Use of the Arch of Maguerez in the design of health education on integrative and complementary practices

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: PIRES JUNIOR, Ideon Alves
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: GOMES, Ana Júlia Ferreira, FERNANDES, Mônica Manzi, RAMOS, Gabriela Siqueira Araujo, OLIVEIRA, Carina Paulitsch, SILVA, Gabriela da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Elo (Viçosa, Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/16107
Resumo: This study aims to report the experience of using the Problematization Methodology with the support of Arco de Maguerez in the undergraduate nursing course, as well as the results achieved. The experience took place with 5 students from a public higher education  institution, located in Uberlândia, Minas Gerais, Brazil. The five stages of the Arch of Maguerez were carried out: 1. Observation of reality; 2. Key Points; 3. Theorizing; 4. Solution hypotheses; 5. Application to reality. The experience resulted in the application of an educational action and continuing education. Such educational action focused on comprehensive care, as it cooperated for holistic care, and added knowledge of alternative methods for the promotion and prevention of mental and physical health problems through integrative and complementary practices to all involved.
id UFV-9_17a2b6c01a4827866682b1bbc3d81286
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufv.br:article/16107
network_acronym_str UFV-9
network_name_str Elo (Viçosa, Online)
repository_id_str
spelling Use of the Arch of Maguerez in the design of health education on integrative and complementary practicesUso del Arco de Maguerez en el diseño de educación para la salud en prácticas integradoras y complementariasUso do Arco de Maguerez na concepção de uma educação em saúde sobre práticas integrativas e complementaresEducação em saúdePrática integrativas e complementaresHumanização da assistênciaHealth educationIntegrative and complementary practicesHumanization of assistanceEducación para la saludPrácticas integrativas y complementariasHumanización de la asistenciaThis study aims to report the experience of using the Problematization Methodology with the support of Arco de Maguerez in the undergraduate nursing course, as well as the results achieved. The experience took place with 5 students from a public higher education  institution, located in Uberlândia, Minas Gerais, Brazil. The five stages of the Arch of Maguerez were carried out: 1. Observation of reality; 2. Key Points; 3. Theorizing; 4. Solution hypotheses; 5. Application to reality. The experience resulted in the application of an educational action and continuing education. Such educational action focused on comprehensive care, as it cooperated for holistic care, and added knowledge of alternative methods for the promotion and prevention of mental and physical health problems through integrative and complementary practices to all involved.Este estudio tiene como objetivo relatar la experiencia del uso de la Metodología de Problematización con el apoyo de Arco de Maguerez en el curso de pregrado en enfermería, así como los resultados alcanzados. La experiencia se llevó a cabo con 5 estudiantes de una institución de educación superior pública, ubicada en Uberlândia, Minas Gerais, Brasil. Se llevaron a cabo las cinco etapas del Arco de Maguerez: 1. Observación de la realidad; 2 4 . Puntos clave; 3. Teorizar; 4. Hipótesis de solución; 5. Aplicación a la realidad. La experiencia resultó en la aplicación de una acción educativa y de educación continua. Tal acción educativa se enfocó en la atención integral, pues cooperó para el cuidado olístico, y agregó conocimiento de métodos alternativos para la promoción y prevención de problemas de salud mental y física a través de prácticas integradoras y  complementarias a todos los involucrados.Este estudo objetiva relatar a experiência do uso da Metodologia da Problematização com apoio doArco de Maguerez no curso de graduação em Enfermagem, bem como os resultados alcançados. A experiência se deu com 5 alunos de uma instituição de ensino superior pública, localizada em Uberlândia, Minas Gerais, Brasil. Foram realizadas as cinco etapas do Arco de Maguerez: 1. Observação da realidade; 2. Pontos-chave; 3. Teorização; 4. Hipóteses de solução; 5. Aplicação à realidade. A vivência resultou na aplicação de uma ação educativa e em uma educação continuada. Tal ação educativa focou na integralidade da assistência, à medida que cooperou para um cuidado holístico, e agregou a todos os envolvidos conhecimentos de métodosalternativos para a promoção e para a prevenção de agravos da saúde mental e física por meio das práticas integrativas e complementares.Universidade Federal de Viçosa2023-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/1610710.21284/elo.v12i.16107Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 12 (2023): Fluxo ContínuoRevista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 12 (2023): Fluxo ContínuoRevista ELO – Diálogos em Extensão; v. 12 (2023): Fluxo Contínuo2317-54512317-191X10.21284/elo.v12ireponame:Elo (Viçosa, Online)instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/16107/8195Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess PIRES JUNIOR, Ideon Alves GOMES, Ana Júlia FerreiraFERNANDES, Mônica Manzi RAMOS, Gabriela Siqueira Araujo OLIVEIRA, Carina PaulitschSILVA, Gabriela da2023-08-28T17:05:36Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/16107Revistahttps://periodicos.ufv.br/eloPUBhttps://periodicos.ufv.br/elo/oaielo@ufv.br2317-54512317-191Xopendoar:2023-08-28T17:05:36Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false
