Use of problematization methodology in the development of an educational action in health with the use of essential oils and massage
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , , , , , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Elo (Viçosa, Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15107 |
Resumo: | The use of active methodologies in higher education in the area of health allows students to achieve greater protagonism in the development of health actions. In this context, this study aimed to report the experience of using the Problematization methodology with the support of Arco de Maguerez in the undergraduate nursing course. The experience took place with 12 students from a public higher education institution. Upon returning to face-to-face classes, the five stages of the Arch of Maguerez were carried out: 1. Observation of reality; 2. Key Points; 3. Theorizing; 4. Solution hypotheses; 5. Application to reality. The experience resulted in the development of an educational action entitled “Untying us”. This educational action focused on comprehensive care and added knowledge of alternative methods for the promotion and prevention of mental and physical health problems to all involved through the use of essential oils and relaxing massage. |
id |
UFV-9_cf8ccce171679f06ab6da00485dd8b7d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufv.br:article/15107 |
network_acronym_str |
UFV-9 |
network_name_str |
Elo (Viçosa, Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Use of problematization methodology in the development of an educational action in health with the use of essential oils and massageUso de la metodología de problematización en el desarrollo de una acción educativa en salud con el uso de aceites esenciales y masajeUtilização de metodologia da problematização no desenvolvimento de uma ação educativa em saúde com uso de óleos essenciais e massagemEducação em saúdeAromaterapiaMassagemHumanização da assistênciaHealth educationAromatherapyMassageHumanization of assistanceEducación para la saludAromaterapiaMasajeHumanización de la asistenciaThe use of active methodologies in higher education in the area of health allows students to achieve greater protagonism in the development of health actions. In this context, this study aimed to report the experience of using the Problematization methodology with the support of Arco de Maguerez in the undergraduate nursing course. The experience took place with 12 students from a public higher education institution. Upon returning to face-to-face classes, the five stages of the Arch of Maguerez were carried out: 1. Observation of reality; 2. Key Points; 3. Theorizing; 4. Solution hypotheses; 5. Application to reality. The experience resulted in the development of an educational action entitled “Untying us”. This educational action focused on comprehensive care and added knowledge of alternative methods for the promotion and prevention of mental and physical health problems to all involved through the use of essential oils and relaxing massage.El uso de metodologías activas en la educación superior en el área de la salud permite a los estudiantes lograr un mayor protagonismo en el desarrollo de acciones de salud. En ese contexto, este estudio tuvo como objetivo relatar la experiencia del uso de la metodología Problematización con el apoyo de Arco de Maguerez en el curso de graduación en enfermería. La experiencia se llevó a cabo con 12 estudiantes de una institución de educación superior pública. Al regresar a las clases presenciales se realizaron las cinco etapas del Arco de Maguerez: 1. Observación de la realidad; 2. Puntos clave; 3. Teorizar; 4. Hipótesis de solución; 5. Aplicación a la realidad. La experiencia resultó en el desarrollo de una acción educativa titulada “Desatándonos”. Esta acción educativa se centró en la atención integral y agregó el conocimiento de métodos alternativos para la promoción y prevención de problemas de salud mental y física a todos los involucrados a través del uso de aceites esenciales y masajes relajantes.O emprego de metodologias ativas no ensino superior na área de saúde possibilita que os estudantes alcancem maior protagonismo no desenvolvimento de ações em saúde. Nesse contexto, este estudo objetivou relatar a experiência do uso da metodologia da Problematização com apoio do Arco de Maguerez no curso de graduação em Enfermagem. A experiência se deu com 12 alunos de uma instituição de ensino superior pública. No retorno às aulas presenciais, foram realizadas as cinco etapas do Arco de Maguerez: 1. Observação da realidade; 2. Pontos-chave; 3. Teorização; 4. Hipóteses de solução; 5. Aplicação à realidade. A vivência resultou no desenvolvimento de uma ação educativa intitulada “Desatando nós”. Tal ação educativa focou na integralidade da assistência e agregou a todos envolvidos conhecimentos de métodos alternativos para a promoção e para a prevenção de agravos da saúde mental e física por meio do uso dos óleos essenciais e da massagem relaxante.Universidade Federal de Viçosa2023-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/1510710.21284/elo.v12i.15107Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 12 (2023): Fluxo ContínuoRevista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 12 (2023): Fluxo ContínuoRevista ELO – Diálogos em Extensão; v. 12 (2023): Fluxo Contínuo2317-54512317-191X10.21284/elo.v12ireponame:Elo (Viçosa, Online)instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15107/7851Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPIRES JUNIOR, Ideon AlvesGOMES, Ana Júlia FerreiraSEGATO, Davi FerreiraFERNANDES, Mônica ManziCAMPOS, Maria AntoniaVITAL, Isabella AzevedoTIBURCIO, Arynne GabrielleFERNANDES, Carla MartinsRAMOS, Gabriela Siqueira AraujoVICTOR, Sirlene Aparecida BorgesBARBOSA, Deriely LazaraLUCIANO, Raphaelly Cristiny BessaSILVA, Patrícia Costa dos Santos da2023-03-09T18:23:12Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/15107Revistahttps://periodicos.ufv.br/eloPUBhttps://periodicos.ufv.br/elo/oaielo@ufv.br2317-54512317-191Xopendoar:2023-03-09T18:23:12Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Use of problematization methodology in the development of an educational action in health with the use of essential oils and massage Uso de la metodología de problematización en el desarrollo de una acción educativa en salud con el uso de aceites esenciales y masaje Utilização de metodologia da problematização no desenvolvimento de uma ação educativa em saúde com uso de óleos essenciais e massagem |
