The use of three-dimensional models as a learning tool in environ-mental education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: LEMOS JÚNIOR, Clésio Barbosa
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: REIS, Maria José, OLIVEIRA, Juliana Mendonça de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Elo (Viçosa, Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/16578
Resumo: This report refers to an extension activity, called a models workshop, carried out by the proponent professors with the students of the Environmental Engineering course of the University of the State of Minas Gerais (UEMG) - Passos Unit. The main objective was to enable graduate students to reinforce the learning of the themes and concepts treated in the academy, for the preparation of thematic models that have been and will continue to be presented in educational events and exhibitions, in order to make people aware of the importance of environmental protection. We believe that the approach, through models, of the issues that involve Environmental Education is an effective way to teach environmental concepts to people, especially to children and young people. The models allow their observers to better visualize and understand natural systems and the impacts of human activities on the environment.
id UFV-9_fa6b319622f65ea3c546ab6869e75f5e
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.ufv.br:article/16578
network_acronym_str UFV-9
network_name_str Elo (Viçosa, Online)
repository_id_str
spelling The use of three-dimensional models as a learning tool in environ-mental educationEl uso de modelos tridimensionales como herramienta de aprendizaje en educación ambientalA utilização de modelos tridimensionais como instrumento de aprendizagem em educação ambientalEnsino-aprendizagemMaquetesMeio ambienteEnsino-aprendizagemMaqueteTeaching-learningModelsEnvironmentEnseñanza-aprendizajeModelosMedio ambienteThis report refers to an extension activity, called a models workshop, carried out by the proponent professors with the students of the Environmental Engineering course of the University of the State of Minas Gerais (UEMG) - Passos Unit. The main objective was to enable graduate students to reinforce the learning of the themes and concepts treated in the academy, for the preparation of thematic models that have been and will continue to be presented in educational events and exhibitions, in order to make people aware of the importance of environmental protection. We believe that the approach, through models, of the issues that involve Environmental Education is an effective way to teach environmental concepts to people, especially to children and young people. The models allow their observers to better visualize and understand natural systems and the impacts of human activities on the environment.Este informe se refiere a una actividad de extensión, llamada taller de maqueta, realizada por los profesores proponentes con los estudiantes del curso de Ingeniería Ambiental de la Universidad del Estado de Minas Gerais (UEMG) - Unidad Passos. El objetivo principal fue capacitar a los estudiantes de pregrado para reforzar el aprendizaje de los temas y conceptos tratados en la academia, para la preparación de modelos temáticos que han sido y seguirán siendo presentados en eventos educativos y exposiciones, con el fin de sensibilizar a las personas sobre la importancia de la protección del medio ambiente. Creemos que el abordaje, a través de modelos, de los temas que involucran la Educación Ambiental es una forma efectiva de enseñar conceptos ambientales a las personas, especialmente a los niños y jóvenes. Los modelos permiten a sus observadores visualizar y comprender mejor los sistemas naturales y los impactos de las actividades humanas en el medio ambiente.Este relato refere-se a uma atividade de extensão, denominada oficina de maquetes, realizada pelos professores proponentes com os alunos do curso de Engenharia Ambiental da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG) - Unidade Passos. O objetivo principal foi possibilitar, aos alunos da graduação, o reforço do aprendizado dos temas e conceitos tratados na academia, para a confecção de maquetes temáticas que foram e continuarão sendo apresentadas em eventos educacionais e exposições, de forma a conscientizar as pessoas sobre a importância da proteção ambiental. Acreditamos que a abordagem, por meio de maquetes, das questões que envolvem a Educação Ambiental é uma forma eficaz de ensinar os conceitos ambientais às pessoas, notadamente às crianças e aos jovens. As maquetes permitem que seus observadores visualizem e compreendam melhor os sistemas naturais e os impactos das atividades humanas sobre o meio ambiente.Universidade Federal de