“You’re filming us, right?”: listening and children’s participation in research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Buss-Simão, Marcia
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Agostinho, Lucilene Morais
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50547
Resumo: The article brings methodological reflections regarding the process of listening and involving children throughout the research process. The analyzes are based on data collected in an early childhood education institution, through written, photographic and filmic records of a group composed of 25 children aged 5 and 6 years. As a theoretical basis for analysis, the knowledge and productions of Social Studies of Childhood. The research findings indicate the participation of children in choosing their names and authorizing records and use of footage as contributions to the need to reverse the process of “invisibilization” of children in scientific research and their modes of participation.
id UNB - 28_91267d665dda00c91bb6b943695ba6cb
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/50547
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling “You’re filming us, right?”: listening and children’s participation in research“Nos estás filmando, ¿verdad?”: escucha y participación de los niños en la investigación“Você tá filmando a gente, né?”: escuta e participação das crianças na pesquisaÉtica en la investigaciónInvestigación con niñosParticipaciónEducación InfantilEthics in researchResearch with childrenParticipationEarly Childhood EducationMetodologia de pesquisaPesquisa com criançasAutoriaAutorizaçãoÉtica na pesquisaPesquisa com criançasParticipaçãoEducação InfantilThe article brings methodological reflections regarding the process of listening and involving children throughout the research process. The analyzes are based on data collected in an early childhood education institution, through written, photographic and filmic records of a group composed of 25 children aged 5 and 6 years. As a theoretical basis for analysis, the knowledge and productions of Social Studies of Childhood. The research findings indicate the participation of children in choosing their names and authorizing records and use of footage as contributions to the need to reverse the process of “invisibilization” of children in scientific research and their modes of participation.El artículo trae reflexiones metodológicas sobre el proceso de escuchar e involucrar a los niños a lo largo del proceso de investigación. Los análisis se basan en datos recopilados en una institución de educación infantil, a través de registros escritos, fotográficos y fílmicos de un grupo integrado por 25 niños de 5 y 6 años. Como base teórica para el análisis se utilizan conocimientos y producciones de los Estudios Sociales de la Infancia. Los resultados de la investigación indican la participación de los niños en la elección de sus nombres y la autorización de registros y uso de imágenes como contribuciones a la necesidad de revertir el proceso de “invisibilización” de los niños en la investigación científica y sus modos de participación.O artigo traz reflexões metodológicas quanto ao processo de escuta e envolvimento das crianças ao longo do processo de pesquisa. As análises sustentam-se em dados recolhidos em uma instituição de educação infantil, por meio de registros escritos, fotográficos e fílmicos de um grupo composto de 25 crianças de 5 e 6 anos. Como base teórica de análise aciona-se os conhecimentos e produções dos Estudos Sociais da Infância. Os achados da pesquisa indicam a participação das crianças na escolha de seus nomes e autorização de registros e uso de filmagens como contribuições para a necessidade de reverter o processo de “invisibilização” das crianças na pesquisa científica e seus modos de participação.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/5054710.26512/lc29202350547Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e50547Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e50547Linhas Crí­ticas; v. 29 (2023); e505471981-04311516-489610.26512/lc.v29ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporenghttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50547/39315https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50547/39317https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50547/39316https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50547/39318Copyright (c) 2023 Marcia Buss-Simão, Lucilene Morais Agostinhohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBuss-Simão, MarciaAgostinho, Lucilene Morais2024-01-10T21:07:33Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/50547Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2024-01-10T21:07:33Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv “You’re filming us, right?”: listening and children’s participation in research
“Nos estás filmando, ¿verdad?”: escucha y participación de los niños en la investigación
“Você tá filmando a gente, né?”: escuta e participação das crianças na pesquisa
title “You’re filming us, right?”: listening and children’s participation in research
spellingShingle “You’re filming us, right?”: listening and children’s participation in research
Buss-Simão, Marcia
Ética en la investigación
Investigación con niños
Participación
Educación Infantil
Ethics in research
Research with children
Participation
Early Childhood Education
Metodologia de pesquisa
Pesquisa com crianças
Autoria
Autorização
Ética na pesquisa
Pesquisa com crianças
Participação
Educação Infantil
title_short “You’re filming us, right?”: listening and children’s participation in research
title_full “You’re filming us, right?”: listening and children’s participation in research
title_fullStr “You’re filming us, right?”: listening and children’s participation in research
title_full_unstemmed “You’re filming us, right?”: listening and children’s participation in research
title_sort “You’re filming us, right?”: listening and children’s participation in research
author Buss-Simão, Marcia
author_facet Buss-Simão, Marcia
Agostinho, Lucilene Morais
author_role author
author2 Agostinho, Lucilene Morais
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Buss-Simão, Marcia
Agostinho, Lucilene Morais
dc.subject.por.fl_str_mv Ética en la investigación
Investigación con niños
Participación
Educación Infantil
Ethics in research
Research with children
Participation
Early Childhood Education
Metodologia de pesquisa
Pesquisa com crianças
Autoria
Autorização
Ética na pesquisa
Pesquisa com crianças
Participação
Educação Infantil
topic Ética en la investigación
Investigación con niños
Participación
Educación Infantil
Ethics in research
Research with children
Participation
Early Childhood Education
Metodologia de pesquisa
Pesquisa com crianças
Autoria
Autorização
Ética na pesquisa
Pesquisa com crianças
Participação
Educação Infantil
description The article brings methodological reflections regarding the process of listening and involving children throughout the research process. The analyzes are based on data collected in an early childhood education institution, through written, photographic and filmic records of a group composed of 25 children aged 5 and 6 years. As a theoretical basis for analysis, the knowledge and productions of Social Studies of Childhood. The research findings indicate the participation of children in choosing their names and authorizing records and use of footage as contributions to the need to reverse the process of “invisibilization” of children in scientific research and their modes of participation.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50547
10.26512/lc29202350547
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50547
identifier_str_mv 10.26512/lc29202350547
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50547/39315
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50547/39317
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50547/39316
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50547/39318
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Marcia Buss-Simão, Lucilene Morais Agostinho
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Marcia Buss-Simão, Lucilene Morais Agostinho
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e50547
Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e50547
Linhas Crí­ticas; v. 29 (2023); e50547
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v29i
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053655066607616