Teacher training in Goiás for full-time elementary schools
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39614 |
Resumo: | This study investigated how a continuing education course can contribute to the pedagogical practice of teachers at Full-time Teaching Centers, final years of elementary school, in the State of Goiás. Action research was used, with the course offering, performed in remote format due to the pandemic. The methodological instruments were discourse analysis, chat, conversation wheel and written activities. The results indicate that a training course must consider the offer period, with enough time to solve the difficulties and challenges found throughout the course, as well as the specificity of the target audience and collective learning. |
id |
UNB - 28_70925c7bcd64ccab9b620de30c1c1a3c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/39614 |
network_acronym_str |
UNB - 28 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher training in Goiás for full-time elementary schoolsFormación docente en Goiás para escuelas de tiempo completo en enseñanza básicaFormação docente em Goiás para escolas de tempo integral no ensino fundamentalEducação ContinuadaFormação DocentePolíticas Públicas em EducaçãoCEPIIniciação CientíficaEducación continuaFormación docentePolíticas públicas en educaciónCEPIsIniciación científicaContinuing EducationTeaching TrainingPublic Policy in EducationCEPIScientific researchThis study investigated how a continuing education course can contribute to the pedagogical practice of teachers at Full-time Teaching Centers, final years of elementary school, in the State of Goiás. Action research was used, with the course offering, performed in remote format due to the pandemic. The methodological instruments were discourse analysis, chat, conversation wheel and written activities. The results indicate that a training course must consider the offer period, with enough time to solve the difficulties and challenges found throughout the course, as well as the specificity of the target audience and collective learning.El presente estudio investigó cómo un curso de formación continua puede contribuir a la práctica didáctica de los profesores de centros de enseñanza de tiempo completo, últimos años de enseñanza básica del Estado de Goiás. Se empleó la investigación-acción, ofreciendo un curso, realizado de manera remota, debido a la pandemia. Los instrumentos metodológicos fueron: el análisis del discurso, chat, ronda de conversación y actividades escritas. Los resultados indican que un curso de formación debe considerar el período en el que se ofrece, con tiempo suficiente para solucionar las dificultades y desafíos encontrados a lo largo del curso, así como la especificidad del público meta al que se destina el aprendizaje colectivo.Este estudo investigou como um curso de formação continuada pode contribuir para a prática pedagógica de professores dos Centros de Ensino em Período Integral, dos anos finais do ensino fundamental, do Estado de Goiás. Utilizou-se a pesquisa-ação, com o oferecimento de um curso realizado em formato remoto, devido à pandemia. Os instrumentos metodológicos foram: análise do discurso, chat, roda de conversa e atividades escritas. Os resultados indicam que um curso de formação deve considerar o período de oferecimento, com tempo suficiente para solucionar as dificuldades e os desafios encontrados ao longo do curso, assim como a especificidade do público-alvo a que se destina e a aprendizagem coletiva.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2021-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpegtext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3961410.26512/lc27202139614Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e39614Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e39614Linhas Críticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e396141981-04311516-489610.26512/lc.v27.2021reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39614/32043https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39614/32044https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39614/32650Copyright (c) 2021 Wanessa Cristiane Gonçalves Fialho, Samuel Mendonça, Juliana Simião Ferreirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFialho, Wanessa Cristiane GonçalvesMendonça, SamuelFerreira, Juliana Simião2022-10-20T17:26:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/39614Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-10-20T17:26:38Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher training in Goiás for full-time elementary schools Formación docente en Goiás para escuelas de tiempo completo en enseñanza básica Formação docente em Goiás para escolas de tempo integral no ensino fundamental |
title |
Teacher training in Goiás for full-time elementary schools |
spellingShingle |
Teacher training in Goiás for full-time elementary schools Fialho, Wanessa Cristiane Gonçalves Educação Continuada Formação Docente Políticas Públicas em Educação CEPI Iniciação Científica Educación continua Formación docente Políticas públicas en educación CEPIs Iniciación científica Continuing Education Teaching Training Public Policy in Education CEPI Scientific research |
title_short |
Teacher training in Goiás for full-time elementary schools |
title_full |
Teacher training in Goiás for full-time elementary schools |
title_fullStr |
Teacher training in Goiás for full-time elementary schools |
title_full_unstemmed |
Teacher training in Goiás for full-time elementary schools |
title_sort |
Teacher training in Goiás for full-time elementary schools |
author |
Fialho, Wanessa Cristiane Gonçalves |
author_facet |
Fialho, Wanessa Cristiane Gonçalves Mendonça, Samuel Ferreira, Juliana Simião |
author_role |
author |
author2 |
Mendonça, Samuel Ferreira, Juliana Simião |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fialho, Wanessa Cristiane Gonçalves Mendonça, Samuel Ferreira, Juliana Simião |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Continuada Formação Docente Políticas Públicas em Educação CEPI Iniciação Científica Educación continua Formación docente Políticas públicas en educación CEPIs Iniciación científica Continuing Education Teaching Training Public Policy in Education CEPI Scientific research |
topic |
Educação Continuada Formação Docente Políticas Públicas em Educação CEPI Iniciação Científica Educación continua Formación docente Políticas públicas en educación CEPIs Iniciación científica Continuing Education Teaching Training Public Policy in Education CEPI Scientific research |
description |
This study investigated how a continuing education course can contribute to the pedagogical practice of teachers at Full-time Teaching Centers, final years of elementary school, in the State of Goiás. Action research was used, with the course offering, performed in remote format due to the pandemic. The methodological instruments were discourse analysis, chat, conversation wheel and written activities. The results indicate that a training course must consider the offer period, with enough time to solve the difficulties and challenges found throughout the course, as well as the specificity of the target audience and collective learning. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39614 10.26512/lc27202139614 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39614 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc27202139614 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39614/32043 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39614/32044 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39614/32650 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Wanessa Cristiane Gonçalves Fialho, Samuel Mendonça, Juliana Simião Ferreira https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Wanessa Cristiane Gonçalves Fialho, Samuel Mendonça, Juliana Simião Ferreira https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf audio/mpeg text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e39614 Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e39614 Linhas Críticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e39614 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v27.2021 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br|| |
_version_ |
1797053654433267712 |