title |
Use of problematization methodology in the development of an educational action in health with the use of essential oils and massage |
spellingShingle |
Use of problematization methodology in the development of an educational action in health with the use of essential oils and massage PIRES JUNIOR, Ideon Alves Educação em saúde Aromaterapia Massagem Humanização da assistência Health education Aromatherapy Massage Humanization of assistance Educación para la salud Aromaterapia Masaje Humanización de la asistencia |
title_short |
Use of problematization methodology in the development of an educational action in health with the use of essential oils and massage |
title_full |
Use of problematization methodology in the development of an educational action in health with the use of essential oils and massage |
title_fullStr |
Use of problematization methodology in the development of an educational action in health with the use of essential oils and massage |
title_full_unstemmed |
Use of problematization methodology in the development of an educational action in health with the use of essential oils and massage |
title_sort |
Use of problematization methodology in the development of an educational action in health with the use of essential oils and massage |
author |
PIRES JUNIOR, Ideon Alves |
author_facet |
PIRES JUNIOR, Ideon Alves GOMES, Ana Júlia Ferreira SEGATO, Davi Ferreira FERNANDES, Mônica Manzi CAMPOS, Maria Antonia VITAL, Isabella Azevedo TIBURCIO, Arynne Gabrielle FERNANDES, Carla Martins RAMOS, Gabriela Siqueira Araujo VICTOR, Sirlene Aparecida Borges BARBOSA, Deriely Lazara LUCIANO, Raphaelly Cristiny Bessa SILVA, Patrícia Costa dos Santos da |
author_role |
author |
author2 |
GOMES, Ana Júlia Ferreira SEGATO, Davi Ferreira FERNANDES, Mônica Manzi CAMPOS, Maria Antonia VITAL, Isabella Azevedo TIBURCIO, Arynne Gabrielle FERNANDES, Carla Martins RAMOS, Gabriela Siqueira Araujo VICTOR, Sirlene Aparecida Borges BARBOSA, Deriely Lazara LUCIANO, Raphaelly Cristiny Bessa SILVA, Patrícia Costa dos Santos da |
author2_role |
author author author author author author author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
PIRES JUNIOR, Ideon Alves GOMES, Ana Júlia Ferreira SEGATO, Davi Ferreira FERNANDES, Mônica Manzi CAMPOS, Maria Antonia VITAL, Isabella Azevedo TIBURCIO, Arynne Gabrielle FERNANDES, Carla Martins RAMOS, Gabriela Siqueira Araujo VICTOR, Sirlene Aparecida Borges BARBOSA, Deriely Lazara LUCIANO, Raphaelly Cristiny Bessa SILVA, Patrícia Costa dos Santos da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação em saúde Aromaterapia Massagem Humanização da assistência Health education Aromatherapy Massage Humanization of assistance Educación para la salud Aromaterapia Masaje Humanización de la asistencia |
topic |
Educação em saúde Aromaterapia Massagem Humanização da assistência Health education Aromatherapy Massage Humanization of assistance Educación para la salud Aromaterapia Masaje Humanización de la asistencia |
description |
The use of active methodologies in higher education in the area of health allows students to achieve greater protagonism in the development of health actions. In this context, this study aimed to report the experience of using the Problematization methodology with the support of Arco de Maguerez in the undergraduate nursing course. The experience took place with 12 students from a public higher education institution. Upon returning to face-to-face classes, the five stages of the Arch of Maguerez were carried out: 1. Observation of reality; 2. Key Points; 3. Theorizing; 4. Solution hypotheses; 5. Application to reality. The experience resulted in the development of an educational action entitled “Untying us”. This educational action focused on comprehensive care and added knowledge of alternative methods for the promotion and prevention of mental and physical health problems to all involved through the use of essential oils and relaxing massage. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-03-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15107 10.21284/elo.v12i.15107 |
url |
https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15107 |
identifier_str_mv |
10.21284/elo.v12i.15107 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15107/7851 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensão http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensão http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Viçosa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Viçosa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 12 (2023): Fluxo Contínuo Revista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 12 (2023): Fluxo Contínuo Revista ELO – Diálogos em Extensão; v. 12 (2023): Fluxo Contínuo 2317-5451 2317-191X 10.21284/elo.v12i reponame:Elo (Viçosa, Online) instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV) instacron:UFV |
instname_str |
Universidade Federal de Viçosa (UFV) |
instacron_str |
UFV |
institution |
UFV |
reponame_str |
Elo (Viçosa, Online) |
collection |
Elo (Viçosa, Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV) |
repository.mail.fl_str_mv |
elo@ufv.br |
_version_ |
1803387499446272000 |