Formação de professores e reformas curriculares: entre projeções e normatividade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/26200 |
Resumo: | In this paper, we aim to destabilize the essentialized meaning for the teacher identity, as well as to question the accountability/culpability of teachers for the results of schooling in the policies for teacher education. We operate with the theory of discourse (TD), of Laclau & Mouffe, and with the discursive perspective of curriculum policies, developed by Lopes & Macedo in Brazil. We argue that projects for the future of teacher education, in a scenario outlined by the educational crisis and the risk to democracy, have been producing horrific and beatifical meanings for the scope of educational policies. The substitution matrices of the order and the recognition, i.e. in the order of the economy, whether it is family, school, justice, precipitate in the radical contingency that the decision is assumed by the subjects less by the rationale that may behave, and more by the radical undecidability constitutive of responsibility ”“ marked by the absence of certainties and the urgency of the decision/authoring. |
id |
UNB - 28_3efd83855374aed976a1df5e12d460d7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26200 |
network_acronym_str |
UNB - 28 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Formação de professores e reformas curriculares: entre projeções e normatividadePolítica de currículoFormação docenteTeoria do discursoResponsabilidadeIn this paper, we aim to destabilize the essentialized meaning for the teacher identity, as well as to question the accountability/culpability of teachers for the results of schooling in the policies for teacher education. We operate with the theory of discourse (TD), of Laclau & Mouffe, and with the discursive perspective of curriculum policies, developed by Lopes & Macedo in Brazil. We argue that projects for the future of teacher education, in a scenario outlined by the educational crisis and the risk to democracy, have been producing horrific and beatifical meanings for the scope of educational policies. The substitution matrices of the order and the recognition, i.e. in the order of the economy, whether it is family, school, justice, precipitate in the radical contingency that the decision is assumed by the subjects less by the rationale that may behave, and more by the radical undecidability constitutive of responsibility ”“ marked by the absence of certainties and the urgency of the decision/authoring.Neste texto, objetivamos desestabilizar a significação essencializada para a identidade do/da professor/a, bem como questionar a responsabilização/culpabilização docente pelos resultados da escolarização nas políticas para a formação de professores. Recorremos à teoria do discurso (TD), de Laclau & Mouffe, e à perspectiva discursiva das políticas curriculares, desenvolvida por Lopes & Macedo no Brasil. Defendemos que os projetos de futuro para a formação de professores, em um cenário delineado pela crise educacional e pelo risco à democracia, vêm produzindo sentidos horríficos e beatíficos no âmbito das políticas educacionais. As matrizes de substituição da ordem e do reconhecimento, ou seja, na ordem da economia, quer seja da família, da escola, da justiça, precipitam, na radical contingência, que a decisão seja assumida pelos sujeitos menos pelo rationale que possa comportar e mais pela radical indecidibilidade constitutiva da responsabilidade marcada pela ausência de certezas e pela urgência da decisão/autoria.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2019-07-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/2620010.26512/lc.v25.2019.26200Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e26200Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (ene-dic); e26200Linhas Críticas; v. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e262001981-04311516-489610.26512/lc.v25.2019reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/26200/23014https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/26200/31854Copyright (c) 2019 Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Geniana dosBorges, VeronicaLopes, Alice Casimiro2022-02-08T22:03:22Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26200Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-02-08T22:03:22Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Formação de professores e reformas curriculares: entre projeções e normatividade |
title |
Formação de professores e reformas curriculares: entre projeções e normatividade |
spellingShingle |
Formação de professores e reformas curriculares: entre projeções e normatividade Santos, Geniana dos Política de currículo Formação docente Teoria do discurso Responsabilidade |
title_short |
Formação de professores e reformas curriculares: entre projeções e normatividade |
title_full |
Formação de professores e reformas curriculares: entre projeções e normatividade |
title_fullStr |
Formação de professores e reformas curriculares: entre projeções e normatividade |
title_full_unstemmed |
Formação de professores e reformas curriculares: entre projeções e normatividade |
title_sort |
Formação de professores e reformas curriculares: entre projeções e normatividade |
author |
Santos, Geniana dos |
author_facet |
Santos, Geniana dos Borges, Veronica Lopes, Alice Casimiro |
author_role |
author |
author2 |
Borges, Veronica Lopes, Alice Casimiro |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Geniana dos Borges, Veronica Lopes, Alice Casimiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Política de currículo Formação docente Teoria do discurso Responsabilidade |
topic |
Política de currículo Formação docente Teoria do discurso Responsabilidade |
description |
In this paper, we aim to destabilize the essentialized meaning for the teacher identity, as well as to question the accountability/culpability of teachers for the results of schooling in the policies for teacher education. We operate with the theory of discourse (TD), of Laclau & Mouffe, and with the discursive perspective of curriculum policies, developed by Lopes & Macedo in Brazil. We argue that projects for the future of teacher education, in a scenario outlined by the educational crisis and the risk to democracy, have been producing horrific and beatifical meanings for the scope of educational policies. The substitution matrices of the order and the recognition, i.e. in the order of the economy, whether it is family, school, justice, precipitate in the radical contingency that the decision is assumed by the subjects less by the rationale that may behave, and more by the radical undecidability constitutive of responsibility ”“ marked by the absence of certainties and the urgency of the decision/authoring. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/26200 10.26512/lc.v25.2019.26200 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/26200 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v25.2019.26200 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/26200/23014 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/26200/31854 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Linhas Críticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Linhas Críticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e26200 Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (ene-dic); e26200 Linhas Críticas; v. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e26200 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v25.2019 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br|| |
_version_ |
1797053652999864320 |