A feminilidade nas organizações na visão de homossexuais masculinos: entre a dominação masculina e o estigma
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Data de Publicação: | 2017 |
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Resumo: | Organizations act as "agents" of conduct and normalizing in your most seek to strengthen conventional genre standards, aiming to reproduce the image of the central role of man as the great provider and valuing the figure of the "male" applying all their efforts for the sake of business. Bourdieu (1984) reports that every society creates mechanisms for the broader relations of domination to win autonomy and characterized as natural and unquestioned, denominated thus "masking of symbolic capital". The relationship of domination not only social practices because traverses such practices and reaches the field of consciousness and interfere until the Constitution of identities. In a historical context "the feminine has been built as subordinate to men, who favored the men a prestige, privilege and power" (SANTANA, 2010, p. 75). This work possessed as ultimate goal to understand the stigma of femininity inside of organizations, from the perspective of the gay guy and your connection with the male domination. The selection of subjects of research was done by the reference, i.e. a subject of research indicates other. For this methodological technique used for recruitment of subjects of research was the snowball. The method used for the production of the corpus of research was the method of individual interviews in depth and the method of analysis of the corpus of research was based on critical discourse analysis (ACD). It was observed in this work that stigma of femininity within organizations is understood by subject gay through features that aim to disqualify and subdue the femininity in both gay and effeminate woman, because they believe that organizations are environments that prevail the heterormatividade and the power of the straight man. |
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The relationship of domination not only social practices because traverses such practices and reaches the field of consciousness and interfere until the Constitution of identities. In a historical context "the feminine has been built as subordinate to men, who favored the men a prestige, privilege and power" (SANTANA, 2010, p. 75). This work possessed as ultimate goal to understand the stigma of femininity inside of organizations, from the perspective of the gay guy and your connection with the male domination. The selection of subjects of research was done by the reference, i.e. a subject of research indicates other. For this methodological technique used for recruitment of subjects of research was the snowball. The method used for the production of the corpus of research was the method of individual interviews in depth and the method of analysis of the corpus of research was based on critical discourse analysis (ACD). It was observed in this work that stigma of femininity within organizations is understood by subject gay through features that aim to disqualify and subdue the femininity in both gay and effeminate woman, because they believe that organizations are environments that prevail the heterormatividade and the power of the straight man.As organizações funcionam como agentes “normalizadores” de conduta e em sua maioria procuram reforçar padrões de gênero convencionais, almejando reproduzir a imagem do papel central do homem como o grande provedor e valorizando a figura do “macho” que aplica todos os seus esforços para o bem dos negócios. Bourdieu (1984) relata que toda sociedade cria mecanismos permissivos para que as relações de dominação ganhem autonomia e caracterizem-se como naturais e inquestionáveis, denominados assim de “mascaradores de capital simbólico”. A relação de dominação não se restringe somente as práticas sociais, pois transpassa tais práticas e atinge o campo da consciência e interfere até na constituição de identidades. Em um contexto histórico “o feminino tem sido construído como subordinado ao masculino, o que favoreceu aos homens uma situação de prestígio, privilégio e poder” (SANTANA, 2010, p.75). Este trabalho possuiu como objetivo final compreender a estigmatização da feminilidade dentro das organizações, pela perspectiva do sujeito gay e sua articulação com a dominação masculina. A seleção dos sujeitos de pesquisa foi feita pela cadeia de referência, ou seja, um sujeito de pesquisa indica outro. Para isso a técnica metodológica utilizada para recrutamento dos sujeitos de pesquisa foi a snowball. O método utilizado para a produção do corpus da pesquisa foi o método de entrevistas individuais em profundidade e o método de análise do corpus da pesquisa foi baseado na análise crítica do discurso (ACD). Observou-se nesse trabalho que estigmatização da feminilidade dentro das organizações é compreendida pelos sujeitos gays através de características que têm por objetivo desqualificar e subjugar a feminilidade tanto no gay afeminado quanto na mulher, pois os mesmos consideram que as organizações são ambientes que prevalecem a heterormatividade e o poder do homem heterossexual.Submitted by Janser dos Santos Nascimento (janser.nascimento@unigranrio.com.br) on 2018-07-09T14:10:17Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5) Renan Gomes de Moura.pdf: 1512015 bytes, checksum: 72bacca1d15fb5505ae4e8640ba7565a (MD5)Made available in DSpace on 2018-07-09T14:10:17Z (GMT). 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