Longitudinal studies and research in basic education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bonamino, Ana Maria Catalano de
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Oliveira, Lúcia Helena Gazólis de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4084
Resumo: This article discusses the suitability and potential of longitudinal data for the development of educational research. It presents the main characteristics of large-scale national evaluations and of longitudinal studies, and examines two data collection methodologies involved in these initiatives. Starting from the observation that, in Brazil, databases collected longitudinally are starting to be formed, the article introduces and comments on two surveys that use such data for the purpose of elucidating their importance, especially as empirical data for the development of policies to improve the quality of basic education.
id UNB - 28_8012836358709e477a01716691e57b83
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4084
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Longitudinal studies and research in basic educationEstudios longitudinales y la investigación en la educación básicaEstudos longitudinais e pesquisa na educação básicaAvaliação educacionalEstudos seccionaisEstudos longitudinaisEvaluación educativaEstudios seccionalesEstudios longitudinalesEducational evaluationCross-sectional studiesLongitudinal studiesThis article discusses the suitability and potential of longitudinal data for the development of educational research. It presents the main characteristics of large-scale national evaluations and of longitudinal studies, and examines two data collection methodologies involved in these initiatives. Starting from the observation that, in Brazil, databases collected longitudinally are starting to be formed, the article introduces and comments on two surveys that use such data for the purpose of elucidating their importance, especially as empirical data for the development of policies to improve the quality of basic education.Este artículo aborda la adecuación y el potencial de datos longitudinales para el desarrollo de la investigación educativa. Presenta las principales características de la evaluación nacional brasileña y un estudio longitudinal, y examina las dos metodologías de recopilación de datos involucrados en estas iniciativas. A partir de la observación de que se empiezan a formar, en Brasil, bases de datos recogidos longitudinalmente, el artículo presenta y comenta sobre dos investigaciones que utilizan dichos datos con el fin de esclarecer su importancia, especialmente en la generación de evidencias para las políticas de mejora de la calidad en la educación básica.Este artigo discute a adequação e o potencial dos dados longitudinais para o desenvolvimento de pesquisas educacionais. Apresenta as principais características tanto da avaliação nacional em larga escala como de um estudo longitudinal, e analisa as duas metodologias de coleta de dados envolvidas nestas iniciativas. Partindo da constatação de que começam a se formar, no Brasil, bancos de dados coletados longitudinalmente, o artigo apresenta e comenta duas pesquisas que utilizam dados desta natureza, com a finalidade de elucidar sua importância, especialmente na geração de evidências para as políticas de melhoria da qualidade na educação básica.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2013-05-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/408410.26512/lc.v19i38.4084Linhas Críticas; Vol. 19 No. 38 (2013): Avaliação em educação; 33-50Linhas Críticas; Vol. 19 Núm. 38 (2013): Avaliação em educação; 33-50Linhas Crí­ticas; v. 19 n. 38 (2013): Avaliação em educação; 33-501981-04311516-489610.26512/lc.v19i38reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4084/3747Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBonamino, Ana Maria Catalano deOliveira, Lúcia Helena Gazólis de2022-01-14T19:17:25Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4084Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-01-14T19:17:25Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Longitudinal studies and research in basic education
Estudios longitudinales y la investigación en la educación básica
Estudos longitudinais e pesquisa na educação básica
title Longitudinal studies and research in basic education
spellingShingle Longitudinal studies and research in basic education
Bonamino, Ana Maria Catalano de
Avaliação educacional
Estudos seccionais
Estudos longitudinais
Evaluación educativa
Estudios seccionales
Estudios longitudinales
Educational evaluation
Cross-sectional studies
Longitudinal studies
title_short Longitudinal studies and research in basic education
title_full Longitudinal studies and research in basic education
title_fullStr Longitudinal studies and research in basic education
title_full_unstemmed Longitudinal studies and research in basic education
title_sort Longitudinal studies and research in basic education
author Bonamino, Ana Maria Catalano de
author_facet Bonamino, Ana Maria Catalano de
Oliveira, Lúcia Helena Gazólis de
author_role author
author2 Oliveira, Lúcia Helena Gazólis de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bonamino, Ana Maria Catalano de
Oliveira, Lúcia Helena Gazólis de
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação educacional
Estudos seccionais
Estudos longitudinais
Evaluación educativa
Estudios seccionales
Estudios longitudinales
Educational evaluation
Cross-sectional studies
Longitudinal studies
topic Avaliação educacional
Estudos seccionais
Estudos longitudinais
Evaluación educativa
Estudios seccionales
Estudios longitudinales
Educational evaluation
Cross-sectional studies
Longitudinal studies
description This article discusses the suitability and potential of longitudinal data for the development of educational research. It presents the main characteristics of large-scale national evaluations and of longitudinal studies, and examines two data collection methodologies involved in these initiatives. Starting from the observation that, in Brazil, databases collected longitudinally are starting to be formed, the article introduces and comments on two surveys that use such data for the purpose of elucidating their importance, especially as empirical data for the development of policies to improve the quality of basic education.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-05-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4084
10.26512/lc.v19i38.4084
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4084
identifier_str_mv 10.26512/lc.v19i38.4084
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4084/3747
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 19 No. 38 (2013): Avaliação em educação; 33-50
Linhas Críticas; Vol. 19 Núm. 38 (2013): Avaliação em educação; 33-50
Linhas Crí­ticas; v. 19 n. 38 (2013): Avaliação em educação; 33-50
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v19i38
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053651507740672