The act of being teacher in continuing construction
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação |
DOI: | 10.15448/1981-2582.2018.1.29782 |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29782 |
Resumo: | This text aims to contribute with some reflections about the continuing formation of teachers, in addition to the initial formation, in the paradigmatic proposal of continuing education, throughout the personal life of the teacher, presenting theoretical constructs that point to so many possibilities of self - formation in search of self – knowledge of the professionals that form the basis of the human formation of other human beings. In addition, the article presents a continuing education model considered to be efficient by the need for refresher training, based on pedagogical workshops with cooperative work among peers. A proposal for a government that, although it has not constituted itself as a possibility of public policy of teacher formation in Brazil, which ends up emphasizing the lack of incentives and social awareness for the profession of Being Teacher, pointed out the possibility of renewed practices based on formations in the school locus, as highlighted by the great majority of participating teachers. |
id |
PUC_RS-18_ad7bc15e3fae4ebba4f45d1fcf8e4c6b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29782 |
network_acronym_str |
PUC_RS-18 |
network_name_str |
Educação |
spelling |
The act of being teacher in continuing constructionEl ser professor en continua construcciónO ser professor em contínua construçãoContinuing formation. Continuing education. Teacher profession.Formación continua. Educación continua. Profesión docente.Formação continuada. Educação contínua. Profissão docente. Pnem.This text aims to contribute with some reflections about the continuing formation of teachers, in addition to the initial formation, in the paradigmatic proposal of continuing education, throughout the personal life of the teacher, presenting theoretical constructs that point to so many possibilities of self - formation in search of self – knowledge of the professionals that form the basis of the human formation of other human beings. In addition, the article presents a continuing education model considered to be efficient by the need for refresher training, based on pedagogical workshops with cooperative work among peers. A proposal for a government that, although it has not constituted itself as a possibility of public policy of teacher formation in Brazil, which ends up emphasizing the lack of incentives and social awareness for the profession of Being Teacher, pointed out the possibility of renewed practices based on formations in the school locus, as highlighted by the great majority of participating teachers.El texto objetiva contribuir con algunas reflexiones acerca de la formación continuada de profesores, bien como de la formación inicial, en la propuesta paradigmática de educación continuada a lo largo de la vida personal del docente, presentando constructos teóricos que apunten a tantas posibilidades de autoformación en busca del autoconocimiento profesional, el cual constituye la base de la formación humana de otros seres humanos. Además, el artículo, presenta un modelo de formación continuada considerado eficiente por la necesidad de actualización de formación, basado en talleres pedagógicos, con trabajo cooperativo entre los pares. Una propuesta de gobierno, que aunque no se haya constituido como posibilidad de política pública de formación de profesores, en Brasil, que ressalta en la falta de incentivos y de conciencia social por la profesión del Ser Profesor, apuntó la posibilidad de renovadas prácticas educativas a partir de formaciones en el locus escolar conforme el destaque de la gran mayoría de los profesores participantes.O texto objetiva contribuir com algumas reflexões acerca da formação contínua de professores, além da formação inicial, na proposta paradigmática de educação continuada ao longo da vida pessoal do docente. Apresenta construtos teóricos que apontam para as possibilidades de autoformação em busca do autoconhecimento, dos profissionais que constituem a base da formação humana de outros seres humanos. Além disso, o artigo apresenta um modelo de educação continuada considerado eficiente pela abordagem de necessidade de atualização de formação, baseado em oficinas pedagógicas, com trabalho cooperativo entre os pares. Uma proposta de governo que, muito embora não tenha se constituído como possibilidade de política pública de formação de professores, no Brasil, acaba por ressaltar a falta de incentivos e de consciência social pela profissão do Ser Professor. Além de apontar a possiblidade de renovadas práticas educativas a partir de formações no locus escolar, conforme o destaque da grande maioria dos professores participantes.Editora da PUCRS - ediPUCRS2018-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPessoa e Educaçãoapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2978210.15448/1981-2582.2018.1.29782Educação; Vol. 41 No. 1 (2018): Dossier – The construction of teacher professionalism: the person in formation; 30-40Educação; Vol. 41 Núm. 1 (2018): Dossier - La construcción de la profesionalidad docente: la persona en formación; 30-40Educação; v. 41 n. 1 (2018): Dossiê – A construção da profissionalidade docente: a pessoa em formação; 30-401981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2018.