As Inteligências Múltiplas: Uma pesquisa com alunos do curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal de Uberlândia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Felipe, Pedro Henrique Martins Valadão
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFU
Texto Completo: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/23368
Resumo: The teaching methodology and the level of certain intelligence already developed in the student impact on the learning process and the improvement of the multiple intelligences. Considering the importance of Multiple Intelligences, classified by Gardner, the primary objective of this study is to identify the predominant intelligence in accounting undergraduate students of the Federal University of Uberlândia, using the Multiple Intelligences Inventory (IIM) created by Armstrong. The bibliographical research and the survey with quantitative data were used as methodology. Data analysis was performed using non-parametric KruskalWallis (KW) tests and the Wilcoxon test. Data were collected from 109 students of the undergraduate course in Accounting Sciences of the Federal University of Uberlândia. From the possible inferences from the observation of the data, it was verified that for the variables income, age and shift, there were significant differences when compared to Intrapersonal and Interpersonal intelligences. For the income variable, there are significant differences between the comparisons for the Naturalistic and Musical type intelligences. Regarding the sex variable, the intelligence that presented a significant difference was Logical-Mathematics.
id UFU_f9d6e3c222a781d42ef72d5008270336
oai_identifier_str oai:repositorio.ufu.br:123456789/23368
network_acronym_str UFU
network_name_str Repositório Institucional da UFU
repository_id_str
spelling As Inteligências Múltiplas: Uma pesquisa com alunos do curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal de UberlândiaProfissional da ContabilidadeCiências ContábeisInteligências MúltiplasMultiple IntelligencesAccounting ProfessionalsAccountingCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA COGNITIVAThe teaching methodology and the level of certain intelligence already developed in the student impact on the learning process and the improvement of the multiple intelligences. Considering the importance of Multiple Intelligences, classified by Gardner, the primary objective of this study is to identify the predominant intelligence in accounting undergraduate students of the Federal University of Uberlândia, using the Multiple Intelligences Inventory (IIM) created by Armstrong. The bibliographical research and the survey with quantitative data were used as methodology. Data analysis was performed using non-parametric KruskalWallis (KW) tests and the Wilcoxon test. Data were collected from 109 students of the undergraduate course in Accounting Sciences of the Federal University of Uberlândia. From the possible inferences from the observation of the data, it was verified that for the variables income, age and shift, there were significant differences when compared to Intrapersonal and Interpersonal intelligences. For the income variable, there are significant differences between the comparisons for the Naturalistic and Musical type intelligences. Regarding the sex variable, the intelligence that presented a significant difference was Logical-Mathematics.Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação)A metodologia de ensino e o nível de determinada inteligência já desenvolvida no discente impactam no processo de aprendizagem e no aperfeiçoamento das inteligências múltiplas. Considerando a importância das Inteligências Múltiplas, classificadas por Gardner, o objetivo primário deste estudo é identificar a inteligência predominante em acadêmicos do curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal de Uberlândia, utilizando o Inventário das Inteligências Múltiplas (IIM) criado por Armstrong. Utilizou-se como metodologia a pesquisa bibliográfica e a de levantamento com dados quantitativos. A análise dos dados foi feita utilizando os testes não-paramétricos de Kruskal-Wallis (KW) e o teste de Wilcoxon. Foram coletados dados de 109 alunos do curso de graduação em Ciências Contábeis da Universidade Federal de Uberlândia. Das inferências possíveis pela observação dos dados, verificou-se que para as variáveis renda, idade e turno, existiram diferenças significativas quando comparadas as inteligências Intrapessoal e Interpessoal. Para a variável renda, destaca-se diferenças significativas entre as comparações para as inteligências tipo Naturalística e Musical. Com relação a variável sexo, a inteligência que apresentou diferença significativa foi a Lógico-Matemática.Universidade Federal de UberlândiaBrasilCiências ContábeisPereira, Carlos Antôniohttp://lattes.cnpq.br/3774130266207222Felipe, Pedro Henrique Martins Valadão2018-12-17T20:56:21Z2018-12-17T20:56:21Z2018-12-14info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfFELIPE, Pedro Henrique Martins Valadão. As Inteligências Múltiplas: Uma pesquisa com alunos do curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal de Uberlândia. 2018. 27 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018.https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/23368porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2018-12-17T20:56:46Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/23368Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2018-12-17T20:56:46Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false
