The need for identification as a barrier to access to information: evidence and practices in Brazil and the world
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Administração Pública e Gestão Social |
Texto Completo: | https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/5733 |
Resumo: | Freedom of Information laws (FOIs) are designed to improve transparency by granting citizens the access to information held by the government. The ability to attain public information, however, may be restricted by public officials. Several experiments show that public officials discriminate among citizen requests for assistance based on their characteristics, infringing their right-to-know. This article analyzes how international laws manage the information about those making FOI requests and proposes a typology of FOI laws that take into account identification obligations. We develop this typology by examining freedom of information laws in 111 countries and apply it to the 18 Latin American countries that have FOIs. In particular, we explore how these obligations vary in decrees and websites. Finally, we examine the Brazilian legal panorama and possible solutions to the impasse. The results show significant heterogeneity in identity protections, indicating the need to standardize identification requirements and the processes to send requests. |
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The need for identification as a barrier to access to information: evidence and practices in Brazil and the worldIdentificación obligatoria en el acceso a información gubernamental: riesgos, tipología internacional y las realidades de Brasil y América LatinaA necessidade de identificação como barreira ao acesso à informação: evidências e práticas no Brasil e no mundo.acesso à informaçãodiscriminaçãoanonimatoAcesso à InformaçãoFreedom of Information laws (FOIs) are designed to improve transparency by granting citizens the access to information held by the government. The ability to attain public information, however, may be restricted by public officials. Several experiments show that public officials discriminate among citizen requests for assistance based on their characteristics, infringing their right-to-know. This article analyzes how international laws manage the information about those making FOI requests and proposes a typology of FOI laws that take into account identification obligations. We develop this typology by examining freedom of information laws in 111 countries and apply it to the 18 Latin American countries that have FOIs. In particular, we explore how these obligations vary in decrees and websites. Finally, we examine the Brazilian legal panorama and possible solutions to the impasse. The results show significant heterogeneity in identity protections, indicating the need to standardize identification requirements and the processes to send requests.Las leyes de acceso a la información (LAI) se crearon para generar transparencia, proporcionando a los ciudadanos acceso a datos oficiales de los gobiernos. La capacidad de obtener información pública, sin embargo, puede ser restringida por funcionarios públicos: varios experimentos muestran que los funcionarios públicos discriminan las respuestas a solicitudes de asistencia de los ciudadanos en base a sus características, pudiendo infringir su derecho de saber. Este artículo analiza cómo las leyes internacionales cuidan de las informaciones de identidad de aquellos que hacen solicitudes. Se propone una tipología de leyes de acceso a la información teniendo en cuenta los ítems obligatorios de identificación. Se desarrolló esa tipología examinando las LAI de 111 países y la aplicando a los 18 países latinoamericanos que las poseen. Además, se exploró cómo esas obligaciones varían en decretos y portales on-line, analizando también el panorama legal brasileño y posibles soluciones para el impasse. Los resultados muestran una significativa heterogeneidad en las protecciones identitarias en el mundo, indicando la necesidad de estandarizar los requisitos de identificación y los procesos de solicitudes.Este artigo explora a identificação obrigatória (apresentação de informações pessoais) como uma barreira ao direito à informação pública. A identificação obrigatória cria o potencial para a discriminação ou represália do requerente, gerando fortes desincentivos para se pedir informações aos governos. Além de uma revisão de literatura sobre as experiências de discriminação na administração do governo, este artigo cria uma tipologia de obrigações de identificação com base na análise das leis de acesso à informação de 111 países. Aplicou-se esta tipologia aos 18 países latino-americanos que possuem estas leis, estendendo a análise aos decretos e portais online para se fazer pedidos. Os resultados mostram uma desordem em relação às obrigações de identificação na América Latina e a necessidade de uma maior padronização internacional. Discute-se possíveis soluções à luz das obrigações de identificação do Brasil e da proibição constitucional do anonimato, uma barreira para proteger os requerentes de possíveis discriminações ou represálias.Universidade Federal de Viçosa2018-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.spreadsheetml.sheethttps://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/573310.21118/apgs.v10i4.5733Revista de Administração Pública e Gestão Social; outubro-dezembro 2018: 10(4) 226-327; 303-315Administração Pública e Gestão Social; october-december 2018: 10(4) 226-327; 303-315Revista de Administração Pública e Gestão Social; octubre-diciembre 2018: 10(4) 226-327; 303-315Revista de Administração Pública e Gestão Social; outubro-dezembro 2018: 10(4) 226-327; 303-315Revista de Administração Pública e Gestão Social; outubro-dezembro 2018: 10(4) 226-327; 303-315Administração Pública e Gestão Social; outubro-dezembro 2018: 10(4) 226-327; 303-315Revista de Administração Pública e Gestão Social; outubro-dezembro 2018: 10(4) 226-327; 303-3152175-5787reponame:Administração Pública e Gestão Socialinstname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/5733/pdfhttps://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/5733/htmlhttps://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/5733/4908Copyright (c) 2018 Administração Pública e Gestão Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Karina FurtadoMichener, Gregory2019-06-25T19:52:03Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/5733Revistahttps://periodicos.ufv.br/apgsPUBhttps://periodicos.ufv.br/apgs/oaiapgs.ufv@gmail.com||wescleysxavier@yahoo.com.br2175-57872175-5787opendoar:2019-06-25T19:52:03Administração Pública e Gestão Social - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false |
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