Public Values and Contracts for Outsourced Services: Challenges in the Public Sector
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Administração Pública e Gestão Social |
DOI: | 10.21118/apgs.v11i3.5546 |
Texto Completo: | https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/5546 |
Resumo: | Outsourcing is a practice that has intensified in the public sector since the reform of the Brazilian State. In the literature it has been realized that constitutional public values can be lost when the responsibility for the execution is transferred from the government to a private company. In the face of this problem, this article aims to analyze notices, contracts and the provision of outsourced services in a Federal public institution located in the state of Minas Gerais, Brazil, in order to verify the application of the constitutional principles of public administration (legality, impersonality, efficiency) in outsourcing services. To achieve the research objectives, a case study was carried out. Primary and secondary data were used, which were submitted to content analysis. ?e results of the research showed that public values are lost and neglected in the execution of the contracted services. In addition, the adoption of outsourcing can make the emergence of bad habits of the Brazilian public administration possible. Keywords: Public Administration, Public Value, Contracts, Outsourcing |
id |
UFV-3_dfdb94f06b547b00ff7b22f684450fd6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufv.br:article/5546 |
network_acronym_str |
UFV-3 |
network_name_str |
Administração Pública e Gestão Social |
spelling |
Public Values and Contracts for Outsourced Services: Challenges in the Public SectorValores Públicos y Contratación de Servicios Tercerizados: Desafíos en el Sector PúblicoValores Públicos e Contratação de Serviços Terceirizados: Desafios no Setor PúblicoAdministração Pública. Valor Público. Contratos. Terceirização.Administração PúblicaOutsourcing is a practice that has intensified in the public sector since the reform of the Brazilian State. In the literature it has been realized that constitutional public values can be lost when the responsibility for the execution is transferred from the government to a private company. In the face of this problem, this article aims to analyze notices, contracts and the provision of outsourced services in a Federal public institution located in the state of Minas Gerais, Brazil, in order to verify the application of the constitutional principles of public administration (legality, impersonality, efficiency) in outsourcing services. To achieve the research objectives, a case study was carried out. Primary and secondary data were used, which were submitted to content analysis. ?e results of the research showed that public values are lost and neglected in the execution of the contracted services. In addition, the adoption of outsourcing can make the emergence of bad habits of the Brazilian public administration possible. Keywords: Public Administration, Public Value, Contracts, OutsourcingLa subcontratación es una práctica que se ha intensificado en el sector público a partir de la reforma del Estado brasileño. Ante la literatura se percibió que valores públicos constitucionales pueden ser perdidos cuando la responsabilidad por la ejecución es transferida del empleador, el gobierno, a una empresa privada. En el marco de esta problemática, este artículo tiene como objetivo analizar ediciones, contratos y la prestación de servicios tercerizados en una institución pública federal ubicada en Minas Gerais, un estado brasileño, a fin de verificar la aplicación de los principios constitucionales de la administración pública (legalidad, impersonalidad, moralidad, publicidad y eficiencia) en la subcontratación. Para alcanzar los objetivos de la investigación se realizó un estudio de caso y se utilizaron datos primarios y secundarios, los cuales fueron sometidos al análisis de contenido. Los resultados de la investigación han demonstrado que los valores públicos se pierden cuando se descuida en la ejecución de los contratos de servicios. Además, la adopción de la subcontratación puede posibilitar el afloramiento de los vicios de la administración pública brasileña. Palabras clave: Administración Pública, Valor Público, Contratos, Tercerización.A terceirização é uma prática que se intensificou no setor público a partir da reforma do Estado. Diante da literatura percebeu-se que valores públicos podem ser perdidos quando a responsabilidade pela execução é transferida do empregador governo para uma empresa privada. Diante dessa problemática, este artigo tem como objetivo analisar editais, contratos e a prestação de serviços terceirizados em uma instituição pública federal localizada em Minas Gerais, investigando suas características quanto à aplicação dos princípios da administração pública (legalidade, impessoalidade, moralidade, publicidade e eficiência). Para atingir os objetivos da pesquisa foi realizado um estudo de caso. Utilizou-se dados primários e secundários, os quais foram submetidas à Análise de Conteúdo. Os resultados evidenciam que os valores públicos são perdidos e negligenciados. Universidade Federal de Viçosa2019-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/554610.21118/apgs.v11i3.5546Revista de Administração Pública e Gestão Social; Julho - setembro 2019: 11(3); 1-18Administração Pública e Gestão Social; Julho - setembro 2019: 11(3); 1-18Revista de Administração Pública e Gestão Social; July-september 2019: 11(3); 1-18Revista de Administração Pública e Gestão Social; Julho - setembro 2019: 11(3); 1-18Revista de Administração Pública e Gestão Social; Julho - setembro 2019: 11(3); 1-18Administração Pública e Gestão Social; Julho - setembro 2019: 11(3); 1-18Revista de Administração Pública e Gestão