Public Values and Contracts for Outsourced Services: Challenges in the Public Sector

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Natália Maria Leal
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Andrade, Daniela Meirelles, Lima, Juvêncio Braga de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Administração Pública e Gestão Social
Texto Completo: https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/5546
Resumo: Outsourcing is a practice that has intensified in the public sector since the reform of the Brazilian State. In the literature it has been realized that constitutional public values can be lost when the responsibility for the execution is transferred from the government to a private company. In the face of this problem, this article aims to analyze notices, contracts and the provision of outsourced services in a Federal public institution located in the state of Minas Gerais, Brazil, in order to verify the application of the constitutional principles of public administration (legality, impersonality, efficiency) in outsourcing services. To achieve the research objectives, a case study was carried out. Primary and secondary data were used, which were submitted to content analysis. ?e results of the research showed that public values are lost and neglected in the execution of the contracted services. In addition, the adoption of outsourcing can make the emergence of bad habits of the Brazilian public administration possible. Keywords: Public Administration, Public Value, Contracts, Outsourcing
id UFV-3_dfdb94f06b547b00ff7b22f684450fd6
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufv.br:article/5546
network_acronym_str UFV-3
network_name_str Administração Pública e Gestão Social
repository_id_str
spelling Public Values and Contracts for Outsourced Services: Challenges in the Public SectorValores Públicos y Contratación de Servicios Tercerizados: Desafíos en el Sector PúblicoValores Públicos e Contratação de Serviços Terceirizados: Desafios no Setor PúblicoAdministração Pública. Valor Público. Contratos. Terceirização.Administração PúblicaOutsourcing is a practice that has intensified in the public sector since the reform of the Brazilian State. In the literature it has been realized that constitutional public values can be lost when the responsibility for the execution is transferred from the government to a private company. In the face of this problem, this article aims to analyze notices, contracts and the provision of outsourced services in a Federal public institution located in the state of Minas Gerais, Brazil, in order to verify the application of the constitutional principles of public administration (legality, impersonality, efficiency) in outsourcing services. To achieve the research objectives, a case study was carried out. Primary and secondary data were used, which were submitted to content analysis. ?e results of the research showed that public values are lost and neglected in the execution of the contracted services. In addition, the adoption of outsourcing can make the emergence of bad habits of the Brazilian public administration possible. Keywords: Public Administration, Public Value, Contracts, OutsourcingLa subcontratación es una práctica que se ha intensificado en el sector público a partir de la reforma del Estado brasileño. Ante la literatura se percibió que valores públicos constitucionales pueden ser perdidos cuando la responsabilidad por la ejecución es transferida del empleador, el gobierno, a una empresa privada. En el marco de esta problemática, este artículo tiene como objetivo analizar ediciones, contratos y la prestación de servicios tercerizados en una institución pública federal ubicada en Minas Gerais, un estado brasileño, a fin de verificar la aplicación de los principios constitucionales de la administración pública (legalidad, impersonalidad, moralidad, publicidad y eficiencia) en la subcontratación. Para alcanzar los objetivos de la investigación se realizó un estudio de caso y se utilizaron datos primarios y secundarios, los cuales fueron sometidos al análisis de contenido. Los resultados de la investigación han demonstrado que los valores públicos se pierden cuando se descuida en la ejecución de los contratos de servicios. Además, la adopción de la subcontratación puede posibilitar el afloramiento de los vicios de la administración pública brasileña. Palabras clave: Administración Pública, Valor Público, Contratos, Tercerización.A terceirização é uma prática que se intensificou no setor público a partir da reforma do Estado. Diante da literatura percebeu-se que valores públicos podem ser perdidos quando a responsabilidade pela execução é transferida do empregador governo para uma empresa privada. Diante dessa problemática, este artigo tem como objetivo analisar editais, contratos e a prestação de serviços terceirizados em uma instituição pública federal localizada em Minas Gerais, investigando suas características quanto à aplicação dos princípios da administração pública (legalidade, impessoalidade, moralidade, publicidade e eficiência). Para atingir os objetivos da pesquisa foi realizado um estudo de caso. Utilizou-se dados primários e secundários, os quais foram submetidas à Análise de Conteúdo. Os resultados evidenciam que os valores públicos são perdidos e negligenciados. Universidade Federal de Viçosa2019-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/554610.21118/apgs.v11i3.5546Revista de Administração Pública e Gestão Social; Julho - setembro 2019: 11(3); 