Teacher performance evaluation in Brazil: revealing concepts and trends

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nogueira, Danielle Xabregas Pamplona
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Jesus, Girlene Ribeiro de, Cruz, Shirleide Pereira da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4079
Resumo: The aim of this article is to show the main conceptions and trends of teaching performance evaluation systems in state-level basic education school networks in Brazil. The discussion considers the relationship between evaluation, accountability and professional development. The analysis of the survey in the 27 websites of the state departments of education revealed that, in the Brazilian states, the prevailing trend in policies of teacher evaluation takes the perspective of accountability, in most cases, using the results of students’ performance evaluations, quite a deviation from the assumptions that guide the process of teacher professional development.
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spelling Teacher performance evaluation in Brazil: revealing concepts and trendsEvaluación del desempeño docente en Brasil: conceptos y tendenciasAvaliação de desempenho docente no Brasil: desvelando concepções e tendênciasAvaliação de sistemasResponsabilizaçãoAvaliação do de-sempenho docenteEvaluación del desempeño docenteRendición de cuentasDesarrollo profesionalSystems evaluationAccountabilityTeachers’ performance evaluationThe aim of this article is to show the main conceptions and trends of teaching performance evaluation systems in state-level basic education school networks in Brazil. The discussion considers the relationship between evaluation, accountability and professional development. The analysis of the survey in the 27 websites of the state departments of education revealed that, in the Brazilian states, the prevailing trend in policies of teacher evaluation takes the perspective of accountability, in most cases, using the results of students’ performance evaluations, quite a deviation from the assumptions that guide the process of teacher professional development.El presente artículo tiene como objetivo revelar las principales tendencias y concepciones de los sistemas de evaluación del desempeño en las redes públicas de educación básica en Brasil. El tema de la discusión trataba de la relación entre la evaluación, rendición de cuentas y el desarrollo profesional. El análisis de los sitios de los 27 departamentos estatales de educación reveló que, en los estados de Brasil, la tendencia predominante en las políticas de evaluación docente adopta la perspectiva de la rendición de cuentas, en la mayoría de los casos, utilizando los resultados de las evaluaciones de desempeño de los estudiantes que se alejan del proceso de desarrollo profesional docente.Este trabalho tem como objetivo evidenciar as principais concepções e tendências dos sistemas de avaliação de desempenho docente nas redes estaduais de educação básica no Brasil. A discussão do tema tratou da relação entre avaliação, responsabilização e desenvolvimento profissional, bem como das concepções que orientam os processos avaliativos de desempenho docente. As análises do levantamento realizado a partir das informações disponíveis nos sítios das 27 Secretarias Estaduais de Educação revelaram que, nos estados brasileiros, a tendência predominante nas políticas de avaliação docente se dá na perspectiva da responsabilização, na maioria das vezes se utilizando dos resultados de avaliações do desempenho de alunos, que se distanciam dos pressupostos que orientam o processo de desenvolvimento profissional docente.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2013-05-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/407910.26512/lc.v19i38.4079Linhas Críticas; Vol. 19 No. 38 (2013): Avaliação em educação; 13-32Linhas Críticas; Vol. 19 Núm. 38 (2013): Avaliação em educação; 13-32Linhas Crí­ticas; v. 19 n. 38 (2013): Avaliação em educação; 13-321981-04311516-489610.26512/lc.v19i38reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4079/3746Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNogueira, Danielle Xabregas PamplonaJesus, Girlene Ribeiro deCruz, Shirleide Pereira da Silva2022-01-14T19:09:41Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4079Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-01-14T19:09:41Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
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