University extension: contributions of thematic lectures in the training process of Chemistry teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Elo (Viçosa, Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15954 |
Resumo: | This work has as objective developing activities with Chemistry undergraduates, having in sight the approach with other social sectors, as well as other academic spaces, having in sight some comprehension of the responsibility and social commitment of their profession The organizing team constituted on six students of the Chemistry course, being done the survey of interests of the undergraduates, by mean of an online form. Semi-structured interviews were also realized with the lecturing teachers and the students who attended the lectures. Furthermore, the corpus of the analysis also integrated the reports by the students who realized the activity. The results indicated the macro theme of more interest by the undergraduates was "science, technology and innovation" (24%), while the macro theme "globalization processes and international politics" (0%) did not catch the interest of the undergraduates. From this point, were organized eight lectures, in person and remotely. |
id |
UFV-9_f241c9e02d6bea78217bfb7e0b1e8d65 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.ufv.br:article/15954 |
network_acronym_str |
UFV-9 |
network_name_str |
Elo (Viçosa, Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
University extension: contributions of thematic lectures in the training process of Chemistry teachersExtensión universitaria: aportes de las conferencias temáticas em el proceso formativo de los profesores de QuímicaExtensão universitária: contribuições de palestras temáticas no processo formativo de professores de QuímicaPalestrasFormação de professoresExtensão universitáriaLicenciatura em Químicaformação docenteExtensão universitáriaLecturesTeacher trainingUniversity extensionGraduation in ChemistryConferenciasFormación del profesoradoExtensión universitariaLicenciatura en QuímicaThis work has as objective developing activities with Chemistry undergraduates, having in sight the approach with other social sectors, as well as other academic spaces, having in sight some comprehension of the responsibility and social commitment of their profession The organizing team constituted on six students of the Chemistry course, being done the survey of interests of the undergraduates, by mean of an online form. Semi-structured interviews were also realized with the lecturing teachers and the students who attended the lectures. Furthermore, the corpus of the analysis also integrated the reports by the students who realized the activity. The results indicated the macro theme of more interest by the undergraduates was "science, technology and innovation" (24%), while the macro theme "globalization processes and international politics" (0%) did not catch the interest of the undergraduates. From this point, were organized eight lectures, in person and remotely.Este trabajo tiene como objetivo desarrollar actividades con los alumnos de la licenciatura en Química, con vistas a La aproximación con otros sectores sociales, así como con otros espacios académicos, con vistas a La comprensión de La responsabilidad y del compromiso social de su profesión. El equipo organizador estuvo formado por seis estudiantes de las carreras de Química, y se realizó una encuesta sobre los intereses de los estudiantes de grado a través de un formulario en línea. También se realizaron entrevistas semiestructuradas a los profesores conferenciantes y a los alumnos que asistieron a las clases. Además, también integraron el corpus del análisis los informes de los alumnos que realizaron lasactividades. Los resultados señalaron que el tema macro de mayor interés de los estudiantes de licenciatura fue "ciencia, tecnología e innovación" (24%), mientras que el tema macro "procesos de globalización y política internacional" (0%) no despertó el interés de los estudiantes de licenciatura. A partir de ahí, se organizaron ocho conferencias, presenciales y a distancia.Este trabalho tem como objetivo desenvolver atividades com os licenciandos em Química, tendo em vista aproximação com outros setores sociais, bem como outros espaços acadêmicos, tendo em vista uma compreensão da responsabilidade e compromisso social de sua profissão. A equipe organizadora foi constituída por seis discentes dos cursos de Química, sendo realizado o levantamento dos interesses dos licenciandos, por meio de um formulário online. Também foram realizadas entrevistas semiestruturadas com os docentes palestrantes e os discentes que assistiram às palestras. Além disso, também integrou o corpus da análise, os relatos dos discentes executores das atividades. Os resultados apontaram que o macrotema de maior interesse dos licenciandos foi “ciência, tecnologia e inovação” (24%), enquanto o macrotema “processos de globalização e política internacional” (0%) não despertou o interesse do licenciandos. A partir disso, foram organizadas oito palestras, presencial e remotamente.Universidade Federal de Viçosa2023-08-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/1595410.21284/elo.v12i.15954Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 12 (2023): Fluxo ContínuoRevista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 12 (2023): Fluxo ContínuoRevista ELO – Diálogos em Extensão; v. 12 (2023): Fluxo Contínuo2317-54512317-191X10.21284/elo.v12ireponame:Elo (Viçosa, Online)instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15954/8138Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAZEVEDO, Kelly Batista deJESUS, Aline Samara Lima deOLIVEIRA, Ted Wilson Pereira deSOARES, Paula Raquel da RochaBRAGA, Marcel Bruno PereiraCOUCEIRO, Paulo Rogério da CostaFARIAS, Sidilene Aquino de2023-08-21T12:55:29Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/15954Revistahttps://periodicos.ufv.br/eloPUBhttps://periodicos.ufv.br/elo/oaielo@ufv.br2317-54512317-191Xopendoar:2023-08-21T12:55:29Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