Social; Julho - setembro 2019: 11(3); 1-182175-5787reponame:Administração Pública e Gestão Socialinstname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/5546/pdfhttps://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/5546/htmlCopyright (c) 2019 Administração Pública e Gestão Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Natália Maria LealAndrade, Daniela MeirellesLima, Juvêncio Braga de2019-07-01T04:06:33Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/5546Revistahttps://periodicos.ufv.br/apgsPUBhttps://periodicos.ufv.br/apgs/oaiapgs.ufv@gmail.com||wescleysxavier@yahoo.com.br2175-57872175-5787opendoar:2019-07-01T04:06:33Administração Pública e Gestão Social - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Public Values and Contracts for Outsourced Services: Challenges in the Public Sector Valores Públicos y Contratación de Servicios Tercerizados: Desafíos en el Sector Público Valores Públicos e Contratação de Serviços Terceirizados: Desafios no Setor Público |
title |
Public Values and Contracts for Outsourced Services: Challenges in the Public Sector |
spellingShingle |
Public Values and Contracts for Outsourced Services: Challenges in the Public Sector Public Values and Contracts for Outsourced Services: Challenges in the Public Sector Santos, Natália Maria Leal Administração Pública. Valor Público. Contratos. Terceirização. Administração Pública Santos, Natália Maria Leal Administração Pública. Valor Público. Contratos. Terceirização. Administração Pública |
title_short |
Public Values and Contracts for Outsourced Services: Challenges in the Public Sector |
title_full |
Public Values and Contracts for Outsourced Services: Challenges in the Public Sector |
title_fullStr |
Public Values and Contracts for Outsourced Services: Challenges in the Public Sector Public Values and Contracts for Outsourced Services: Challenges in the Public Sector |
title_full_unstemmed |
Public Values and Contracts for Outsourced Services: Challenges in the Public Sector Public Values and Contracts for Outsourced Services: Challenges in the Public Sector |
title_sort |
Public Values and Contracts for Outsourced Services: Challenges in the Public Sector |
author |
Santos, Natália Maria Leal |
author_facet |
Santos, Natália Maria Leal Santos, Natália Maria Leal Andrade, Daniela Meirelles Lima, Juvêncio Braga de Andrade, Daniela Meirelles Lima, Juvêncio Braga de |
author_role |
author |
author2 |
Andrade, Daniela Meirelles Lima, Juvêncio Braga de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Natália Maria Leal Andrade, Daniela Meirelles Lima, Juvêncio Braga de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Administração Pública. Valor Público. Contratos. Terceirização. Administração Pública |
topic |
Administração Pública. Valor Público. Contratos. Terceirização. Administração Pública |
description |
Outsourcing is a practice that has intensified in the public sector since the reform of the Brazilian State. In the literature it has been realized that constitutional public values can be lost when the responsibility for the execution is transferred from the government to a private company. In the face of this problem, this article aims to analyze notices, contracts and the provision of outsourced services in a Federal public institution located in the state of Minas Gerais, Brazil, in order to verify the application of the constitutional principles of public administration (legality, impersonality, efficiency) in outsourcing services. To achieve the research objectives, a case study was carried out. Primary and secondary data were used, which were submitted to content analysis. ?e results of the research showed that public values are lost and neglected in the execution of the contracted services. In addition, the adoption of outsourcing can make the emergence of bad habits of the Brazilian public administration possible. Keywords: Public Administration, Public Value, Contracts, Outsourcing |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/5546 10.21118/apgs.v11i3.5546 |
url |
https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/5546 |
identifier_str_mv |
10.21118/apgs.v11i3.5546 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/5546/pdf https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/5546/html |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Administração Pública e Gestão Social info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Administração Pública e Gestão Social |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Viçosa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Viçosa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Administração Pública e Gestão Social; Julho - setembro 2019: 11(3); 1-18 Administração Pública e Gestão Social; Julho - setembro 2019: 11(3); 1-18 Revista de Administração Pública e Gestão Social; July-september 2019: 11(3); 1-18 Revista de Administração Pública e Gestão Social; Julho - setembro 2019: 11(3); 1-18 Revista de Administração Pública e Gestão Social; Julho - setembro 2019: 11(3); 1-18 Administração Pública e Gestão Social; Julho - setembro 2019: 11(3); 1-18 Revista de Administração Pública e Gestão Social; Julho - setembro 2019: 11(3); 1-18 2175-5787 reponame:Administração Pública e Gestão Social instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV) instacron:UFV |
instname_str |
Universidade Federal de Viçosa (UFV) |
instacron_str |
UFV |
institution |
UFV |
reponame_str |
Administração Pública e Gestão Social |
collection |
Administração Pública e Gestão Social |
repository.name.fl_str_mv |
Administração Pública e Gestão Social - Universidade Federal de Viçosa (UFV) |
repository.mail.fl_str_mv |
apgs.ufv@gmail.com||wescleysxavier@yahoo.com.br |
_version_ |
1822179233707851776 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.21118/apgs.v11i3.5546 |