dc.title.none.fl_str_mv Use of the Arch of Maguerez in the design of health education on integrative and complementary practices
Uso del Arco de Maguerez en el diseño de educación para la salud en prácticas integradoras y complementarias
Uso do Arco de Maguerez na concepção de uma educação em saúde sobre práticas integrativas e complementares
title Use of the Arch of Maguerez in the design of health education on integrative and complementary practices
spellingShingle Use of the Arch of Maguerez in the design of health education on integrative and complementary practices
PIRES JUNIOR, Ideon Alves
Educação em saúde
Prática integrativas e complementares
Humanização da assistência
Health education
Integrative and complementary practices
Humanization of assistance
Educación para la salud
Prácticas integrativas y complementarias
Humanización de la asistencia
title_short Use of the Arch of Maguerez in the design of health education on integrative and complementary practices
title_full Use of the Arch of Maguerez in the design of health education on integrative and complementary practices
title_fullStr Use of the Arch of Maguerez in the design of health education on integrative and complementary practices
title_full_unstemmed Use of the Arch of Maguerez in the design of health education on integrative and complementary practices
title_sort Use of the Arch of Maguerez in the design of health education on integrative and complementary practices
author PIRES JUNIOR, Ideon Alves
author_facet PIRES JUNIOR, Ideon Alves
GOMES, Ana Júlia Ferreira
FERNANDES, Mônica Manzi
RAMOS, Gabriela Siqueira Araujo
OLIVEIRA, Carina Paulitsch
SILVA, Gabriela da
author_role author
author2 GOMES, Ana Júlia Ferreira
FERNANDES, Mônica Manzi
RAMOS, Gabriela Siqueira Araujo
OLIVEIRA, Carina Paulitsch
SILVA, Gabriela da
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv PIRES JUNIOR, Ideon Alves
GOMES, Ana Júlia Ferreira
FERNANDES, Mônica Manzi
RAMOS, Gabriela Siqueira Araujo
OLIVEIRA, Carina Paulitsch
SILVA, Gabriela da
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em saúde
Prática integrativas e complementares
Humanização da assistência
Health education
Integrative and complementary practices
Humanization of assistance
Educación para la salud
Prácticas integrativas y complementarias
Humanización de la asistencia
topic Educação em saúde
Prática integrativas e complementares
Humanização da assistência
Health education
Integrative and complementary practices
Humanization of assistance
Educación para la salud
Prácticas integrativas y complementarias
Humanización de la asistencia
description This study aims to report the experience of using the Problematization Methodology with the support of Arco de Maguerez in the undergraduate nursing course, as well as the results achieved. The experience took place with 5 students from a public higher education  institution, located in Uberlândia, Minas Gerais, Brazil. The five stages of the Arch of Maguerez were carried out: 1. Observation of reality; 2. Key Points; 3. Theorizing; 4. Solution hypotheses; 5. Application to reality. The experience resulted in the application of an educational action and continuing education. Such educational action focused on comprehensive care, as it cooperated for holistic care, and added knowledge of alternative methods for the promotion and prevention of mental and physical health problems through integrative and complementary practices to all involved.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/16107
10.21284/elo.v12i.16107
url https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/16107
identifier_str_mv 10.21284/elo.v12i.16107
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/16107/8195
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensão
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensão
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
dc.source.none.fl_str_mv Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 12 (2023): Fluxo Contínuo
Revista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 12 (2023): Fluxo Contínuo
Revista ELO – Diálogos em Extensão; v. 12 (2023): Fluxo Contínuo
2317-5451
2317-191X
10.21284/elo.v12i
reponame:Elo (Viçosa, Online)
instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron:UFV
instname_str Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron_str UFV
institution UFV
reponame_str Elo (Viçosa, Online)
collection Elo (Viçosa, Online)
repository.name.fl_str_mv Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV)
repository.mail.fl_str_mv elo@ufv.br
_version_ 1803387499513380864