dc.title.none.fl_str_mv As Inteligências Múltiplas: Uma pesquisa com alunos do curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal de Uberlândia
title As Inteligências Múltiplas: Uma pesquisa com alunos do curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal de Uberlândia
spellingShingle As Inteligências Múltiplas: Uma pesquisa com alunos do curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal de Uberlândia
Felipe, Pedro Henrique Martins Valadão
Profissional da Contabilidade
Ciências Contábeis
Inteligências Múltiplas
Multiple Intelligences
Accounting Professionals
Accounting
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA COGNITIVA
title_short As Inteligências Múltiplas: Uma pesquisa com alunos do curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal de Uberlândia
title_full As Inteligências Múltiplas: Uma pesquisa com alunos do curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal de Uberlândia
title_fullStr As Inteligências Múltiplas: Uma pesquisa com alunos do curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal de Uberlândia
title_full_unstemmed As Inteligências Múltiplas: Uma pesquisa com alunos do curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal de Uberlândia
title_sort As Inteligências Múltiplas: Uma pesquisa com alunos do curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal de Uberlândia
author Felipe, Pedro Henrique Martins Valadão
author_facet Felipe, Pedro Henrique Martins Valadão
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Pereira, Carlos Antônio
http://lattes.cnpq.br/3774130266207222
dc.contributor.author.fl_str_mv Felipe, Pedro Henrique Martins Valadão
dc.subject.por.fl_str_mv Profissional da Contabilidade
Ciências Contábeis
Inteligências Múltiplas
Multiple Intelligences
Accounting Professionals
Accounting
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA COGNITIVA
topic Profissional da Contabilidade
Ciências Contábeis
Inteligências Múltiplas
Multiple Intelligences
Accounting Professionals
Accounting
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA COGNITIVA
description The teaching methodology and the level of certain intelligence already developed in the student impact on the learning process and the improvement of the multiple intelligences. Considering the importance of Multiple Intelligences, classified by Gardner, the primary objective of this study is to identify the predominant intelligence in accounting undergraduate students of the Federal University of Uberlândia, using the Multiple Intelligences Inventory (IIM) created by Armstrong. The bibliographical research and the survey with quantitative data were used as methodology. Data analysis was performed using non-parametric KruskalWallis (KW) tests and the Wilcoxon test. Data were collected from 109 students of the undergraduate course in Accounting Sciences of the Federal University of Uberlândia. From the possible inferences from the observation of the data, it was verified that for the variables income, age and shift, there were significant differences when compared to Intrapersonal and Interpersonal intelligences. For the income variable, there are significant differences between the comparisons for the Naturalistic and Musical type intelligences. Regarding the sex variable, the intelligence that presented a significant difference was Logical-Mathematics.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-17T20:56:21Z
2018-12-17T20:56:21Z
2018-12-14
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FELIPE, Pedro Henrique Martins Valadão. As Inteligências Múltiplas: Uma pesquisa com alunos do curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal de Uberlândia. 2018. 27 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018.
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/23368
identifier_str_mv FELIPE, Pedro Henrique Martins Valadão. As Inteligências Múltiplas: Uma pesquisa com alunos do curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal de Uberlândia. 2018. 27 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Ciências Contábeis) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2018.
url https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/23368
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Ciências Contábeis
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Uberlândia
Brasil
Ciências Contábeis
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFU
instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron:UFU
instname_str Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
instacron_str UFU
institution UFU
reponame_str Repositório Institucional da UFU
collection Repositório Institucional da UFU
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)
repository.mail.fl_str_mv diinf@dirbi.ufu.br
_version_ 1805569640038924288