Use of problematization methodology in the development of an educational action in health with the use of essential oils and massage

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: PIRES JUNIOR, Ideon Alves
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: GOMES, Ana Júlia Ferreira, SEGATO, Davi Ferreira, FERNANDES, Mônica Manzi, CAMPOS, Maria Antonia, VITAL, Isabella Azevedo, TIBURCIO, Arynne Gabrielle, FERNANDES, Carla Martins, RAMOS, Gabriela Siqueira Araujo, VICTOR, Sirlene Aparecida Borges, BARBOSA, Deriely Lazara, LUCIANO, Raphaelly Cristiny Bessa, SILVA, Patrícia Costa dos Santos da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Elo (Viçosa, Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15107
Resumo: The use of active methodologies in higher education in the area of health allows students to achieve greater protagonism in the development of health actions. In this context, this study aimed to report the experience of using the Problematization methodology with the support of Arco de Maguerez in the undergraduate nursing course. The experience took place with 12 students from a public higher education institution. Upon returning to face-to-face classes, the five stages of the Arch of Maguerez were carried out: 1. Observation of reality; 2. Key Points; 3. Theorizing; 4. Solution hypotheses; 5. Application to reality. The experience resulted in the development of an educational action entitled “Untying us”. This educational action focused on comprehensive care and added knowledge of alternative methods for the promotion and prevention of mental and physical health problems to all involved through the use of essential oils and relaxing massage.
id UFV-9_cf8ccce171679f06ab6da00485dd8b7d
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufv.br:article/15107
network_acronym_str UFV-9
network_name_str Elo (Viçosa, Online)
repository_id_str
spelling Use of problematization methodology in the development of an educational action in health with the use of essential oils and massageUso de la metodología de problematización en el desarrollo de una acción educativa en salud con el uso de aceites esenciales y masajeUtilização de metodologia da problematização no desenvolvimento de uma ação educativa em saúde com uso de óleos essenciais e massagemEducação em saúdeAromaterapiaMassagemHumanização da assistênciaHealth educationAromatherapyMassageHumanization of assistanceEducación para la saludAromaterapiaMasajeHumanización de la asistenciaThe use of active methodologies in higher education in the area of health allows students to achieve greater protagonism in the development of health actions. In this context, this study aimed to report the experience of using the Problematization methodology with the support of Arco de Maguerez in the undergraduate nursing course. The experience took place with 12 students from a public higher education institution. Upon returning to face-to-face classes, the five stages of the Arch of Maguerez were carried out: 1. Observation of reality; 2. Key Points; 3. Theorizing; 4. Solution hypotheses; 5. Application to reality. The experience resulted in the development of an educational action entitled “Untying us”. This educational action focused on comprehensive care and added knowledge of alternative methods for the promotion and prevention of mental and physical health problems to all involved through the use of essential oils and relaxing massage.El uso de metodologías activas en la educación superior en el área de la salud permite a los estudiantes lograr un mayor protagonismo en el desarrollo de acciones de salud. En ese contexto, este estudio tuvo como objetivo relatar la experiencia del uso de la metodología Problematización con el apoyo de Arco de Maguerez en el curso de graduación en enfermería. La experiencia se llevó a cabo con 12 estudiantes de una institución de educación superior pública. Al regresar a las clases presenciales se realizaron las cinco etapas del Arco de Maguerez: 1. Observación de la realidad; 2. Puntos clave; 3. Teorizar; 4. Hipótesis de solución; 5. Aplicación a la realidad. La experiencia resultó en el desarrollo de una acción educativa titulada “Desatándonos”. Esta acción educativa se centró en la atención integral y agregó el conocimiento de métodos alternativos para la promoción y prevención de problemas de salud mental y física a todos los involucrados a través del uso de aceites esenciales y masajes relajantes.O emprego de metodologias ativas no ensino superior na área de saúde possibilita que os estudantes alcancem maior protagonismo no desenvolvimento de ações em saúde. Nesse contexto, este estudo objetivou relatar a experiência do uso da metodologia da Problematização com apoio do Arco de Maguerez no curso de graduação em Enfermagem. A experiência se deu com 12 alunos de uma instituição de ensino superior pública. No retorno às aulas presenciais, foram realizadas as cinco etapas do Arco de Maguerez: 1. Observação da realidade; 2. Pontos-chave; 3. Teorização; 4. Hipóteses de solução; 5. Aplicação à realidade.  A vivência resultou no desenvolvimento de uma ação educativa intitulada “Desatando nós”. Tal ação educativa focou na integralidade da assistência e agregou a todos envolvidos conhecimentos de métodos alternativos para a promoção e para a prevenção de agravos da saúde mental e física por meio do uso dos óleos essenciais e da massagem relaxante.Universidade Federal de Viçosa2023-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/1510710.21284/elo.v12i.15107Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 12 (2023): Fluxo ContínuoRevista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 12 (2023): Fluxo ContínuoRevista ELO – Diálogos em Extensão; v. 12 (2023): Fluxo Contínuo2317-54512317-191X10.21284/elo.v12ireponame:Elo (Viçosa, Online)instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15107/7851Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPIRES JUNIOR, Ideon AlvesGOMES, Ana Júlia FerreiraSEGATO, Davi FerreiraFERNANDES, Mônica ManziCAMPOS, Maria AntoniaVITAL, Isabella AzevedoTIBURCIO, Arynne GabrielleFERNANDES, Carla MartinsRAMOS, Gabriela Siqueira AraujoVICTOR, Sirlene Aparecida BorgesBARBOSA, Deriely LazaraLUCIANO, Raphaelly Cristiny BessaSILVA, Patrícia Costa dos Santos da2023-03-09T18:23:12Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/15107Revistahttps://periodicos.ufv.br/eloPUBhttps://periodicos.ufv.br/elo/oaielo@ufv.br2317-54512317-191Xopendoar:2023-03-09T18:23:12Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false
