Aqui dentro do lado de fora: a teatralidade em "Intramuros", de Lygia Bojunga
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFU |
Texto Completo: | https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/41412 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2024.153 |
Resumo: | This work aims to analyze the way in which Lygia Bojunga theatricalizes writing by exploring paratextual spaces in her latest book, Intramuros (2016), putting on stage the writing of the book itself. In this way, creating another space in which it is not possible to distinguish inside or outside, highlighting the need to extend our gaze beyond the text, beyond the book and the way it is structured, as well as the place occupied by the figures that participate in the writing and set it in motion as the author, the reader, the characters, and the book itself. To do this, we began the research with a brief overview of the book as an object, considering its material transformations. We have theoretical support from important scholars such as: Agamben (2018), Turrer (2017), Compagnom (1996) and Genette (2009). To think about theatricality, that is, “language taken to the limit”, we had as theoretical support the works of Barthes, as well as Bident (2012), who focused on barthesian theatricality, and other theorists who looked at writing that questions writing itself, such as Blanchot (2018) and Deleuze (2011). |
id |
UFU_fd1fe3dd6dec00a4905852661d52b9f3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufu.br:123456789/41412 |
network_acronym_str |
UFU |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFU |
repository_id_str |
|
spelling |
Aqui dentro do lado de fora: a teatralidade em "Intramuros", de Lygia BojungaHere inside outside: the theatricality in "Intramuros", by Lygia BojungateatralidadetheatricalitylivrobookmaterialidadematerialityparatextosparatextsIntramurosIntramurosCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTESLiteraturaODS::ODS 4. Educação de qualidade - Assegurar a educação inclusiva, e equitativa e de qualidade, e promover oportunidades de aprendizagem ao longo da vida para todos.This work aims to analyze the way in which Lygia Bojunga theatricalizes writing by exploring paratextual spaces in her latest book, Intramuros (2016), putting on stage the writing of the book itself. In this way, creating another space in which it is not possible to distinguish inside or outside, highlighting the need to extend our gaze beyond the text, beyond the book and the way it is structured, as well as the place occupied by the figures that participate in the writing and set it in motion as the author, the reader, the characters, and the book itself. To do this, we began the research with a brief overview of the book as an object, considering its material transformations. We have theoretical support from important scholars such as: Agamben (2018), Turrer (2017), Compagnom (1996) and Genette (2009). To think about theatricality, that is, “language taken to the limit”, we had as theoretical support the works of Barthes, as well as Bident (2012), who focused on barthesian theatricality, and other theorists who looked at writing that questions writing itself, such as Blanchot (2018) and Deleuze (2011).CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorDissertação (Mestrado)Este trabalho tem por objetivo analisar o modo como Lygia Bojunga teatraliza a escrita ao explorar os espaços paratextuais em sua última obra, Intramuros (2016), colocando em cena a escrita do próprio livro que se escreve. Dessa forma, a escritora faz surgir um espaço outro em que não é possível distinguir dentro ou fora, evidenciando a necessidade de estendermos nossos olhares para além do texto, para além do livro e para o modo como ele se estrutura , bem como para o lugar ocupado pelas figuras que participam da escrita e a colocam em movimento: o autor, o leitor, as personagens e o próprio livro. Para isso, faz-se necessário um breve percurso sobre o livro enquanto objeto, considerando suas transformações materiais. Contamos com o apoio teórico de importantes estudiosos como: Agamben (2018), Turrer (2017), Compagnon (1996) e Genette (2009). Para pensarmos a teatralidade, ou seja, “a linguagem levada ao limite”, tivemos como apoio teórico os trabalhos de Barthes, assim como de Bident (2012), que se debruçou sobre a teatralidade barthesiana, e outros teóricos que lançaram seus olhares para essa escrita que se debruça sobre a própria escrita, como Blanchot (2018) e Deleuze (2011).Universidade Federal de UberlândiaBrasilPrograma de Pós-graduação em Estudos LiteráriosAndrade, Paulo Fonsecahttp://lattes.cnpq.br/0032062367504361Soares, Cinara de Araújohttp://lattes.cnpq.br/9411661684375225Soares, Leonardo Franciscohttp://lattes.cnpq.br/8507310300864306Guerra, Angela Célia Moreno Nunes2024-03-14T22:55:23Z2024-03-14T22:55:23Z2024-02-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfGUERRA, Angela Célia Moreno Nunes. Aqui dentro do lado de fora: a teatralidade em "Intramuros", de Lygia Bojunga. 2024. 116 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Literários) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2024. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2024.153https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/41412http://doi.org/10.14393/ufu.di.2024.153porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFUinstname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU)instacron:UFU2024-03-15T06:18:06Zoai:repositorio.ufu.br:123456789/41412Repositório InstitucionalONGhttp://repositorio.ufu.br/oai/requestdiinf@dirbi.ufu.bropendoar:2024-03-15T06:18:06Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aqui dentro do lado de fora: a teatralidade em "Intramuros", de Lygia Bojunga Here inside outside: the theatricality in "Intramuros", by Lygia Bojunga |
