University extension: contributions of thematic lectures in the training process of Chemistry teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: AZEVEDO, Kelly Batista de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: JESUS, Aline Samara Lima de, OLIVEIRA, Ted Wilson Pereira de, SOARES, Paula Raquel da Rocha, BRAGA, Marcel Bruno Pereira, COUCEIRO, Paulo Rogério da Costa, FARIAS, Sidilene Aquino de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Elo (Viçosa, Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15954
Resumo: This work has as objective developing activities with Chemistry undergraduates, having in sight the approach with other social sectors, as well as other academic spaces, having in sight some comprehension of the responsibility and social commitment of their profession The organizing team constituted on six students of the Chemistry course, being done the survey of interests of the undergraduates, by mean of an online form. Semi-structured interviews were also realized with the lecturing teachers and the students who attended the lectures. Furthermore, the corpus of the analysis also integrated the reports by the students who realized the activity. The results indicated the macro theme of more interest by the undergraduates was "science, technology and innovation" (24%), while the macro theme "globalization processes and international politics" (0%) did not catch the interest of the undergraduates. From this point, were organized eight lectures, in person and remotely.
id UFV-9_f241c9e02d6bea78217bfb7e0b1e8d65
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufv.br:article/15954
network_acronym_str UFV-9
network_name_str Elo (Viçosa, Online)
repository_id_str
spelling University extension: contributions of thematic lectures in the training process of Chemistry teachersExtensión universitaria: aportes de las conferencias temáticas em el proceso formativo de los profesores de QuímicaExtensão universitária: contribuições de palestras temáticas no processo formativo de professores de QuímicaPalestrasFormação de professoresExtensão universitáriaLicenciatura em Químicaformação docenteExtensão universitáriaLecturesTeacher trainingUniversity extensionGraduation in ChemistryConferenciasFormación del profesoradoExtensión universitariaLicenciatura en QuímicaThis work has as objective developing activities with Chemistry undergraduates, having in sight the approach with other social sectors, as well as other academic spaces, having in sight some comprehension of the responsibility and social commitment of their profession The organizing team constituted on six students of the Chemistry course, being done the survey of interests of the undergraduates, by mean of an online form. Semi-structured interviews were also realized with the lecturing teachers and the students who attended the lectures. Furthermore, the corpus of the analysis also integrated the reports by the students who realized the activity. The results indicated the macro theme of more interest by the undergraduates was "science, technology and innovation" (24%), while the macro theme "globalization processes and international politics" (0%) did not catch the interest of the undergraduates. From this point, were organized eight lectures, in person and remotely.Este trabajo tiene como objetivo desarrollar actividades con los alumnos de la licenciatura en Química, con vistas a La aproximación con otros sectores sociales, así como con otros espacios académicos, con vistas a La comprensión de La responsabilidad y del compromiso social de su profesión. El equipo organizador estuvo formado por seis estudiantes de las carreras de Química, y se realizó una encuesta sobre los intereses de los estudiantes de grado a través de un formulario en línea. También se realizaron entrevistas semiestructuradas a los profesores conferenciantes y a los alumnos que asistieron a las clases. Además, también integraron el corpus del análisis los informes de los alumnos que realizaron lasactividades. Los resultados señalaron que el tema macro de mayor interés de los estudiantes de licenciatura fue "ciencia, tecnología e innovación" (24%), mientras que el tema macro "procesos de globalización y política internacional" (0%) no despertó el interés de los estudiantes de licenciatura. A partir de ahí, se organizaron ocho conferencias, presenciales y a distancia.Este trabalho tem como objetivo desenvolver atividades com os licenciandos em Química, tendo em vista aproximação com outros setores sociais, bem como outros espaços acadêmicos, tendo em vista uma compreensão da responsabilidade e compromisso social de sua profissão. A equipe organizadora foi constituída por seis discentes dos cursos de Química, sendo realizado o levantamento dos interesses dos licenciandos, por meio de um formulário online. Também foram realizadas entrevistas semiestruturadas com os docentes palestrantes e os discentes que assistiram às palestras. Além disso, também integrou o corpus da análise, os relatos dos discentes executores das atividades. Os resultados apontaram que o macrotema de maior interesse dos licenciandos foi “ciência, tecnologia e inovação” (24%), enquanto o macrotema “processos de globalização e política internacional” (0%) não despertou o interesse do licenciandos. A partir disso, foram organizadas oito palestras, presencial e remotamente.Universidade Federal de Viçosa2023-08-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/1595410.21284/elo.v12i.15954Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 12 (2023): Fluxo ContínuoRevista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 12 (2023): Fluxo ContínuoRevista ELO – Diálogos em Extensão; v. 12 (2023): Fluxo Contínuo2317-54512317-191X10.21284/elo.v12ireponame:Elo (Viçosa, Online)instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15954/8138Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAZEVEDO, Kelly Batista deJESUS, Aline Samara Lima deOLIVEIRA, Ted Wilson Pereira deSOARES, Paula Raquel da RochaBRAGA, Marcel Bruno PereiraCOUCEIRO, Paulo Rogério da CostaFARIAS, Sidilene Aquino de2023-08-21T12:55:29Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/15954Revistahttps://periodicos.ufv.br/eloPUBhttps://periodicos.ufv.br/elo/oaielo@ufv.br2317-54512317-191Xopendoar:2023-08-21T12:55:29Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false
