The mortality heterogeneity of Brazilian population and distributive aspects in social security: an actuarial analysis of the statutory retirement age proposal.
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Data de Publicação: | 2018 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Administração Pública e Gestão Social |
Texto Completo: | https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/5439 |
Resumo: | With the objective of reforming the Brazilian social security system, the Federal Government sent to the House of Representatives the Constitutional Amendment Proposal nº 287/2016, which, among other measures, proposes to establish a progressive statutory retirement age. This paper evaluated the distributive aspects that this measure can generate for the taxpayers, based on the calculation of the actuarially fair contribution rates considering the mortality heterogeneity of the Brazilian population. As a main result, it has been observed that there will be a negative redistribution, in which those with low life expectancy, who entered the labor market still young and with low salary growth, will finance the retirement income of the ones with higher life expectancy, who have entered the labor market at an older age and have greater prospects for wage growth. Keywords: Social security reform, statutory retirement age, mortality heterogeneity, life expectancy, actuarial fairness |
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The mortality heterogeneity of Brazilian population and distributive aspects in social security: an actuarial analysis of the statutory retirement age proposal.A heterogeneidade da mortalidade da população brasileira e aspectos distributivos na previdência social: uma análise atuarial da proposta de idade mínima de aposentadoriareforma da previdênciaidade mínima de aposentadoriaheterogeneidade da mortalidadeexpectativa de vidajustiça atuarialReforma da previdência e justiça atuarialWith the objective of reforming the Brazilian social security system, the Federal Government sent to the House of Representatives the Constitutional Amendment Proposal nº 287/2016, which, among other measures, proposes to establish a progressive statutory retirement age. This paper evaluated the distributive aspects that this measure can generate for the taxpayers, based on the calculation of the actuarially fair contribution rates considering the mortality heterogeneity of the Brazilian population. As a main result, it has been observed that there will be a negative redistribution, in which those with low life expectancy, who entered the labor market still young and with low salary growth, will finance the retirement income of the ones with higher life expectancy, who have entered the labor market at an older age and have greater prospects for wage growth. Keywords: Social security reform, statutory retirement age, mortality heterogeneity, life expectancy, actuarial fairnessCom o objetivo de reformar o sistema previdenciário brasileiro, o Governo Federal enviou para a Câmara dos Deputados a Proposta de Emenda à Constituição nº 287/2016, a qual, dentre outras medidas, propõe instituir uma idade mínima progressiva de aposentadoria. Este trabalho avaliou os aspectos distributivos que esta medida pode gerar aos contribuintes, a partir do cálculo das alíquotas atuarialmente justas frente à heterogeneidade da mortalidade da população brasileira. Como principal resultado, constatou-se que haverá uma redistribuição negativa, em que os indivíduos com menor expectativa de vida, que ingressaram no mercado de trabalho mais jovens e que têm baixo crescimento salarial irão financiar as pensões daqueles mais longevos, que ingressaram no mercado de trabalho mais velhos e com maior perspectiva de crescimento salarial.Universidade Federal de Viçosa2018-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/543910.21118/apgs.v0i0.5439Revista de Administração Pública e Gestão Social; janeiro-março 2018: 10(1) 01-73; 2-11Administração Pública e Gestão Social; january-march 2018: 10(1) 1-73; 2-11Revista de Administração Pública e Gestão Social; enero-marzo 2018: 10(1) 1-73; 2-11Revista de Administração Pública e Gestão Social; janeiro-março 2018: 10(1) 01-73; 2-11Revista de Administração Pública e Gestão Social; janeiro-março 2018: 10(1) 01-73; 2-11Administração Pública e Gestão Social; janeiro-março 2018: 10(1) 01-73; 2-11Revista de Administração Pública e Gestão Social; janeiro-março 2018: 10(1) 01-73; 2-112175-5787reponame:Administração Pública e Gestão Socialinstname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/5439/pdf_1https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/5439/htmlCopyright (c) 2017 Administração Pública e Gestão Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessSouza, Filipe Costa de2019-06-25T19:51:51Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/5439Revistahttps://periodicos.ufv.br/apgsPUBhttps://periodicos.ufv.br/apgs/oaiapgs.ufv@gmail.com||wescleysxavier@yahoo.com.br2175-57872175-5787opendoar:2019-06-25T19:51:51Administração Pública e Gestão Social - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false |
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