Challenges for actualizing the Historical Critical Pedagogy in school practice

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Magalhães, Carlos Henrique Ferreira
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Silva Júnior, João dos Reis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3688
Resumo: This article aims at analyzing the foundational pedagogical challenges for education in a society divided into classes. Although professor Saviani indicates that the absence of a system of education, the need to reorganize schools, and the discontinuities of educational policies are the challenges of Brazilian education, we believe that the challenges reach beyond these indications. This perception makes us alert to the real possibilities of continuing educational policies that are capable of favoring, predominantly, the children of the working class, since formal solutions are not capable of facing the destructive logic of capital. We understand that educational policies are formal solutions, and although they may profess small changes and indicate some local improvement, they are not capable of breaching the substantive history in which the accumulation of capital imposes the accumulation of misery.
id UNB - 28_15d67bd379ed90989445d949b2984ef5
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3688
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Challenges for actualizing the Historical Critical Pedagogy in school practiceDesafíos a la objetivación de la Pedagogía Histórico-Crítico en la práctica escolarDesafios para objetivação da Pedagogia Histórico-Crítica na prática escolarPedagogia Histórico-CríticaPrática escolarOntologia marxianaPedagogía Histórico-CríticaPráctica escolarOntología marxianaHistorical Critical PedagogySchool practiceMarxian ontologyThis article aims at analyzing the foundational pedagogical challenges for education in a society divided into classes. Although professor Saviani indicates that the absence of a system of education, the need to reorganize schools, and the discontinuities of educational policies are the challenges of Brazilian education, we believe that the challenges reach beyond these indications. This perception makes us alert to the real possibilities of continuing educational policies that are capable of favoring, predominantly, the children of the working class, since formal solutions are not capable of facing the destructive logic of capital. We understand that educational policies are formal solutions, and although they may profess small changes and indicate some local improvement, they are not capable of breaching the substantive history in which the accumulation of capital imposes the accumulation of misery.Este artículo tiene como objetivo analizar los desafíos pedagógicos que fundamentan la educación en una sociedad dividida en clases sociales. A pesar que el profesor Saviani crea que la ausencia de un sistema de educación, la necesidad de reorganización de las escuelas y las discontinuidades de políticas educativas sean los desafíos para la educación brasileña, creemos que los desafíos van más allá de estas indicaciones. Este hecho conlleva un estado de alerta con las posibilidades reales de continuidad de políticas educativas que puedan favorecer predominantemente los hijos de la clase trabajadora, en vista de que las soluciones formales no son capaces de enfrentar la lógica destructiva del capital. Entendemos que las políticas educativas son soluciones formales. Aunque ellas puedan preconizar pequeños cambios e indicar una cierta mejora local, no son capaces de romper con el hecho histórico que la acumulación de capital impone un aumento de la miseria.Este artigo visa analisar os desafios pedagógicos fundantes para a educação numa sociedade cindida em classes. Embora o Professor Saviani indique que a ausência de um sistema de educação, a necessidade de reorganização das escolas e as descontinuidades de políticas educacionais sejam os desafios para a educação brasileira, acreditamos que os desafios estão para além destas indicações. Essa percepção nos deixa em estado de alerta às possibilidades reais de continuidade de políticas educacionais que possam favorecer, predominantemente, os filhos da classe trabalhadora, haja vista que as soluções formais não são capazes de enfrentara lógica destrutiva do capital. Entendemos que as políticas educacionais sejam soluções formais, e, embora elas possam preconizar pequenas mudanças e indicar alguma melhoria local, não são capazes de romper com a substância histórica em que o acúmulo do capital impõe o acúmulo de miséria.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2011-07-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/368810.26512/lc.v17i32.3688Linhas Críticas; Vol. 17 No. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 113-135Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 113-135Linhas Crí­ticas; v. 17 n. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 113-1351981-04311516-489610.26512/lc.v17i32reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3688/3367Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMagalhães, Carlos Henrique FerreiraSilva Júnior, João dos Reis2022-08-10T15:24:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3688Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-08-10T15:24:31Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Challenges for actualizing the Historical Critical Pedagogy in school practice
Desafíos a la objetivación de la Pedagogía Histórico-Crítico en la práctica escolar
Desafios para objetivação da Pedagogia Histórico-Crítica na prática escolar
title Challenges for actualizing the Historical Critical Pedagogy in school practice
spellingShingle Challenges for actualizing the Historical Critical Pedagogy in school practice
Magalhães, Carlos Henrique Ferreira
Pedagogia Histórico-Crítica
Prática escolar
Ontologia marxiana
Pedagogía Histórico-Crítica
Práctica escolar
Ontología marxiana
Historical Critical Pedagogy
School practice
Marxian ontology
title_short Challenges for actualizing the Historical Critical Pedagogy in school practice
title_full Challenges for actualizing the Historical Critical Pedagogy in school practice
title_fullStr Challenges for actualizing the Historical Critical Pedagogy in school practice
title_full_unstemmed Challenges for actualizing the Historical Critical Pedagogy in school practice
title_sort Challenges for actualizing the Historical Critical Pedagogy in school practice
author Magalhães, Carlos Henrique Ferreira
author_facet Magalhães, Carlos Henrique Ferreira
Silva Júnior, João dos Reis
author_role author
author2 Silva Júnior, João dos Reis
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Magalhães, Carlos Henrique Ferreira
Silva Júnior, João dos Reis
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogia Histórico-Crítica
Prática escolar
Ontologia marxiana
Pedagogía Histórico-Crítica
Práctica escolar
Ontología marxiana
Historical Critical Pedagogy
School practice
Marxian ontology
topic Pedagogia Histórico-Crítica
Prática escolar
Ontologia marxiana
Pedagogía Histórico-Crítica
Práctica escolar
Ontología marxiana
Historical Critical Pedagogy
School practice
Marxian ontology
description This article aims at analyzing the foundational pedagogical challenges for education in a society divided into classes. Although professor Saviani indicates that the absence of a system of education, the need to reorganize schools, and the discontinuities of educational policies are the challenges of Brazilian education, we believe that the challenges reach beyond these indications. This perception makes us alert to the real possibilities of continuing educational policies that are capable of favoring, predominantly, the children of the working class, since formal solutions are not capable of facing the destructive logic of capital. We understand that educational policies are formal solutions, and although they may profess small changes and indicate some local improvement, they are not capable of breaching the substantive history in which the accumulation of capital imposes the accumulation of misery.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-07-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3688
10.26512/lc.v17i32.3688
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3688
identifier_str_mv 10.26512/lc.v17i32.3688
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3688/3367
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 17 No. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 113-135
Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 113-135
Linhas Crí­ticas; v. 17 n. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 113-135
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v17i32
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053650914246656