title |
Aqui dentro do lado de fora: a teatralidade em "Intramuros", de Lygia Bojunga |
spellingShingle |
Aqui dentro do lado de fora: a teatralidade em "Intramuros", de Lygia Bojunga Guerra, Angela Célia Moreno Nunes teatralidade theatricality livro book materialidade materiality paratextos paratexts Intramuros Intramuros CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Literatura ODS::ODS 4. Educação de qualidade - Assegurar a educação inclusiva, e equitativa e de qualidade, e promover oportunidades de aprendizagem ao longo da vida para todos. |
title_short |
Aqui dentro do lado de fora: a teatralidade em "Intramuros", de Lygia Bojunga |
title_full |
Aqui dentro do lado de fora: a teatralidade em "Intramuros", de Lygia Bojunga |
title_fullStr |
Aqui dentro do lado de fora: a teatralidade em "Intramuros", de Lygia Bojunga |
title_full_unstemmed |
Aqui dentro do lado de fora: a teatralidade em "Intramuros", de Lygia Bojunga |
title_sort |
Aqui dentro do lado de fora: a teatralidade em "Intramuros", de Lygia Bojunga |
author |
Guerra, Angela Célia Moreno Nunes |
author_facet |
Guerra, Angela Célia Moreno Nunes |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Andrade, Paulo Fonseca http://lattes.cnpq.br/0032062367504361 Soares, Cinara de Araújo http://lattes.cnpq.br/9411661684375225 Soares, Leonardo Francisco http://lattes.cnpq.br/8507310300864306 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guerra, Angela Célia Moreno Nunes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
teatralidade theatricality livro book materialidade materiality paratextos paratexts Intramuros Intramuros CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Literatura ODS::ODS 4. Educação de qualidade - Assegurar a educação inclusiva, e equitativa e de qualidade, e promover oportunidades de aprendizagem ao longo da vida para todos. |
topic |
teatralidade theatricality livro book materialidade materiality paratextos paratexts Intramuros Intramuros CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES Literatura ODS::ODS 4. Educação de qualidade - Assegurar a educação inclusiva, e equitativa e de qualidade, e promover oportunidades de aprendizagem ao longo da vida para todos. |
description |
This work aims to analyze the way in which Lygia Bojunga theatricalizes writing by exploring paratextual spaces in her latest book, Intramuros (2016), putting on stage the writing of the book itself. In this way, creating another space in which it is not possible to distinguish inside or outside, highlighting the need to extend our gaze beyond the text, beyond the book and the way it is structured, as well as the place occupied by the figures that participate in the writing and set it in motion as the author, the reader, the characters, and the book itself. To do this, we began the research with a brief overview of the book as an object, considering its material transformations. We have theoretical support from important scholars such as: Agamben (2018), Turrer (2017), Compagnom (1996) and Genette (2009). To think about theatricality, that is, “language taken to the limit”, we had as theoretical support the works of Barthes, as well as Bident (2012), who focused on barthesian theatricality, and other theorists who looked at writing that questions writing itself, such as Blanchot (2018) and Deleuze (2011). |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-14T22:55:23Z 2024-03-14T22:55:23Z 2024-02-22 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
GUERRA, Angela Célia Moreno Nunes. Aqui dentro do lado de fora: a teatralidade em "Intramuros", de Lygia Bojunga. 2024. 116 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Literários) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2024. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2024.153 https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/41412 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2024.153 |
identifier_str_mv |
GUERRA, Angela Célia Moreno Nunes. Aqui dentro do lado de fora: a teatralidade em "Intramuros", de Lygia Bojunga. 2024. 116 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Literários) - Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2024. DOI http://doi.org/10.14393/ufu.di.2024.153 |
url |
https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/41412 http://doi.org/10.14393/ufu.di.2024.153 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Estudos Literários |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Uberlândia Brasil Programa de Pós-graduação em Estudos Literários |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFU instname:Universidade Federal de Uberlândia (UFU) instacron:UFU |
instname_str |
Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
instacron_str |
UFU |
institution |
UFU |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFU |
collection |
Repositório Institucional da UFU |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFU - Universidade Federal de Uberlândia (UFU) |
repository.mail.fl_str_mv |
diinf@dirbi.ufu.br |
_version_ |
1813711359933677568 |