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29782/16844Copyright (c) 2018 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAntunes, Denise DalpiazPlaszewski, Helenara2018-06-28T16:28:59Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29782Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2018-06-28T16:28:59Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The act of being teacher in continuing construction El ser professor en continua construcción O ser professor em contínua construção |
title |
The act of being teacher in continuing construction |
spellingShingle |
The act of being teacher in continuing construction The act of being teacher in continuing construction Antunes, Denise Dalpiaz Continuing formation. Continuing education. Teacher profession. Formación continua. Educación continua. Profesión docente. Formação continuada. Educação contínua. Profissão docente. Pnem. Antunes, Denise Dalpiaz Continuing formation. Continuing education. Teacher profession. Formación continua. Educación continua. Profesión docente. Formação continuada. Educação contínua. Profissão docente. Pnem. |
title_short |
The act of being teacher in continuing construction |
title_full |
The act of being teacher in continuing construction |
title_fullStr |
The act of being teacher in continuing construction The act of being teacher in continuing construction |
title_full_unstemmed |
The act of being teacher in continuing construction The act of being teacher in continuing construction |
title_sort |
The act of being teacher in continuing construction |
author |
Antunes, Denise Dalpiaz |
author_facet |
Antunes, Denise Dalpiaz Antunes, Denise Dalpiaz Plaszewski, Helenara Plaszewski, Helenara |
author_role |
author |
author2 |
Plaszewski, Helenara |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Antunes, Denise Dalpiaz Plaszewski, Helenara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Continuing formation. Continuing education. Teacher profession. Formación continua. Educación continua. Profesión docente. Formação continuada. Educação contínua. Profissão docente. Pnem. |
topic |
Continuing formation. Continuing education. Teacher profession. Formación continua. Educación continua. Profesión docente. Formação continuada. Educação contínua. Profissão docente. Pnem. |
description |
This text aims to contribute with some reflections about the continuing formation of teachers, in addition to the initial formation, in the paradigmatic proposal of continuing education, throughout the personal life of the teacher, presenting theoretical constructs that point to so many possibilities of self - formation in search of self – knowledge of the professionals that form the basis of the human formation of other human beings. In addition, the article presents a continuing education model considered to be efficient by the need for refresher training, based on pedagogical workshops with cooperative work among peers. A proposal for a government that, although it has not constituted itself as a possibility of public policy of teacher formation in Brazil, which ends up emphasizing the lack of incentives and social awareness for the profession of Being Teacher, pointed out the possibility of renewed practices based on formations in the school locus, as highlighted by the great majority of participating teachers. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-05-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pessoa e Educação |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29782 10.15448/1981-2582.2018.1.29782 |
url |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29782 |
identifier_str_mv |
10.15448/1981-2582.2018.1.29782 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29782/16844 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da PUCRS - ediPUCRS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação; Vol. 41 No. 1 (2018): Dossier – The construction of teacher professionalism: the person in formation; 30-40 Educação; Vol. 41 Núm. 1 (2018): Dossier - La construcción de la profesionalidad docente: la persona en formación; 30-40 Educação; v. 41 n. 1 (2018): Dossiê – A construção da profissionalidade docente: a pessoa em formação; 30-40 1981-2582 0101-465X 10.15448/1981-2582.2018.1 reponame:Educação instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Educação |
collection |
Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br |
_version_ |
1822181315110240256 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.15448/1981-2582.2018.1.29782 |