Assessment as learning in online environment
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4186 |
Resumo: | In this work, the concept of assessment of learning is discussed, from the point of view of ‘assessment for learning’ and ‘assessment as learning’, in an online environment. Bearing this in mind, some further assumptions that should underpin e-assessment of learning are put forward, particularly as to what is understood as the object of evaluation, the respective learning domain, and its operationalization. The importance ICT development may have in the creation of innovative and authentic learning (and assessment) contexts is also underlined. |
id |
UNB - 28_52242eb8d208dd8838f709a008451ba4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4186 |
network_acronym_str |
UNB - 28 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Assessment as learning in online environmentEvaluación como aprendizaje en el entorno on-lineAvaliação como aprendizagem em ambiente on-lineAvaliação das aprendizagens on-lineElearningBlearningEaDTICEvaluación del aprendizaje on-lineElearningBlearningEaDTICE-assessmentE-learningBlearningDistance educationICTIn this work, the concept of assessment of learning is discussed, from the point of view of ‘assessment for learning’ and ‘assessment as learning’, in an online environment. Bearing this in mind, some further assumptions that should underpin e-assessment of learning are put forward, particularly as to what is understood as the object of evaluation, the respective learning domain, and its operationalization. The importance ICT development may have in the creation of innovative and authentic learning (and assessment) contexts is also underlined.En este trabajo, se analiza el concepto de “evaluación del aprendizaje” en uma perspectiva de “evaluación para el aprendizaje” y “evaluación como aprendizaje” en el entorno on-line. Con esto en mente, presentamos algunos conceptos adicionales que deben sustentar la evaluación del aprendizaje on-line, sobre todo en términos de lo que se entiende por objeto de evaluación en el dominio del aprendizaje y su puesta en funcionamiento. Se destaca también la importancia que las TIC pueden tener en el desarrollo de la creación de ambientes de aprendizaje (y evaluación) innovadores y auténticos.Neste trabalho, discute-se o conceito da ‘avaliação das aprendizagens’ numa perspetiva de ‘avaliação para a aprendizagem’ e de ‘avaliação como aprendizagem’ em ambiente on-line. Tendo isto em conta, apresentam-se alguns pressupostos que deverão estar subjacentes à avaliação das aprendizagens em ambiente on-line, nomeadamente ao nível do que se entende por objeto de avaliação e respectivo domínio da aprendizagem e da sua operacionalização. Releva-se ainda a importância que o desenvolvimento das tecnologias da informação e comunicação (TICs) poderá ter na criação de contextos de aprendizagem (e de avaliação das aprendizagens) inovadores e autênticos.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2013-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/418610.26512/lc.v19i40.4186Linhas Críticas; Vol. 19 No. 40 (2013): Educação a Distância; 505-522Linhas Críticas; Vol. 19 Núm. 40 (2013): Educação a Distância; 505-522Linhas Críticas; v. 19 n. 40 (2013): Educação a Distância; 505-5221981-04311516-489610.26512/lc.v19i40reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4186/3835Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBalula, Ana2022-01-14T12:21:44Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4186Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-01-14T12:21:44Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Assessment as learning in online environment Evaluación como aprendizaje en el entorno on-line Avaliação como aprendizagem em ambiente on-line |
title |
Assessment as learning in online environment |
spellingShingle |
Assessment as learning in online environment Balula, Ana Avaliação das aprendizagens on-line Elearning Blearning EaD TIC Evaluación del aprendizaje on-line Elearning Blearning EaD TIC E-assessment E-learning Blearning Distance education ICT |
title_short |
Assessment as learning in online environment |
title_full |
Assessment as learning in online environment |
title_fullStr |
Assessment as learning in online environment |
title_full_unstemmed |
Assessment as learning in online environment |
title_sort |
Assessment as learning in online environment |
author |
Balula, Ana |
author_facet |
Balula, Ana |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Balula, Ana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação das aprendizagens on-line Elearning Blearning EaD TIC Evaluación del aprendizaje on-line Elearning Blearning EaD TIC E-assessment E-learning Blearning Distance education ICT |
topic |
Avaliação das aprendizagens on-line Elearning Blearning EaD TIC Evaluación del aprendizaje on-line Elearning Blearning EaD TIC E-assessment E-learning Blearning Distance education ICT |
description |
In this work, the concept of assessment of learning is discussed, from the point of view of ‘assessment for learning’ and ‘assessment as learning’, in an online environment. Bearing this in mind, some further assumptions that should underpin e-assessment of learning are put forward, particularly as to what is understood as the object of evaluation, the respective learning domain, and its operationalization. The importance ICT development may have in the creation of innovative and authentic learning (and assessment) contexts is also underlined. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4186 10.26512/lc.v19i40.4186 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4186 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v19i40.4186 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4186/3835 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 19 No. 40 (2013): Educação a Distância; 505-522 Linhas Críticas; Vol. 19 Núm. 40 (2013): Educação a Distância; 505-522 Linhas Críticas; v. 19 n. 40 (2013): Educação a Distância; 505-522 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v19i40 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br|| |
_version_ |
1797053651564363776 |