Teacher Performance Evaluation: to blame, punish or develop professionally?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jardilino, José Rubens Lima
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Sampaio, Ana Maria Mendes, Oliveri, Andressa Maris Resende
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2701
Resumo: This article aims to discuss the Teacher Performance Evaluation, from the perspective of the Teacher Professional Development, based on data collected in research carried out by the Research Group for Teacher Education and Teaching Profession, of the Graduate Program in Education in the Federal University of Ouro Preto. The analysis presented are the results of focus groups, carried out with 27 teachers from the municipal public-school system in the city of Mariana - MG. The results show that Teacher Performance Evaluation becomes an important training policy when focused on teacher professional development. However, this has been restricted to the vehicle of dominance and control of the system over teachers’ careers, a fact that wastes the promotion of changes in pedagogical practices in the socio-educational context.
id CESGRANRIO_c53238ed1039bdd75d6c24cec904bb50
oai_identifier_str oai:ojs.localhost:article/2701
network_acronym_str CESGRANRIO
network_name_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Teacher Performance Evaluation: to blame, punish or develop professionally?Evaluación del Desempeño Docente: ¿culpar, castigar o desarrollar se profesionalmente?Avaliação de desempenho docente: culpar, punir ou desenvolver profissionalmente?eacher Performance Evaluation; Teacher Professional Development; Teaching CareerEvaluación del Desempeño Docente; Desarrollo Profesional Docente; Carrera DocenteEducaçãoAvaliação de Desempenho Docente; Desenvolvimento Profissional Docente; Carreira DocenteThis article aims to discuss the Teacher Performance Evaluation, from the perspective of the Teacher Professional Development, based on data collected in research carried out by the Research Group for Teacher Education and Teaching Profession, of the Graduate Program in Education in the Federal University of Ouro Preto. The analysis presented are the results of focus groups, carried out with 27 teachers from the municipal public-school system in the city of Mariana - MG. The results show that Teacher Performance Evaluation becomes an important training policy when focused on teacher professional development. However, this has been restricted to the vehicle of dominance and control of the system over teachers’ careers, a fact that wastes the promotion of changes in pedagogical practices in the socio-educational context.Este artículo tiene como objetivo discutir Evaluación del Desempeño Docente (ADD), desde la perspectiva del Desarrollo Profesional Docente (DPD), a partir de datos recolectados en una investigación realizada con el Grupo de Investigación de Formación y Profesión Docente, del Programa de Posgrado en Educación de la Universidad Distrito Federal de Ouro Preto. Los análisis presentados son resultado de grupos focales, realizados con 27 docentes del sistema de escuelas públicas municipales de la ciudad de Mariana - MG. Los resultados muestran que la evaluación del desempeño docente, cuando se basa en la valencia formativa para fines de desarrollo profesional, se configura como una política importante en el contexto educativo. Sin embargo, a veces, se ha restringido al vehículo de dominio y control del sistema sobre las carreras de los docentes. Realidad que desperdicia la promoción de cambios en las prácticas pedagógicas y en el contexto socioeducativo.Esse artigo tem por objetivo discutir a ADD – Avaliação de Desempenho Docente, sob a perspectiva do DPD – Desenvolvimento Profissional Docente, mediante dados levantados em pesquisa realizada junto ao Grupo de Pesquisa Formação e Profissão Docente, do Programa de Pós-Graduação em Educação, da Universidade Federal de Ouro Preto. As análises apresentadas são resultados de grupos focais, realizados com 27 professores da rede pública municipal de ensino da cidade de Mariana – MG. Os resultados apontam que a ADD, quando alicerçada na valência formativa com fins de desenvolvimento profissional, configura-se como uma importante política, no contexto educacional. Entretanto, por vezes, a mesma vem sendo restrita a veículo de domínio e de controle do sistema sobre as carreiras dos professores. Realidade que desperdiça a promoção de mudanças nas práticas pedagógicas e no contexto socioeducativo.Fundação CesgranrioCapesJardilino, José Rubens LimaSampaio, Ana Maria MendesOliveri, Andressa Maris Resende2021-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/270110.1590/s0104-40362021002902701Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 29, n. 111 (2021): Revista Ensaio Abr./Jun.; 318-3371809-44650104-4036reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)instname:Fundação Cesgranrioinstacron:CESGRANRIO-2porengspahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2701/1418https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2701/1419https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2701/1420AméricaDireitos autorais 2021 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-07-02T18:03:19Zoai:ojs.localhost:article/2701Revistahttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaioONGhttps://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/oaiensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br1809-44650104-4036opendoar:2021-07-02T18:03:19Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranriofalse
dc.title.none.fl_str_mv Teacher Performance Evaluation: to blame, punish or develop professionally?
Evaluación del Desempeño Docente: ¿culpar, castigar o desarrollar se profesionalmente?
Avaliação de desempenho docente: culpar, punir ou desenvolver profissionalmente?
title Teacher Performance Evaluation: to blame, punish or develop professionally?
spellingShingle Teacher Performance Evaluation: to blame, punish or develop professionally?
Jardilino, José Rubens Lima
eacher Performance Evaluation; Teacher Professional Development; Teaching Career
Evaluación del Desempeño Docente; Desarrollo Profesional Docente; Carrera Docente
Educação
Avaliação de Desempenho Docente; Desenvolvimento Profissional Docente; Carreira Docente
title_short Teacher Performance Evaluation: to blame, punish or develop professionally?
title_full Teacher Performance Evaluation: to blame, punish or develop professionally?
title_fullStr Teacher Performance Evaluation: to blame, punish or develop professionally?
title_full_unstemmed Teacher Performance Evaluation: to blame, punish or develop professionally?
title_sort Teacher Performance Evaluation: to blame, punish or develop professionally?
author Jardilino, José Rubens Lima
author_facet Jardilino, José Rubens Lima
Sampaio, Ana Maria Mendes
Oliveri, Andressa Maris Resende
author_role author
author2 Sampaio, Ana Maria Mendes
Oliveri, Andressa Maris Resende
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv

Capes
dc.contributor.author.fl_str_mv Jardilino, José Rubens Lima
Sampaio, Ana Maria Mendes
Oliveri, Andressa Maris Resende
dc.subject.none.fl_str_mv

dc.subject.por.fl_str_mv eacher Performance Evaluation; Teacher Professional Development; Teaching Career
Evaluación del Desempeño Docente; Desarrollo Profesional Docente; Carrera Docente
Educação
Avaliação de Desempenho Docente; Desenvolvimento Profissional Docente; Carreira Docente
topic eacher Performance Evaluation; Teacher Professional Development; Teaching Career
Evaluación del Desempeño Docente; Desarrollo Profesional Docente; Carrera Docente
Educação
Avaliação de Desempenho Docente; Desenvolvimento Profissional Docente; Carreira Docente
description This article aims to discuss the Teacher Performance Evaluation, from the perspective of the Teacher Professional Development, based on data collected in research carried out by the Research Group for Teacher Education and Teaching Profession, of the Graduate Program in Education in the Federal University of Ouro Preto. The analysis presented are the results of focus groups, carried out with 27 teachers from the municipal public-school system in the city of Mariana - MG. The results show that Teacher Performance Evaluation becomes an important training policy when focused on teacher professional development. However, this has been restricted to the vehicle of dominance and control of the system over teachers’ careers, a fact that wastes the promotion of changes in pedagogical practices in the socio-educational context.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-26
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2701
10.1590/s0104-40362021002902701
url https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2701
identifier_str_mv 10.1590/s0104-40362021002902701
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2701/1418
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2701/1419
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/2701/1420
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2021 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2021 Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.coverage.none.fl_str_mv





América


dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
publisher.none.fl_str_mv Fundação Cesgranrio
dc.source.none.fl_str_mv Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 29, n. 111 (2021): Revista Ensaio Abr./Jun.; 318-337
1809-4465
0104-4036
reponame:Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
instname:Fundação Cesgranrio
instacron:CESGRANRIO-2
instname_str Fundação Cesgranrio
instacron_str CESGRANRIO-2
institution CESGRANRIO-2
reponame_str Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
collection Ensaio (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Ensaio (Rio de Janeiro. Online) - Fundação Cesgranrio
repository.mail.fl_str_mv ensaio@cesgranrio.org.br||fatimacunha@cesgranrio.org.br||alan@cesgranrio.org.br
_version_ 1754832030113202176