The impossibility of wandering to potencial of loafing: ethnography and Cultural Curriculum
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/38933 |
Resumo: | In recent years, the ethnography was stated as an important tool for educational analysis and the figure of flâneur, presented by the poet Charles Baudelaire, stood out as a metaphor for the ethnographer. So, in this essay, we propose loitering as representation for the ethnographic posture in academic research in education, specially, for the Cultural Curriculum of Physical Education, by taking it as part of pedagogical practice. We advocate that the figures of loafer are in agreement with the social, political and cultural challenges facing the (physical) education of these times. |
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The impossibility of wandering to potencial of loafing: ethnography and Cultural CurriculumDe la imposibilidad de deambular al potencial del haraganear: etnografía y Currículo CulturalDa impossibilidade do flanar à potencialidade do vadiar: etnografia e Currículo CulturalEtnografiaEducação FísicaVadiagemEtnografíaEducación FísicaVaganciaEthnographyPhysical EducationLoiteringIn recent years, the ethnography was stated as an important tool for educational analysis and the figure of flâneur, presented by the poet Charles Baudelaire, stood out as a metaphor for the ethnographer. So, in this essay, we propose loitering as representation for the ethnographic posture in academic research in education, specially, for the Cultural Curriculum of Physical Education, by taking it as part of pedagogical practice. We advocate that the figures of loafer are in agreement with the social, political and cultural challenges facing the (physical) education of these times.En los últimos años, la etnografía se ha consolidado como una importante herramienta de investigación en educación y la figura del flâneur, presentada por el poeta Charles Baudelaire, se ha destacado como metáfora del etnógrafo. En este ensayo, proponemos la vagancia como representación de la postura etnográfica de la investigación académica en educación, especialmente para el Currículo Cultural de la Educación Física, ya que la toma como parte constitutiva de la acción pedagógica. Abogamos por que las figuras de la callejera y la vadia estén de acuerdo con los desafíos sociales, políticos y culturales que enfrenta la educación (física) de estos tiempos.Nos últimos anos, a etnografia afirmou-se como ferramenta importante para as pesquisas em educação e a figura do flâneur, apresentada pelo poeta Charles Baudelaire, destacou-se como metáfora para o etnógrafo. Por entendermos que esta figura não se coaduna com nosso contexto, neste ensaio propomos a vadiagem enquanto representação para a postura etnográfica das pesquisas acadêmicas em educação, em especial para o Currículo Cultural da Educação Física, por este tomá-la como parte constitutiva da ação pedagógica. Advogamos que as figuras do vadio e da vadia estão de acordo com os desafios sociais, políticos e culturais que enfrentam a educação (física) destes tempos.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2021-10-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpegtext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3893310.26512/lc27202138933Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e38933Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e38933Linhas Críticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e389331981-04311516-489610.26512/lc.v27.2021reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/38933/31477https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/38933/31478https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/38933/32658Copyright (c) 2021 Mário Luiz Ferrari Nunes, Barbara Cristina Aparecida dos Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNunes, Mário Luiz FerrariSantos, Barbara Cristina Aparecida dos2022-10-20T17:26:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/38933Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-10-20T17:26:38Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
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