dc.title.none.fl_str_mv Use of problematization methodology in the development of an educational action in health with the use of essential oils and massage
Uso de la metodología de problematización en el desarrollo de una acción educativa en salud con el uso de aceites esenciales y masaje
Utilização de metodologia da problematização no desenvolvimento de uma ação educativa em saúde com uso de óleos essenciais e massagem
title Use of problematization methodology in the development of an educational action in health with the use of essential oils and massage
spellingShingle Use of problematization methodology in the development of an educational action in health with the use of essential oils and massage
PIRES JUNIOR, Ideon Alves
Educação em saúde
Aromaterapia
Massagem
Humanização da assistência
Health education
Aromatherapy
Massage
Humanization of assistance
Educación para la salud
Aromaterapia
Masaje
Humanización de la asistencia
title_short Use of problematization methodology in the development of an educational action in health with the use of essential oils and massage
title_full Use of problematization methodology in the development of an educational action in health with the use of essential oils and massage
title_fullStr Use of problematization methodology in the development of an educational action in health with the use of essential oils and massage
title_full_unstemmed Use of problematization methodology in the development of an educational action in health with the use of essential oils and massage
title_sort Use of problematization methodology in the development of an educational action in health with the use of essential oils and massage
author PIRES JUNIOR, Ideon Alves
author_facet PIRES JUNIOR, Ideon Alves
GOMES, Ana Júlia Ferreira
SEGATO, Davi Ferreira
FERNANDES, Mônica Manzi
CAMPOS, Maria Antonia
VITAL, Isabella Azevedo
TIBURCIO, Arynne Gabrielle
FERNANDES, Carla Martins
RAMOS, Gabriela Siqueira Araujo
VICTOR, Sirlene Aparecida Borges
BARBOSA, Deriely Lazara
LUCIANO, Raphaelly Cristiny Bessa
SILVA, Patrícia Costa dos Santos da
author_role author
author2 GOMES, Ana Júlia Ferreira
SEGATO, Davi Ferreira
FERNANDES, Mônica Manzi
CAMPOS, Maria Antonia
VITAL, Isabella Azevedo
TIBURCIO, Arynne Gabrielle
FERNANDES, Carla Martins
RAMOS, Gabriela Siqueira Araujo
VICTOR, Sirlene Aparecida Borges
BARBOSA, Deriely Lazara
LUCIANO, Raphaelly Cristiny Bessa
SILVA, Patrícia Costa dos Santos da
author2_role author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv PIRES JUNIOR, Ideon Alves
GOMES, Ana Júlia Ferreira
SEGATO, Davi Ferreira
FERNANDES, Mônica Manzi
CAMPOS, Maria Antonia
VITAL, Isabella Azevedo
TIBURCIO, Arynne Gabrielle
FERNANDES, Carla Martins
RAMOS, Gabriela Siqueira Araujo
VICTOR, Sirlene Aparecida Borges
BARBOSA, Deriely Lazara
LUCIANO, Raphaelly Cristiny Bessa
SILVA, Patrícia Costa dos Santos da
dc.subject.por.fl_str_mv Educação em saúde
Aromaterapia
Massagem
Humanização da assistência
Health education
Aromatherapy
Massage
Humanization of assistance
Educación para la salud
Aromaterapia
Masaje
Humanización de la asistencia
topic Educação em saúde
Aromaterapia
Massagem
Humanização da assistência
Health education
Aromatherapy
Massage
Humanization of assistance
Educación para la salud
Aromaterapia
Masaje
Humanización de la asistencia
description The use of active methodologies in higher education in the area of health allows students to achieve greater protagonism in the development of health actions. In this context, this study aimed to report the experience of using the Problematization methodology with the support of Arco de Maguerez in the undergraduate nursing course. The experience took place with 12 students from a public higher education institution. Upon returning to face-to-face classes, the five stages of the Arch of Maguerez were carried out: 1. Observation of reality; 2. Key Points; 3. Theorizing; 4. Solution hypotheses; 5. Application to reality. The experience resulted in the development of an educational action entitled “Untying us”. This educational action focused on comprehensive care and added knowledge of alternative methods for the promotion and prevention of mental and physical health problems to all involved through the use of essential oils and relaxing massage.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15107
10.21284/elo.v12i.15107
url https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15107
identifier_str_mv 10.21284/elo.v12i.15107
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15107/7851
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensão
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensão
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
dc.source.none.fl_str_mv Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 12 (2023): Fluxo Contínuo
Revista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 12 (2023): Fluxo Contínuo
Revista ELO – Diálogos em Extensão; v. 12 (2023): Fluxo Contínuo
2317-5451
2317-191X
10.21284/elo.v12i
reponame:Elo (Viçosa, Online)
instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron:UFV
instname_str Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron_str UFV
institution UFV
reponame_str Elo (Viçosa, Online)
collection Elo (Viçosa, Online)
repository.name.fl_str_mv Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV)
repository.mail.fl_str_mv elo@ufv.br
_version_ 1803387499446272000