La doble visión de la educación permanente: dos perspectivas analíticas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19170 |
Resumo: | Over the last few years there has been a debate about the concept of lifelong learning. It has often been reduced in a functionalist way, although it should be more related to formal, non-formal and informal learning processes. We can see how education throughout life both instrumentalizes and emancipates at the same time, so we can approach this concept from a double perspective. The first focuses on exploiting economic and cultural resources in Western societies. The second is a vision more focused on the science of education, on individual social actors and their biographies. This paper focuses on the tensions between these two perspectives. |
id |
UNB - 28_8496b2479010dad68eff5752ef5bcc56 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19170 |
network_acronym_str |
UNB - 28 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
La doble visión de la educación permanente: dos perspectivas analíticasEducação permanenteEducação ao longo da vidaBiografizaçãoFormação continuadaEducação de adultosEducación permanenteEducación a lo largo de la vidaBiograficidadFormación continuaEducación de adultosLifelong learningEducation throughout lifeBiographyAdult educationContinuing educationOver the last few years there has been a debate about the concept of lifelong learning. It has often been reduced in a functionalist way, although it should be more related to formal, non-formal and informal learning processes. We can see how education throughout life both instrumentalizes and emancipates at the same time, so we can approach this concept from a double perspective. The first focuses on exploiting economic and cultural resources in Western societies. The second is a vision more focused on the science of education, on individual social actors and their biographies. This paper focuses on the tensions between these two perspectives.A lo largo de los últimos años se ha producido un debate en relación al concepto de educación permanente. Muchas veces este se ha reducido de una manera funcionalista, aunque debería estar más relacionado tanto con procesos de educación formal como de educación no formal e informal. Constatamos como la educación a lo largo de la vida instrumentaliza y emancipa al mismo tiempo, por tanto podemos aproximarnos a este concepto desde una doble perspectiva. La primera se centra en explotar los recursos económicos y culturales en las sociedades occidentales. La segunda es una visión más centrada en la ciencia de la educación, en los actores sociales individuales y en su biograficidad. Este trabajo se centra en las tensiones que se dan entre estas dos perspectivas.Au cours des dernières années, le concept d'apprentissage tout au long de la vie a fait l'objet d'un débat. Elle a souvent été réduite de manière fonctionnaliste, bien qu'elle devrait être davantage liée aux processus d'apprentissage formel, non formel et informel. Nous pouvons voir comment l'éducation tout au long de la vie instrumentalise et émancipe en même temps, de sorte que nous pouvons aborder ce concept dans une double perspective. Le premier se concentre sur l'exploitation des ressources économiques et culturelles dans les sociétés occidentales. La seconde est une vision plus centrée sur la science de l'éducation, sur les acteurs sociaux individuels et leurs biographies. Le présent document met l'accent sur les tensions entre ces deux perspectives.Nos últimos anos se desenvolveu um debate sobre o conceito de Educação Permanente. Muitas vezes operou-se uma redução funcionalista, ainda que tenha conseguido relacionar com os processos de educação formal, como não formal e informal. Constatamos como a educação ao longo da vida instrumentaliza e emancipa ao mesmo tempo, isso nos permitiu nossa aproximação desse conceito em uma dupla perspectiva. A primeira está dedicada a explorar os recursos econômicos e culturais nas sociedades ocidentais. A segunda é uma visão mais centrada na ciência da educação, nos atores sociais individuais e em sua biografização. Este trabalho se ocupa das tensões que se dão entre estas duas perspectivas.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2018-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/1917010.26512/lc.v24i0.19170Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e19170Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e19170Linhas Críticas; v. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e191701981-04311516-489610.26512/lc.v24i0reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBspahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19170/19946https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19170/31503Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlheit, PeterHernández-Carrera, Rafael M.2022-02-08T20:02:35Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19170Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-02-08T20:02:35Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
La doble visión de la educación permanente: dos perspectivas analíticas |
title |
La doble visión de la educación permanente: dos perspectivas analíticas |
spellingShingle |
La doble visión de la educación permanente: dos perspectivas analíticas Alheit, Peter Educação permanente Educação ao longo da vida Biografização Formação continuada Educação de adultos Educación permanente Educación a lo largo de la vida Biograficidad Formación continua Educación de adultos Lifelong learning Education throughout life Biography Adult education Continuing education |
title_short |
La doble visión de la educación permanente: dos perspectivas analíticas |
title_full |
La doble visión de la educación permanente: dos perspectivas analíticas |
title_fullStr |
La doble visión de la educación permanente: dos perspectivas analíticas |
title_full_unstemmed |
La doble visión de la educación permanente: dos perspectivas analíticas |
title_sort |
La doble visión de la educación permanente: dos perspectivas analíticas |
author |
Alheit, Peter |
author_facet |
Alheit, Peter Hernández-Carrera, Rafael M. |
author_role |
author |
author2 |
Hernández-Carrera, Rafael M. |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alheit, Peter Hernández-Carrera, Rafael M. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação permanente Educação ao longo da vida Biografização Formação continuada Educação de adultos Educación permanente Educación a lo largo de la vida Biograficidad Formación continua Educación de adultos Lifelong learning Education throughout life Biography Adult education Continuing education |
topic |
Educação permanente Educação ao longo da vida Biografização Formação continuada Educação de adultos Educación permanente Educación a lo largo de la vida Biograficidad Formación continua Educación de adultos Lifelong learning Education throughout life Biography Adult education Continuing education |
description |
Over the last few years there has been a debate about the concept of lifelong learning. It has often been reduced in a functionalist way, although it should be more related to formal, non-formal and informal learning processes. We can see how education throughout life both instrumentalizes and emancipates at the same time, so we can approach this concept from a double perspective. The first focuses on exploiting economic and cultural resources in Western societies. The second is a vision more focused on the science of education, on individual social actors and their biographies. This paper focuses on the tensions between these two perspectives. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19170 10.26512/lc.v24i0.19170 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19170 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v24i0.19170 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19170/19946 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19170/31503 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e19170 Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e19170 Linhas Críticas; v. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e19170 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v24i0 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br|| |
_version_ |
1797053652778614784 |