques of Eight Pieces for Four Timpani by Elliott Carter, followed by a narrative about the term sound exploration. At the end we present an interpretative study focused on sound exploration on those pieces, by using the analisys as a tool to discuss the possible interpretative decisions for these pieces. Studying these pieces, we discovered different techniques to perform and that each one needs a different interpretative strategy related to the period that these pieces were composed. In fact, we improve our performance and the technical possibilities on timpani compositions.FAPEMIG - Fundação de Amparo a Pesquisa do Estado de Minas GeraisDissertação (Mestrado)A busca por novas sonoridades nos séculos XX e XXI também trouxe novos desafios técnicos para os instrumentistas. Assim, nessa pesquisa buscou-se entender as diferenças na postura interpretativa necessessária em obras para tímpanos solo com diferentes níveis de exploração tímbrica. Foram escolhidas três obras: Estudo Nr. 45 de Franz Krüger, March de Elliott Carter e Shuriken de Cesar Traldi. A dissertação inicia-se com um relato histórico do desenvolvimento e transformação dos tímpanos e seu repertório, desde o século XIII até o século XXI. Em seguida, apresentamos uma análise dos recursos composicionais e o surgimento de novas técnicas, da coletânea Eight Pieces for Four Timpani de Elliott Carter, seguido de uma narrativa do termo exploração tímbrica. Por fim, apresentamos um estudo interpretativo das obras, onde utiliza-se a análise como ferramenta para discutir as possíveis decisões na performance. A partir do estudo dessas obras, observamos diversas técnicas, e a necessidade de posturas interpretativas distintas, devido à diferença cronológica entre as obras. Assim, aumentamos as nossas possibilidades técnicas e performáticas nas composições para tímpano.Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em MúsicaTraldi, Cesar Adrianohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4261278Y7&tokenCaptchar=03AOLTBLQb_R-7wHYXPOaFzn9BWxmcxXrpwVlnF_MoZKKiPhxxMvW1a4EzOZhqI5XEfg2-8i83Fy2xImSRnF_SwbGL5Jyh2FTd4KluT9NJttqB-PAeFL8KXe8i6DjGfy3vYadwZkf_GjBi8-oylUZGYj7GrL2Z2FmQvSQDWQ16eDeca8Qmj1ZifyYKLKvdqLDE2bg4bIoDFtVkyR6uWKhPUtQ6fb7TsZGYWgAFfaF4HYNcUuXQdnX6b-iU1Sqf6YdBaVs-J_EkonYWb-Tkwicfcx3NRm5nYECtOG0773ZmV1p090FFj5rDCwU9pmtCcoqoel99-OZBMMSmBfhYsSD6_7qUX1dltHeijwBarreiro, Danielhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4761737H6&tokenCaptchar=03AOLTBLSc5RyMRNWaM1QqoCoO-XOIAUMazepBr3Ur0TmvPXcugc1CCAFqudFyX6AI0Q8OwRZosrIVQQhS7R90kTvuSUSD0nAKjQjRk4KERtjQBPtxz6bDlQht2g6tRYo33bm1E5G7-T7KwUjJkEEzLpyuENaBvb0AcMD6aqEDl3A9WnomUZ7p1MUY4P1xCnD44Qv3ceBWocbUn56xANlx4w6QYzDf75NUeHyzCl0IPuFS5bnRbBN0lvKZ2vy2UGq1IWU1vWEph7qEri3bvpEErAJCy2N_PDqD5rmyY6l4yMg6HM5xSjDnGS-cAW5vmaWMiTKJL1Xu_pxrYMujQoIkO30Hjwjdu4R-bgGoulart, Gilmarhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788512D3&tokenCaptchar=03AOLTBLRM5f3Sb1ZHPuYdfAsEUBl9PmjeGOVJiSwwDbnsRjgcwyr94NJV0BHjBZwk6OdLH-F0v5-p0BxAmMPxrsHZb-_DzIZBciTV1bMAEo8U4i3-YQiAG-LN0HeIi2vhu9S3R-56ueXnyu0x_53UqrZIPXN-rihZ-8TlX_9enix5nmRQ_awY4rJ_e6OSueJIWkkCgGpfkzqVwYyT5VW7nXkNLOcPbNKVWSObt6Gg6Tx0jf5ooMULOWR2HJiDoe_dx6ZWyahVYkofg__DvU-iM2OLqhBJePxd8aItpgDVIpVMqsLW8w2BfbxG2HGpU6HmTOY03huLlqLO83eATctiuRvCf1jWPIGNjALima, Daniel Dias de2021-09-14T18:17:16Z2021-09-14T18:17:16Z2018-10-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfLIMA, Daniel Dias de. Três obras para tímpanos solo: um estudo interpretativo. 2018. 82 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2018.1382https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32728http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2018.1382porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2021-09-15T06:12:50Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/32728Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2021-09-15T06:12:50Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Três obras para tímpanos solo: um estudo interpretativo Three songs for solo timpani: an interpretive study Tres obras para timpani solo: un estudio interpretativo |
title |
Três obras para tímpanos solo: um estudo interpretativo |
spellingShingle |
Três obras para tímpanos solo: um estudo interpretativo Lima, Daniel Dias de Tímpanos Estudo Interpretativo Performance Timpani Interpretative Study Performance CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Música |
title_short |
Três obras para tímpanos solo: um estudo interpretativo |
