Hegemonic pedagogical conceptions and historical-critical pedagogy: teaching training in question

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bernardo Silva, Matheus
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48021
Resumo: It seeks to analyze teacher training influenced by certain hegemonic pedagogical conceptions in the relationship between the historical-social status quo and school education. In this critical examination, via theoretical-bibliographical research, it was decided to resort to assumptions of the dialectical conception of history in line with historical-critical pedagogy. Teacher training, in the light of hegemonic pedagogical concepts, supports a flexible and volatile status of the teacher. Criticism, elucidated by the collective effort to elaborate historical-critical pedagogy, alerted to such hegemonic pedagogical conceptions and to the effectiveness of propositions for teacher education.
id UNB - 28_51390bbcac44f93e5735eb9ae4989265
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48021
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Hegemonic pedagogical conceptions and historical-critical pedagogy: teaching training in questionConcepciones pedagógicas hegemónicas y pedagogía histórico-crítica: la formación docente en cuestiónConcepções pedagógicas hegemônicas e pedagogia histórico-crítica: em questão a formação de professoresNeoliberalismoEducação EscolarConcepções Pedagógicas HegemônicasPedagogia Histórico-CríticaNeoliberalismoEnseñanzaConcepciones Pedagógicas HegemónicasPedagogía Histórico-CríticaNeoliberalismSchoolingHegemonic Pedagogical ConceptionsHistorical-Critical PedagogyIt seeks to analyze teacher training influenced by certain hegemonic pedagogical conceptions in the relationship between the historical-social status quo and school education. In this critical examination, via theoretical-bibliographical research, it was decided to resort to assumptions of the dialectical conception of history in line with historical-critical pedagogy. Teacher training, in the light of hegemonic pedagogical concepts, supports a flexible and volatile status of the teacher. Criticism, elucidated by the collective effort to elaborate historical-critical pedagogy, alerted to such hegemonic pedagogical conceptions and to the effectiveness of propositions for teacher education.Se busca analizar la formación docente influenciada por ciertas concepciones pedagógicas hegemónicas en la relación entre el statu quo histórico-social y la educación escolar. En este examen crítico, a través de la investigación teórico-bibliográfica, se optó por recurrir a presupuestos de la concepción dialéctica de la historia en la línea de la pedagogía histórico-crítica. La formación docente, a la luz de conceptos pedagógicos hegemónicos, sustenta un estatus flexible y volátil del docente. La crítica, dilucidada por el esfuerzo colectivo de elaboración de la pedagogía histórico-crítica, alerta sobre tales concepciones pedagógicas hegemónicas y sobre la efectividad de las propuestas de formación docente.Procura-se analisar a formação de professores influenciada por determinadas concepções pedagógicas hegemônicas na relação entre o status quo histórico-social e a educação escolar. Neste exame crítico optou-se, via pesquisa teórico-bibliográfica, recorrer a pressupostos da concepção dialética da história em consonância com a pedagogia histórico-crítica. A formação de professores, à luz das concepções pedagógicas hegemônicas, corrobora para um estatuto flexível e volátil do professor. Adverte-se para a crítica, elucidada pelo esforço coletivo de elaboração da pedagogia histórico-crítica, a tais concepções pedagógicas hegemônicas e para efetivação de proposições para a formação de professores.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2023-06-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4802110.26512/lc29202348021Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e48021Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e48021Linhas Crí­ticas; v. 29 (2023); e480211981-04311516-489610.26512/lc.v29ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48021/37356https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48021/37357Copyright (c) 2023 Matheus Bernardo Silvahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBernardo Silva, Matheus2024-01-08T18:37:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48021Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2024-01-08T18:37:17Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Hegemonic pedagogical conceptions and historical-critical pedagogy: teaching training in question
Concepciones pedagógicas hegemónicas y pedagogía histórico-crítica: la formación docente en cuestión
Concepções pedagógicas hegemônicas e pedagogia histórico-crítica: em questão a formação de professores
title Hegemonic pedagogical conceptions and historical-critical pedagogy: teaching training in question
spellingShingle Hegemonic pedagogical conceptions and historical-critical pedagogy: teaching training in question
Bernardo Silva, Matheus
Neoliberalismo
Educação Escolar
Concepções Pedagógicas Hegemônicas
Pedagogia Histórico-Crítica
Neoliberalismo
Enseñanza
Concepciones Pedagógicas Hegemónicas
Pedagogía Histórico-Crítica
Neoliberalism
Schooling
Hegemonic Pedagogical Conceptions
Historical-Critical Pedagogy
title_short Hegemonic pedagogical conceptions and historical-critical pedagogy: teaching training in question
title_full Hegemonic pedagogical conceptions and historical-critical pedagogy: teaching training in question
title_fullStr Hegemonic pedagogical conceptions and historical-critical pedagogy: teaching training in question
title_full_unstemmed Hegemonic pedagogical conceptions and historical-critical pedagogy: teaching training in question
title_sort Hegemonic pedagogical conceptions and historical-critical pedagogy: teaching training in question
author Bernardo Silva, Matheus
author_facet Bernardo Silva, Matheus
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bernardo Silva, Matheus
dc.subject.por.fl_str_mv Neoliberalismo
Educação Escolar
Concepções Pedagógicas Hegemônicas
Pedagogia Histórico-Crítica
Neoliberalismo
Enseñanza
Concepciones Pedagógicas Hegemónicas
Pedagogía Histórico-Crítica
Neoliberalism
Schooling
Hegemonic Pedagogical Conceptions
Historical-Critical Pedagogy
topic Neoliberalismo
Educação Escolar
Concepções Pedagógicas Hegemônicas
Pedagogia Histórico-Crítica
Neoliberalismo
Enseñanza
Concepciones Pedagógicas Hegemónicas
Pedagogía Histórico-Crítica
Neoliberalism
Schooling
Hegemonic Pedagogical Conceptions
Historical-Critical Pedagogy
description It seeks to analyze teacher training influenced by certain hegemonic pedagogical conceptions in the relationship between the historical-social status quo and school education. In this critical examination, via theoretical-bibliographical research, it was decided to resort to assumptions of the dialectical conception of history in line with historical-critical pedagogy. Teacher training, in the light of hegemonic pedagogical concepts, supports a flexible and volatile status of the teacher. Criticism, elucidated by the collective effort to elaborate historical-critical pedagogy, alerted to such hegemonic pedagogical conceptions and to the effectiveness of propositions for teacher education.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48021
10.26512/lc29202348021
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48021
identifier_str_mv 10.26512/lc29202348021
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48021/37356
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48021/37357
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Matheus Bernardo Silva
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Matheus Bernardo Silva
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e48021
Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e48021
Linhas Crí­ticas; v. 29 (2023); e48021
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v29i
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053655025713152