Curricular practice teaching: permanence and changes entailed in the space and time of teacher education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4679 |
Resumo: | This article investigates supervised practice teaching as a part of teacher education. It aims at analyzing conceptions of practice teaching linked to socially and historically developed policies and practices of teacher education. The study revealed different conceptions taken on by this component of the undergraduate teacher education curriculum, which reflect the diversity of perspectives on teacher education, in different historical moments. These perspectives translate an understanding of the social and historical objectives of higher and basic education. An organization in cycles is proposed, and challenges experienced in the process are discussed. |
id |
UNB-32_0f91d3ee9962b27c73b6da2e48cac718 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4679 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Curricular practice teaching: permanence and changes entailed in the space and time of teacher educationPrácticas curriculares: permanencias y cambios en un espacio tiempo estructurador de la formación de profesoresEstágio curricular: permanências e mudanças em um espaço tempo estruturador da formação de professoresThis article investigates supervised practice teaching as a part of teacher education. It aims at analyzing conceptions of practice teaching linked to socially and historically developed policies and practices of teacher education. The study revealed different conceptions taken on by this component of the undergraduate teacher education curriculum, which reflect the diversity of perspectives on teacher education, in different historical moments. These perspectives translate an understanding of the social and historical objectives of higher and basic education. An organization in cycles is proposed, and challenges experienced in the process are discussed.El objetivo de este artículo es analizar las diferentes concepciones de prácticas supervisadas articuladas con políticas histórica y socialmente construidas y cursos de formación de profesores. El estudio mostró que los distintos conceptos asumidos por ese componente curricular de las licenciaturas reflejan la diversidad de perspectivas de formación docente ubicadas en diferentes momentos históricos. Tales perspectivas expresan comprensión sobre las finalidades sociales e históricas de la educación superior y de la educación básica. Se propone su organización en ciclos y se discuten los desafíos de su vivencia.O estágio supervisionado na formação de professores é o objeto de estudo deste artigo, cujo objetivo é analisar as concepções de estágio, em articulação com políticas e práticas de formação de professor histórica e socialmente construídas. O estudo revelou as diferentes concepções assumidas por esse componente curricular das licenciaturas as quais refletem a diversidade de perspectivas de formação docente situadas em momentos históricos distintos. Estas perspectivas traduzem compreensão sobre as finalidades sociais e históricas da educação superior e da educação básica. É formulada proposição de sua organização em ciclos, bem como são discutidos desafios de sua vivência.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2016-02-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/467910.26512/lc.v21i46.4679Linhas Críticas; Vol. 21 No. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 584-605Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 584-605Linhas Críticas; v. 21 n. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 584-6051981-04311516-489610.26512/lc.v21i46reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4679/4269Copyright (c) 2016 Linhas Críticasinfo:eu-repo/semantics/openAccessBatista Neto, JoséSantiago, Eliete2021-08-05T15:19:34Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4679Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2021-08-05T15:19:34Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Curricular practice teaching: permanence and changes entailed in the space and time of teacher education Prácticas curriculares: permanencias y cambios en un espacio tiempo estructurador de la formación de profesores Estágio curricular: permanências e mudanças em um espaço tempo estruturador da formação de professores |
title |
Curricular practice teaching: permanence and changes entailed in the space and time of teacher education |
spellingShingle |
Curricular practice teaching: permanence and changes entailed in the space and time of teacher education Batista Neto, José |
title_short |
Curricular practice teaching: permanence and changes entailed in the space and time of teacher education |
title_full |
Curricular practice teaching: permanence and changes entailed in the space and time of teacher education |
title_fullStr |
Curricular practice teaching: permanence and changes entailed in the space and time of teacher education |
title_full_unstemmed |
Curricular practice teaching: permanence and changes entailed in the space and time of teacher education |
title_sort |
Curricular practice teaching: permanence and changes entailed in the space and time of teacher education |
author |
Batista Neto, José |
author_facet |
Batista Neto, José Santiago, Eliete |
author_role |
author |
author2 |
Santiago, Eliete |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Batista Neto, José Santiago, Eliete |
description |
This article investigates supervised practice teaching as a part of teacher education. It aims at analyzing conceptions of practice teaching linked to socially and historically developed policies and practices of teacher education. The study revealed different conceptions taken on by this component of the undergraduate teacher education curriculum, which reflect the diversity of perspectives on teacher education, in different historical moments. These perspectives translate an understanding of the social and historical objectives of higher and basic education. An organization in cycles is proposed, and challenges experienced in the process are discussed. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-02-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4679 10.26512/lc.v21i46.4679 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4679 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v21i46.4679 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4679/4269 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 21 No. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 584-605 Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 584-605 Linhas Críticas; v. 21 n. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 584-605 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v21i46 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309286732005376 |