“You’re filming us, right?”: listening and children’s participation in research
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50547 |
Resumo: | The article brings methodological reflections regarding the process of listening and involving children throughout the research process. The analyzes are based on data collected in an early childhood education institution, through written, photographic and filmic records of a group composed of 25 children aged 5 and 6 years. As a theoretical basis for analysis, the knowledge and productions of Social Studies of Childhood. The research findings indicate the participation of children in choosing their names and authorizing records and use of footage as contributions to the need to reverse the process of “invisibilization” of children in scientific research and their modes of participation. |
id |
UNB - 28_91267d665dda00c91bb6b943695ba6cb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/50547 |
network_acronym_str |
UNB - 28 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
“You’re filming us, right?”: listening and children’s participation in research“Nos estás filmando, ¿verdad?”: escucha y participación de los niños en la investigación“Você tá filmando a gente, né?”: escuta e participação das crianças na pesquisaÉtica en la investigaciónInvestigación con niñosParticipaciónEducación InfantilEthics in researchResearch with childrenParticipationEarly Childhood EducationMetodologia de pesquisaPesquisa com criançasAutoriaAutorizaçãoÉtica na pesquisaPesquisa com criançasParticipaçãoEducação InfantilThe article brings methodological reflections regarding the process of listening and involving children throughout the research process. The analyzes are based on data collected in an early childhood education institution, through written, photographic and filmic records of a group composed of 25 children aged 5 and 6 years. As a theoretical basis for analysis, the knowledge and productions of Social Studies of Childhood. The research findings indicate the participation of children in choosing their names and authorizing records and use of footage as contributions to the need to reverse the process of “invisibilization” of children in scientific research and their modes of participation.El artículo trae reflexiones metodológicas sobre el proceso de escuchar e involucrar a los niños a lo largo del proceso de investigación. Los análisis se basan en datos recopilados en una institución de educación infantil, a través de registros escritos, fotográficos y fílmicos de un grupo integrado por 25 niños de 5 y 6 años. Como base teórica para el análisis se utilizan conocimientos y producciones de los Estudios Sociales de la Infancia. Los resultados de la investigación indican la participación de los niños en la elección de sus nombres y la autorización de registros y uso de imágenes como contribuciones a la necesidad de revertir el proceso de “invisibilización” de los niños en la investigación científica y sus modos de participación.O artigo traz reflexões metodológicas quanto ao processo de escuta e envolvimento das crianças ao longo do processo de pesquisa. As análises sustentam-se em dados recolhidos em uma instituição de educação infantil, por meio de registros escritos, fotográficos e fílmicos de um grupo composto de 25 crianças de 5 e 6 anos. Como base teórica de análise aciona-se os conhecimentos e produções dos Estudos Sociais da Infância. Os achados da pesquisa indicam a participação das crianças na escolha de seus nomes e autorização de registros e uso de filmagens como contribuições para a necessidade de reverter o processo de “invisibilização” das crianças na pesquisa científica e seus modos de participação.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/5054710.26512/lc29202350547Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e50547Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e50547Linhas Críticas; v. 29 (2023); e505471981-04311516-489610.26512/lc.v29ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporenghttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50547/39315https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50547/39317https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50547/39316https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50547/39318Copyright (c) 2023 Marcia Buss-Simão, Lucilene Morais Agostinhohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBuss-Simão, MarciaAgostinho, Lucilene Morais2024-01-10T21:07:33Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/50547Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2024-01-10T21:07:33Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“You’re filming us, right?”: listening and children’s participation in research “Nos estás filmando, ¿verdad?”: escucha y participación de los niños en la investigación “Você tá filmando a gente, né?”: escuta e participação das crianças na pesquisa |
title |
“You’re filming us, right?”: listening and children’s participation in research |
spellingShingle |
“You’re filming us, right?”: listening and children’s participation in research Buss-Simão, Marcia Ética en la investigación Investigación con niños Participación Educación Infantil Ethics in research Research with children Participation Early Childhood Education Metodologia de pesquisa Pesquisa com crianças Autoria Autorização Ética na pesquisa Pesquisa com crianças Participação Educação Infantil |
title_short |
“You’re filming us, right?”: listening and children’s participation in research |
title_full |
“You’re filming us, right?”: listening and children’s participation in research |
title_fullStr |
“You’re filming us, right?”: listening and children’s participation in research |
title_full_unstemmed |
“You’re filming us, right?”: listening and children’s participation in research |
title_sort |
“You’re filming us, right?”: listening and children’s participation in research |
author |
Buss-Simão, Marcia |
author_facet |
Buss-Simão, Marcia Agostinho, Lucilene Morais |
author_role |
author |
author2 |
Agostinho, Lucilene Morais |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Buss-Simão, Marcia Agostinho, Lucilene Morais |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ética en la investigación Investigación con niños Participación Educación Infantil Ethics in research Research with children Participation Early Childhood Education Metodologia de pesquisa Pesquisa com crianças Autoria Autorização Ética na pesquisa Pesquisa com crianças Participação Educação Infantil |
topic |
Ética en la investigación Investigación con niños Participación Educación Infantil Ethics in research Research with children Participation Early Childhood Education Metodologia de pesquisa Pesquisa com crianças Autoria Autorização Ética na pesquisa Pesquisa com crianças Participação Educação Infantil |
description |
The article brings methodological reflections regarding the process of listening and involving children throughout the research process. The analyzes are based on data collected in an early childhood education institution, through written, photographic and filmic records of a group composed of 25 children aged 5 and 6 years. As a theoretical basis for analysis, the knowledge and productions of Social Studies of Childhood. The research findings indicate the participation of children in choosing their names and authorizing records and use of footage as contributions to the need to reverse the process of “invisibilization” of children in scientific research and their modes of participation. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50547 10.26512/lc29202350547 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50547 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc29202350547 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50547/39315 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50547/39317 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50547/39316 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50547/39318 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Marcia Buss-Simão, Lucilene Morais Agostinho https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Marcia Buss-Simão, Lucilene Morais Agostinho https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e50547 Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e50547 Linhas Críticas; v. 29 (2023); e50547 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v29i reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br|| |
_version_ |
1797053655066607616 |