University extension: contributions of thematic lectures in the training process of Chemistry teachers Extensión universitaria: aportes de las conferencias temáticas em el proceso formativo de los profesores de Química Extensão universitária: contribuições de palestras temáticas no processo formativo de professores de Química |
title |
University extension: contributions of thematic lectures in the training process of Chemistry teachers |
spellingShingle |
University extension: contributions of thematic lectures in the training process of Chemistry teachers AZEVEDO, Kelly Batista de Palestras Formação de professores Extensão universitária Licenciatura em Química formação docente Extensão universitária Lectures Teacher training University extension Graduation in Chemistry Conferencias Formación del profesorado Extensión universitaria Licenciatura en Química |
title_short |
University extension: contributions of thematic lectures in the training process of Chemistry teachers |
title_full |
University extension: contributions of thematic lectures in the training process of Chemistry teachers |
title_fullStr |
University extension: contributions of thematic lectures in the training process of Chemistry teachers |
title_full_unstemmed |
University extension: contributions of thematic lectures in the training process of Chemistry teachers |
title_sort |
University extension: contributions of thematic lectures in the training process of Chemistry teachers |
author |
AZEVEDO, Kelly Batista de |
author_facet |
AZEVEDO, Kelly Batista de JESUS, Aline Samara Lima de OLIVEIRA, Ted Wilson Pereira de SOARES, Paula Raquel da Rocha BRAGA, Marcel Bruno Pereira COUCEIRO, Paulo Rogério da Costa FARIAS, Sidilene Aquino de |
author_role |
author |
author2 |
JESUS, Aline Samara Lima de OLIVEIRA, Ted Wilson Pereira de SOARES, Paula Raquel da Rocha BRAGA, Marcel Bruno Pereira COUCEIRO, Paulo Rogério da Costa FARIAS, Sidilene Aquino de |
author2_role |
author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
AZEVEDO, Kelly Batista de JESUS, Aline Samara Lima de OLIVEIRA, Ted Wilson Pereira de SOARES, Paula Raquel da Rocha BRAGA, Marcel Bruno Pereira COUCEIRO, Paulo Rogério da Costa FARIAS, Sidilene Aquino de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Palestras Formação de professores Extensão universitária Licenciatura em Química formação docente Extensão universitária Lectures Teacher training University extension Graduation in Chemistry Conferencias Formación del profesorado Extensión universitaria Licenciatura en Química |
topic |
Palestras Formação de professores Extensão universitária Licenciatura em Química formação docente Extensão universitária Lectures Teacher training University extension Graduation in Chemistry Conferencias Formación del profesorado Extensión universitaria Licenciatura en Química |
description |
This work has as objective developing activities with Chemistry undergraduates, having in sight the approach with other social sectors, as well as other academic spaces, having in sight some comprehension of the responsibility and social commitment of their profession The organizing team constituted on six students of the Chemistry course, being done the survey of interests of the undergraduates, by mean of an online form. Semi-structured interviews were also realized with the lecturing teachers and the students who attended the lectures. Furthermore, the corpus of the analysis also integrated the reports by the students who realized the activity. The results indicated the macro theme of more interest by the undergraduates was "science, technology and innovation" (24%), while the macro theme "globalization processes and international politics" (0%) did not catch the interest of the undergraduates. From this point, were organized eight lectures, in person and remotely. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15954 10.21284/elo.v12i.15954 |
url |
https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15954 |
identifier_str_mv |
10.21284/elo.v12i.15954 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15954/8138 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensão http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensão http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Viçosa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Viçosa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 12 (2023): Fluxo Contínuo Revista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 12 (2023): Fluxo Contínuo Revista ELO – Diálogos em Extensão; v. 12 (2023): Fluxo Contínuo 2317-5451 2317-191X 10.21284/elo.v12i reponame:Elo (Viçosa, Online) instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV) instacron:UFV |
instname_str |
Universidade Federal de Viçosa (UFV) |
instacron_str |
UFV |
institution |
UFV |
reponame_str |
Elo (Viçosa, Online) |
collection |
Elo (Viçosa, Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV) |
repository.mail.fl_str_mv |
elo@ufv.br |
_version_ |
1803387499508137984 |