Management of Ethics: The Experience of The Brazilian Public Administration
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Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Administração Pública e Gestão Social |
Texto Completo: | https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/4557 |
Resumo: | Abstract: Motivated by the international debate on governance and by social demand on publics ethics especially since the 1990s after the promulgation of theFederal Constitution, this article sheds light on the ethics management and proposes to make a diagnosis on the Ethics Management System of the BrazilianFederal Executive from three units of analysis: budget, management tools and social participation We performed a qualitative study of documentary analysis of71 minutes of meetings held by the Public Ethics Commission, the coordinating body of this system, from September 2000 to February 2007. The time framerestricts the analysis to the period of transformation of programs to promote ethics in the Federal Executive in a Structuring System of public administration.Although resources and management tools have been used on an increasing scale, social participation was restricted to certain groups and not reached thedecision-making framework.Key-words: ethics management, public service, governance |
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Management of Ethics: The Experience of The Brazilian Public AdministrationGestão da Ética: A Experiência da Administração Pública BrasileiraGestão PúblicaAbstract: Motivated by the international debate on governance and by social demand on publics ethics especially since the 1990s after the promulgation of theFederal Constitution, this article sheds light on the ethics management and proposes to make a diagnosis on the Ethics Management System of the BrazilianFederal Executive from three units of analysis: budget, management tools and social participation We performed a qualitative study of documentary analysis of71 minutes of meetings held by the Public Ethics Commission, the coordinating body of this system, from September 2000 to February 2007. The time framerestricts the analysis to the period of transformation of programs to promote ethics in the Federal Executive in a Structuring System of public administration.Although resources and management tools have been used on an increasing scale, social participation was restricted to certain groups and not reached thedecision-making framework.Key-words: ethics management, public service, governanceResumo: Motivado pelo debate internacional sobre governança e pela crescente demanda social por mais ética na administração pública, sobretudo desde1990, após a promulgação da Constituição Federal, este artigo lança luz sobre a gestão da ética e propõe fazer um diagnóstico sobre o Sistema de Gestão daÉtica do Poder Executivo Federal brasileiro a partir de três unidades de análise: orçamento, ferramentas de gestão e participação social. Foi realizada pesquisaqualitativa com análise de conteúdo de 71 atas de reuniões realizadas pela Comissão de Ética Pública, órgão coordenador do referido sistema, entre 2000 e2007. O recorte temporal restringe a análise para o período de transformação dos programas para promover a ética no Executivo Federal em um sistemaestruturante da administração pública. Embora orçamento e ferramentas de gestão tenham sido utilizados em escala crescente, a participação social foi restritaa determinados grupos e não foi efetiva na implementação do sistema.Palavras-chave: gestão da ética, serviço público, governançaUniversidade Federal de Viçosa2014-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/455710.21118/apgs.v7i1.4557Revista de Administração Pública e Gestão Social; janeiro-março 2015: 7(1) 1-52; 2-8Administração Pública e Gestão Social; january-march 2015: 7(1) 1-52; 2-8Revista de Administração Pública e Gestão Social; Enero-marzo 2015: 7(1) 1-52; 2-8Revista de Administração Pública e Gestão Social; janeiro-março 2015: 7(1) 1-52; 2-8Revista de Administração Pública e Gestão Social; janeiro-março 2015: 7(1) 1-52; 2-8Administração Pública e Gestão Social; janeiro-março 2015: 7(1) 1-52; 2-8Revista de Administração Pública e Gestão Social; janeiro-março 2015: 7(1) 1-52; 2-82175-5787reponame:Administração Pública e Gestão Socialinstname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/4557/2391Calmon Mendes, Annita Vallériade Macedo Bessa, Luiz FernandoMidlej e Silva, Suylan de Almeidainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-06-25T19:51:10Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/4557Revistahttps://periodicos.ufv.br/apgsPUBhttps://periodicos.ufv.br/apgs/oaiapgs.ufv@gmail.com||wescleysxavier@yahoo.com.br2175-57872175-5787opendoar:2019-06-25T19:51:10Administração Pública e Gestão Social - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false |
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