Roles desempeñados por los docentes en proyectos innovadores de educación superior
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47187 |
Resumo: | This qualitative ex-post-facto research aims to understand the role of teachers on innovative projects in Brazilian higher education by applying content analysis technique to 23 reports and four semi-structured interviews. Results indicate that teachers performed five roles: protagonist, supporting player, hero, antagonist, and audience. Personal characteristics such as motivation and resilience are capable of compensating for the absence of other factors and positively influence innovative behavior. The difficulty in performing a role different from knowledge transmitter and the lack of time due to overwork hinders the involvement in innovative projects. |
id |
UNB - 28_5103ea8ac1279afed17744973d917c32 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47187 |
network_acronym_str |
UNB - 28 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Roles desempeñados por los docentes en proyectos innovadores de educación superiorRoles performed by teachers in higher education innovative projectsPapéis desempenhados por docentes em projetos inovadores na educação superiorEducação SuperiorInovação EducacionalPapel do DocenteEducación SuperiorInnovación EducativaPapel del MaestroHigher EducationEducational InnovationTeacher’s RoleThis qualitative ex-post-facto research aims to understand the role of teachers on innovative projects in Brazilian higher education by applying content analysis technique to 23 reports and four semi-structured interviews. Results indicate that teachers performed five roles: protagonist, supporting player, hero, antagonist, and audience. Personal characteristics such as motivation and resilience are capable of compensating for the absence of other factors and positively influence innovative behavior. The difficulty in performing a role different from knowledge transmitter and the lack of time due to overwork hinders the involvement in innovative projects.Esta investigación cualitativa ex-post-facto objetiva comprender el papel de los profesores en proyectos innovadores en la educación superior brasileña, aplicando la técnica de análisis de contenido a 23 informes y cuatro entrevistas semiestructuradas. Resultados indican que docentes desempeñaron cinco roles: protagonista, actor secundario, héroe, antagonista y audiencia. Características personales como motivación y resiliencia son capaces de compensar la ausencia de otros factores e influir positivamente en el comportamiento innovador. La dificultad para desempeñar un papel diferente al de transmisor de conocimiento y lo exceso de trabajo dificulta la implicación en proyectos innovadores.Esta pesquisa qualitativa ex-post-facto objetiva compreender o papel de docentes em projetos inovadores na educação superior brasileira, aplicando a técnica da análise de conteúdo a 23 relatos e quatro entrevistas semiestruturadas. Os resultados indicam que docentes desempenharam cinco papéis: protagonista, coadjuvante, herói, antagonista e público. Características pessoais como motivação e resiliência são capazes de compensar a ausência de outros fatores e influenciar positivamente o comportamento inovador. A dificuldade para desempenhar um papel diferente de transmissor de conhecimento e a falta de tempo devido ao excesso de trabalho dificultam o envolvimento em projetos inovadores.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2023-05-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4718710.26512/lc29202347187Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e47187Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e47187Linhas Críticas; v. 29 (2023); e471871981-04311516-489610.26512/lc.v29ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBengporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47187/37035https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47187/37037https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47187/37036https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47187/37039Copyright (c) 2023 Carla Campanahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCampana, Carla2024-01-08T18:37:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47187Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2024-01-08T18:37:17Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Roles desempeñados por los docentes en proyectos innovadores de educación superior Roles performed by teachers in higher education innovative projects Papéis desempenhados por docentes em projetos inovadores na educação superior |
title |
Roles desempeñados por los docentes en proyectos innovadores de educación superior |
spellingShingle |
Roles desempeñados por los docentes en proyectos innovadores de educación superior Campana, Carla Educação Superior Inovação Educacional Papel do Docente Educación Superior Innovación Educativa Papel del Maestro Higher Education Educational Innovation Teacher’s Role |
title_short |
Roles desempeñados por los docentes en proyectos innovadores de educación superior |
title_full |
Roles desempeñados por los docentes en proyectos innovadores de educación superior |
title_fullStr |
Roles desempeñados por los docentes en proyectos innovadores de educación superior |
title_full_unstemmed |
Roles desempeñados por los docentes en proyectos innovadores de educación superior |
title_sort |
Roles desempeñados por los docentes en proyectos innovadores de educación superior |
author |
Campana, Carla |
author_facet |
Campana, Carla |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Campana, Carla |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Superior Inovação Educacional Papel do Docente Educación Superior Innovación Educativa Papel del Maestro Higher Education Educational Innovation Teacher’s Role |
topic |
Educação Superior Inovação Educacional Papel do Docente Educación Superior Innovación Educativa Papel del Maestro Higher Education Educational Innovation Teacher’s Role |
description |
This qualitative ex-post-facto research aims to understand the role of teachers on innovative projects in Brazilian higher education by applying content analysis technique to 23 reports and four semi-structured interviews. Results indicate that teachers performed five roles: protagonist, supporting player, hero, antagonist, and audience. Personal characteristics such as motivation and resilience are capable of compensating for the absence of other factors and positively influence innovative behavior. The difficulty in performing a role different from knowledge transmitter and the lack of time due to overwork hinders the involvement in innovative projects. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-05-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47187 10.26512/lc29202347187 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47187 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc29202347187 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng por |
language |
eng por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47187/37035 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47187/37037 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47187/37036 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47187/37039 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Carla Campana https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Carla Campana https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e47187 Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e47187 Linhas Críticas; v. 29 (2023); e47187 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v29i reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br|| |
_version_ |
1797053654985867264 |