Problematization methodology in health education on nutrition and immunity

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: VITORINO, Eduardo
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: IVATA, Lais Carvalho dos SantoS, NUNES, Nicole Silva, MARTINS, Julia Souza, PEREIRA, Maria Carolina Marques, MESQUITA, Pollyana dos Santos, OLIVEIRA, Maria Giulia Costa de, ALMEIDA, Larissa Bezerra de, MORAES, Leonam Barbosa de, SILVA, Patrícia Costa dos Santos da, RODRIGUES, Tiago Marciano
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Elo (Viçosa, Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15055
Resumo: The teaching methodology based on problematization consists of listing problem-situations so that students can autonomously seek possible resolutions, with the main objective of training more critical professionals with a profile to change reality. Therefore, the present study aimed to report the experience of using the problematization methodology with the Arch of Maguerez, in health education on healthy eating and immunity in the nursing course. In view of the realization of the educational action, there was, at first, the preparation of students based on scientific knowledge so that there was an exchange of knowledge with the community. Carrying out the educational action provided the opportunity for future nurses to work with people in waiting rooms. Therefore, this activity was important to add knowledge and, in addition, to contribute to the planning and execution capacity with regard to the educational action.
id UFV-9_517e2aea09cef32352660a897b4a4956
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufv.br:article/15055
network_acronym_str UFV-9
network_name_str Elo (Viçosa, Online)
repository_id_str
spelling Problematization methodology in health education on nutrition and immunityMetodología de problematización en educación para la salud sobre nutrición e inmunidadMetodologia da problematização na educação em saúde sobre alimentação e imunidadeDietaInmunidadEnfermeríaEducación en saludInforme de experienciaDietaImunidadeEnfermagemEducação em saúdeRelato de experiênciaDietImmunityNursingHealth educationExperience reportThe teaching methodology based on problematization consists of listing problem-situations so that students can autonomously seek possible resolutions, with the main objective of training more critical professionals with a profile to change reality. Therefore, the present study aimed to report the experience of using the problematization methodology with the Arch of Maguerez, in health education on healthy eating and immunity in the nursing course. In view of the realization of the educational action, there was, at first, the preparation of students based on scientific knowledge so that there was an exchange of knowledge with the community. Carrying out the educational action provided the opportunity for future nurses to work with people in waiting rooms. Therefore, this activity was important to add knowledge and, in addition, to contribute to the planning and execution capacity with regard to the educational action.La metodología de enseñanza basada en la problematización consiste en enumerar situaciones-problema para que los estudiantes puedan buscar de manera autónoma posibles soluciones, con el objetivo principal de formar profesionales más críticos y con perfil para cambiar la realidad. Por lo tanto, el presente estudio tuvo como objetivo relatar la experiencia del uso de la metodología de problematización con el Arco de Maguerez, en la educación en salud sobre alimentación saludable e inmunidad en el curso de enfermería. De cara a la realización de la acción educativa, se planteó, en un primer momento, la preparación de los estudiantes a partir de conocimientos científicos para que existiera un intercambio de saberes con la comunidad. La realización de la acción educativa brindó la oportunidad a los futuros enfermeros de trabajar con las personas en las salas de espera. Por tanto, esta actividad fue importante para sumar conocimientos y, además, contribuir a la capacidad de planificación y ejecución respecto de la acción educativa.A metodologia de ensino, baseada na problematização, consiste em elencar situações-problema para que os alunos busquem, de forma autônoma, possíveis resoluções, tendo como principal objetivo a formação de profissionais mais críticos e com perfil para mudar a realidade. Sendo assim, o presente estudo teve como objetivo relatar a experiência do uso da metodologia da problematização com o Arco de Maguerez, na educação em saúde, sobre alimentação saudável e imunidade no curso de enfermagem. Diante da realização da ação educativa, houve, de início, a preparação dos discentes baseando-se no conhecimento científico a fim de que houvesse a troca de saberes com a comunidade. A realização da ação educativa deu a oportunidade para os futuros enfermeiros atuarem junto às pessoas em salas de espera. Logo, essa atividade foi importante para agregar conhecimentos e, além disso, para contribuir na capacidade de planejamento e de execução no que concerne à ação educativa.Universidade Federal de Viçosa2022-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/1505510.21284/elo.v11i.15055Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 11 (2022): Fluxo ContínuoRevista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 11 (2022): Fluxo ContínuoRevista ELO – Diálogos em Extensão; v. 11 (2022): Fluxo Contínuo2317-54512317-191X10.21284/elo.v11ireponame:Elo (Viçosa, Online)instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15055/7710Copyright (c) 2022 Revista ELO – Diálogos em Extensãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVITORINO, EduardoIVATA, Lais Carvalho dos SantoSNUNES, Nicole SilvaMARTINS, Julia SouzaPEREIRA, Maria Carolina MarquesMESQUITA, Pollyana dos SantosOLIVEIRA, Maria Giulia Costa deALMEIDA, Larissa Bezerra deMORAES, Leonam Barbosa deSILVA, Patrícia Costa dos Santos daRODRIGUES, Tiago Marciano2022-12-27T14:22:33Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/15055Revistahttps://periodicos.ufv.br/eloPUBhttps://periodicos.ufv.br/elo/oaielo@ufv.br2317-54512317-191Xopendoar:2022-12-27T14:22:33Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false
