Comissão Própria de Avaliação em IES: um estudo de caso sobre a CPA da UNIGRANRIO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santana, Emerson Rosa
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UNIGRANRIO
Texto Completo: http://localhost:8080/tede/handle/tede/378
Resumo: The law of the National System for the Evaluation of Higher Education (SINAES) provided a systematization of the educational evaluation in the country and promoted considerable changes in Brazilian higher education, especially through article 11 of Law 10.861 / 2004, which instituted its own Evaluation Commissions, to conduct the internal evaluation processes and provide information and assistance to external evaluations. In this sense, the present study aims to analyze the importance and performance of the University of Grande Rio "Prof. José de Souza Herdy" - UNIGRANRIO, in addition to assessing its contributions to improve the educational services provided. Institutional self-evaluation is essential to acquire self-knowledge and from these analyzes, contribute to institutional policies of academic, infrastructure, pedagogical, relational and even marketing improvement. In this sense, this work was based on the Case Study of a unique nature, since the research was directed to an evaluation commission that presents its own characteristics and legitimate form of autonomous action. Following the methodology, semi-structured interviews were carried out to understand and analyze the history of the CPA, its relevance and contributions to the university. The results pointed to the efficiency of the work of the CPA and the achievements of an evaluation culture, as well as the need to seek mechanisms that allow a better visibility by the commission, besides rooting the evaluation culture to the staff of the university.
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In this sense, the present study aims to analyze the importance and performance of the University of Grande Rio "Prof. José de Souza Herdy" - UNIGRANRIO, in addition to assessing its contributions to improve the educational services provided. Institutional self-evaluation is essential to acquire self-knowledge and from these analyzes, contribute to institutional policies of academic, infrastructure, pedagogical, relational and even marketing improvement. In this sense, this work was based on the Case Study of a unique nature, since the research was directed to an evaluation commission that presents its own characteristics and legitimate form of autonomous action. Following the methodology, semi-structured interviews were carried out to understand and analyze the history of the CPA, its relevance and contributions to the university. The results pointed to the efficiency of the work of the CPA and the achievements of an evaluation culture, as well as the need to seek mechanisms that allow a better visibility by the commission, besides rooting the evaluation culture to the staff of the university.A lei do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – SINAES propiciou uma sistematização da avaliação educacional no país e promoveu consideráveis mudanças na educação superior brasileira, sobretudo, através do artigo 11 da Lei nº 10.861/2004 que instituiu as Comissões Próprias de Avaliação, com intuito de conduzir os processos avaliativos internos e prestar informações e auxílio às avaliações externas. Neste sentido, o presente estudo tem por objetivo analisar a importância e atuação da Comissão Própria de Avaliação da Universidade do Grande Rio “Professor José de Souza Herdy” – UNIGRANRIO, além de averiguar suas contribuições para a melhoria dos serviços educacionais prestados. A autoavaliação é essencial para adquirir o autoconhecimento e a partir destas análises, contribuir com políticas institucionais de melhoria acadêmica, de infraestrutura, pedagógica, relacional e até mesmo mercadológica. Neste sentido, este trabalho se baseou no Estudo de Caso de natureza única, pois o olhar da pesquisa foi direcionado a uma comissão de avaliação que apresenta características próprias e legítima forma de atuação autônoma. Seguindo a metodologia, foram realizadas entrevistas semiestruturadas que possibilitaram entender e analisar a história da CPA, sua pertinência e contribuições para a universidade. Os resultados apontaram a eficiência do trabalho da CPA e das conquistas de uma cultura avaliativa, como também indicaram a necessidade de buscar mecanismos que possibilitem uma melhor visibilidade por parte da comissão, além de arraigar a cultura avaliativa ao corpo de funcionários da IES.Submitted by Janser dos Santos Nascimento (janser.nascimento@unigranrio.com.br) on 2020-01-08T20:14:21Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5) Emerson Rosa Santana.pdf: 5517610 bytes, checksum: 82215638fdb6e9c864da6b412e8cea3b (MD5)Made available in DSpace on 2020-01-08T20:14:21Z (GMT). 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