Formação de professores e reformas curriculares: entre projeções e normatividade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Geniana dos
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Borges, Veronica, Lopes, Alice Casimiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/26200
Resumo: In this paper, we aim to destabilize the essentialized meaning for the teacher identity, as well as to question the accountability/culpability of teachers for the results of schooling in the policies for teacher education. We operate with the theory of discourse (TD), of Laclau & Mouffe, and with the discursive perspective of curriculum policies, developed by Lopes & Macedo in Brazil. We argue that projects for the future of teacher education, in a scenario outlined by the educational crisis and the risk to democracy, have been producing horrific and beatifical meanings for the scope of educational policies. The substitution matrices of the order and the recognition, i.e. in the order of the economy, whether it is family, school, justice, precipitate in the radical contingency that the decision is assumed by the subjects less by the rationale that may behave, and more by the radical undecidability constitutive of responsibility ”“ marked by the absence of certainties and the urgency of the decision/authoring.
id UNB - 28_3efd83855374aed976a1df5e12d460d7
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26200
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Formação de professores e reformas curriculares: entre projeções e normatividadePolítica de currículoFormação docenteTeoria do discursoResponsabilidadeIn this paper, we aim to destabilize the essentialized meaning for the teacher identity, as well as to question the accountability/culpability of teachers for the results of schooling in the policies for teacher education. We operate with the theory of discourse (TD), of Laclau & Mouffe, and with the discursive perspective of curriculum policies, developed by Lopes & Macedo in Brazil. We argue that projects for the future of teacher education, in a scenario outlined by the educational crisis and the risk to democracy, have been producing horrific and beatifical meanings for the scope of educational policies. The substitution matrices of the order and the recognition, i.e. in the order of the economy, whether it is family, school, justice, precipitate in the radical contingency that the decision is assumed by the subjects less by the rationale that may behave, and more by the radical undecidability constitutive of responsibility ”“ marked by the absence of certainties and the urgency of the decision/authoring.Neste texto, objetivamos desestabilizar a significação essencializada para a identidade do/da professor/a, bem como questionar a responsabilização/culpabilização docente pelos resultados da escolarização nas políticas para a formação de professores. Recorremos à teoria do discurso (TD), de Laclau & Mouffe, e à perspectiva discursiva das políticas curriculares, desenvolvida por Lopes & Macedo no Brasil. Defendemos que os projetos de futuro para a formação de professores, em um cenário delineado pela crise educacional e pelo risco à democracia, vêm produzindo sentidos horríficos e beatíficos no âmbito das políticas educacionais. As matrizes de substituição da ordem e do reconhecimento, ou seja, na ordem da economia, quer seja da família, da escola, da justiça, precipitam, na radical contingência, que a decisão seja assumida pelos sujeitos menos pelo rationale que possa comportar e mais pela radical indecidibilidade constitutiva da responsabilidade marcada pela ausência de certezas e pela urgência da decisão/autoria.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2019-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/2620010.26512/lc.v25.2019.26200Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e26200Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (ene-dic); e26200Linhas Crí­ticas; v. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e262001981-04311516-489610.26512/lc.v25.2019reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/26200/23014https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/26200/31854Copyright (c) 2019 Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Geniana dosBorges, VeronicaLopes, Alice Casimiro2022-02-08T22:03:22Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26200Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-02-08T22:03:22Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação de professores e reformas curriculares: entre projeções e normatividade
title Formação de professores e reformas curriculares: entre projeções e normatividade
spellingShingle Formação de professores e reformas curriculares: entre projeções e normatividade
Santos, Geniana dos
Política de currículo
Formação docente
Teoria do discurso
Responsabilidade
title_short Formação de professores e reformas curriculares: entre projeções e normatividade
title_full Formação de professores e reformas curriculares: entre projeções e normatividade
title_fullStr Formação de professores e reformas curriculares: entre projeções e normatividade
title_full_unstemmed Formação de professores e reformas curriculares: entre projeções e normatividade
title_sort Formação de professores e reformas curriculares: entre projeções e normatividade
author Santos, Geniana dos
author_facet Santos, Geniana dos
Borges, Veronica
Lopes, Alice Casimiro
author_role author
author2 Borges, Veronica
Lopes, Alice Casimiro
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Geniana dos
Borges, Veronica
Lopes, Alice Casimiro
dc.subject.por.fl_str_mv Política de currículo
Formação docente
Teoria do discurso
Responsabilidade
topic Política de currículo
Formação docente
Teoria do discurso
Responsabilidade
description In this paper, we aim to destabilize the essentialized meaning for the teacher identity, as well as to question the accountability/culpability of teachers for the results of schooling in the policies for teacher education. We operate with the theory of discourse (TD), of Laclau & Mouffe, and with the discursive perspective of curriculum policies, developed by Lopes & Macedo in Brazil. We argue that projects for the future of teacher education, in a scenario outlined by the educational crisis and the risk to democracy, have been producing horrific and beatifical meanings for the scope of educational policies. The substitution matrices of the order and the recognition, i.e. in the order of the economy, whether it is family, school, justice, precipitate in the radical contingency that the decision is assumed by the subjects less by the rationale that may behave, and more by the radical undecidability constitutive of responsibility ”“ marked by the absence of certainties and the urgency of the decision/authoring.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/26200
10.26512/lc.v25.2019.26200
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/26200
identifier_str_mv 10.26512/lc.v25.2019.26200
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/26200/23014
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/26200/31854
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e26200
Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (ene-dic); e26200
Linhas Crí­ticas; v. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e26200
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v25.2019
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053652999864320