The impossibility of wandering to potencial of loafing: ethnography and Cultural Curriculum

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nunes, Mário Luiz Ferrari
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Santos, Barbara Cristina Aparecida dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/38933
Resumo: In recent years, the ethnography was stated as an important tool for educational analysis and the figure of flâneur, presented by the poet Charles Baudelaire, stood out as a metaphor for the ethnographer. So, in this essay, we propose loitering as representation for the ethnographic posture in academic research in education, specially, for the Cultural Curriculum of Physical Education, by taking it as part of pedagogical practice. We advocate that the figures of loafer are in agreement with the social, political and cultural challenges facing the (physical) education of these times.
id UNB - 28_9817e9be1a35efb83b47039f269e3c43
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/38933
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling The impossibility of wandering to potencial of loafing: ethnography and Cultural CurriculumDe la imposibilidad de deambular al potencial del haraganear: etnografía y Currículo CulturalDa impossibilidade do flanar à potencialidade do vadiar: etnografia e Currículo CulturalEtnografiaEducação FísicaVadiagemEtnografíaEducación FísicaVaganciaEthnographyPhysical EducationLoiteringIn recent years, the ethnography was stated as an important tool for educational analysis and the figure of flâneur, presented by the poet Charles Baudelaire, stood out as a metaphor for the ethnographer. So, in this essay, we propose loitering as representation for the ethnographic posture in academic research in education, specially, for the Cultural Curriculum of Physical Education, by taking it as part of pedagogical practice. We advocate that the figures of loafer are in agreement with the social, political and cultural challenges facing the (physical) education of these times.En los últimos años, la etnografía se ha consolidado como una importante herramienta de investigación en educación y la figura del flâneur, presentada por el poeta Charles Baudelaire, se ha destacado como metáfora del etnógrafo. En este ensayo, proponemos la vagancia como representación de la postura etnográfica de la investigación académica en educación, especialmente para el Currículo Cultural de la Educación Física, ya que la toma como parte constitutiva de la acción pedagógica. Abogamos por que las figuras de la callejera y la vadia estén de acuerdo con los desafíos sociales, políticos y culturales que enfrenta la educación (física) de estos tiempos.Nos últimos anos, a etnografia afirmou-se como ferramenta importante para as pesquisas em educação e a figura do flâneur, apresentada pelo poeta Charles Baudelaire, destacou-se como metáfora para o etnógrafo. Por entendermos que esta figura não se coaduna com nosso contexto, neste ensaio propomos a vadiagem enquanto representação para a postura etnográfica das pesquisas acadêmicas em educação, em especial para o Currículo Cultural da Educação Física, por este tomá-la como parte constitutiva da ação pedagógica. Advogamos que as figuras do vadio e da vadia estão de acordo com os desafios sociais, políticos e culturais que enfrentam a educação (física) destes tempos.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2021-10-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpegtext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3893310.26512/lc27202138933Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e38933Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e38933Linhas Crí­ticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e389331981-04311516-489610.26512/lc.v27.2021reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/38933/31477https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/38933/31478https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/38933/32658Copyright (c) 2021 Mário Luiz Ferrari Nunes, Barbara Cristina Aparecida dos Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNunes, Mário Luiz FerrariSantos, Barbara Cristina Aparecida dos2022-10-20T17:26:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/38933Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-10-20T17:26:38Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv The impossibility of wandering to potencial of loafing: ethnography and Cultural Curriculum
De la imposibilidad de deambular al potencial del haraganear: etnografía y Currículo Cultural
Da impossibilidade do flanar à potencialidade do vadiar: etnografia e Currículo Cultural
title The impossibility of wandering to potencial of loafing: ethnography and Cultural Curriculum
spellingShingle The impossibility of wandering to potencial of loafing: ethnography and Cultural Curriculum
Nunes, Mário Luiz Ferrari
Etnografia
Educação Física
Vadiagem
Etnografía
Educación Física
Vagancia
Ethnography
Physical Education
Loitering
title_short The impossibility of wandering to potencial of loafing: ethnography and Cultural Curriculum
title_full The impossibility of wandering to potencial of loafing: ethnography and Cultural Curriculum
title_fullStr The impossibility of wandering to potencial of loafing: ethnography and Cultural Curriculum
title_full_unstemmed The impossibility of wandering to potencial of loafing: ethnography and Cultural Curriculum
title_sort The impossibility of wandering to potencial of loafing: ethnography and Cultural Curriculum
author Nunes, Mário Luiz Ferrari
author_facet Nunes, Mário Luiz Ferrari
Santos, Barbara Cristina Aparecida dos
author_role author
author2 Santos, Barbara Cristina Aparecida dos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nunes, Mário Luiz Ferrari
Santos, Barbara Cristina Aparecida dos
dc.subject.por.fl_str_mv Etnografia
Educação Física
Vadiagem
Etnografía
Educación Física
Vagancia
Ethnography
Physical Education
Loitering
topic Etnografia
Educação Física
Vadiagem
Etnografía
Educación Física
Vagancia
Ethnography
Physical Education
Loitering
description In recent years, the ethnography was stated as an important tool for educational analysis and the figure of flâneur, presented by the poet Charles Baudelaire, stood out as a metaphor for the ethnographer. So, in this essay, we propose loitering as representation for the ethnographic posture in academic research in education, specially, for the Cultural Curriculum of Physical Education, by taking it as part of pedagogical practice. We advocate that the figures of loafer are in agreement with the social, political and cultural challenges facing the (physical) education of these times.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/38933
10.26512/lc27202138933
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/38933
identifier_str_mv 10.26512/lc27202138933
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/38933/31477
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/38933/31478
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/38933/32658
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Mário Luiz Ferrari Nunes, Barbara Cristina Aparecida dos Santos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Mário Luiz Ferrari Nunes, Barbara Cristina Aparecida dos Santos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
audio/mpeg
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e38933
Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e38933
Linhas Crí­ticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e38933
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v27.2021
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053654397616128