Assessment as learning in online environment

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Balula, Ana
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4186
Resumo: In this work, the concept of assessment of learning is discussed, from the point of view of ‘assessment for learning’ and ‘assessment as learning’, in an online environment. Bearing this in mind, some further assumptions that should underpin e-assessment of learning are put forward, particularly as to what is understood as the object of evaluation, the respective learning domain, and its operationalization. The importance ICT development may have in the creation of innovative and authentic learning (and assessment) contexts is also underlined.
id UNB - 28_52242eb8d208dd8838f709a008451ba4
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4186
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Assessment as learning in online environmentEvaluación como aprendizaje en el entorno on-lineAvaliação como aprendizagem em ambiente on-lineAvaliação das aprendizagens on-lineElearningBlearningEaDTICEvaluación del aprendizaje on-lineElearningBlearningEaDTICE-assessmentE-learningBlearningDistance educationICTIn this work, the concept of assessment of learning is discussed, from the point of view of ‘assessment for learning’ and ‘assessment as learning’, in an online environment. Bearing this in mind, some further assumptions that should underpin e-assessment of learning are put forward, particularly as to what is understood as the object of evaluation, the respective learning domain, and its operationalization. The importance ICT development may have in the creation of innovative and authentic learning (and assessment) contexts is also underlined.En este trabajo, se analiza el concepto de “evaluación del aprendizaje” en uma perspectiva de “evaluación para el aprendizaje” y “evaluación como aprendizaje” en el entorno on-line. Con esto en mente, presentamos algunos conceptos adicionales que deben sustentar la evaluación del aprendizaje on-line, sobre todo en términos de lo que se entiende por objeto de evaluación en el dominio del aprendizaje y su puesta en funcionamiento. Se destaca también la importancia que las TIC pueden tener en el desarrollo de la creación de ambientes de aprendizaje (y evaluación) innovadores y auténticos.Neste trabalho, discute-se o conceito da ‘avaliação das aprendizagens’ numa perspetiva de ‘avaliação para a aprendizagem’ e de ‘avaliação como aprendizagem’ em ambiente on-line. Tendo isto em conta, apresentam-se alguns pressupostos que deverão estar subjacentes à avaliação das aprendizagens em ambiente on-line, nomeadamente ao nível do que se entende por objeto de avaliação e respectivo domínio da aprendizagem e da sua operacionalização. Releva-se ainda a importância que o desenvolvimento das tecnologias da informação e comunicação (TICs) poderá ter na criação de contextos de aprendizagem (e de avaliação das aprendizagens) inovadores e autênticos.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2013-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/418610.26512/lc.v19i40.4186Linhas Críticas; Vol. 19 No. 40 (2013): Educação a Distância; 505-522Linhas Críticas; Vol. 19 Núm. 40 (2013): Educação a Distância; 505-522Linhas Crí­ticas; v. 19 n. 40 (2013): Educação a Distância; 505-5221981-04311516-489610.26512/lc.v19i40reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4186/3835Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBalula, Ana2022-01-14T12:21:44Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4186Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-01-14T12:21:44Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Assessment as learning in online environment
Evaluación como aprendizaje en el entorno on-line
Avaliação como aprendizagem em ambiente on-line
title Assessment as learning in online environment
spellingShingle Assessment as learning in online environment
Balula, Ana
Avaliação das aprendizagens on-line
Elearning
Blearning
EaD
TIC
Evaluación del aprendizaje on-line
Elearning
Blearning
EaD
TIC
E-assessment
E-learning
Blearning
Distance education
ICT
title_short Assessment as learning in online environment
title_full Assessment as learning in online environment
title_fullStr Assessment as learning in online environment
title_full_unstemmed Assessment as learning in online environment
title_sort Assessment as learning in online environment
author Balula, Ana
author_facet Balula, Ana
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Balula, Ana
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação das aprendizagens on-line
Elearning
Blearning
EaD
TIC
Evaluación del aprendizaje on-line
Elearning
Blearning
EaD
TIC
E-assessment
E-learning
Blearning
Distance education
ICT
topic Avaliação das aprendizagens on-line
Elearning
Blearning
EaD
TIC
Evaluación del aprendizaje on-line
Elearning
Blearning
EaD
TIC
E-assessment
E-learning
Blearning
Distance education
ICT
description In this work, the concept of assessment of learning is discussed, from the point of view of ‘assessment for learning’ and ‘assessment as learning’, in an online environment. Bearing this in mind, some further assumptions that should underpin e-assessment of learning are put forward, particularly as to what is understood as the object of evaluation, the respective learning domain, and its operationalization. The importance ICT development may have in the creation of innovative and authentic learning (and assessment) contexts is also underlined.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4186
10.26512/lc.v19i40.4186
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4186
identifier_str_mv 10.26512/lc.v19i40.4186
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4186/3835
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 19 No. 40 (2013): Educação a Distância; 505-522
Linhas Críticas; Vol. 19 Núm. 40 (2013): Educação a Distância; 505-522
Linhas Crí­ticas; v. 19 n. 40 (2013): Educação a Distância; 505-522
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v19i40
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053651564363776