title_full |
Três obras para tímpanos solo: um estudo interpretativo |
title_fullStr |
Três obras para tímpanos solo: um estudo interpretativo |
title_full_unstemmed |
Três obras para tímpanos solo: um estudo interpretativo |
title_sort |
Três obras para tímpanos solo: um estudo interpretativo |
author |
Lima, Daniel Dias de |
author_facet |
Lima, Daniel Dias de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Traldi, Cesar Adriano http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4261278Y7&tokenCaptchar=03AOLTBLQb_R-7wHYXPOaFzn9BWxmcxXrpwVlnF_MoZKKiPhxxMvW1a4EzOZhqI5XEfg2-8i83Fy2xImSRnF_SwbGL5Jyh2FTd4KluT9NJttqB-PAeFL8KXe8i6DjGfy3vYadwZkf_GjBi8-oylUZGYj7GrL2Z2FmQvSQDWQ16eDeca8Qmj1ZifyYKLKvdqLDE2bg4bIoDFtVkyR6uWKhPUtQ6fb7TsZGYWgAFfaF4HYNcUuXQdnX6b-iU1Sqf6YdBaVs-J_EkonYWb-Tkwicfcx3NRm5nYECtOG0773ZmV1p090FFj5rDCwU9pmtCcoqoel99-OZBMMSmBfhYsSD6_7qUX1dltHeijw Barreiro, Daniel http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4761737H6&tokenCaptchar=03AOLTBLSc5RyMRNWaM1QqoCoO-XOIAUMazepBr3Ur0TmvPXcugc1CCAFqudFyX6AI0Q8OwRZosrIVQQhS7R90kTvuSUSD0nAKjQjRk4KERtjQBPtxz6bDlQht2g6tRYo33bm1E5G7-T7KwUjJkEEzLpyuENaBvb0AcMD6aqEDl3A9WnomUZ7p1MUY4P1xCnD44Qv3ceBWocbUn56xANlx4w6QYzDf75NUeHyzCl0IPuFS5bnRbBN0lvKZ2vy2UGq1IWU1vWEph7qEri3bvpEErAJCy2N_PDqD5rmyY6l4yMg6HM5xSjDnGS-cAW5vmaWMiTKJL1Xu_pxrYMujQoIkO30Hjwjdu4R-bg Goulart, Gilmar http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788512D3&tokenCaptchar=03AOLTBLRM5f3Sb1ZHPuYdfAsEUBl9PmjeGOVJiSwwDbnsRjgcwyr94NJV0BHjBZwk6OdLH-F0v5-p0BxAmMPxrsHZb-_DzIZBciTV1bMAEo8U4i3-YQiAG-LN0HeIi2vhu9S3R-56ueXnyu0x_53UqrZIPXN-rihZ-8TlX_9enix5nmRQ_awY4rJ_e6OSueJIWkkCgGpfkzqVwYyT5VW7nXkNLOcPbNKVWSObt6Gg6Tx0jf5ooMULOWR2HJiDoe_dx6ZWyahVYkofg__DvU-iM2OLqhBJePxd8aItpgDVIpVMqsLW8w2BfbxG2HGpU6HmTOY03huLlqLO83eATctiuRvCf1jWPIGNjA |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Daniel Dias de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tímpanos Estudo Interpretativo Performance Timpani Interpretative Study Performance CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Música |
topic |
Tímpanos Estudo Interpretativo Performance Timpani Interpretative Study Performance CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Música |
description |
The search for new sonorities in the 20th and 21st centuries brought new technical challenges for the performers. In this research, we try to understand the different interpretative strategies needed in pieces for solo timpani with different levels of sound investigation. Three pieces were chosen for this research: Etude Nr. 45 by Franz Krüger, March by Elliott Carter and Shuriken by Cesar Traldi. The dissertation begins with a discussion about the historical development and changes of the timpani and its repertoire, since the 18th century until now. After that, we present an analysis of compositional features and the rise of new techniques of Eight Pieces for Four Timpani by Elliott Carter, followed by a narrative about the term sound exploration. At the end we present an interpretative study focused on sound exploration on those pieces, by using the analisys as a tool to discuss the possible interpretative decisions for these pieces. Studying these pieces, we discovered different techniques to perform and that each one needs a different interpretative strategy related to the period that these pieces were composed. In fact, we improve our performance and the technical possibilities on timpani compositions. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-10-24 2021-09-14T18:17:16Z 2021-09-14T18:17:16Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
LIMA, Daniel Dias de. Três obras para tímpanos solo: um estudo interpretativo. 2018. 82 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2018.1382 https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32728 http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2018.1382 |
identifier_str_mv |
LIMA, Daniel Dias de. Três obras para tímpanos solo: um estudo interpretativo. 2018. 82 f. Dissertação (Mestrado em Música) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018. DOI http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2018.1382 |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/32728 http://dx.doi.org/10.14393/ufu.di.2018.1382 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Música |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Música |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1805569580370755584 |