The act of being teacher in continuing construction

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Antunes, Denise Dalpiaz
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Plaszewski, Helenara
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação
Texto Completo: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29782
Resumo: This text aims to contribute with some reflections about the continuing formation of teachers, in addition to the initial formation, in the paradigmatic proposal of continuing education, throughout the personal life of the teacher, presenting theoretical constructs that point to so many possibilities of self - formation in search of self – knowledge of the professionals that form the basis of the human formation of other human beings. In addition, the article presents a continuing education model considered to be efficient by the need for refresher training, based on pedagogical workshops with cooperative work among peers. A proposal for a government that, although it has not constituted itself as a possibility of public policy of teacher formation in Brazil, which ends up emphasizing the lack of incentives and social awareness for the profession of Being Teacher, pointed out the possibility of renewed practices based on formations in the school locus, as highlighted by the great majority of participating teachers.
id PUC_RS-18_ad7bc15e3fae4ebba4f45d1fcf8e4c6b
oai_identifier_str oai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29782
network_acronym_str PUC_RS-18
network_name_str Educação
repository_id_str
spelling The act of being teacher in continuing constructionEl ser professor en continua construcciónO ser professor em contínua construçãoContinuing formation. Continuing education. Teacher profession.Formación continua. Educación continua. Profesión docente.Formação continuada. Educação contínua. Profissão docente. Pnem.This text aims to contribute with some reflections about the continuing formation of teachers, in addition to the initial formation, in the paradigmatic proposal of continuing education, throughout the personal life of the teacher, presenting theoretical constructs that point to so many possibilities of self - formation in search of self – knowledge of the professionals that form the basis of the human formation of other human beings. In addition, the article presents a continuing education model considered to be efficient by the need for refresher training, based on pedagogical workshops with cooperative work among peers. A proposal for a government that, although it has not constituted itself as a possibility of public policy of teacher formation in Brazil, which ends up emphasizing the lack of incentives and social awareness for the profession of Being Teacher, pointed out the possibility of renewed practices based on formations in the school locus, as highlighted by the great majority of participating teachers.El texto objetiva contribuir con algunas reflexiones acerca de la formación continuada de profesores, bien como de la formación inicial, en la propuesta paradigmática de educación continuada a lo largo de la vida personal del docente, presentando constructos teóricos que apunten a tantas posibilidades de autoformación en busca del autoconocimiento profesional, el cual constituye la base de la formación humana de otros seres humanos. Además, el artículo, presenta un modelo de formación continuada considerado eficiente por la necesidad de actualización de formación, basado en talleres pedagógicos, con trabajo cooperativo entre los pares. Una propuesta de gobierno, que aunque no se haya constituido como posibilidad de política pública de formación de profesores, en Brasil, que ressalta en la falta de incentivos y de conciencia social por la profesión del Ser Profesor, apuntó la posibilidad de renovadas prácticas educativas a partir de formaciones en el locus escolar conforme el destaque de la gran mayoría de los profesores participantes.O texto objetiva contribuir com algumas reflexões acerca da formação contínua de professores, além da formação inicial, na proposta paradigmática de educação continuada ao longo da vida pessoal do docente. Apresenta construtos teóricos que apontam para as possibilidades de autoformação em busca do autoconhecimento, dos profissionais que constituem a base da formação humana de outros seres humanos. Além disso, o artigo apresenta um modelo de educação continuada considerado eficiente pela abordagem de necessidade de atualização de formação, baseado em oficinas pedagógicas, com trabalho cooperativo entre os pares. Uma proposta de governo que, muito embora não tenha se constituído como possibilidade de política pública de formação de professores, no Brasil, acaba por ressaltar a falta de incentivos e de consciência social pela profissão do Ser Professor. Além de apontar a possiblidade de renovadas práticas educativas a partir de formações no locus escolar, conforme o destaque da grande maioria dos professores participantes.Editora da PUCRS - ediPUCRS2018-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPessoa e Educaçãoapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/2978210.15448/1981-2582.2018.1.29782Educação; Vol. 41 No. 1 (2018): Dossier – The construction of teacher professionalism: the person in formation; 30-40Educação; Vol. 41 Núm. 1 (2018): Dossier - La construcción de la profesionalidad docente: la persona en formación; 30-40Educação; v. 41 n. 1 (2018): Dossiê – A construção da profissionalidade docente: a pessoa em formação; 30-401981-25820101-465X10.15448/1981-2582.2018.1reponame:Educaçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSporhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29782/16844Copyright (c) 2018 Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAntunes, Denise DalpiazPlaszewski, Helenara2018-06-28T16:28:59Zoai:ojs.revistaseletronicas.pucrs.br:article/29782Revistahttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/indexONGhttps://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/oaieditora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br1981-25820101-465Xopendoar:2018-06-28T16:28:59Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false
dc.title.none.fl_str_mv The act of being teacher in continuing construction
El ser professor en continua construcción
O ser professor em contínua construção
title The act of being teacher in continuing construction
spellingShingle The act of being teacher in continuing construction
Antunes, Denise Dalpiaz
Continuing formation. Continuing education. Teacher profession.