1-18Administração Pública e Gestão Social; Julho - setembro 2019: 11(3); 1-18Revista de Administração Pública e Gestão Social; July-september 2019: 11(3); 1-18Revista de Administração Pública e Gestão Social; Julho - setembro 2019: 11(3); 1-18Revista de Administração Pública e Gestão Social; Julho - setembro 2019: 11(3); 1-18Administração Pública e Gestão Social; Julho - setembro 2019: 11(3); 1-18Revista de Administração Pública e Gestão Social; Julho - setembro 2019: 11(3); 1-182175-5787reponame:Administração Pública e Gestão Socialinstname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/5546/pdfhttps://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/5546/htmlCopyright (c) 2019 Administração Pública e Gestão Socialinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Natália Maria LealAndrade, Daniela MeirellesLima, Juvêncio Braga de2019-07-01T04:06:33Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/5546Revistahttps://periodicos.ufv.br/apgsPUBhttps://periodicos.ufv.br/apgs/oaiapgs.ufv@gmail.com||wescleysxavier@yahoo.com.br2175-57872175-5787opendoar:2019-07-01T04:06:33Administração Pública e Gestão Social - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false
dc.title.none.fl_str_mv Public Values and Contracts for Outsourced Services: Challenges in the Public Sector
Valores Públicos y Contratación de Servicios Tercerizados: Desafíos en el Sector Público
Valores Públicos e Contratação de Serviços Terceirizados: Desafios no Setor Público
title Public Values and Contracts for Outsourced Services: Challenges in the Public Sector
spellingShingle Public Values and Contracts for Outsourced Services: Challenges in the Public Sector
Santos, Natália Maria Leal
Administração Pública. Valor Público. Contratos. Terceirização.
Administração Pública
title_short Public Values and Contracts for Outsourced Services: Challenges in the Public Sector
title_full Public Values and Contracts for Outsourced Services: Challenges in the Public Sector
title_fullStr Public Values and Contracts for Outsourced Services: Challenges in the Public Sector
title_full_unstemmed Public Values and Contracts for Outsourced Services: Challenges in the Public Sector
title_sort Public Values and Contracts for Outsourced Services: Challenges in the Public Sector
author Santos, Natália Maria Leal
author_facet Santos, Natália Maria Leal
Andrade, Daniela Meirelles
Lima, Juvêncio Braga de
author_role author
author2 Andrade, Daniela Meirelles
Lima, Juvêncio Braga de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Natália Maria Leal
Andrade, Daniela Meirelles
Lima, Juvêncio Braga de
dc.subject.por.fl_str_mv Administração Pública. Valor Público. Contratos. Terceirização.
Administração Pública
topic Administração Pública. Valor Público. Contratos. Terceirização.
Administração Pública
description Outsourcing is a practice that has intensified in the public sector since the reform of the Brazilian State. In the literature it has been realized that constitutional public values can be lost when the responsibility for the execution is transferred from the government to a private company. In the face of this problem, this article aims to analyze notices, contracts and the provision of outsourced services in a Federal public institution located in the state of Minas Gerais, Brazil, in order to verify the application of the constitutional principles of public administration (legality, impersonality, efficiency) in outsourcing services. To achieve the research objectives, a case study was carried out. Primary and secondary data were used, which were submitted to content analysis. ?e results of the research showed that public values are lost and neglected in the execution of the contracted services. In addition, the adoption of outsourcing can make the emergence of bad habits of the Brazilian public administration possible. Keywords: Public Administration, Public Value, Contracts, Outsourcing
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/5546
10.21118/apgs.v11i3.5546
url https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/5546
identifier_str_mv 10.21118/apgs.v11i3.5546
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/5546/pdf
https://periodicos.ufv.br/apgs/article/view/5546/html
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Administração Pública e Gestão Social
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Administração Pública e Gestão Social
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Administração Pública e Gestão Social; Julho - setembro 2019: 11(3); 1-18
Administração Pública e Gestão Social; Julho - setembro 2019: 11(3); 1-18
Revista de Administração Pública e Gestão Social; July-september 2019: 11(3); 1-18
Revista de Administração Pública e Gestão Social; Julho - setembro 2019: 11(3); 1-18
Revista de Administração Pública e Gestão Social; Julho - setembro 2019: 11(3); 1-18
Administração Pública e Gestão Social; Julho - setembro 2019: 11(3); 1-18
Revista de Administração Pública e Gestão Social; Julho - setembro 2019: 11(3); 1-18
2175-5787
reponame:Administração Pública e Gestão Social
instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron:UFV
instname_str Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron_str UFV
institution UFV
reponame_str Administração Pública e Gestão Social
collection Administração Pública e Gestão Social
repository.name.fl_str_mv Administração Pública e Gestão Social - Universidade Federal de Viçosa (UFV)
repository.mail.fl_str_mv apgs.ufv@gmail.com||wescleysxavier@yahoo.com.br
_version_ 1800211104333299712