Use of the Arch of Maguerez in the design of health education on integrative and complementary practices
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Elo (Viçosa, Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/16107 |
Resumo: | This study aims to report the experience of using the Problematization Methodology with the support of Arco de Maguerez in the undergraduate nursing course, as well as the results achieved. The experience took place with 5 students from a public higher education institution, located in Uberlândia, Minas Gerais, Brazil. The five stages of the Arch of Maguerez were carried out: 1. Observation of reality; 2. Key Points; 3. Theorizing; 4. Solution hypotheses; 5. Application to reality. The experience resulted in the application of an educational action and continuing education. Such educational action focused on comprehensive care, as it cooperated for holistic care, and added knowledge of alternative methods for the promotion and prevention of mental and physical health problems through integrative and complementary practices to all involved. |
id |
UFV-9_17a2b6c01a4827866682b1bbc3d81286 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufv.br:article/16107 |
network_acronym_str |
UFV-9 |
network_name_str |
Elo (Viçosa, Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Use of the Arch of Maguerez in the design of health education on integrative and complementary practicesUso del Arco de Maguerez en el diseño de educación para la salud en prácticas integradoras y complementariasUso do Arco de Maguerez na concepção de uma educação em saúde sobre práticas integrativas e complementaresEducação em saúdePrática integrativas e complementaresHumanização da assistênciaHealth educationIntegrative and complementary practicesHumanization of assistanceEducación para la saludPrácticas integrativas y complementariasHumanización de la asistenciaThis study aims to report the experience of using the Problematization Methodology with the support of Arco de Maguerez in the undergraduate nursing course, as well as the results achieved. The experience took place with 5 students from a public higher education institution, located in Uberlândia, Minas Gerais, Brazil. The five stages of the Arch of Maguerez were carried out: 1. Observation of reality; 2. Key Points; 3. Theorizing; 4. Solution hypotheses; 5. Application to reality. The experience resulted in the application of an educational action and continuing education. Such educational action focused on comprehensive care, as it cooperated for holistic care, and added knowledge of alternative methods for the promotion and prevention of mental and physical health problems through integrative and complementary practices to all involved.Este estudio tiene como objetivo relatar la experiencia del uso de la Metodología de Problematización con el apoyo de Arco de Maguerez en el curso de pregrado en enfermería, así como los resultados alcanzados. La experiencia se llevó a cabo con 5 estudiantes de una institución de educación superior pública, ubicada en Uberlândia, Minas Gerais, Brasil. Se llevaron a cabo las cinco etapas del Arco de Maguerez: 1. Observación de la realidad; 2 4 . Puntos clave; 3. Teorizar; 4. Hipótesis de solución; 5. Aplicación a la realidad. La experiencia resultó en la aplicación de una acción educativa y de educación continua. Tal acción educativa se enfocó en la atención integral, pues cooperó para el cuidado olístico, y agregó conocimiento de métodos alternativos para la promoción y prevención de problemas de salud mental y física a través de prácticas integradoras y complementarias a todos los involucrados.Este estudo objetiva relatar a experiência do uso da Metodologia da Problematização com apoio doArco de Maguerez no curso de graduação em Enfermagem, bem como os resultados alcançados. A experiência se deu com 5 alunos de uma instituição de ensino superior pública, localizada em Uberlândia, Minas Gerais, Brasil. Foram realizadas as cinco etapas do Arco de Maguerez: 1. Observação da realidade; 2. Pontos-chave; 3. Teorização; 4. Hipóteses de solução; 5. Aplicação à realidade. A vivência resultou na aplicação de uma ação educativa e em uma educação continuada. Tal ação educativa focou na integralidade da assistência, à medida que cooperou para um cuidado holístico, e agregou a todos os envolvidos conhecimentos de métodosalternativos para a promoção e para a prevenção de agravos da saúde mental e física por meio das práticas integrativas e complementares.Universidade Federal de Viçosa2023-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/1610710.21284/elo.v12i.16107Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 12 (2023): Fluxo ContínuoRevista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 12 (2023): Fluxo ContínuoRevista ELO – Diálogos em Extensão; v. 12 (2023): Fluxo Contínuo2317-54512317-191X10.21284/elo.v12ireponame:Elo (Viçosa, Online)instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/16107/8195Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess PIRES JUNIOR, Ideon Alves GOMES, Ana Júlia FerreiraFERNANDES, Mônica Manzi RAMOS, Gabriela Siqueira Araujo OLIVEIRA, Carina PaulitschSILVA, Gabriela da2023-08-28T17:05:36Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/16107Revistahttps://periodicos.ufv.br/eloPUBhttps://periodicos.ufv.br/elo/oaielo@ufv.br2317-54512317-191Xopendoar:2023-08-28T17:05:36Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Use of the Arch of Maguerez in the design of health education on integrative and complementary practices Uso del Arco de Maguerez en el diseño de educación para la salud en prácticas integradoras y complementarias Uso do Arco de Maguerez na concepção de uma educação em saúde sobre práticas integrativas e complementares |