dc.title.none.fl_str_mv University extension: contributions of thematic lectures in the training process of Chemistry teachers
Extensión universitaria: aportes de las conferencias temáticas em el proceso formativo de los profesores de Química
Extensão universitária: contribuições de palestras temáticas no processo formativo de professores de Química
title University extension: contributions of thematic lectures in the training process of Chemistry teachers
spellingShingle University extension: contributions of thematic lectures in the training process of Chemistry teachers
AZEVEDO, Kelly Batista de
Palestras
Formação de professores
Extensão universitária
Licenciatura em Química
formação docente
Extensão universitária
Lectures
Teacher training
University extension
Graduation in Chemistry
Conferencias
Formación del profesorado
Extensión universitaria
Licenciatura en Química
title_short University extension: contributions of thematic lectures in the training process of Chemistry teachers
title_full University extension: contributions of thematic lectures in the training process of Chemistry teachers
title_fullStr University extension: contributions of thematic lectures in the training process of Chemistry teachers
title_full_unstemmed University extension: contributions of thematic lectures in the training process of Chemistry teachers
title_sort University extension: contributions of thematic lectures in the training process of Chemistry teachers
author AZEVEDO, Kelly Batista de
author_facet AZEVEDO, Kelly Batista de
JESUS, Aline Samara Lima de
OLIVEIRA, Ted Wilson Pereira de
SOARES, Paula Raquel da Rocha
BRAGA, Marcel Bruno Pereira
COUCEIRO, Paulo Rogério da Costa
FARIAS, Sidilene Aquino de
author_role author
author2 JESUS, Aline Samara Lima de
OLIVEIRA, Ted Wilson Pereira de
SOARES, Paula Raquel da Rocha
BRAGA, Marcel Bruno Pereira
COUCEIRO, Paulo Rogério da Costa
FARIAS, Sidilene Aquino de
author2_role author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv AZEVEDO, Kelly Batista de
JESUS, Aline Samara Lima de
OLIVEIRA, Ted Wilson Pereira de
SOARES, Paula Raquel da Rocha
BRAGA, Marcel Bruno Pereira
COUCEIRO, Paulo Rogério da Costa
FARIAS, Sidilene Aquino de
dc.subject.por.fl_str_mv Palestras
Formação de professores
Extensão universitária
Licenciatura em Química
formação docente
Extensão universitária
Lectures
Teacher training
University extension
Graduation in Chemistry
Conferencias
Formación del profesorado
Extensión universitaria
Licenciatura en Química
topic Palestras
Formação de professores
Extensão universitária
Licenciatura em Química
formação docente
Extensão universitária
Lectures
Teacher training
University extension
Graduation in Chemistry
Conferencias
Formación del profesorado
Extensión universitaria
Licenciatura en Química
description This work has as objective developing activities with Chemistry undergraduates, having in sight the approach with other social sectors, as well as other academic spaces, having in sight some comprehension of the responsibility and social commitment of their profession The organizing team constituted on six students of the Chemistry course, being done the survey of interests of the undergraduates, by mean of an online form. Semi-structured interviews were also realized with the lecturing teachers and the students who attended the lectures. Furthermore, the corpus of the analysis also integrated the reports by the students who realized the activity. The results indicated the macro theme of more interest by the undergraduates was "science, technology and innovation" (24%), while the macro theme "globalization processes and international politics" (0%) did not catch the interest of the undergraduates. From this point, were organized eight lectures, in person and remotely.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15954
10.21284/elo.v12i.15954
url https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15954
identifier_str_mv 10.21284/elo.v12i.15954
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/15954/8138
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensão
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensão
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
dc.source.none.fl_str_mv Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 12 (2023): Fluxo Contínuo
Revista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 12 (2023): Fluxo Contínuo
Revista ELO – Diálogos em Extensão; v. 12 (2023): Fluxo Contínuo
2317-5451
2317-191X
10.21284/elo.v12i
reponame:Elo (Viçosa, Online)
instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron:UFV
instname_str Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron_str UFV
institution UFV
reponame_str Elo (Viçosa, Online)
collection Elo (Viçosa, Online)
repository.name.fl_str_mv Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV)
repository.mail.fl_str_mv elo@ufv.br
_version_ 1803387499508137984