Curricular practice teaching: permanence and changes entailed in the space and time of teacher education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Batista Neto, José
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Santiago, Eliete
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4679
Resumo: This article investigates supervised practice teaching as a part of teacher education. It aims at analyzing conceptions of practice teaching linked to socially and historically developed policies and practices of teacher education. The study revealed different conceptions taken on by this component of the undergraduate teacher education curriculum, which reflect the diversity of perspectives on teacher education, in different historical moments. These perspectives translate an understanding of the social and historical objectives of higher and basic education. An organization in cycles is proposed, and challenges experienced in the process are discussed.
id UNB - 28_0f91d3ee9962b27c73b6da2e48cac718
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4679
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Curricular practice teaching: permanence and changes entailed in the space and time of teacher educationPrácticas curriculares: permanencias y cambios en un espacio tiempo estructurador de la formación de profesoresEstágio curricular: permanências e mudanças em um espaço tempo estruturador da formação de professoresThis article investigates supervised practice teaching as a part of teacher education. It aims at analyzing conceptions of practice teaching linked to socially and historically developed policies and practices of teacher education. The study revealed different conceptions taken on by this component of the undergraduate teacher education curriculum, which reflect the diversity of perspectives on teacher education, in different historical moments. These perspectives translate an understanding of the social and historical objectives of higher and basic education. An organization in cycles is proposed, and challenges experienced in the process are discussed.El objetivo de este artículo es analizar las diferentes concepciones de prácticas supervisadas articuladas con políticas histórica y socialmente construidas y cursos de formación de profesores. El estudio mostró que los distintos conceptos asumidos por ese componente curricular de las licenciaturas reflejan la diversidad de perspectivas de formación docente ubicadas en diferentes momentos históricos. Tales perspectivas expresan comprensión sobre las finalidades sociales e históricas de la educación superior y de la educación básica. Se propone su organización en ciclos y se discuten los desafíos de su vivencia.O estágio supervisionado na formação de professores é o objeto de estudo deste artigo, cujo objetivo é analisar as concepções de estágio, em articulação com políticas e práticas de formação de professor histórica e socialmente construídas. O estudo revelou as diferentes concepções assumidas por esse componente curricular das licenciaturas as quais refletem a diversidade de perspectivas de formação docente situadas em momentos históricos distintos. Estas perspectivas traduzem compreensão sobre as finalidades sociais e históricas da educação superior e da educação básica. É formulada proposição de sua organização em ciclos, bem como são discutidos desafios de sua vivência.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2016-02-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/467910.26512/lc.v21i46.4679Linhas Críticas; Vol. 21 No. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 584-605Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 584-605Linhas Crí­ticas; v. 21 n. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 584-6051981-04311516-489610.26512/lc.v21i46reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4679/4269Copyright (c) 2016 Linhas Críticasinfo:eu-repo/semantics/openAccessBatista Neto, JoséSantiago, Eliete2021-08-05T15:19:34Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4679Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2021-08-05T15:19:34Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Curricular practice teaching: permanence and changes entailed in the space and time of teacher education
Prácticas curriculares: permanencias y cambios en un espacio tiempo estructurador de la formación de profesores
Estágio curricular: permanências e mudanças em um espaço tempo estruturador da formação de professores
title Curricular practice teaching: permanence and changes entailed in the space and time of teacher education
spellingShingle Curricular practice teaching: permanence and changes entailed in the space and time of teacher education
Batista Neto, José
title_short Curricular practice teaching: permanence and changes entailed in the space and time of teacher education
title_full Curricular practice teaching: permanence and changes entailed in the space and time of teacher education
title_fullStr Curricular practice teaching: permanence and changes entailed in the space and time of teacher education
title_full_unstemmed Curricular practice teaching: permanence and changes entailed in the space and time of teacher education
title_sort Curricular practice teaching: permanence and changes entailed in the space and time of teacher education
author Batista Neto, José
author_facet Batista Neto, José
Santiago, Eliete
author_role author
author2 Santiago, Eliete
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Batista Neto, José
Santiago, Eliete
description This article investigates supervised practice teaching as a part of teacher education. It aims at analyzing conceptions of practice teaching linked to socially and historically developed policies and practices of teacher education. The study revealed different conceptions taken on by this component of the undergraduate teacher education curriculum, which reflect the diversity of perspectives on teacher education, in different historical moments. These perspectives translate an understanding of the social and historical objectives of higher and basic education. An organization in cycles is proposed, and challenges experienced in the process are discussed.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-02-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4679
10.26512/lc.v21i46.4679
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4679
identifier_str_mv 10.26512/lc.v21i46.4679
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4679/4269
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 21 No. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 584-605
Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 584-605
Linhas Crí­ticas; v. 21 n. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 584-605
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v21i46
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053652207140864