Problematization methodology in health education on nutrition and immunity
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , , , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Elo (Viçosa, Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15055 |
Resumo: | The teaching methodology based on problematization consists of listing problem-situations so that students can autonomously seek possible resolutions, with the main objective of training more critical professionals with a profile to change reality. Therefore, the present study aimed to report the experience of using the problematization methodology with the Arch of Maguerez, in health education on healthy eating and immunity in the nursing course. In view of the realization of the educational action, there was, at first, the preparation of students based on scientific knowledge so that there was an exchange of knowledge with the community. Carrying out the educational action provided the opportunity for future nurses to work with people in waiting rooms. Therefore, this activity was important to add knowledge and, in addition, to contribute to the planning and execution capacity with regard to the educational action. |
id |
UFV-9_517e2aea09cef32352660a897b4a4956 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufv.br:article/15055 |
network_acronym_str |
UFV-9 |
network_name_str |
Elo (Viçosa, Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Problematization methodology in health education on nutrition and immunityMetodología de problematización en educación para la salud sobre nutrición e inmunidadMetodologia da problematização na educação em saúde sobre alimentação e imunidadeDietaInmunidadEnfermeríaEducación en saludInforme de experienciaDietaImunidadeEnfermagemEducação em saúdeRelato de experiênciaDietImmunityNursingHealth educationExperience reportThe teaching methodology based on problematization consists of listing problem-situations so that students can autonomously seek possible resolutions, with the main objective of training more critical professionals with a profile to change reality. Therefore, the present study aimed to report the experience of using the problematization methodology with the Arch of Maguerez, in health education on healthy eating and immunity in the nursing course. In view of the realization of the educational action, there was, at first, the preparation of students based on scientific knowledge so that there was an exchange of knowledge with the community. Carrying out the educational action provided the opportunity for future nurses to work with people in waiting rooms. Therefore, this activity was important to add knowledge and, in addition, to contribute to the planning and execution capacity with regard to the educational action.La metodología de enseñanza basada en la problematización consiste en enumerar situaciones-problema para que los estudiantes puedan buscar de manera autónoma posibles soluciones, con el objetivo principal de formar profesionales más críticos y con perfil para cambiar la realidad. Por lo tanto, el presente estudio tuvo como objetivo relatar la experiencia del uso de la metodología de problematización con el Arco de Maguerez, en la educación en salud sobre alimentación saludable e inmunidad en el curso de enfermería. De cara a la realización de la acción educativa, se planteó, en un primer momento, la preparación de los estudiantes a partir de conocimientos científicos para que existiera un intercambio de saberes con la comunidad. La realización de la acción educativa brindó la oportunidad a los futuros enfermeros de trabajar con las personas en las salas de espera. Por tanto, esta actividad fue importante para sumar conocimientos y, además, contribuir a la capacidad de planificación y ejecución respecto de la acción educativa.A metodologia de ensino, baseada na problematização, consiste em elencar situações-problema para que os alunos busquem, de forma autônoma, possíveis resoluções, tendo como principal objetivo a formação de profissionais mais críticos e com perfil para mudar a realidade. Sendo assim, o presente estudo teve como objetivo relatar a experiência do uso da metodologia da problematização com o Arco de Maguerez, na educação em saúde, sobre alimentação saudável e imunidade no curso de enfermagem. Diante da realização da ação educativa, houve, de início, a preparação dos discentes baseando-se no conhecimento científico a fim de que houvesse a troca de saberes com a comunidade. A realização da ação educativa deu a oportunidade para os futuros enfermeiros atuarem junto às pessoas em salas de espera. Logo, essa atividade foi importante para agregar conhecimentos e, além disso, para contribuir na capacidade de planejamento e de execução no que concerne à ação educativa.Universidade Federal de Viçosa2022-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/1505510.21284/elo.v11i.15055Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 11 (2022): Fluxo ContínuoRevista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 11 (2022): Fluxo ContínuoRevista ELO – Diálogos em Extensão; v. 11 (2022): Fluxo Contínuo2317-54512317-191X10.21284/elo.v11ireponame:Elo (Viçosa, Online)instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15055/7710Copyright (c) 2022 Revista ELO – Diálogos em Extensãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVITORINO, EduardoIVATA, Lais Carvalho dos SantoSNUNES, Nicole SilvaMARTINS, Julia SouzaPEREIRA, Maria Carolina MarquesMESQUITA, Pollyana dos SantosOLIVEIRA, Maria Giulia Costa deALMEIDA, Larissa Bezerra deMORAES, Leonam Barbosa deSILVA, Patrícia Costa dos Santos daRODRIGUES, Tiago Marciano2022-12-27T14:22:33Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/15055Revistahttps://periodicos.ufv.br/eloPUBhttps://periodicos.ufv.br/elo/oaielo@ufv.br2317-54512317-191Xopendoar:2022-12-27T14:22:33Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Problematization methodology in health education on nutrition and immunity Metodología de problematización en educación para la salud sobre nutrición e inmunidad Metodologia da problematização na educação em saúde sobre alimentação e imunidade |
title |
Problematization methodology in health education on nutrition and immunity |
spellingShingle |
Problematization methodology in health education on nutrition and immunity VITORINO, Eduardo Dieta Inmunidad Enfermería Educación en salud Informe de experiencia Dieta Imunidade Enfermagem Educação em saúde Relato de experiência Diet Immunity Nursing Health education Experience report |
title_short |
Problematization methodology in health education on nutrition and immunity |
title_full |
Problematization methodology in health education on nutrition and immunity |
title_fullStr |
Problematization methodology in health education on nutrition and immunity |
title_full_unstemmed |
Problematization methodology in health education on nutrition and immunity |
title_sort |
Problematization methodology in health education on nutrition and immunity |
author |
VITORINO, Eduardo |
author_facet |
VITORINO, Eduardo IVATA, Lais Carvalho dos SantoS NUNES, Nicole Silva MARTINS, Julia Souza PEREIRA, Maria Carolina Marques MESQUITA, Pollyana dos Santos OLIVEIRA, Maria Giulia Costa de ALMEIDA, Larissa Bezerra de MORAES, Leonam Barbosa de SILVA, Patrícia Costa dos Santos da RODRIGUES, Tiago Marciano |
author_role |
author |
author2 |
IVATA, Lais Carvalho dos SantoS NUNES, Nicole Silva MARTINS, Julia Souza PEREIRA, Maria Carolina Marques MESQUITA, Pollyana dos Santos OLIVEIRA, Maria Giulia Costa de ALMEIDA, Larissa Bezerra de MORAES, Leonam Barbosa de SILVA, Patrícia Costa dos Santos da RODRIGUES, Tiago Marciano |
author2_role |
author author author author author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
VITORINO, Eduardo IVATA, Lais Carvalho dos SantoS NUNES, Nicole Silva MARTINS, Julia Souza PEREIRA, Maria Carolina Marques MESQUITA, Pollyana dos Santos OLIVEIRA, Maria Giulia Costa de ALMEIDA, Larissa Bezerra de MORAES, Leonam Barbosa de SILVA, Patrícia Costa dos Santos da RODRIGUES, Tiago Marciano |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dieta Inmunidad Enfermería Educación en salud Informe de experiencia Dieta Imunidade Enfermagem Educação em saúde Relato de experiência Diet Immunity Nursing Health education Experience report |
topic |
Dieta Inmunidad Enfermería Educación en salud Informe de experiencia Dieta Imunidade Enfermagem Educação em saúde Relato de experiência Diet Immunity Nursing Health education Experience report |
description |
The teaching methodology based on problematization consists of listing problem-situations so that students can autonomously seek possible resolutions, with the main objective of training more critical professionals with a profile to change reality. Therefore, the present study aimed to report the experience of using the problematization methodology with the Arch of Maguerez, in health education on healthy eating and immunity in the nursing course. In view of the realization of the educational action, there was, at first, the preparation of students based on scientific knowledge so that there was an exchange of knowledge with the community. Carrying out the educational action provided the opportunity for future nurses to work with people in waiting rooms. Therefore, this activity was important to add knowledge and, in addition, to contribute to the planning and execution capacity with regard to the educational action. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15055 10.21284/elo.v11i.15055 |
url |
https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15055 |
identifier_str_mv |
10.21284/elo.v11i.15055 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15055/7710 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista ELO – Diálogos em Extensão http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista ELO – Diálogos em Extensão http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Viçosa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Viçosa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 11 (2022): Fluxo Contínuo Revista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 11 (2022): Fluxo Contínuo Revista ELO – Diálogos em Extensão; v. 11 (2022): Fluxo Contínuo 2317-5451 2317-191X 10.21284/elo.v11i reponame:Elo (Viçosa, Online) instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV) instacron:UFV |
instname_str |
Universidade Federal de Viçosa (UFV) |
instacron_str |
UFV |
institution |
UFV |
reponame_str |
Elo (Viçosa, Online) |
collection |
Elo (Viçosa, Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV) |
repository.mail.fl_str_mv |
elo@ufv.br |
_version_ |
1803387499444174848 |