La doble visión de la educación permanente: dos perspectivas analíticas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alheit, Peter
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Hernández-Carrera, Rafael M.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19170
Resumo: Over the last few years there has been a debate about the concept of lifelong learning. It has often been reduced in a functionalist way, although it should be more related to formal, non-formal and informal learning processes. We can see how education throughout life both instrumentalizes and emancipates at the same time, so we can approach this concept from a double perspective. The first focuses on exploiting economic and cultural resources in Western societies. The second is a vision more focused on the science of education, on individual social actors and their biographies. This paper focuses on the tensions between these two perspectives.
id UNB - 28_8496b2479010dad68eff5752ef5bcc56
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19170
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling La doble visión de la educación permanente: dos perspectivas analíticasEducação permanenteEducação ao longo da vidaBiografizaçãoFormação continuadaEducação de adultosEducación permanenteEducación a lo largo de la vidaBiograficidadFormación continuaEducación de adultosLifelong learningEducation throughout lifeBiographyAdult educationContinuing educationOver the last few years there has been a debate about the concept of lifelong learning. It has often been reduced in a functionalist way, although it should be more related to formal, non-formal and informal learning processes. We can see how education throughout life both instrumentalizes and emancipates at the same time, so we can approach this concept from a double perspective. The first focuses on exploiting economic and cultural resources in Western societies. The second is a vision more focused on the science of education, on individual social actors and their biographies. This paper focuses on the tensions between these two perspectives.A lo largo de los últimos años se ha producido un debate en relación al concepto de educación permanente. Muchas veces este se ha reducido de una manera funcionalista, aunque debería estar más relacionado tanto con procesos de educación formal como de educación no formal e informal. Constatamos como la educación a lo largo de la vida instrumentaliza y emancipa al mismo tiempo, por tanto podemos aproximarnos a este concepto desde una doble perspectiva. La primera se centra en explotar los recursos económicos y culturales en las sociedades occidentales. La segunda es una visión más centrada en la ciencia de la educación, en los actores sociales individuales y en su biograficidad. Este trabajo se centra en las tensiones que se dan entre estas dos perspectivas.Au cours des dernières années, le concept d'apprentissage tout au long de la vie a fait l'objet d'un débat. Elle a souvent été réduite de manière fonctionnaliste, bien qu'elle devrait être davantage liée aux processus d'apprentissage formel, non formel et informel. Nous pouvons voir comment l'éducation tout au long de la vie instrumentalise et émancipe en même temps, de sorte que nous pouvons aborder ce concept dans une double perspective. Le premier se concentre sur l'exploitation des ressources économiques et culturelles dans les sociétés occidentales. La seconde est une vision plus centrée sur la science de l'éducation, sur les acteurs sociaux individuels et leurs biographies. Le présent document met l'accent sur les tensions entre ces deux perspectives.Nos últimos anos se desenvolveu um debate sobre o conceito de Educação Permanente. Muitas vezes operou-se uma redução funcionalista, ainda que tenha conseguido relacionar com os processos de educação formal, como não formal e informal. Constatamos como a educação ao longo da vida instrumentaliza e emancipa ao mesmo tempo, isso nos permitiu nossa aproximação desse conceito em uma dupla perspectiva. A primeira está dedicada a explorar os recursos econômicos e culturais nas sociedades ocidentais. A segunda é uma visão mais centrada na ciência da educação, nos atores sociais individuais e em sua biografização. Este trabalho se ocupa das tensões que se dão entre estas duas perspectivas.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2018-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/1917010.26512/lc.v24i0.19170Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e19170Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e19170Linhas Crí­ticas; v. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e191701981-04311516-489610.26512/lc.v24i0reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBspahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19170/19946https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19170/31503Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlheit, PeterHernández-Carrera, Rafael M.2022-02-08T20:02:35Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19170Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-02-08T20:02:35Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv La doble visión de la educación permanente: dos perspectivas analíticas
title La doble visión de la educación permanente: dos perspectivas analíticas
spellingShingle La doble visión de la educación permanente: dos perspectivas analíticas
Alheit, Peter
Educação permanente
Educação ao longo da vida
Biografização
Formação continuada
Educação de adultos
Educación permanente
Educación a lo largo de la vida
Biograficidad
Formación continua
Educación de adultos
Lifelong learning
Education throughout life
Biography
Adult education
Continuing education
title_short La doble visión de la educación permanente: dos perspectivas analíticas
title_full La doble visión de la educación permanente: dos perspectivas analíticas
title_fullStr La doble visión de la educación permanente: dos perspectivas analíticas
title_full_unstemmed La doble visión de la educación permanente: dos perspectivas analíticas
title_sort La doble visión de la educación permanente: dos perspectivas analíticas
author Alheit, Peter
author_facet Alheit, Peter
Hernández-Carrera, Rafael M.
author_role author
author2 Hernández-Carrera, Rafael M.
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alheit, Peter
Hernández-Carrera, Rafael M.
dc.subject.por.fl_str_mv Educação permanente
Educação ao longo da vida
Biografização
Formação continuada
Educação de adultos
Educación permanente
Educación a lo largo de la vida
Biograficidad
Formación continua
Educación de adultos
Lifelong learning
Education throughout life
Biography
Adult education
Continuing education
topic Educação permanente
Educação ao longo da vida
Biografização
Formação continuada
Educação de adultos
Educación permanente
Educación a lo largo de la vida
Biograficidad
Formación continua
Educación de adultos
Lifelong learning
Education throughout life
Biography
Adult education
Continuing education
description Over the last few years there has been a debate about the concept of lifelong learning. It has often been reduced in a functionalist way, although it should be more related to formal, non-formal and informal learning processes. We can see how education throughout life both instrumentalizes and emancipates at the same time, so we can approach this concept from a double perspective. The first focuses on exploiting economic and cultural resources in Western societies. The second is a vision more focused on the science of education, on individual social actors and their biographies. This paper focuses on the tensions between these two perspectives.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19170
10.26512/lc.v24i0.19170
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19170
identifier_str_mv 10.26512/lc.v24i0.19170
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19170/19946
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19170/31503
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e19170
Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e19170
Linhas Crí­ticas; v. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e19170
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v24i0
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053652778614784