Longitudinal studies and research in basic education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
DOI: | 10.26512/lc.v19i38.4084 |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4084 |
Resumo: | This article discusses the suitability and potential of longitudinal data for the development of educational research. It presents the main characteristics of large-scale national evaluations and of longitudinal studies, and examines two data collection methodologies involved in these initiatives. Starting from the observation that, in Brazil, databases collected longitudinally are starting to be formed, the article introduces and comments on two surveys that use such data for the purpose of elucidating their importance, especially as empirical data for the development of policies to improve the quality of basic education. |
id |
UNB-32_8012836358709e477a01716691e57b83 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4084 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
spelling |
Longitudinal studies and research in basic educationEstudios longitudinales y la investigación en la educación básicaEstudos longitudinais e pesquisa na educação básicaAvaliação educacionalEstudos seccionaisEstudos longitudinaisEvaluación educativaEstudios seccionalesEstudios longitudinalesEducational evaluationCross-sectional studiesLongitudinal studiesThis article discusses the suitability and potential of longitudinal data for the development of educational research. It presents the main characteristics of large-scale national evaluations and of longitudinal studies, and examines two data collection methodologies involved in these initiatives. Starting from the observation that, in Brazil, databases collected longitudinally are starting to be formed, the article introduces and comments on two surveys that use such data for the purpose of elucidating their importance, especially as empirical data for the development of policies to improve the quality of basic education.Este artículo aborda la adecuación y el potencial de datos longitudinales para el desarrollo de la investigación educativa. Presenta las principales características de la evaluación nacional brasileña y un estudio longitudinal, y examina las dos metodologías de recopilación de datos involucrados en estas iniciativas. A partir de la observación de que se empiezan a formar, en Brasil, bases de datos recogidos longitudinalmente, el artículo presenta y comenta sobre dos investigaciones que utilizan dichos datos con el fin de esclarecer su importancia, especialmente en la generación de evidencias para las políticas de mejora de la calidad en la educación básica.Este artigo discute a adequação e o potencial dos dados longitudinais para o desenvolvimento de pesquisas educacionais. Apresenta as principais características tanto da avaliação nacional em larga escala como de um estudo longitudinal, e analisa as duas metodologias de coleta de dados envolvidas nestas iniciativas. Partindo da constatação de que começam a se formar, no Brasil, bancos de dados coletados longitudinalmente, o artigo apresenta e comenta duas pesquisas que utilizam dados desta natureza, com a finalidade de elucidar sua importância, especialmente na geração de evidências para as políticas de melhoria da qualidade na educação básica.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2013-05-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/408410.26512/lc.v19i38.4084Linhas Críticas; Vol. 19 No. 38 (2013): Avaliação em educação; 33-50Linhas Críticas; Vol. 19 Núm. 38 (2013): Avaliação em educação; 33-50Linhas Críticas; v. 19 n. 38 (2013): Avaliação em educação; 33-501981-04311516-489610.26512/lc.v19i38reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4084/3747Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBonamino, Ana Maria Catalano deOliveira, Lúcia Helena Gazólis de2022-01-14T19:17:25Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4084Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-01-14T19:17:25Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Longitudinal studies and research in basic education Estudios longitudinales y la investigación en la educación básica Estudos longitudinais e pesquisa na educação básica |
title |
Longitudinal studies and research in basic education |
spellingShingle |
Longitudinal studies and research in basic education Longitudinal studies and research in basic education Bonamino, Ana Maria Catalano de Avaliação educacional Estudos seccionais Estudos longitudinais Evaluación educativa Estudios seccionales Estudios longitudinales Educational evaluation Cross-sectional studies Longitudinal studies Bonamino, Ana Maria Catalano de Avaliação educacional Estudos seccionais Estudos longitudinais Evaluación educativa Estudios seccionales Estudios longitudinales Educational evaluation Cross-sectional studies Longitudinal studies |
title_short |
Longitudinal studies and research in basic education |
title_full |
Longitudinal studies and research in basic education |
title_fullStr |
Longitudinal studies and research in basic education Longitudinal studies and research in basic education |
title_full_unstemmed |
Longitudinal studies and research in basic education Longitudinal studies and research in basic education |
title_sort |
Longitudinal studies and research in basic education |
author |
Bonamino, Ana Maria Catalano de |
author_facet |
Bonamino, Ana Maria Catalano de Bonamino, Ana Maria Catalano de Oliveira, Lúcia Helena Gazólis de Oliveira, Lúcia Helena Gazólis de |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Lúcia Helena Gazólis de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bonamino, Ana Maria Catalano de Oliveira, Lúcia Helena Gazólis de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação educacional Estudos seccionais Estudos longitudinais Evaluación educativa Estudios seccionales Estudios longitudinales Educational evaluation Cross-sectional studies Longitudinal studies |
topic |
Avaliação educacional Estudos seccionais Estudos longitudinais Evaluación educativa Estudios seccionales Estudios longitudinales Educational evaluation Cross-sectional studies Longitudinal studies |
description |
This article discusses the suitability and potential of longitudinal data for the development of educational research. It presents the main characteristics of large-scale national evaluations and of longitudinal studies, and examines two data collection methodologies involved in these initiatives. Starting from the observation that, in Brazil, databases collected longitudinally are starting to be formed, the article introduces and comments on two surveys that use such data for the purpose of elucidating their importance, especially as empirical data for the development of policies to improve the quality of basic education. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-05-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4084 10.26512/lc.v19i38.4084 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4084 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v19i38.4084 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4084/3747 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 19 No. 38 (2013): Avaliação em educação; 33-50 Linhas Críticas; Vol. 19 Núm. 38 (2013): Avaliação em educação; 33-50 Linhas Críticas; v. 19 n. 38 (2013): Avaliação em educação; 33-50 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v19i38 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1822178787290251264 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.26512/lc.v19i38.4084 |