Formación continua. Educación continua. Profesión docente.
Formação continuada. Educação contínua. Profissão docente. Pnem.
title_short The act of being teacher in continuing construction
title_full The act of being teacher in continuing construction
title_fullStr The act of being teacher in continuing construction
title_full_unstemmed The act of being teacher in continuing construction
title_sort The act of being teacher in continuing construction
author Antunes, Denise Dalpiaz
author_facet Antunes, Denise Dalpiaz
Plaszewski, Helenara
author_role author
author2 Plaszewski, Helenara
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Antunes, Denise Dalpiaz
Plaszewski, Helenara
dc.subject.por.fl_str_mv Continuing formation. Continuing education. Teacher profession.
Formación continua. Educación continua. Profesión docente.
Formação continuada. Educação contínua. Profissão docente. Pnem.
topic Continuing formation. Continuing education. Teacher profession.
Formación continua. Educación continua. Profesión docente.
Formação continuada. Educação contínua. Profissão docente. Pnem.
description This text aims to contribute with some reflections about the continuing formation of teachers, in addition to the initial formation, in the paradigmatic proposal of continuing education, throughout the personal life of the teacher, presenting theoretical constructs that point to so many possibilities of self - formation in search of self – knowledge of the professionals that form the basis of the human formation of other human beings. In addition, the article presents a continuing education model considered to be efficient by the need for refresher training, based on pedagogical workshops with cooperative work among peers. A proposal for a government that, although it has not constituted itself as a possibility of public policy of teacher formation in Brazil, which ends up emphasizing the lack of incentives and social awareness for the profession of Being Teacher, pointed out the possibility of renewed practices based on formations in the school locus, as highlighted by the great majority of participating teachers.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pessoa e Educação
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29782
10.15448/1981-2582.2018.1.29782
url https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29782
identifier_str_mv 10.15448/1981-2582.2018.1.29782
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/29782/16844
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
publisher.none.fl_str_mv Editora da PUCRS - ediPUCRS
dc.source.none.fl_str_mv Educação; Vol. 41 No. 1 (2018): Dossier – The construction of teacher professionalism: the person in formation; 30-40
Educação; Vol. 41 Núm. 1 (2018): Dossier - La construcción de la profesionalidad docente: la persona en formación; 30-40
Educação; v. 41 n. 1 (2018): Dossiê – A construção da profissionalidade docente: a pessoa em formação; 30-40
1981-2582
0101-465X
10.15448/1981-2582.2018.1
reponame:Educação
instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron:PUC_RS
instname_str Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
instacron_str PUC_RS
institution PUC_RS
reponame_str Educação
collection Educação
repository.name.fl_str_mv Educação - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)
repository.mail.fl_str_mv editora.periodicos@pucrs.br||reveduc@pucrs.br
_version_ 1799128745384083456