Innovation in Public Management as “Objective Possibility”: The Case of Pact for Education in Pernambuco from the Perspective of Administration for Development

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sousa, Jessica Rani
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Administração Pública e Gestão Social
Texto Completo: https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/7218
Resumo: This paper aims to investigate how the Pact for Education in Pernambuco, Brazil, contributes to fostering practices that characterize management innovations from the perspective of public policies’s effectiveness, adopting as theoretical and sensitizing lens the Theory of Possibilities by Guerreiro Ramos and its approach on Administration for Development. By means of a qualitative case study and thematic analysis of the content of the interviews carried out at the strategic and tactical levels of its operationalization, it was possible to identify categories concentrated around practices specifically related to the referred pact, such as the use of performance indicators and advertising of school descriptors. The effectiveness indicators identified for these categories relate to the creation of a differentiated look for the schools and priority students of the public system, credibility, transparency, perception of empowerment and improvement of awareness about the school context.Keywords: Public management innovation, Administration for Development, Pact for Eduucation in Pernambuco, Brazil.
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spelling Innovation in Public Management as “Objective Possibility”: The Case of Pact for Education in Pernambuco from the Perspective of Administration for DevelopmentInnovación en la Gestión Pública como “Posibilidad Objetiva”: El Caso del Pacto por la Educación en Pernambuco desde la Perspectiva de la Administración para el DesarrolloInovação na Gestão Pública como “Possibilidade Objetiva”: O Caso do Pacto pela Educação de Pernambuco sob a Ótica da Administração para o DesenvolvimentoInovação na gestão públicaAdministração para o DesenvolvimentoPacto pela Educação de PernambucoInovações gerenciais na prestação de serviços públicos e na execução de políticas públicasThis paper aims to investigate how the Pact for Education in Pernambuco, Brazil, contributes to fostering practices that characterize management innovations from the perspective of public policies’s effectiveness, adopting as theoretical and sensitizing lens the Theory of Possibilities by Guerreiro Ramos and its approach on Administration for Development. By means of a qualitative case study and thematic analysis of the content of the interviews carried out at the strategic and tactical levels of its operationalization, it was possible to identify categories concentrated around practices specifically related to the referred pact, such as the use of performance indicators and advertising of school descriptors. The effectiveness indicators identified for these categories relate to the creation of a differentiated look for the schools and priority students of the public system, credibility, transparency, perception of empowerment and improvement of awareness about the school context.Keywords: Public management innovation, Administration for Development, Pact for Eduucation in Pernambuco, Brazil.El presente trabajo tuvo como objetivo investigar cómo el Pacto por la Educación en Pernambuco, un estado brasileño, contribuye a fomentar prácticas que caracterizan innovaciones en la gestión por la perspectiva de la efectividad de la política pública, adoptando como lente teórica y sensibilizante la Teoría de las Posibilidades de Guerreiro Ramos y su abordaje sobre Administración para el Desarrollo. Por medio de un estudio de caso cualitativo y de análisis temático de contenido de las entrevistas realizadas en los niveles estratégico y táctico de su operacionalización, pudieron ser identificadas categorías concentradas en torno a prácticas específicamente derivadas del Pacto, como el uso de indicadores de rendimiento y la publicidad de descriptores escolares. Los indicadores de efectividad identificados para esas categorías se refirieron a la creación de una mirada diferenciada a las escuelas y alumnos prioritarios de la red pública, credibilidad, transparencia, percepción de empoderamiento y perfeccionamiento de la conciencia sobre el contexto escolar.Palabras clave: Innovación en la gestión pública, Administración para el Desarrollo, Pacto pela Educação de Pernambuco.O presente trabalho objetivou investigar como o Pacto pela Educação de Pernambuco (PPE) contribui para fomentar práticas que caracterizem inovações na gestão pela perspectiva da efetividade da política pública, adotando, como lente teórica e sensibilizante, a Teoria das Possibilidades de Guerreiro Ramos e sua abordagem sobre Administração para o Desenvolvimento. Por meio de estudo de caso qualitativo, e de análise temática de conteúdo das entrevistas realizadas nos níveis estratégico e tático de sua operacionalização, puderam ser identificadas categorias concentradas em torno de práticas especificamente advindas com o PPE: o uso de indicadores de desempenho e a publicitação de descritores escolares, pela perspectiva do SIEPE, dos painéis de gestão e pela própria mídia. Os sinalizadores de efetividade identificados para essas categorias disseram respeito a: criação de um olhar diferenciado para as escolas e alunos prioritários da rede pública; credibilidade, transparência, percepção de empoderamento e aprimoramento da consciência sobre o contexto escolar.Universidade Federal de Viçosa2019-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/721810.21118/apgs.v4i11.7218Revista de Administração Pública e Gestão Social; Outubro - dezembro 2019: 11(4); 1-16Administração Pública e Gestão Social; Outubro - dezembro 2019: 11(4); 1-16Revista de Administração Pública e Gestão Social; Outubro - dezembro 2019: 11(4); 1-16Revista de Administração Pública e Gestão Social; Outubro - dezembro 2019: 11(4); 1-16Revista de Administração Pública e Gestão Social; Outubro - dezembro 2019: 11(4); 1-16Administração Pública e Gestão Social; Outubro - dezembro 2019: 11(4); 1-16Revista de Administração Pública e Gestão Social; Outubro - dezembro 2019: 11(4); 1-162175-5787reponame:Administração Pública e Gestão Socialinstname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/7218/pdfhttps://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/7218/htmlCopyright (c) 2019 Administração Pública e Gestão Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessSousa, Jessica Rani2019-10-01T19:50:06Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/7218Revistahttps://periodicos.ufv.br/apgsPUBhttps://periodicos.ufv.br/apgs/oaiapgs.ufv@gmail.com||wescleysxavier@yahoo.com.br2175-57872175-5787opendoar:2019-10-01T19:50:06Administração Pública e Gestão Social - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false
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