Prospects for the regulation of digital influencers in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nunes, Matheus Mantuani
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Direito
Texto Completo: https://periodicos.ufv.br/revistadir/article/view/18409
Resumo: Influencer marketing has been attracting the attention of consumers since the 19th century. With the advent of the internet, a new digital influencer activity presents challenges to legislation related to the regulation of conventional advertising and publicity. This paper aims to identify how sufficient the contemporary legal framework is to regulate the activities of digital influencers. Through a critical literature review, based on the national and foreign scenario, it is verified that specific regulations are necessary for adress influencer marketing, in order to guarantee its compatibility with the Brazilian Constitution and the Consumer Protection Code.
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spelling Prospects for the regulation of digital influencers in BrazilPerspectivas à regulação da atividade de influenciador digital no BrasilPerspectivas à Regulação da Atividade de Influenciador Digital no BrasilMarketing de InfluênciaInfluenciadores DigitaisDireito do ConsumidorConsumer LawDigital InfluencersInfluencer marketingInfluencer marketing has been attracting the attention of consumers since the 19th century. With the advent of the internet, a new digital influencer activity presents challenges to legislation related to the regulation of conventional advertising and publicity. This paper aims to identify how sufficient the contemporary legal framework is to regulate the activities of digital influencers. Through a critical literature review, based on the national and foreign scenario, it is verified that specific regulations are necessary for adress influencer marketing, in order to guarantee its compatibility with the Brazilian Constitution and the Consumer Protection Code.O marketing de influência tem chamado a atenção de consumidores desde o século XIX. Com o advento da internet, uma nova atividade de influenciador digital apresenta desafios a legislações vinculadas à regulação da publicidade e propaganda convencionais. O objetivo deste trabalho é identificar em que medida o arcabouço jurídico contemporâneo é suficiente para disciplinar as atividades de digital influencers. Por meio de revisão crítica de bibliografia, com base no cenário nacional e estrangeiro, constata-se a necessidade de normativa específica direcionada ao marketing de influência, de modo a garantir sua compatibilidade com a Constituição da República e com o Código de Defesa do Consumidor.Universidade Federal de Viçosa2024-06-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ufv.br/revistadir/article/view/1840910.32361/2024160118409Revista de Direito; Vol. 16 No. 01 (2024); 01-21Revista de Direito; Vol. 16 Núm. 01 (2024); 01-21Revista de Direito; v. 16 n. 01 (2024); 01-212527-03891806-8790reponame:Revista de Direitoinstname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/revistadir/article/view/18409/9722Copyright (c) 2024 Revista de Direitohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNunes, Matheus Mantuani2024-06-06T14:21:49Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/18409Revistahttps://periodicos.ufv.br/revistadir/indexPUBhttps://periodicos.ufv.br/revistadir/oairevistadir@ufv.br2527-03891806-8790opendoar:2024-06-06T14:21:49Revista de Direito - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false
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