Saving the Amazon? Cultivating “Education in the Forest”
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46828 |
Resumo: | The expression “Saving the Amazon” rose in the national and international social and political agenda. It emerged as the consequence of a fast and profound transformation scenario capable of turning this region into a savanna area. The aim of the present essay is to argue that part of the solution to the herein addressed issue is linked to expanding the resilience of traditional populations living in ≅160 conservation units in the region. The proposal presented in the current article lies on conceiving a new model for a specific education system applicable to these traditional populations — education in the forest and in its waters. |
id |
UNB - 28_1f6cd929f36bcd71346f2b6771f8c169 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/46828 |
network_acronym_str |
UNB - 28 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Saving the Amazon? Cultivating “Education in the Forest”¿Salvar la Amazonía? Cultivando “Educación en el Bosque”Salvar a Amazônia? Cultivando a “Educação na Floresta”AmazôniaÁreas ProtegidasFilosofia da EducaçãoPontos de InflexãoTransições para o PluriversoAmazoniaÁreas ProtegidasFilosofía de la EducaciónPuntos de InflexiónTransiciones al PluriversoAmazonProtected AreasPhilosophy of EducationTipping PointsTransitions to the PluriverseThe expression “Saving the Amazon” rose in the national and international social and political agenda. It emerged as the consequence of a fast and profound transformation scenario capable of turning this region into a savanna area. The aim of the present essay is to argue that part of the solution to the herein addressed issue is linked to expanding the resilience of traditional populations living in ≅160 conservation units in the region. The proposal presented in the current article lies on conceiving a new model for a specific education system applicable to these traditional populations — education in the forest and in its waters.“Salvar la Amazonía” es una expresión que emerge en la agenda social y política nacional e internacional. Surge como consecuencia de un escenario de rápidas y profundas transformaciones que pueden conducir a la sabanización de la región. En este ensayo, argumentamos que parte de la solución pasa por promover la expansión de la resiliencia de las poblaciones tradicionales que viven en ≅160 unidades de conservación en la región. La propuesta que aquí se presenta es la concepción de un nuevo modelo y sistema educativo específico para estas poblaciones tradicionales: una educación en el bosque y en las aguas.“Salvar a Amazônia” é uma expressão que emerge na pauta social e política, nacional e internacional. Surge como consequência de um cenário de rápidas e profundas transformações que podem levar à savanização da região. Neste ensaio, defendemos que parte da solução passa pela promoção da ampliação da capacidade de resiliência de populações tradicionais que vivem em ≅160 unidades de conservação na região. A proposta aqui apresentada é a concepção de um novo modelo e sistema de educação específico para essas populações tradicionais — uma educação na floresta e nas águas.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2023-05-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4682810.26512/lc29202346828Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e46828Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e46828Linhas Críticas; v. 29 (2023); e468281981-04311516-489610.26512/lc.v29ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporenghttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46828/36950https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46828/36952https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46828/36951https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46828/36953Copyright (c) 2023 Anselmo Gonçalves da Silva, Fátima Cristina da Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Anselmo Gonçalves daSilva, Fátima Cristina da2024-01-08T18:37:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/46828Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2024-01-08T18:37:17Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Saving the Amazon? Cultivating “Education in the Forest” ¿Salvar la Amazonía? Cultivando “Educación en el Bosque” Salvar a Amazônia? Cultivando a “Educação na Floresta” |
title |
Saving the Amazon? Cultivating “Education in the Forest” |
spellingShingle |
Saving the Amazon? Cultivating “Education in the Forest” Silva, Anselmo Gonçalves da Amazônia Áreas Protegidas Filosofia da Educação Pontos de Inflexão Transições para o Pluriverso Amazonia Áreas Protegidas Filosofía de la Educación Puntos de Inflexión Transiciones al Pluriverso Amazon Protected Areas Philosophy of Education Tipping Points Transitions to the Pluriverse |
title_short |
Saving the Amazon? Cultivating “Education in the Forest” |
title_full |
Saving the Amazon? Cultivating “Education in the Forest” |
title_fullStr |
Saving the Amazon? Cultivating “Education in the Forest” |
title_full_unstemmed |
Saving the Amazon? Cultivating “Education in the Forest” |
title_sort |
Saving the Amazon? Cultivating “Education in the Forest” |
author |
Silva, Anselmo Gonçalves da |
author_facet |
Silva, Anselmo Gonçalves da Silva, Fátima Cristina da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Fátima Cristina da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Anselmo Gonçalves da Silva, Fátima Cristina da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Amazônia Áreas Protegidas Filosofia da Educação Pontos de Inflexão Transições para o Pluriverso Amazonia Áreas Protegidas Filosofía de la Educación Puntos de Inflexión Transiciones al Pluriverso Amazon Protected Areas Philosophy of Education Tipping Points Transitions to the Pluriverse |
topic |
Amazônia Áreas Protegidas Filosofia da Educação Pontos de Inflexão Transições para o Pluriverso Amazonia Áreas Protegidas Filosofía de la Educación Puntos de Inflexión Transiciones al Pluriverso Amazon Protected Areas Philosophy of Education Tipping Points Transitions to the Pluriverse |
description |
The expression “Saving the Amazon” rose in the national and international social and political agenda. It emerged as the consequence of a fast and profound transformation scenario capable of turning this region into a savanna area. The aim of the present essay is to argue that part of the solution to the herein addressed issue is linked to expanding the resilience of traditional populations living in ≅160 conservation units in the region. The proposal presented in the current article lies on conceiving a new model for a specific education system applicable to these traditional populations — education in the forest and in its waters. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46828 10.26512/lc29202346828 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46828 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc29202346828 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46828/36950 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46828/36952 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46828/36951 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46828/36953 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Anselmo Gonçalves da Silva, Fátima Cristina da Silva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Anselmo Gonçalves da Silva, Fátima Cristina da Silva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e46828 Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e46828 Linhas Críticas; v. 29 (2023); e46828 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v29i reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br|| |
_version_ |
1797053654976430080 |