dc.title.none.fl_str_mv Problematization methodology in health education on nutrition and immunity
Metodología de problematización en educación para la salud sobre nutrición e inmunidad
Metodologia da problematização na educação em saúde sobre alimentação e imunidade
title Problematization methodology in health education on nutrition and immunity
spellingShingle Problematization methodology in health education on nutrition and immunity
VITORINO, Eduardo
Dieta
Inmunidad
Enfermería
Educación en salud
Informe de experiencia
Dieta
Imunidade
Enfermagem
Educação em saúde
Relato de experiência
Diet
Immunity
Nursing
Health education
Experience report
title_short Problematization methodology in health education on nutrition and immunity
title_full Problematization methodology in health education on nutrition and immunity
title_fullStr Problematization methodology in health education on nutrition and immunity
title_full_unstemmed Problematization methodology in health education on nutrition and immunity
title_sort Problematization methodology in health education on nutrition and immunity
author VITORINO, Eduardo
author_facet VITORINO, Eduardo
IVATA, Lais Carvalho dos SantoS
NUNES, Nicole Silva
MARTINS, Julia Souza
PEREIRA, Maria Carolina Marques
MESQUITA, Pollyana dos Santos
OLIVEIRA, Maria Giulia Costa de
ALMEIDA, Larissa Bezerra de
MORAES, Leonam Barbosa de
SILVA, Patrícia Costa dos Santos da
RODRIGUES, Tiago Marciano
author_role author
author2 IVATA, Lais Carvalho dos SantoS
NUNES, Nicole Silva
MARTINS, Julia Souza
PEREIRA, Maria Carolina Marques
MESQUITA, Pollyana dos Santos
OLIVEIRA, Maria Giulia Costa de
ALMEIDA, Larissa Bezerra de
MORAES, Leonam Barbosa de
SILVA, Patrícia Costa dos Santos da
RODRIGUES, Tiago Marciano
author2_role author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv VITORINO, Eduardo
IVATA, Lais Carvalho dos SantoS
NUNES, Nicole Silva
MARTINS, Julia Souza
PEREIRA, Maria Carolina Marques
MESQUITA, Pollyana dos Santos
OLIVEIRA, Maria Giulia Costa de
ALMEIDA, Larissa Bezerra de
MORAES, Leonam Barbosa de
SILVA, Patrícia Costa dos Santos da
RODRIGUES, Tiago Marciano
dc.subject.por.fl_str_mv Dieta
Inmunidad
Enfermería
Educación en salud
Informe de experiencia
Dieta
Imunidade
Enfermagem
Educação em saúde
Relato de experiência
Diet
Immunity
Nursing
Health education
Experience report
topic Dieta
Inmunidad
Enfermería
Educación en salud
Informe de experiencia
Dieta
Imunidade
Enfermagem
Educação em saúde
Relato de experiência
Diet
Immunity
Nursing
Health education
Experience report
description The teaching methodology based on problematization consists of listing problem-situations so that students can autonomously seek possible resolutions, with the main objective of training more critical professionals with a profile to change reality. Therefore, the present study aimed to report the experience of using the problematization methodology with the Arch of Maguerez, in health education on healthy eating and immunity in the nursing course. In view of the realization of the educational action, there was, at first, the preparation of students based on scientific knowledge so that there was an exchange of knowledge with the community. Carrying out the educational action provided the opportunity for future nurses to work with people in waiting rooms. Therefore, this activity was important to add knowledge and, in addition, to contribute to the planning and execution capacity with regard to the educational action.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15055
10.21284/elo.v11i.15055
url https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15055
identifier_str_mv 10.21284/elo.v11i.15055
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15055/7710
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista ELO – Diálogos em Extensão
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista ELO – Diálogos em Extensão
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
dc.source.none.fl_str_mv Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 11 (2022): Fluxo Contínuo
Revista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 11 (2022): Fluxo Contínuo
Revista ELO – Diálogos em Extensão; v. 11 (2022): Fluxo Contínuo
2317-5451
2317-191X
10.21284/elo.v11i
reponame:Elo (Viçosa, Online)
instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron:UFV
instname_str Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron_str UFV
institution UFV
reponame_str Elo (Viçosa, Online)
collection Elo (Viçosa, Online)
repository.name.fl_str_mv Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV)
repository.mail.fl_str_mv elo@ufv.br
_version_ 1803387499444174848