Roles desempeñados por los docentes en proyectos innovadores de educación superior

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Campana, Carla
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47187
Resumo: This qualitative ex-post-facto research aims to understand the role of teachers on innovative projects in Brazilian higher education by applying content analysis technique to 23 reports and four semi-structured interviews. Results indicate that teachers performed five roles: protagonist, supporting player, hero, antagonist, and audience. Personal characteristics such as motivation and resilience are capable of compensating for the absence of other factors and positively influence innovative behavior. The difficulty in performing a role different from knowledge transmitter and the lack of time due to overwork hinders the involvement in innovative projects.
id UNB - 28_5103ea8ac1279afed17744973d917c32
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47187
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Roles desempeñados por los docentes en proyectos innovadores de educación superiorRoles performed by teachers in higher education innovative projectsPapéis desempenhados por docentes em projetos inovadores na educação superiorEducação SuperiorInovação EducacionalPapel do DocenteEducación SuperiorInnovación EducativaPapel del MaestroHigher EducationEducational InnovationTeacher’s RoleThis qualitative ex-post-facto research aims to understand the role of teachers on innovative projects in Brazilian higher education by applying content analysis technique to 23 reports and four semi-structured interviews. Results indicate that teachers performed five roles: protagonist, supporting player, hero, antagonist, and audience. Personal characteristics such as motivation and resilience are capable of compensating for the absence of other factors and positively influence innovative behavior. The difficulty in performing a role different from knowledge transmitter and the lack of time due to overwork hinders the involvement in innovative projects.Esta investigación cualitativa ex-post-facto objetiva comprender el papel de los profesores en proyectos innovadores en la educación superior brasileña, aplicando la técnica de análisis de contenido a 23 informes y cuatro entrevistas semiestructuradas. Resultados indican que docentes desempeñaron cinco roles: protagonista, actor secundario, héroe, antagonista y audiencia. Características personales como motivación y resiliencia son capaces de compensar la ausencia de otros factores e influir positivamente en el comportamiento innovador. La dificultad para desempeñar un papel diferente al de transmisor de conocimiento y lo exceso de trabajo dificulta la implicación en proyectos innovadores.Esta pesquisa qualitativa ex-post-facto objetiva compreender o papel de docentes em projetos inovadores na educação superior brasileira, aplicando a técnica da análise de conteúdo a 23 relatos e quatro entrevistas semiestruturadas. Os resultados indicam que docentes desempenharam cinco papéis: protagonista, coadjuvante, herói, antagonista e público. Características pessoais como motivação e resiliência são capazes de compensar a ausência de outros fatores e influenciar positivamente o comportamento inovador. A dificuldade para desempenhar um papel diferente de transmissor de conhecimento e a falta de tempo devido ao excesso de trabalho dificultam o envolvimento em projetos inovadores.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2023-05-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4718710.26512/lc29202347187Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e47187Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e47187Linhas Crí­ticas; v. 29 (2023); e471871981-04311516-489610.26512/lc.v29ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBengporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47187/37035https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47187/37037https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47187/37036https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47187/37039Copyright (c) 2023 Carla Campanahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCampana, Carla2024-01-08T18:37:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47187Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2024-01-08T18:37:17Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Roles desempeñados por los docentes en proyectos innovadores de educación superior
Roles performed by teachers in higher education innovative projects
Papéis desempenhados por docentes em projetos inovadores na educação superior
title Roles desempeñados por los docentes en proyectos innovadores de educación superior
spellingShingle Roles desempeñados por los docentes en proyectos innovadores de educación superior
Campana, Carla
Educação Superior
Inovação Educacional
Papel do Docente
Educación Superior
Innovación Educativa
Papel del Maestro
Higher Education
Educational Innovation
Teacher’s Role
title_short Roles desempeñados por los docentes en proyectos innovadores de educación superior
title_full Roles desempeñados por los docentes en proyectos innovadores de educación superior
title_fullStr Roles desempeñados por los docentes en proyectos innovadores de educación superior
title_full_unstemmed Roles desempeñados por los docentes en proyectos innovadores de educación superior
title_sort Roles desempeñados por los docentes en proyectos innovadores de educación superior
author Campana, Carla
author_facet Campana, Carla
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Campana, Carla
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Superior
Inovação Educacional
Papel do Docente
Educación Superior
Innovación Educativa
Papel del Maestro
Higher Education
Educational Innovation
Teacher’s Role
topic Educação Superior
Inovação Educacional
Papel do Docente
Educación Superior
Innovación Educativa
Papel del Maestro
Higher Education
Educational Innovation
Teacher’s Role
description This qualitative ex-post-facto research aims to understand the role of teachers on innovative projects in Brazilian higher education by applying content analysis technique to 23 reports and four semi-structured interviews. Results indicate that teachers performed five roles: protagonist, supporting player, hero, antagonist, and audience. Personal characteristics such as motivation and resilience are capable of compensating for the absence of other factors and positively influence innovative behavior. The difficulty in performing a role different from knowledge transmitter and the lack of time due to overwork hinders the involvement in innovative projects.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47187
10.26512/lc29202347187
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47187
identifier_str_mv 10.26512/lc29202347187
dc.language.iso.fl_str_mv eng
por
language eng
por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47187/37035
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47187/37037
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47187/37036
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47187/37039
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Carla Campana
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Carla Campana
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e47187
Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e47187
Linhas Crí­ticas; v. 29 (2023); e47187
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v29i
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053654985867264