O Plano Nacional de Educação: Análise do Processo de Construção de uma Política Pública tipicamente Brasileira
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Administração Pública e Gestão Social |
Texto Completo: | https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/11584 |
Resumo: | The purpose of this teaching case is to enable discussions about the structure of the National Education Plan and its formulation, implementation and evaluation. The case uses the policy cycle and the rationalist and argumentative policy analysis traditions as a theoretical background. This is a typical story of a public policy that mobilized millions of people in order to achieve legislative approval; it struggled to thrive even in a favorable political environment; it created hopes, frustrations, relationships and rivalries. However, the case illustrates that it is still worthwhile to fight for a cause even if the cards are stacked against it. The teaching case discusses the distinction between government policy and State policy, the limits of long term planning in a democratic environment, inciting faculty and students to debate public policy using the illustration of the National Education Plan. |
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O Plano Nacional de Educação: Análise do Processo de Construção de uma Política Pública tipicamente BrasileiraThe purpose of this teaching case is to enable discussions about the structure of the National Education Plan and its formulation, implementation and evaluation. The case uses the policy cycle and the rationalist and argumentative policy analysis traditions as a theoretical background. This is a typical story of a public policy that mobilized millions of people in order to achieve legislative approval; it struggled to thrive even in a favorable political environment; it created hopes, frustrations, relationships and rivalries. However, the case illustrates that it is still worthwhile to fight for a cause even if the cards are stacked against it. The teaching case discusses the distinction between government policy and State policy, the limits of long term planning in a democratic environment, inciting faculty and students to debate public policy using the illustration of the National Education Plan.El propósito de este caso didáctico es permitir la discusión sobre la estrutura del Plan Nacional de Educación y su formulación, implementación y evaluación. El caso utiliza el ciclo de política pública y el análisis racional y argumentativo de políticas como perspectiva teórica. Esta es uma historia típica de una política pública que movilizó millones de personas para ser debatidas y elaboradas, sufrió para nacer mismo en un ambiente político favorable, generó una serie de expectativas, frustraciones, relaciones y rivalidades. Sin embargo, una vez más demostró que vale la pena fomentar el diálogo sobre causas que uno acredita, apesar de que las cartas esten enbarajadas para que todo no salga bien. El caso discute la distinción entre política de gobierno y política de Estado, los limites del planeamento gubernamental de largo plazo en ambientes democráticos, instigando el docente y los estudiantes a debatir política pública con el caso concreto del Plan Nacional de Educación.O objetivo deste caso de ensino é possibilitar o debate sobre a estrutura do Plano Nacional de Educação e seu percurso de elaboração, implementação e avaliação, utilizando como pano de fundo o ciclo de política pública e os modelos racionalista e argumentativo de análise prescritiva. Esta é a típica história de uma política pública que mobilizou milhões de pessoas para ser debatida e elaborada, sofreu para nascer mesmo num ambiente político favorável, criou uma série de sonhos, frustrações, relacionamentos e rivalidades. No entanto, mostrou mais uma vez que vale a pena fomentar o diálogo sobre aquilo que se acredita mesmo sabendo que as cartas estão embaralhadas para que tudo dê errado. O caso prático debate a distinção entre política de governo e política de Estado, os limites dos planejamentos de longo prazo em ambientes democráticos, instigando docente e discente no debate propositivo e pedagógico com a ilustração do Plano Nacional de Educação.Universidade Federal de Viçosa2021-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/1158410.21118/apgs.v13i4.11584Revista de Administração Pública e Gestão Social; outubro-dezembro 2021: 13(4)Administração Pública e Gestão Social; outubro-dezembro 2021: 13(4)Revista de Administração Pública e Gestão Social; outubro-dezembro 2021: 13(4)Revista de Administração Pública e Gestão Social; outubro-dezembro 2021: 13(4)Revista de Administração Pública e Gestão Social; outubro-dezembro 2021: 13(4)Administração Pública e Gestão Social; outubro-dezembro 2021: 13(4)Revista de Administração Pública e Gestão Social; outubro-dezembro 2021: 13(4)2175-5787reponame:Administração Pública e Gestão Socialinstname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/11584/6890https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/11584/6891http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSecchi, LeonardoSouza de Franceschi Nunes, GisseleDe Chaves, Thiago José2021-10-01T16:18:31Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/11584Revistahttps://periodicos.ufv.br/apgsPUBhttps://periodicos.ufv.br/apgs/oaiapgs.ufv@gmail.com||wescleysxavier@yahoo.com.br2175-57872175-5787opendoar:2021-10-01T16:18:31Administração Pública e Gestão Social - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false |
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