Teaching and quality of basic education: criticism of the World Bank guidelines

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rosa, Sandra Valéria Limonta
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Santos, Willian Batista dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4695
Resumo: This article presents a critical analysis of the document “Achieving world-class education in Brazil: next steps”, produced by the World Bank in 2010 with the goal of setting priorities for the Brazilian educational policy, emphasizing the issues relating to training and teaching. It is here a clipping from a literature that analyzes the proposals by the World Bank for education in developing countries and how these policies have directly affected the Brazilian education guidelines. For us, the incorporation of such guidelines has intensified the already precarious working conditions and also the teacher ongoing training
id UNB - 28_0ef4317d2aa94c2bc380f9d7e9f893a7
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4695
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Teaching and quality of basic education: criticism of the World Bank guidelinesEnseñanza y calidad de la educación básica: revisión de las directrices del Banco MundialTrabalho docente e qualidade da educação básica: crítica às diretrizes do banco mundialTrabalho docenteQualidade da educaçãoBanco MundialFormação de professoresTrabajo docente;Calidad de la educación;Banco MundialFormación del profesoradoTeaching;Quality of education;World Bank;Teacher trainingThis article presents a critical analysis of the document “Achieving world-class education in Brazil: next steps”, produced by the World Bank in 2010 with the goal of setting priorities for the Brazilian educational policy, emphasizing the issues relating to training and teaching. It is here a clipping from a literature that analyzes the proposals by the World Bank for education in developing countries and how these policies have directly affected the Brazilian education guidelines. For us, the incorporation of such guidelines has intensified the already precarious working conditions and also the teacher ongoing trainingEn este artículo se presenta un análisis crítico del documento “Lograr una educación de nivel mundial en Brasil: los próximos pasos”, producido por el Banco Mundial en 2010 con el objetivo de establecer las prioridades de la política educativa brasileña, haciendo hincapié en las cuestiones relativas a la formación y el trabajo de los profesores. Se trata de un recorte de una investigación bibliográfica que analiza las directrices del Banco Mundial para la educación de los países llamados en desarrollo y cómo estas políticas han afectado directamente a las directrices para la educación brasileña. Para nosotros, la incorporación de estas directrices ha intensificado las precarias condiciones de trabajo y formación continua de los docentes.Este artigo apresenta uma análise crítica do documento “Atingindo uma educação de nível mundial no Brasil: próximos passos”, produzido pelo Banco Mundial no ano de 2010 com o objetivo de definir prioridades para a política educacional brasileira, dando ênfase às questões referentes à formação e ao trabalho dos docentes. Trata-se aqui de um recorte de uma pesquisa bibliográfica que analisa as orientações propostas pelo Banco Mundial para a educação nos países ditos em desenvolvimento e como estas têm afetado diretamente as políticas de educação brasileiras. Para nós, a incorporação de tais orientações tem intensificado as já precárias condições de trabalho e de formação continuada dos professores.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2016-02-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/469510.26512/lc.v21i46.4695Linhas Críticas; Vol. 21 No. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 665-687Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 665-687Linhas Crí­ticas; v. 21 n. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 665-6871981-04311516-489610.26512/lc.v21i46reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4695/4283Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRosa, Sandra Valéria LimontaSantos, Willian Batista dos2021-12-09T17:15:43Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4695Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2021-12-09T17:15:43Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching and quality of basic education: criticism of the World Bank guidelines
Enseñanza y calidad de la educación básica: revisión de las directrices del Banco Mundial
Trabalho docente e qualidade da educação básica: crítica às diretrizes do banco mundial
title Teaching and quality of basic education: criticism of the World Bank guidelines
spellingShingle Teaching and quality of basic education: criticism of the World Bank guidelines
Rosa, Sandra Valéria Limonta
Trabalho docente
Qualidade da educação
Banco Mundial
Formação de professores
Trabajo docente;
Calidad de la educación;
Banco Mundial
Formación del profesorado
Teaching;
Quality of education;
World Bank;
Teacher training
title_short Teaching and quality of basic education: criticism of the World Bank guidelines
title_full Teaching and quality of basic education: criticism of the World Bank guidelines
title_fullStr Teaching and quality of basic education: criticism of the World Bank guidelines
title_full_unstemmed Teaching and quality of basic education: criticism of the World Bank guidelines
title_sort Teaching and quality of basic education: criticism of the World Bank guidelines
author Rosa, Sandra Valéria Limonta
author_facet Rosa, Sandra Valéria Limonta
Santos, Willian Batista dos
author_role author
author2 Santos, Willian Batista dos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rosa, Sandra Valéria Limonta
Santos, Willian Batista dos
dc.subject.por.fl_str_mv Trabalho docente
Qualidade da educação
Banco Mundial
Formação de professores
Trabajo docente;
Calidad de la educación;
Banco Mundial
Formación del profesorado
Teaching;
Quality of education;
World Bank;
Teacher training
topic Trabalho docente
Qualidade da educação
Banco Mundial
Formação de professores
Trabajo docente;
Calidad de la educación;
Banco Mundial
Formación del profesorado
Teaching;
Quality of education;
World Bank;
Teacher training
description This article presents a critical analysis of the document “Achieving world-class education in Brazil: next steps”, produced by the World Bank in 2010 with the goal of setting priorities for the Brazilian educational policy, emphasizing the issues relating to training and teaching. It is here a clipping from a literature that analyzes the proposals by the World Bank for education in developing countries and how these policies have directly affected the Brazilian education guidelines. For us, the incorporation of such guidelines has intensified the already precarious working conditions and also the teacher ongoing training
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-02-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4695
10.26512/lc.v21i46.4695
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4695
identifier_str_mv 10.26512/lc.v21i46.4695
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4695/4283
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 21 No. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 665-687
Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 665-687
Linhas Crí­ticas; v. 21 n. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 665-687
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v21i46
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053652214480896