title |
Use of the Arch of Maguerez in the design of health education on integrative and complementary practices |
spellingShingle |
Use of the Arch of Maguerez in the design of health education on integrative and complementary practices PIRES JUNIOR, Ideon Alves Educação em saúde Prática integrativas e complementares Humanização da assistência Health education Integrative and complementary practices Humanization of assistance Educación para la salud Prácticas integrativas y complementarias Humanización de la asistencia |
title_short |
Use of the Arch of Maguerez in the design of health education on integrative and complementary practices |
title_full |
Use of the Arch of Maguerez in the design of health education on integrative and complementary practices |
title_fullStr |
Use of the Arch of Maguerez in the design of health education on integrative and complementary practices |
title_full_unstemmed |
Use of the Arch of Maguerez in the design of health education on integrative and complementary practices |
title_sort |
Use of the Arch of Maguerez in the design of health education on integrative and complementary practices |
author |
PIRES JUNIOR, Ideon Alves |
author_facet |
PIRES JUNIOR, Ideon Alves GOMES, Ana Júlia Ferreira FERNANDES, Mônica Manzi RAMOS, Gabriela Siqueira Araujo OLIVEIRA, Carina Paulitsch SILVA, Gabriela da |
author_role |
author |
author2 |
GOMES, Ana Júlia Ferreira FERNANDES, Mônica Manzi RAMOS, Gabriela Siqueira Araujo OLIVEIRA, Carina Paulitsch SILVA, Gabriela da |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
PIRES JUNIOR, Ideon Alves GOMES, Ana Júlia Ferreira FERNANDES, Mônica Manzi RAMOS, Gabriela Siqueira Araujo OLIVEIRA, Carina Paulitsch SILVA, Gabriela da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação em saúde Prática integrativas e complementares Humanização da assistência Health education Integrative and complementary practices Humanization of assistance Educación para la salud Prácticas integrativas y complementarias Humanización de la asistencia |
topic |
Educação em saúde Prática integrativas e complementares Humanização da assistência Health education Integrative and complementary practices Humanization of assistance Educación para la salud Prácticas integrativas y complementarias Humanización de la asistencia |
description |
This study aims to report the experience of using the Problematization Methodology with the support of Arco de Maguerez in the undergraduate nursing course, as well as the results achieved. The experience took place with 5 students from a public higher education institution, located in Uberlândia, Minas Gerais, Brazil. The five stages of the Arch of Maguerez were carried out: 1. Observation of reality; 2. Key Points; 3. Theorizing; 4. Solution hypotheses; 5. Application to reality. The experience resulted in the application of an educational action and continuing education. Such educational action focused on comprehensive care, as it cooperated for holistic care, and added knowledge of alternative methods for the promotion and prevention of mental and physical health problems through integrative and complementary practices to all involved. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/16107 10.21284/elo.v12i.16107 |
url |
https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/16107 |
identifier_str_mv |
10.21284/elo.v12i.16107 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/16107/8195 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensão http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensão http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Viçosa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Viçosa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 12 (2023): Fluxo Contínuo Revista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 12 (2023): Fluxo Contínuo Revista ELO – Diálogos em Extensão; v. 12 (2023): Fluxo Contínuo 2317-5451 2317-191X 10.21284/elo.v12i reponame:Elo (Viçosa, Online) instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV) instacron:UFV |
instname_str |
Universidade Federal de Viçosa (UFV) |
instacron_str |
UFV |
institution |
UFV |
reponame_str |
Elo (Viçosa, Online) |
collection |
Elo (Viçosa, Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV) |
repository.mail.fl_str_mv |
elo@ufv.br |
_version_ |
1803387499513380864 |