Saving the Amazon? Cultivating “Education in the Forest”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Anselmo Gonçalves da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Silva, Fátima Cristina da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46828
Resumo: The expression “Saving the Amazon” rose in the national and international social and political agenda. It emerged as the consequence of a fast and profound transformation scenario capable of turning this region into a savanna area. The aim of the present essay is to argue that part of the solution to the herein addressed issue is linked to expanding the resilience of traditional populations living in ≅160 conservation units in the region. The proposal presented in the current article lies on conceiving a new model for a specific education system applicable to these traditional populations — education in the forest and in its waters.
id UNB - 28_1f6cd929f36bcd71346f2b6771f8c169
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/46828
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Saving the Amazon? Cultivating “Education in the Forest”¿Salvar la Amazonía? Cultivando “Educación en el Bosque”Salvar a Amazônia? Cultivando a “Educação na Floresta”AmazôniaÁreas ProtegidasFilosofia da EducaçãoPontos de InflexãoTransições para o PluriversoAmazoniaÁreas ProtegidasFilosofía de la EducaciónPuntos de InflexiónTransiciones al PluriversoAmazonProtected AreasPhilosophy of EducationTipping PointsTransitions to the PluriverseThe expression “Saving the Amazon” rose in the national and international social and political agenda. It emerged as the consequence of a fast and profound transformation scenario capable of turning this region into a savanna area. The aim of the present essay is to argue that part of the solution to the herein addressed issue is linked to expanding the resilience of traditional populations living in ≅160 conservation units in the region. The proposal presented in the current article lies on conceiving a new model for a specific education system applicable to these traditional populations — education in the forest and in its waters.“Salvar la Amazonía” es una expresión que emerge en la agenda social y política nacional e internacional. Surge como consecuencia de un escenario de rápidas y profundas transformaciones que pueden conducir a la sabanización de la región. En este ensayo, argumentamos que parte de la solución pasa por promover la expansión de la resiliencia de las poblaciones tradicionales que viven en ≅160 unidades de conservación en la región. La propuesta que aquí se presenta es la concepción de un nuevo modelo y sistema educativo específico para estas poblaciones tradicionales: una educación en el bosque y en las aguas.“Salvar a Amazônia” é uma expressão que emerge na pauta social e política, nacional e internacional. Surge como consequência de um cenário de rápidas e profundas transformações que podem levar à savanização da região. Neste ensaio, defendemos que parte da solução passa pela promoção da ampliação da capacidade de resiliência de populações tradicionais que vivem em ≅160 unidades de conservação na região. A proposta aqui apresentada é a concepção de um novo modelo e sistema de educação específico para essas populações tradicionais — uma educação na floresta e nas águas.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2023-05-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4682810.26512/lc29202346828Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e46828Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e46828Linhas Crí­ticas; v. 29 (2023); e468281981-04311516-489610.26512/lc.v29ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporenghttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46828/36950https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46828/36952https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46828/36951https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46828/36953Copyright (c) 2023 Anselmo Gonçalves da Silva, Fátima Cristina da Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Anselmo Gonçalves daSilva, Fátima Cristina da2024-01-08T18:37:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/46828Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2024-01-08T18:37:17Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Saving the Amazon? Cultivating “Education in the Forest”
¿Salvar la Amazonía? Cultivando “Educación en el Bosque”
Salvar a Amazônia? Cultivando a “Educação na Floresta”
title Saving the Amazon? Cultivating “Education in the Forest”
spellingShingle Saving the Amazon? Cultivating “Education in the Forest”
Silva, Anselmo Gonçalves da
Amazônia
Áreas Protegidas
Filosofia da Educação
Pontos de Inflexão
Transições para o Pluriverso
Amazonia
Áreas Protegidas
Filosofía de la Educación
Puntos de Inflexión
Transiciones al Pluriverso
Amazon
Protected Areas
Philosophy of Education
Tipping Points
Transitions to the Pluriverse
title_short Saving the Amazon? Cultivating “Education in the Forest”
title_full Saving the Amazon? Cultivating “Education in the Forest”
title_fullStr Saving the Amazon? Cultivating “Education in the Forest”
title_full_unstemmed Saving the Amazon? Cultivating “Education in the Forest”
title_sort Saving the Amazon? Cultivating “Education in the Forest”
author Silva, Anselmo Gonçalves da
author_facet Silva, Anselmo Gonçalves da
Silva, Fátima Cristina da
author_role author
author2 Silva, Fátima Cristina da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Anselmo Gonçalves da
Silva, Fátima Cristina da
dc.subject.por.fl_str_mv Amazônia
Áreas Protegidas
Filosofia da Educação
Pontos de Inflexão
Transições para o Pluriverso
Amazonia
Áreas Protegidas
Filosofía de la Educación
Puntos de Inflexión
Transiciones al Pluriverso
Amazon
Protected Areas
Philosophy of Education
Tipping Points
Transitions to the Pluriverse
topic Amazônia
Áreas Protegidas
Filosofia da Educação
Pontos de Inflexão
Transições para o Pluriverso
Amazonia
Áreas Protegidas
Filosofía de la Educación
Puntos de Inflexión
Transiciones al Pluriverso
Amazon
Protected Areas
Philosophy of Education
Tipping Points
Transitions to the Pluriverse
description The expression “Saving the Amazon” rose in the national and international social and political agenda. It emerged as the consequence of a fast and profound transformation scenario capable of turning this region into a savanna area. The aim of the present essay is to argue that part of the solution to the herein addressed issue is linked to expanding the resilience of traditional populations living in ≅160 conservation units in the region. The proposal presented in the current article lies on conceiving a new model for a specific education system applicable to these traditional populations — education in the forest and in its waters.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46828
10.26512/lc29202346828
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46828
identifier_str_mv 10.26512/lc29202346828
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46828/36950
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46828/36952
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46828/36951
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46828/36953
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Anselmo Gonçalves da Silva, Fátima Cristina da Silva
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Anselmo Gonçalves da Silva, Fátima Cristina da Silva
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e46828
Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e46828
Linhas Crí­ticas; v. 29 (2023); e46828
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v29i
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053654976430080