Viçosa2023-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/1657810.21284/elo.v12i.16578Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 12 (2023): Fluxo ContínuoRevista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 12 (2023): Fluxo ContínuoRevista ELO – Diálogos em Extensão; v. 12 (2023): Fluxo Contínuo2317-54512317-191X10.21284/elo.v12ireponame:Elo (Viçosa, Online)instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)instacron:UFVporhttps://periodicos.ufv.br/elo/article/view/16578/8823Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLEMOS JÚNIOR, Clésio BarbosaREIS, Maria JoséOLIVEIRA, Juliana Mendonça de2023-11-29T11:11:28Zoai:ojs.periodicos.ufv.br:article/16578Revistahttps://periodicos.ufv.br/eloPUBhttps://periodicos.ufv.br/elo/oaielo@ufv.br2317-54512317-191Xopendoar:2023-11-29T11:11:28Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV)false
dc.title.none.fl_str_mv The use of three-dimensional models as a learning tool in environ-mental education
El uso de modelos tridimensionales como herramienta de aprendizaje en educación ambiental
A utilização de modelos tridimensionais como instrumento de aprendizagem em educação ambiental
title The use of three-dimensional models as a learning tool in environ-mental education
spellingShingle The use of three-dimensional models as a learning tool in environ-mental education
LEMOS JÚNIOR, Clésio Barbosa
Ensino-aprendizagem
Maquetes
Meio ambiente
Ensino-aprendizagem
Maquete
Teaching-learning
Models
Environment
Enseñanza-aprendizaje
Modelos
Medio ambiente
title_short The use of three-dimensional models as a learning tool in environ-mental education
title_full The use of three-dimensional models as a learning tool in environ-mental education
title_fullStr The use of three-dimensional models as a learning tool in environ-mental education
title_full_unstemmed The use of three-dimensional models as a learning tool in environ-mental education
title_sort The use of three-dimensional models as a learning tool in environ-mental education
author LEMOS JÚNIOR, Clésio Barbosa
author_facet LEMOS JÚNIOR, Clésio Barbosa
REIS, Maria José
OLIVEIRA, Juliana Mendonça de
author_role author
author2 REIS, Maria José
OLIVEIRA, Juliana Mendonça de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv LEMOS JÚNIOR, Clésio Barbosa
REIS, Maria José
OLIVEIRA, Juliana Mendonça de
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino-aprendizagem
Maquetes
Meio ambiente
Ensino-aprendizagem
Maquete
Teaching-learning
Models
Environment
Enseñanza-aprendizaje
Modelos
Medio ambiente
topic Ensino-aprendizagem
Maquetes
Meio ambiente
Ensino-aprendizagem
Maquete
Teaching-learning
Models
Environment
Enseñanza-aprendizaje
Modelos
Medio ambiente
description This report refers to an extension activity, called a models workshop, carried out by the proponent professors with the students of the Environmental Engineering course of the University of the State of Minas Gerais (UEMG) - Passos Unit. The main objective was to enable graduate students to reinforce the learning of the themes and concepts treated in the academy, for the preparation of thematic models that have been and will continue to be presented in educational events and exhibitions, in order to make people aware of the importance of environmental protection. We believe that the approach, through models, of the issues that involve Environmental Education is an effective way to teach environmental concepts to people, especially to children and young people. The models allow their observers to better visualize and understand natural systems and the impacts of human activities on the environment.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/16578
10.21284/elo.v12i.16578
url https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/16578
identifier_str_mv 10.21284/elo.v12i.16578
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufv.br/elo/article/view/16578/8823
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensão
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista ELO – Diálogos em Extensão
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
dc.source.none.fl_str_mv Revista ELO – Diálogos em Extensão; Vol. 12 (2023): Fluxo Contínuo
Revista ELO – Diálogos sobre Extensión; Vol. 12 (2023): Fluxo Contínuo
Revista ELO – Diálogos em Extensão; v. 12 (2023): Fluxo Contínuo
2317-5451
2317-191X
10.21284/elo.v12i
reponame:Elo (Viçosa, Online)
instname:Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron:UFV
instname_str Universidade Federal de Viçosa (UFV)
instacron_str UFV
institution UFV
reponame_str Elo (Viçosa, Online)
collection Elo (Viçosa, Online)
repository.name.fl_str_mv Elo (Viçosa, Online) - Universidade Federal de Viçosa (UFV)
repository.mail.fl_str_mv elo@ufv.br
_version_ 1803387499543789568